Jak otworzyć firmę remontowo-budowlaną?
20.10.2017 Zakładanie działalności
firma: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Napisz do eksperta
Łukasz Puchalski
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Zapotrzebowanie na usługi budowlane prawdopodobnie nigdy się nie skończy, być może niedługo część pracy wykonywanych przez murarzy, tynkarz czy malarzy przejmą roboty, drony i gigantyczne drukarki 3D, które już teraz testowane są np. w Chinach. Nie mniej jednak w ciągu najbliższych dekad nie musimy się martwić o brak pracy w branży budowlanej. Wystarczy wejść na portal z ogłoszeniami, zadzwonić do jakiejkolwiek firmy budowlanej i zapytać o pierwszy wolny termin. Długość oczekiwania świadczy o dużym zainteresowaniu, a ekipy cieszące się uznaniem klientów i solidnością, nie dość, że są rzadkością, to często mają zakontraktowaną pracę na najbliższe pół roku.

Założenie tego typu firmy nie wymaga od przedsiębiorcy kierunkowego wykształcenia ani żadnych specjalnych zezwoleń. Oczywiście do niektórych prac wymagane są kwalifikacje lub uprawnienia, ale zawsze możemy zatrudnić taką osobę lub – jeżeli takie prace są sporadyczne – skorzystać z pomocy podwykonawcy. Jeśli mamy w ręku fach, doświadczenie, a także potrafimy zarządzać pracą ludzi – firma remontowo-budowlana może okazać się strzałem w dziesiątkę, który przyniesie nam - prócz dobrych dochodów - dużo satysfakcji!
Rejestracja firmy
Ten rodzaj działalności gospodarczej nie jest regulowany, dlatego ustawodawca daje nam sporą możliwość wyboru formy jej prowadzenia:
- jednoosobowa działalność gospodarcza;
- spółka cywilna;
- spółka prawa handlowego.
Najpopularniejsza jest pierwsza forma, ze względu na łatwość rejestracji, a także relatywnie niskie koszty prowadzenia. Każdy przedsiębiorca rejestrujący swoją pierwszą działalność gospodarczą może skorzystać z preferencyjnych składek ZUS-owskich. Co więcej, jeżeli mamy status osoby bezrobotnej, warto złożyć wniosek o dotacje na założenie pierwszej firmy. Więcej informacji znaleźć można na stronach lokalnego Powiatowego Urzędu Pracy, który zajmuje się naborem i oceną wniosków. Warunkiem bezzwrotności tego typu dotacji jest konieczność utrzymania firmy przez okres 1 roku od daty jej otwarcia.
Wybór formy opodatkowania dla branży remontowo-budowlanej
Kolejnym krokiem będzie wybór sposobu opodatkowania. Tutaj możemy skorzystać z następujących możliwości:
- zasady ogólne. Przedsiębiorca będzie płacił 18 % podatku od dochodu, pomniejszonego o kwotę wolną od podatku wynoszącą 556,02 zł. Jeżeli przekroczymy 85.528 zł, wtedy zapłacimy 32% podatku powyżej tej kwoty. Warto zaznaczyć, że w tym przypadku możemy korzystać z dostępnych ulg, a także rozliczyć się wspólne z małżonkiem.
- podatek liniowy 19%. Ta forma opodatkowania jest korzystna dla osób osiągających duże dochody, również singli i osoby bezdzietne, gdyż ustawodawca nie przewidział możliwości odliczeń od podatku, ulg czy rozliczenia ze współmałżonkiem.
- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wysokość zryczałtowanego podatku dla branży budowlanej wynosi 5,5%, jednak są wyjątki związane z charakterem usług, w których nie można zastosować tej metody opodatkowania:
- stawianie budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, wodnych oraz lądowych;
- budowa dróg i torowisk;
- budowa sieci przesyłowych: wodnych, elektrycznych, telekomunikacyjnych;
- usługi projektowania i architektoniczne.
- karta podatkowa, odpowiednia dla firm działających w małej skali, głównie skupionych na kliencie indywidualnym. Wysokość tego podatku zależeć będzie od miejsca rejestracji firmy, ilości zatrudnionych pracowników a także rodzaju usług.
Klasyfikacja PKD
Jednym z ostatnich kroków związanych z rejestracją działalności będzie wybór klasy PKD. Usługi remontowo-budowalne sklasyfikowane są następująco:
- 41.10.Z realizacja projektów budowlanych – wznoszenie budynków;
- 41.2 wraz podklasą 41.20.Z - prace budowlane – wznoszenie budynków mieszkalnych i niemieszkalnych;
- 42 – realizacja projektów budowy inżynierii lądowej oraz wodnej, wraz z podklasami: 42.11.Z, 42.12.Z, 42.13.Z, 42.21.Z, 42.22.Z, 42.91.Z, 42.99.Z,
- 43 – prace budowlane specjalistyczne, których charakter i akty prawne mogą wymagać odpowiednich kwalifikacji, uprawnień i maszyn, np. prace rozbiórkowe czy kładzenie instalacji elektrycznych. Podklasy obejmujące: 43.11.Z, 43.12.Z, 43.13.Z, 43.21.Z, 43.22.Z, 43.29.Z, 43.29.Z, 43.91.Z oraz 43.99.Z.
- Inne popularne klasy: 43.31.Z – tynkowanie; 43.32.Z montaż okien, drzwi; 43.33.Z – kładzenie posadzek; 43.34.Z – malowanie oraz szklenie; 43.39.Z – pozostałe usługi budowlane.
Ile trzeba zainwestować na początek?
Zakres usług remontowych może być różny, od zwykłego malowania począwszy na przebudowie pomieszczeń oraz instalacji elektrycznych, gazowych czy elektrycznych, stawianiu ścianek działowych, wymianie okien, kładzeniu płytek czy paneli skończywszy. W początkowym stadium twojej działalności potrzebować będziesz samochodu najlepiej pół-dostawczego, którego koszt - przy założeniu, że zakupić chcesz auto używane w dobrym stanie - będzie oscylować w kwocie od 10.000 – 25.000 zł. Koszt zakupu podstawowego sprzętu potrzebnego do wykonywania robót powinien zamknąć się w kwocie do 10.000 zł. Mamy tu na myśli m.in. wiertarkę udarową z zestawem porządnych wierteł do betonu, drewna i metalu, wkrętarkę, która znacznie przyspieszy prace wkręcania wielu śrub np. w płyty gipsowo-kartonowe, urządzenia ręczne i elektryczne do przycinania płytek, gumówkę do cięcia rur czy zestawy narzędziowe (śrubokręty, młotki, obcęgi, klucze itp.). Pamiętać należy o kosztach związanych z elementami eksploatacyjnymi takimi jak np. tarcze do gumówki czy wiertła. Do każdego zlecenia indywidualnie zakupić będzie trzeba oczywiście również śruby, gwoździe, farby, taśmy zabezpieczające, gips i inne materiały potrzebne do wykonania usługi. Wybór urządzeń oraz materiałów jest równie szeroki jak zakres cen pozostający zazwyczaj w ścisłej korelacji z ich jakością. O ile o rodzaju materiałów - przy uwzględnieniu naszej rekomendacji - będzie zapewne decydował klient, o tyle w przypadku sprzętu warto inwestować w półkę przynajmniej średnią – w końcu jest to składowa naszego profesjonalizmu, a dobry sprzęt będzie miał korzystny wpływ na szybkość i jakość naszych realizacji.
Klienci
W branży remontowej można wyróżnić zasadniczo dwa rodzaje klientów, kliencie indywidualni pragnący wykonać remonty i przebudowy w swoich domach lub firmach oraz deweloperzy, którzy dokonują outsourcingu usług wykończeniowych lub remontowych w swoich inwestycjach takich jak np. osiedla czy budynki korporacyjne. Różnica polega najczęściej na wielkości zleconych prac oraz sposobie ich rozliczania. Zlecenia od klientów indywidualnych będą generalnie mniejsze i w przypadku remontów starych budynków bardziej pracochłonne, nie oznacza to jednak, że muszą być mniej opłacalne. Prace wykonywane dla deweloperów będą prawdopodobnie pracami większymi, realizowanymi w dłuższej perspektywie czasowej, jednak tutaj należy liczyć się z dużą presją czasową ze względu na terminy wynikające z kontraktów zawartych pomiędzy deweloperem a klientami końcowymi. Również kwestie zaliczek i płatności mogą odbywać się wg reguł narzuconych przez dewelopera.
Zatrudnianie pracowników
Z pewnością ciężko będzie nam myśleć o rozwoju firmy, jeżeli planujemy całość prac wykonywać samodzielnie. W niektórych przypadkach może okazać się to niewykonalne lub nawet niebezpieczne. Pracodawca odpowiada za swojego pracownika, dlatego kwestią priorytetową jest podpisanie umowy z kandydatem: o pracę lub np. zlecenie. Następnym krokiem będzie skierowanie na badania wstępne – w tym przypadku musimy mieć zawartą pisemną umowę z przychodnią medycyny pracy. Kolejnym obowiązkiem jest szkolenie BHP dla nowych pracowników oraz zgłoszenie go do ZUS.
Skąd pozyskać pierwszych klientów?
Niewątpliwie najskuteczniejszym sposobem zdobywania klientów są inni, zadowoleni klienci. Na początku naszej drogi w tym biznesie rekomendacji takich nie posiadamy, niemniej warto jednak zastanowić się, czy ktoś z naszej rodziny, bliższych lub dalszych znajomych nie planuje w najbliższym czasie odświeżenia swoich czterech kątów lub innych prac modernizacyjnych w domu. Siła mediów społecznościowych jest nieoceniona, a dobre referencje naszych najbliższych mogą być iskrą, która rozpali nasz telefon lub mailową skrzynkę do czerwoności. Jednocześnie warto dać o sobie znać w internecie; wykonanie prostej strony internetowej, tzw. wizytówki to koszt kilkuset złotych, a jej utrzymanie zamknie się w 100 zł rocznie. W Internecie dostępnych jest wiele portali ogłoszeniowych, zarówno ogólnopolskich jak i regionalnych czy nawet miejskich – to właśnie tam powinniśmy regularnie zamieszczać zakres naszej oferty oraz dane kontaktowe. Ponadto popularne są serwisy skupiające konkretną branże, gdzie klienci mogą wystawiać opinię o fachowcu. Tam również powinniśmy być i dbać o jak najlepszą opinię.
Nie wszyscy nasi klienci będą korzystać z internetu, jest to bowiem medium komunikacyjne głównie osób młodych i w średnim wieku. Dajmy się znaleźć zatem także osobom starszym. W dobie stale zmniejszających się nakładów gazet, za kilkadziesiąt złotych możemy umieścić swoje ogłoszenie na stronach lokalnego dziennika czy tygodnika. Nadal popularne są katalogi firm, dostarczane bezpośrednio do naszych skrzynek. W wielu sklepach, zarówno tych dużych jak i mniejszych są dostępne tablice ogłoszeń, nie zaszkodzi i tam się zareklamować.
Pomysłów na marketing dla branży świadczącej usług remontowe, budowlane, instalatorskie czy tzw. złotej rączki jest mnóstwo. Najlepszym wyjściem jest sprawdzenie każdego z nich i wywnioskowanie, który sposób jest najskuteczniejszy.
O czym należy pamiętać?
Branża budowlana jest niestety dosyć ryzykowana. Popełnienie błędu w sztuce lub niedopilnowanie pracownika może nieść za sobą poważne konsekwencje. Bezwzględnie należy rozważyć zakup polisy ubezpieczeniowej dla naszej firmy. Pamiętajmy też, że zgodnie z prawem, od 2017 roku wszystkie płatności powyżej 15.000 zł należy wykonywać drogą przelewów bankowych. Nie jest to duża kwota, często może stanowić zaliczkę na zakup materiałów budowlanych, dlatego już teraz trzeba pomyśleć o koncie firmowym. Operacje bezgotówkowe likwidują problem podrabianych pieniędzy czy potencjalne niebezpieczeństwo związane z ich przechowywaniem.
Dobrzy fachowcy zawsze będą doceniani przez swoich klientów i nigdy nie będą narzekać na brak zleceń. Najlepszym, a jednocześnie najprostszym przepisem na sukces w biznesie jest robienie go z pasją. Mistrzowie w fachu w ogóle nie inwestują w marketing. Najlepszą reklamą jest dobrze wykonana praca i zadowolenie naszego klienta!