Umowa o pracę - podstawowe informacje

12.10.2016 Kadry i HR
Oceń 0.00/5 (0)

Przedsiębiorca, który chce zatrudnić u siebie pracownika powinien, przed dopuszczeniem go do pracy, zawrzeć z nim na piśmie umowę o pracę lub potwierdzić na piśmie warunki zatrudnienia, a następnie zawrzeć umowę o pracę.

W umowie o pracę obligatoryjnie trzeba zawrzeć następujące punkty:

 

  1. rodzaj pracy,
  2. miejsce wykonania pracy,
  3. wynagrodzenie za pracę, odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem czynników wynagrodzenia (ważne, by pamiętać o tym, że wynagrodzenie za pracę nie może być niższe niż 1850 zł, a od 1 stycznia 2017 r. 2000 zł),
  4. wymiar czasu pracy (określenie wymiaru etatu),
  5. termin rozpoczęcia pracy.

Dodatkowo, pracodawca informuje pracownika nie póżniej niż w ciągu 7 dni  od dnia zawarcia umowy o pracę, o:
 

oraz gdy  pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy – dodatkowo, należy poinformować pracownika o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzenia przez pracowników przybycia i obecności w pracy, a także usprawiedliwiania nieobecności w pracy. 

 

Zmiana warunków zatrudnienia

 

Należy pamiętać, że w sytuacji zmiany warunków zatrudnienia takich jak: obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,obowiązujązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,  o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy, a także o zmianie układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty -należy poinformować pracownika na piśmie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia w życie tych zmian. W przypadku, gdy rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu – nie później niż do dnia rozwiązania umowy.

Również zmiana warunków umowy o pracę wymaga formy pisemnej.

 

Niepełny wymiar godzin

 

Kiedy decydujemy się na zatrudnienie pracownika w niepełnym wymiarze czasu pracy należy pamiętać, że nie może to powodować ustalenia warunków pracy i płacy w sposób mniej korzystny w stosunku do pracowników wykonujących taką samą lub podobną pracę w pełnym wymiarze czasu,, z uwzględnieniem jednak proporcjonalności wynagrodzenia za pracę i innych świadczeniach związanych z pracą, do wymiaru czasu pracy. 
Sprawdź jak wygląda przykładowa umowa o pracę.

 

Autor : Anna Skalska- Kogut, Prawnik

#Ikonto

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies