Jak założyć salon kosmetyczny?

03.07.2017 Zakładanie działalności
Oceń 0.00/5 (0)
Ekspert
Łukasz Puchalski manager Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości w Poznaniu
firma: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Łukasz Puchalski

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Ilość salonów kosmetycznych w Polsce stale rośnie.Dane statystyczne mówią o rosnącym popycie na usługi tego typu, a prognozy dla tego rynku wyglądają bardzo obiecująco. Z drugiej strony, duża konkurencja wymusza na przedsiębiorcach nieustanne inwestycje w szkolenia pracowników, zakup nowych urządzeń czy wprowadzanie innowacyjnych usług. Czy trudno założyć salon kosmetyczny? Co powinien wiedzieć przedsiębiorca planujący tego typu działalność?

Praca kosmetyczki charakteryzuje się nieustannym kontaktem z ludźmi. Zatem oprócz umiejętności zawodowych niewątpliwie należy wykazać się pewnymi cechami charakteru takimi jak empatia i otwartość, które sprzyjają tworzeniu dobrej atmosfery w salonie. Do najczęstszych usług należą zabiegi pielęgnacyjne i rewitalizujące twarzy, dłoni i stóp. Tego typu działalność ma szansę odnieść sukces jedynie wtedy, kiedy nasi klienci będą zadowoleni z jakości świadczonych usług, a jak wiadomo liczy się pierwsze wrażenie, dlatego należy bezwzględnie pamiętać o każdym elemencie procesu obsługi. Ostatecznie zależy nam bowiem na trwałych relacjach z klientem oraz poleceniach.

 

Kto może założyć salon kosmetyczny?

 

Przepisy prawa nie regulują ani nie nakładają konkretnych wymagań co osoby świadczącej usługi kosmetyczne. Nie trzeba mieć ukończonych studiów wyższych w tym kierunku, nie są wymagane żadne licencje czy zezwolenia do uprawiania takiego zawodu. Pamiętajmy jednak, że w przypadku tych usług najważniejsze są umiejętności i doświadczenie. Od tego w głównej mierze zależy sukces naszego przedsięwzięcia. Bardzo istotnym aspektem tego biznesu jest uczestnictwo w szkoleniach i kursach, śledzenie najnowszych trendów, udział w targach czy inwestycje w nowe usługi i urządzenia. Bycie o krok przed konkurencją, pomoże zyskać zainteresowanie nowych klientek. Zanim jednak założymy działalność gospodarczą, musimy sprecyzować kilka rzeczy związanych z planowanym biznesem. Jednym z pierwszych kroków będzie dokonanie analizy konkurencji. Warto udać się do najpopularniejszych salonów, zapoznać się z ofertą i skorzystać z kilku zabiegów. W tym czasie należy skrupulatnie obserwować jak świadczone są takie usługi; co nam się w nich podobało, a co można jeszcze poprawić. Będąc na miejscu nic nie stoi na przeszkodzie, aby zapytać inne klientki o to jakie zabiegi polecają lub z których najczęściej korzystają. Takie wskazówki przydadzą się w późniejszym etapie planowania swojej oferty.

 

Jakie wymagania musi spełnić lokal, w którym będzie znajdował się salon kosmetyczny?

 

Wybór lokalu, w którym świadczone będą usługi kosmetyczne jest jedną z ważniejszych decyzji podejmowanych przez przyszłego przedsiębiorcę. Od jego położenia i powierzchni zależny będzie miesięczny czynsz, koszty utrzymania a także remontu adaptacyjnego. Warto zastanowić się czy taki lokal powinien znajdować się w centrum miasta czy może lepiej, gdy będzie usytuowany na osiedlu lub przy skupisku domów jednorodzinnych. Jedną z zalet takiego miejsca będzie parking dla klientów, a także bliskość przystanku komunikacji miejskiej.        


Wybrany przez nas lokal musi spełniać wymagania Sanepidu. Do 2012 roku, obowiązywało Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej, które jasno określało zasady przystosowania obiektu do możliwości świadczenia  usług. Dzisiaj chętnie jest wykorzystywane jako praktyczne wskazówki przy dokonaniu oceny możliwości adaptacyjnych czy dokonania kosztorysu remontu.  

 

Przy wyborze lokalu warto wziąć pod uwagę kilka praktycznych porad:

 

1. Salon kosmetyczny powinien być zlokalizowany w odrębnym budynku lub lokalu albo stanowić wyodrębnioną część budynku lub lokalu.

2. W zakładzie wydziela się:

 

Ponadto, Pomieszczenia w zakładzie, w których są świadczone usługi, powinny mieć powierzchnię umożliwiającą takie rozmieszczenie, zainstalowanie i użytkowanie stanowiących jego wyposażenie urządzeń i sprzętu, które zapewni właściwe świadczenie usług. Ściany przy umywalkach i zlewach w pomieszczeniach, w których są świadczone usługi, pokrywa się do wysokości co najmniej 1,6 m nienasiąkliwym materiałem, łatwo zmywalnym i odpornym na działanie wilgoci oraz środków, o których mowa w § 10 ust. 2. Zakład powinien być przyłączony do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej lub korzystać z własnego ujęcia wody. Do zakładu doprowadza się ciepłą i zimą wodę lub instaluje w nim urządzenia służące do podgrzewania wody. Ścieki ze wszystkich urządzeń sanitarnych, do których jest doprowadzona woda, są odprowadzane do instalacji kanalizacyjnej. - Dziennik Ustaw Nr 31 — Poz. 273

 

Szukając odpowiedniego lokalu, warto wziąć pod uwagę perspektywę rozwoju firmy. Duży ruch może sprzyjać rozwinięciu działalności o dodatkowe usługi. Jedną z popularniejszych form jest wynajęcie stanowiska np. dla fryzjerki. W tym przypadku, wymagania sanepidu są identyczne, dlatego fryzjerka musi dokonać jedynie zgłoszenia miejsca świadczenia usług. Odbywa się to już bez dodatkowych kontroli. Najczęstszą formą rozliczania jest miesięczny czynsz za stoisko. Ceny zależą od lokalizacji, wielkości miejscowości, renomy salonu i dziennego ruchu; najczęściej są to kwoty rzędu 300 do 1500 zł i wzwyż. W cenie tej należy zawrzeć opłaty za prąd, wodę, sprzątanie czy zużycie sprzętu (np. sterylizatora). Do umowy można dołączyć regulamin wynajmowanej powierzchni, który z góry ustali kwestie dbania o porządek czy zachowania wśród klientów. Załatwienie takich spraw na początku współpracy jest kluczowe aby później nie dochodziło do konfliktu pomiędzy wynajmującym a najemcą. Mniej popularną formą rozliczenia za wynajem stanowiska pracy jest partycypacja w zyskach, jednak taką formę należy dokładnie przeanalizować pod kątem spodziewanych przychodów a nakładów pracy na kontrolę przychodów czy ustaleniem poziomu marży. Przeglądając bieżące oferty wynajmu, taka forma rozliczeń jest już praktycznie niespotykana.

 

Wybór formy opodatkowania działalności gospodarczej dla salonu kosmetycznego oraz klasy PKD

 

Sama rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej dla zakładu kosmetycznego wygląda tak samo jak w przypadku innych branży. Udajemy się do wydziału działalności gospodarczej odpowiedniego urzędu i dokonujemy wpisy do CEIDG. Ważna decyzją będzie wybór sposobu opodatkowania takiej działalności.

 

Ustawodawca przewidział kilka możliwości:

 

Dokonując wyboru, należy wziąć pod uwagę przewidywany obrót, stan cywilny, korzystanie z różnych ulg (np. na dzieci) lub zwolnień podatkowych czy wielkości miejscowości, w której otwieramy salon. Kwestia podatku VAT zależy w tym przypadku od obrotów, zgodnie z decyzją Rady Europy od 2017 roku wyniesie on więcej, bo aż 200 000 zł rocznie. Mając na uwadze charakter planowanej działalności usługowej, warto wybrać zwolnienie z VAT-u. Każdy salon kosmetyczny musi być wyposażony w kasę fiskalną, na której będziemy rejestrować sprzedaż i wydawać klientowi paragon. W przypadku nowych przedsiębiorców, urząd skarbowy zwraca do 90% wartości kwoty zakupu pierwszej kasy fiskalny, jednak nie więcej niż 700 zł.

 

Zakłady kosmetyczne posiadają klasę PKD 96.02 Z, jest ona tożsama z salonami fryzjerskimi, dlatego w przyszłości możemy pomyśleć o wydzieleniu miejsca na takie usługi, które bez wątpienia zwiększą atrakcyjność naszego biznesu.

 

O czym nie powinniśmy zapominać?

 

Dopełniając wszelkich formalności związanych z przystosowaniem lokalu i rejestracją działalności, musimy pamiętać o kilku istotnych sprawach, których przeoczenie może nas kosztować sporo pieniędzy oraz niepotrzebnego stresu. Jedną z takich kwestii jest nieobowiązkowe ubezpieczenie OC . Nieobowiązkowe, lecz bardzo wskazane. Jednorazowa płatność za rok z góry, da nam zabezpieczenie w sytuacji, kiedy wydarzy się coś niespodziewanego lub gdy my bądź nassie pracownicy popełnimy błąd w sztuce i będziemy zmuszeni zrekompensować ewentualne szkody naszemu klientowi. Ubezpieczenie OC, to także symbol profesjonalizmu przedsiębiorstwa i wyraz troski o dobro klienta, nie wspominając o nas samych.

 

Kolejną ważną sprawą jest zawarcie umowy na wywóz nieczystości, materiałów skażonych czy obsługa w zakresie prania bielizny roboczej (to ostatnie możemy robić we własnym zakresie, jednak w osobnym, specjalnie przystosowanym do tego pomieszczeniu). Być może warto rozważyć wykonanie powyższych usług lokalnym firmom, w większych miejscowościach nie powinno być z tym problemu.

 

Obecnie trudno na rynku znaleźć nowoczesny i dobrze prosperujący lokal usługowy bez terminala kart płatniczych. Mimo konieczności posiadania rachunku firmowego, kwestia obsług płatności bezgotówkowych leży w gestii przedsiębiorcy. Mając jednak na uwadze dobro naszych klientów, nie stawiajmy ich w niezręcznej sytuacji, w której odsyłamy ich z kartą do oddalonego kilka kilometrów bankomatu. Komfort związany z możliwością dokonania wyboru sposobu płatności stanowi jeden z wyznaczników nowoczesnej firmy i podnosi satysfakcję klientów zatem leży w interesie naszej firmy.

 

Jak dotrzeć do klientów?

 

Salon kosmetyczny to biznes działający głównie lokalnie, ale dla najwyższej jakości usług, klientki są w stanie przebyć naprawdę długą drogę. Zanim jednak do tego dojdzie, my sami powinniśmy dotrzeć do nich. Oprócz reklamy zewnętrznej – szyldu czy neonu należy zainwestować w marketing internetowy. Nie obędzie się bez fanpage’a na Facebooku, na którym będziemy regularnie prezentować efekty naszych prac w postaci zdjęć, pod którymi zadowolone klientki będą dzielić się swoimi wrażeniami, zwiększając w ten sposób zasięg naszych postów. Niezależnie od zarządzania fanpage’em warto udzielać się na różnego rodzaju forach, skupiających grupę docelową naszych potencjalnych klientów. Ceny za post sponsorowany na Facebooku nie są wysokie, wydając kwotę rzędu 20 zł możemy dotrzeć do nawet kilku tysięcy unikatowych osób (w zależności od terytorium planowanej kampanii). Ogłoszenie konkursu, w którym fundujemy nagrodę w postaci darmowego zabiegu, może przynieść konkretny rezultat, jeśli uda nam się z pomocą social mediów zaangażować dużą liczbę osób. Nie ma jednak lepszej reklamy niż zadowoleni klienci, którzy polecą nas swoim bliskim – a tamci – kolejnym osobom. To prawdziwa recepta na sukces w każdej branży.

 

 

#Ikonto

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies