Jak otworzyć firmę cateringową?

31.10.2017 Zakładanie działalności
Oceń 5.00/5 (1)
Ekspert
Łukasz Puchalski manager Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości w Poznaniu
firma: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Łukasz Puchalski

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Pasję do gotowania możemy przyjemnie przekuć w dochodowy biznes. Zapotrzebowanie na usługi cateringowe stale rośnie, a Polacy coraz częściej jadają poza domem. Aby otworzyć taką firmę musimy znać się na rzeczy; wiedzieć jak przygotowywać i sprzedawać jedzenie. Mając w małym paluszku, a także w całym sercu sztukę kulinarną, trzeba przygotować się do prowadzenia biznesu. Funkcjonowanie firmy cateringowej określają przepisy prawa, ale i też wymagania rynkowe, które, jeżeli dobrze poznamy – ugotujemy sobie sukces.

Decydując się na działalność gastronomiczną, a dokładniej – cateringową, powinniśmy posiadać chociaż minimalne doświadczenie w branży lub być przygotowanym na intensywną naukę. Rynek jest spory, ale i wymagający, klienci oczekują od nas jak najwyższej jakości, za jak najlepszą cenę. Dobre umiejętności organizacyjne to połowa sukcesu w tej dziedzinie. Zakładając firmę cateringową, a w zasadzie, planując w niedługim czasie jej otwarcie, musimy wiedzieć o istotnych aspektach i wymaganiach formalnych.

 

Praca w pojedynkę czy w zespole?

 

Mając wiedzę jakim kapitałem początkowym będziemy dysponować, wiemy też, czy na początku będziemy działać samodzielnie czy od razu zbudujemy zespół. Ważną kwestią jest cel naszej działalności; jeżeli jesteśmy specjalistami w konkretniej dziedzinie np. carvingu (artystyczne rzeźby z owoców i warzyw) czy słodkich stołach to mamy szansę zacząć od razu zarabiać, a sporo zleceń wykonamy w całości sami. Będzie się to wiązało z dużym nakładem naszej pracy, często bardzo wyczerpującej fizycznie. Chcąc sprzedawać posiłki na wynos lub dietę pudełkową, nie obędziemy się bez pomocy dodatkowego personelu. Bardzo ważna jest logistyka, niespodziewany brak kluczowego składnika potrafi zatrzymać pracę w kuchni i narazić nas na opóźnienie, które może nieść za sobą konsekwencje w postaci niezadowolonego klienta i złej opinii w Internecie. To właśnie od dobrej organizacji w dużej części będzie zależeć opłacalność i powodzenie naszego przedsięwzięcia.

 

Rejestracja firmy

 

Firma cateringowa może funkcjonować pod każdą formą działalności z wyłączeniem spółki partnerskiej. Podczas jej rejestracji należy wybrać numer PKD: 56.10.A restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne; 56.21.Z przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych; 56.29.Z pozostała usługowa działalność gastronomiczna; 56.30.Z przygotowywanie i podawanie napojów. Rozważyć można dopisanie klasy 56.10.B dla ruchomych placówek gastronomicznych, jeżeli planujemy obsługę imprez plenerowych czy sprzedaż z food truck’a.

 

Wybór formy opodatkowania dla jednoosobowej działalności gospodarczej należy dokonać w korelacji do zakładanych obrotów. Opodatkowanie na zasadach ogólnych wynosi 18% dochodu do kwoty 85.528 zł i 32% powyżej tej kwoty. Ten sposób opodatkowania daje nam również możliwość skorzystania z różnych ulg, a także rozliczenia się wspólnie z małżonkiem. Podatek liniowy to jednolita stawka wynosząca 19%. Tutaj nie skorzystamy niestety z żadnej ulgi czy wspólnego rozliczenia się. Dla działalności, której dochód nie będzie przekraczać 150.000 Euro możemy zastosować podatek ryczałtowy. Jego wartość dla przychodów z działalności gastronomicznej, z wyłączeniem sprzedaży napojów o zawartości powyżej 1,5% alkoholu wynosi 3%. Ostatnią możliwą formą jest karta podatkowa, której stawki określa Minister Finansów i zależą od rodzaju świadczonych usług, lokalizacji, a także ilości pracowników. Jest to najprostszy sposób opodatkowania i nie wymaga prowadzenia księgi przychodów i rozchodów.

 

Wybór lokalizacji

 

Jedną z kluczowych decyzji będzie wybór lokalu lub budynku. Sam koszt wynajmu początkowo będzie jednym z głównych. Tutaj musimy przede wszystkim pamiętać o wymaganiach konstrukcyjnych, Jeżeli dysponujemy własnym miejscem, może okazać się konieczne jego zaadaptowanie na potrzeby zakładu produkcyjnego. Wszystkie wymagania znajdziemy w ustawie z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Na rynku dostępne są często oferty przystosowanych nieruchomości, np. po byłych stołówkach zakładowych lub szkolnych. Czasami wystarczy jedynie wyposażyć taki lokal i można zaczynać. Główne zasady, jakimi powinniśmy się kierować w wyborze miejsca docelowego to:

 

Dopełnieniem obowiązków będzie wykonanie projektu technologicznego i przygotowanie się na odbiór lokalu przez Sanepid. Jeżeli postępowaliśmy zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawie, to nie mamy czego się obawiać. Urzędnik ma 30 dni od daty złożenia wniosku, aby umówić się z nami na wizytę. Konieczne będzie posiadanie przez nas następujących dokumentów: książka kontroli (do kupienia w sklepie z art. biurowymi), ważna książeczka zdrowia, skoroszyty HACCP (temperatury chłodziarek, daty dostaw, sprzątania, itd.), wyniki badania wody z lokalu, egzemplarz umowy na wywóz odpadków. Ponadto konieczne może okazać się odbycie dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji miejsca (akceptowalne jest zrobienie tego we własnym zakresie), niektórzy kontrolerzy pytają o odbyte szkolenia BHP. Sama procedura odbioru trwa około godziny. Urzędnicy sprawdzają zgodność z projektem technologicznym oraz wyposażenie obiektu, a następnie wydają decyzję o odbiorze lokalu. Kupując wyposażenie zakładu, warto zapytać o możliwość przygotowania projektu. Często firmy oferują go dla swoich klientów bez dodatkowych kosztów, w ramach zakupu sprzętu.

ważne
Firmowy samochód, którym będziemy rozwozić swoje wyroby, również musi być dostosowany do wymogów Sanepidu, a także przez niego zatwierdzony.

HACCP, GHP i GMP

 

Jednym z ustawowych wymogów dla działalności gastronomicznej jest wprowadzenie systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli - HACCP (z ang. hazard analysis and critical control points), GMP czyli Dobre Praktyki Produkcyjne oraz GHP – Dobre Praktyki Higieny to zbiór zasad, do których muszą stosować się firmy produkujące żywność, a ich zadaniem jest zachowanie bezpieczeństwa i najwyższej jakości naszych wyrobów. Jeżeli nie mamy doświadczenia w tej materii, to warto rozważyć skorzystanie z usług profesjonalnej firmy, która w ciągu kilku dni stworzy wszystkie niezbędne dokumenty, instrukcje oraz oznaczenia, a także przeszkoli pracowników z zasad korzystania i prowadzenia dokumentacji. W ten sposób zaoszczędzimy sporo czasu, a koszt takiej usługi wyniesie od stu do kilkuset złotych.

 

Zatrudnianie pracowników

 

Świadczenie usług żywienia zbiorowego wymaga sporych nakładów pracy, firma musi zdążyć przygotować i dostarczyć posiłek o określonej porze. Ponadto, klienci oczekują że danie będzie świeże i gorące (lub podgrzane na miejscu). Stąd te wszystkie zadania należy rozdzielić pomiędzy pracowników. Szukając członków naszego zespołu, warto zwrócić uwagę na ich doświadczenie, ale i nie tylko – bardzo ważna jest pasja i zaangażowanie. Czasem niewykształcony kierunkowo pasjonat może być znacznie lepszym pracownikiem niż osoba posiadająca tytuł zawodowy. Pamiętajmy, że każdy pracownik mający kontakt z żywnością – od pomocy kuchennej, na kierowcy kończąc – musi posiadać aktualną książeczkę zdrowia. Jeżeli wybrany przez nas kandydat takiej nie posiada, musimy skierować go na badania, a ich koszt pokryć z budżetu firmy. Więcej na temat wskazówek podczas rekrutacji można znaleźć w tym artykule.

 

Jak sprzedawać usługi cateringowe?

 

Umiejętności sprzedażowe są kluczowe w każdej firmie. Dla działalności z branży żywieniowej bardzo korzystne są długoterminowe kontrakty na regularne dostarczanie posiłków dla pracowników. Szczególne zapotrzebowanie na nie wyrażają firmy, gdzie zatrudnieni wykonują prace fizyczne, np. na budowie. Kompleksy budynków biurowych i usługowych to również świetne miejsce do sprzedaży. Tutaj możemy rano sprzedawać śniadania: kanapki, sałatki czy zdrowe desery, a w porze lunchowej – obiady. Nie musimy obawiać się konkurencji ze strony miejscowych bistro, z czasem klienci znudzeni są tymi samymi posiłkami i chętnie zamawiają coś nowego, czego jeszcze nie próbowali. Jeżeli im to zasmakuje, z pewnością następnego dnia spodziewajmy się dużego zainteresowania od pozostałych osób.

 

Jednym z praktycznych sposobów zwiększenia sprzedaży jest umożliwienie jej dokonywania za pomocą Internetu. W sieci funkcjonuje wiele dedykowanych stron, jak np. Pyszne.pl lub PizzaPortal.pl, gdzie klienci w łatwy sposób zamówią i zapłacą za posiłek. Warto zastanowić się nad specjalnym rozwiązaniem do zbierania zamówień od pracowników z jednego budynku, co pozwoli nam dopasować się do ich potrzeb oraz ograniczyć potencjalne starty w postaci niesprzedanych potraw. Warunkiem korzystania z usług sprzedaży online jest posiadanie firmowego konta

 

Posiadając swoją kuchnię w otoczeniu budynków mieszkalnych możemy prowadzić sprzedaż na wynos lub nawet otworzyć salę konsumpcyjną. W drugim przypadku należy oczywiście dostosować pomieszczenia do wymagań sanitarnych, takich samych, jak dla każdego lokalu gastronomicznego. W ten sposób możemy w znacznym stopniu zwiększyć dzienną sprzedaż.

Specjalne okazje, jak firmowe wigilie, zamówienia na bankiety czy obsługa imprez plenerowych to pokaźne źródło dochodu firmy cateringowej. Warto nawiązać relację z osobami zajmującymi się organizacją takich wydarzeń czy firmami z branży MICE (turystyka biznesowa).

 

O czym należy jeszcze pamiętać?

 

Decydując się na przygodę z własnym biznesem, na uwadze należy zawsze mieć bezpieczeństwo. Dotyczy to każdego wymiaru: firmy, pracowników czy naszych produktów. Branża gastronomiczna może stwarzać potencjalne zagrożenia, dlatego warto rozważyć zakup polisy OC dla naszej działalności. Jeżeli będziemy prowadzić sprzedaż posiłków w biurowcach, koniecznie należy wyposażyć się w przenośny terminal kart płatniczych; to absolutny must-have w dzisiejszych czasach. Przyszły właściciel firmy cateringowej powinien nie tylko świetnie znać się na sztuce kulinarnej. Tutaj równie ważne są umiejętności zarządzania i samoorganizacji pracy. Od tego w głównej mierze będzie zależeć powodzenie naszej firmy.


 Przeczytaj również:

 

 

#Ikonto

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies