Mam 50 tysięcy złotych. W jaki interes zainwestować?

11.05.2018 Zakładanie działalności
Ekspert
Łukasz Puchalski manager
firma: Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości w Poznaniu
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Łukasz Puchalski

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Znużenie dotychczasową pracą, wypalenie zawodowe czy zwyczajna chęć zmiany własnego życia często motywują człowieka do spróbowania własnych sił w biznesie. Na rynku funkcjonuje z powodzeniem wiele firm, które zaczynały bez dużych nakładów finansowych. Oczywiście, o wiele łatwiej jest zacząć mając własny kapitał, nawet niewielki. Kwotą, która pozwoli na dobry początek jest 50.000 złotych, czyli nieco więcej niż 10-krotność przeciętnego wynagrodzenia w Polsce pod koniec 2017 roku. Poniżej opisanych jest kilka pomysłów, których realizacja zamknie się w planowanym budżecie, a przy niewielkim wysiłku starczy na pierwsze miesiące rozruchu.

Food truck 

 

Sukces w gastronomii osiągnie tylko biznes zbudowany na pasji. Jeżeli właściciel kocha gotować, a w dodatku ma pojęcie o prowadzeniu firmy w tej branży, jest na dobrej drodze! Rynek gastronomiczny w Polsce rośnie dynamicznie, o czym świadczy zwiększająca się liczba punktów na mapie restauracyjnej kraju. Ogromną popularność zyskały w ostatnich latach food trucki i wszelkiego rodzaju standy serwujące ciekawe potrawy. Prócz niskich kosztów początkowych i taniej eksploatacji, głównie przez swój indywidualny charakter, rozkochały w sobie Polaków. Regularnie organizowane są festiwale i targi w wielu miastach oraz miejscowościach turystycznych. Prowadzenie takiej działalności nie wymaga kierunkowego wykształcenia czy uprawnień, jednak aby móc produkować i sprzedawać żywność, wymagane jest zatwierdzenie samochodu lub przyczepy przez Sanepid. Zanim jednak do tego dojdzie, należy najpierw znaleźć ciekawą ofertę. Rynek cechuje się dużym popytem, stąd nawet dwudziestoletnie samochody importowane z krajów Europy zachodniej oferowane są za 20 000 – 40 000 zł. Warto poszukać okazji u naszych sąsiadów, nic nie stoi też na przeszkodzie, aby kupić pojazd z wysp. Od 2015 r. możliwa jest rejestracja samochodów z kierownicą po prawej stronie, nierzadko są sporo tańsze od klasycznych odpowiedników. Dodatkowym kosztem będzie zakup wyposażenia, jednak charakter oferowanych potraw z food trucków ma to do siebie, że najczęściej nie wymaga drogiego sprzętu. 

 

Aby rozpocząć sprzedaż burgerów będziemy potrzebować następującego wyposażenia:


Podane ceny są kwotami brutto. Do tego przedsiębiorca musi doliczyć koszty pracy; na stanowisku powinny być min. 2 osoby – w zależności od natężenia ruchu, jest to koszt ok. 2 500 – 3 500 zł łącznych kosztów pracodawcy wraz z premiami za utarg. Zatrudniając osobę uczącą się, do 26. roku życia firma nie płaci (w ramach umowy zlecenia) składek pracodawcy. Pozostałe środki należy wykorzystać na marketing (oklejenie auta/przyczepy), czy ewentualny zakup samochodu na potrzeby dowozów do klientów. W biznesie restauracyjnym ważna jest lokalizacja. Food-trucki w centrach takich miast jak Poznań mogą wygenerować kilkunastotysięczny dzienny obrót. Oczywiście, kluczowy wpływ będzie mieć pogoda, pora roku jak i sama marka. Przedsiębiorca powinien poszukać produktów i usług komplementarnych, które pozwolą mu zwiększyć rentowność, klasycznym przykładem jest oferta napojów bezalkoholowych, piwa czy dowóz dań do klienta.

 
 
Dowiedz się więcej na temat Food Trucków
 
 
 

Ekosklep

 

Pozostając w tematyce spożywczej, nie sposób nie zauważyć, że Polacy coraz częściej zwracają uwagę na jakość i pochodzenie kupowanego jedzenia. Potwierdzeniem tej tezy jest powszechność działów i stoisk spod znaku „eko” w sieciowych marketach. Coraz więcej osób przechodzi na specjalne diety, wyłączające konkretne składniki w potrawach, zastępując jest tzw. super food. Jak grzyby po deszczu na nowo budowanych osiedlach pojawiają się sklepy, które prócz zdrowej żywności często oferują też naturalne kosmetyki czy ekologiczną chemię gospodarczą. Ten prosty biznes nie wymaga dużych nakładów początkowych.
 

Do głównych kosztów należeć będzie:

  • wynajem lokalu - miesięczny koszt w zależności od miasta, lokalizacji oraz powierzchni będzie wahał się w graniach 800 – 2 500 zł netto. Warto podjąć rozmowy z wynajmującym, aby obniżył lub anulował czynsz na czas remontu lokalu. Jako argumentu można użyć stwierdzenia, że jest to inwestycja w jego nieruchomość (szczególnie jak przedsiębiorca zmuszony jest wymienić instalację elektryczną, wodnokanalizacyjną czy stolarkę okienną).
  • remont pomieszczeń - ceny zależeć będą od stanu lokalu i ilości pracy, aby go zaadaptować na potrzeby handlowe. Decydując się, koniecznie trzeba zwrócić na to uwagę, a także na ogólny stan techniczny obiektu i jego infrastruktury. Najbliższe wolne terminy np. instalatorów lub elektryków mogą być bardzo odległe. Dobrym rozwiązaniem jest już na etapie planowania skontaktować się z takimi firmami i zarezerwować wstępną datę rozpoczęcia prac. Średnio za metr kwadratowy wyremontowania lokalu firma zapłaci od 30 do 100 zł wraz z materiałami.
  • zakup mebli - w tym wypadku przedsiębiorca może skorzystać z gotowych rozwiązań systemowych, które oferują profesjonalne firmy zajmujące się wyposażeniem sklepów. Nierzadko oferują w pakiecie projekt rozmieszczenia poszczególnych elementów, zgodnie z zasadami visual merchandisingu. Można założyć, że kupno nowych mebli będzie wynosić min. 100 zł za metr kwadratowy powierzchni sprzedażowej. Warto jednak przejrzeć serwisy z lokalnymi ogłoszeniami i znaleźć ciekawą ofertę używanych kompletów. Chcąc postawić na oryginalność wystroju wnętrza, a jednocześnie zaoszczędzić trochę pieniędzy, powinno się zapoznać asortymentem sklepów z używanymi meblami, szczególnie importowanymi z krajów skandynawskich.
  • kasa fiskalna (kilkaset złotych realnego kosztu, z uwagi na fakt możliwości odliczenia 1 000 zł kosztu początkowego), terminal do obsługi transakcji bezgotówkowych i zbliżeniowych
  • koszyki zakupowe – od 10 zł za sztukę;
  • lodówki – od 1 000 do 3 000 zł za sztukę;
  • szyld – od 500 zł.

 

Zatowarowanie średniej wielkości sklepu to koszt zaczynający się od kilku tys. złotych, relatywnie do asortymentu i możliwości magazynowych. Nowe produktu dobrze wprowadzać etapami, najlepiej po konsultacji z zainteresowanymi klientami. Na średniej wielkości osiedlu, dzienny obrót wyniesie od kilkuset do kilku tysięcy złotych (np. w weekendy). W branży „eko” marże detaliczne są wyższe niż w odniesieniu do tradycyjnych sklepów spożywczych. Rynek pokazuje, że taki rodzaj działalności jest w stanie wygenerować dla przedsiębiorcy miesięczny dochód netto przekraczający 3 000 – 4 000 zł, jednak należy mieć na uwadze znacznie dłuższy wymiar czasu pracy właściciela. Prócz korzystania z usług dystrybutorów i hurtowni, można zwrócić się bezpośrednio do producentów i zaproponować tzw. sprzedaż komisową. W ten sposób przedsiębiorca nie zamraża środków w towarze.

Każdy sklep oferujący żywność, podobnie jak gastronomia, musi przejść odbiór Sanepidu.

ważne
Szukanie lokalnych dostawców i producentów w samym Internecie może być niewystarczające. Osoba planująca otwarcie ekosklepu powinna udać się na regionalny targ i dotrzeć bezpośrednio do rolników, hodowców, bartników czy małych przetwórców.


Dowiedz się więcej na temat rynku EKO
.

 


SPA dla samochodów

 

Średnia wieku samochodów, którymi posługują się Polacy z roku na rok spada. Coraz częściej wybierają marki luksusowe lub bogatsze wersje popularnych modeli. Rynek winduje ceny modeli zabytkowych, co nierzadko stanowi dobrą i satysfakcjonującą inwestycję. Najczęściej w parze z drogim autem idzie brak czasu właściciela na dbanie o jego czystość i prezencję. Na pomoc przychodzą usługi auto detailingu. Czynności te polegają nie tylko na myciu karoserii i wnętrza. Jak sama nazwa wskazuje, firma profesjonalizować się będzie na detalach i drobiazgach, które w końcowym efekcie jest wywołanie u odbiorcy uczucia „wow!”. Proces taki nierzadko zajmuje kilkanaście a nawet kilkadziesiąt godzin, a cena ostateczna za przywrócenie świetności wyeksploatowanego SUV-a będzie wynosiła nawet kilka tys. złotych! W skład takiej usług wejdzie: dokładne, ręczne umycie pojazdu, posprzątanie wnętrza, pranie tapicerki, renowacja lakieru wraz z usuwaniem zadrapań, zabezpieczenie jego powierzchni powłoką ceramiczną i kosmetyka felg oraz opon. Klientów jednak nie brakuje; zainteresowani są nie tylko nowi nabywcy i posiadacze, biznes kwitnie też przy współpracy z handlarzami i komisami. Aby otworzyć tego typu działalność nie jest wymagane ukończenie żadnych specjalnych kursów, jednak znajomość branży motoryzacyjnej wydaje się być niezbędna.

 

Kosztami początkowymi będzie zakup:

  • maszyny polerującej – od 1.000 do 2.000 zł;
  • maszyna do polerowania felg aluminiowych – od 20. 000 do 30. 000 zł;
  • myjka ciśnieniowa – od 2.000 do 6.000 zł;
  • odkurzacz piorący do tapicerki – ok. 3.000 zł
  • specjalistyczne preparaty i chemia – kilka tys. złotych jednorazowo, potem będzie to koszt zależny od użycia, od kilkuset do tys. złotych.
  • gąbki, myjki, końcówki filcowe, akcesoria i podręczne narzędzia – 2.000 zł. 

Podane kwoty są cenami netto.

Jednak zanim przedsiębiorca zdecyduje się na zakup konkretnych urządzeń, musi wybrać miejsce, gdzie będzie świadczył swoje usługi. Od wyboru konkretnej lokalizacji zależeć będzie cena adaptacji. Niezbędne może okazać się:

  • położenie nowej instalacji hydraulicznej i odpływowej;
  • modyfikacja instalacji elektrycznej i wentylacyjnej;
  • wydzielenie odgrodzonych od siebie stanowisk pracy;
  • wygospodarowanie miejsca na poczekalnie samochodów przed i po zabiegu;

 

Praktyka pokazuje, że tego typu przedsięwzięcia świetnie sprawdzają się na piętrowych parkingach galerii handlowych czy wielkopowierzchniowych placach przy hipermarketach. W tym wypadku ceny będą różne, nawet w obrębie tego samego miasta. Przedsiębiorca musi być przygotowany na kwotę min. 30 zł netto za metr kwadratowy, przy założeniu, że myjnia będzie zajmować min. 40 metrów.

 

Na rynku dostępne są specjalne namioty lub kontenery, które najczęściej nie wymagają przeprowadzania procesu otrzymania zgód budowlanych, a także łatwo można je przemieścić w sytuacji wypowiedzenia umowy dzierżawy terenu przez wynajmującego. 

 

ważne
Działalność myjni samochodowych, nawet tych ręcznych wiąże się z uzyskaniem pozytywnej decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych oraz zgody wodnoprawnej. Ponadto planując konkretne umiejscowienie, należy wcześniej zapoznać się z planem zagospodarowania przestrzennego.

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm! Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z nich. Zapoznaj się z polityką prywatności