Zakupy spożywcze online – jak nadążyć za trendami e-commerce?
03.12.2017 Prowadzenie działalnościNapisz do eksperta
Aleksandra Staszewska
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Każdy przynajmniej raz spotkał się z reklamą sklepu spożywczego dowożącego produkty do domu. Trend zamawiania online jeszcze niedawno dotyczył wyłącznie kosmetyków, odzieży, elektroniki i rozrywki. Jednak już w 2016 r. co czwarty Europejczyk, który dokonał zakupów przez Internet, zamówił w ten sposób produkty spożywcze.
Polsce rynek e-grocery stanowi na razie niewielki odsetek całości rynku spożywczego, ale dynamicznie się rozwija. Pomimo tego, że na ten moment e-grocery to domena Warszawy, nie tylko Warszawiacy korzystają z zamówienia, oszczędzając czas i unikając kolejek. Na tę chwilę, na Polskim rynku możemy wyróżnić kilka rodzajów biznesów umożliwiających dowóz żywności – przede wszystkim są to duże sieci handlowe oraz sklepy zupełnie online, ale mniejsze prywatne przedsiębiorstwa także coraz śmielej konkurują z firmami takimi jak Frisco. Obecnie, duże sieci oferujące dowóz to: Tesco, Carrefour, Piotr i Paweł, Auchan, E.Leclerc, Zupełnie online działają np. doDomku, bdSklep, Frisco. Czy można z nimi rywalizować? Tak – dowodem jest ponad 300 sklepów internetowych oferujących produkty spożywcze, także te własnego wyrobu. Z ich listą można zapoznać się poprzez tę stronę. Dla tych, którzy produkują własną żywność, możliwości nie kończą się na sklepie internetowym lub stacjonarnym – rolnicy i producenci mają możliwość dystrybuować swoje produkty przez platformy takie jak Lokalny Rolnik czy Rano Zebrano.
Dostarczanie produktów spożywczych w modelu wykorzystywanym przez duże sieci handlowe to niewątpliwie duża inwestycja. Poniżej rozpatrujemy zatem z czym wiąże się nie tylko ten, ale i inne modele sprzedaży przez internet.
Własny sklep internetowy z dowozem
Jeśli firma prowadzi sklep stacjonarny lub magazyn i posiada stronę internetową, może wejść na rynek e-grocery poprzez własny sklep internetowy, dowożąc produkty samodzielnie. Jest to najbardziej naturalny i optymalny model w przypadku, gdy firma posiada w swojej ofercie zarówno produkty o krótkiej dacie przydatności do spożycia, jak i te pakowane, o długiej dacie.
Z czym wiąże się taki sposób sprzedaży?
- ograniczony zasięg - Z uwagi na to, że ograniczona liczba aut wpływa na czas realizacji dostaw, usługi będą świadczone zazwyczaj w promieniu kilkunastu lub kilkudziesięciu kilometrów od fizycznej lokalizacji. Firma sama decyduje, jak daleko chce transportować produkty – do ograniczenia dopuszczalnej lokalizacji można zastosować akceptowanie wyłącznie określonych kodów pocztowych.
- wymogi prawne – każdy sklep oferujący produkty przez Internet podlega pod dodatkowych kilka ustaw i rozporządzeń określających jego stosunki z klientami. Według zapisów Rozporządzenia Parlamentu Unii Europejskiej w sprawie przekazywania informacji o żywności (dostęp tutaj) Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (dostęp tutaj) oraz ustawy o prawach konsumenta z 30 maja 2014r. (dostęp tutaj) sklep powinien udostępniać klientom opisy produktów, w których zawrze główne cechy produktu, producenta, cenę, składniki odżywcze, wartości odżywcze, ilość alkoholu. Ponadto sklep powinien informować jasno o sposobach płatności, dostawy i danych sklepu. Sklep ma również obowiązek przedstawić klientom regulamin zakupów i uwzględniać reklamacje i zwroty na takich zasadach, jak w przypadku innych zakupów na odległość (z wyłączeniem produktów o krótkiej dacie przydatności do spożycia).
- wyposażenie firmy i organizacja wydawania zamówień – W celu otwarcia internetowego kanału sprzedaży, firma powinna wyposażyć się przede wszystkim w sklep internetowy integrujący się z programem magazynowym oraz w narzędzia do kompletowania list produktów. Ich ceny wahają się od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, w zależności od skali przedsięwzięcia. Inne wydatki dotyczą floty samochodów. Koszt jednego używanego vana z chłodziarką to minimum 30 tys. zł. Do tego należy dodać koszty pracownicze kierowców.
- forma płatności – Sklep online może oferować szerszy wybór akceptowanych środków płatności niż sklep stacjonarny. Standardem stały się szybkie internetowe płatności kartą lub przelewem. Aby umożliwić klientom tę wygodę, sklep musi zawrzeć umowę z dostawcą usługi przelewów pay-by-link takim jak Przelewy24 czy PayU i zdecydować się na konkretną politykę w przypadku nadpłat i niedopłat za ważone produkty oraz zwrotów za nieprzyjęte produkty. Poza płatnościami internetowymi, firmy oferują zazwyczaj również formę zapłaty przy odbiorze. Oznacza to, że dostawcy zakupów pozwalają klientom wręczyć gotówkę lub dzięki przenośnym terminalom, przyjmują płatność kartą. Pierwsza możliwość wiąże się z ryzykiem przewozu gotówki, druga pociąga za sobą koszty wyposażenia w terminale.
Aby zoptymalizować wykorzystanie posiadanych samochodów, firmy najczęściej zbierają zamówienia do wyznaczonej godziny, po czym załadowują auta transportujące do klientów. To, jak taki proces wygląda w dużych sieciach można zobaczyć na filmie udostępnionym przez Frisco (dostęp tutaj). Obecnym standardem rynkowym jest oferowanie dwugodzinnych przedziałów czasowych, w których może nastąpić dostawa, po czym samochody rozpoczynają kolejną rundę ładowania i dostarczania zakupów. Ze względu na duże zainteresowanie klientów, terminy dostaw w największych sieciach handlowych często przekraczają 24 godziny od momentu złożenia zamówienia. Może być to dobrą okazją do wykorzystania potencjału lokalnego sklepu i zagwarantowania klientom szybszej dostawy.
Oprócz szybkiej dostawy, ważna dla klienta jest jednak również cena. Jeśli firma chce konkurować z innymi w okolicy, może zróżnicować swój cennik w zależności od wartości zamówienia i odległości klienta od sklepu. Rynkowe ceny wahają się od 0 zł po nawet 30 zł za jedną dostawę. Ze względu na chęć zmotywowania klienta do większych zakupów, firmy zmniejszają koszty dostawy wraz ze zwiększaniem wartości zamówienia. Ponadto stosują często różne ceny w zależności od dystansu klienta do najbliższego sklepu fizycznego. Powyżej określonej kwoty zamówienia, np. 200zł dostawy bywają darmowe. Często zdarza się również, że zamówienia poniżej określonej kwoty w ogóle nie są realizowane. Poniżej zaprezentowano przykładową strukturę cennika dostaw jednej z sieci handlowych.
Własny sklep internetowy bez dostawy
Jeśli opisany powyżej model sprzedaży internetowej jest kosztowny i zbyt skomplikowany do wprowadzenia w firmie, sklep może zrezygnować z najdroższego elementu, dostawy, a w zamian za to rozpocząć współpracę z firmą kurierską, taką jak UPS, DPD, DHL, InPost lub Pocztą Polską. Taki model sprzedaży będzie odpowiadał przedsiębiorstwom oferującym produkty pakowane i o długiej dacie przydatności do spożycia, gdyż firmy kurierskie nie podejmują dostaw produktów świeżych, mrożonych, łatwo psujących się.
Ten, najbardziej popularny sposób funkcjonowania sklepów internetowych wykorzystywany jest na przykład przez dostawców przypraw lub kawy. Koszty, jakie trzeba ponieść, związane są z budową sklepu, przygotowaniem magazynu i logistyki, ale firma otrzymuje w zamian dostęp do klientów w całym kraju, a nawet poza granicami.
Dostawa poprzez portal grupowy
A co w przypadku, gdy prowadzona działalność nie jest sklepem spożywczym, a produkcją rolną? Rolnicy i producenci żywności, którzy spełniają wymagania jakości podyktowane przez platformy takie jak Lokalny Rolnik lub Rano Zebrano i znajdują się w okolicach ich działalności, także posiadają możliwość oferowania swoich produktów szerokiemu gronu odbiorców. Zostając dostawcą współpracującym z pierwszym z powyższych portali, producent płaci prowizję w wysokości ponad 12% za sprzedawane towary i zobowiązuje się dostarczyć produkty do wskazanego magazynu w dniu odbioru towarów przez grupę klientów. Kwota od odbiorców przekazywana jest producentowi po 3 dniach od wydania produktów, dając klientowi możliwość złożenia reklamacji. Firmy te często same wyszukują swoich dostawców, ale jeśli nie skontaktowały się jeszcze z danym przedsiębiorstwem, istnieje możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu telefonicznego lub poprzez ich strony internetowe.
Przeczytaj również:
- Czy moja firma potrzebuje sklepu internetowego?
- Jak skutecznie zbudować bazę potencjalnych klientów?
- LTV, cross- i up-selling w praktyce, czyli jak zwiększyć sprzedaż?