Czy moja firma potrzebuje sklepu internetowego?
08.05.2019 MarketingZastanawiasz się, czy budżet, jakim dysponujesz na początku działalności przedsiębiorstwa od razu zainwestować w tworzenie sklepu internetowego, czy też są inne opcje, z których możesz skorzystać? Niniejszy artykuł ułatwi Ci podjęcie decyzji.
Błyskawiczny rozwój gospodarki rynkowej spowodował, że oferowanie klientom wyjątkowych usług czy produktów stało się nie tyle przewagą konkurencyjną, co pewnym standardem, którego konsumenci oczekują. W związku z tym, przedsiębiorcy coraz częściej starają się wyróżnić nie tylko ofertą produktową, ale także działaniami wokół produktowymi lub wokół usługowymi. Zalicza się do nich wyjątkowy serwis, szybkość dostawy, dostępność, prezentacja oferty, działania marketingowe, programy lojalnościowe itd. W dobie globalizacji kluczową usługą jest dostępność oferty dla jak największego grona potencjalnych klientów. Rozwój możliwości, jakie daje w tym względzie internet jest nieporównywalny z sytuacją sprzed jeszcze 10 lat i warto korzystać z tych rozwiązań. Dzięki internetowi przedsiębiorcy mogą na przykład rozwijać sprzedaż produktów w kanale dystrybucji zwanym potocznie online’m. Do wyboru jest kilka sposobów: budowa własnego sklepu internetowego lub skorzystanie z innych, gotowych rozwiązań. W dalszej części artykułu znajdziesz informacje, które ułatwią Ci podjęcie decyzji związanej z tym, które rozwiązanie jest odpowiednie dla Twojego przedsiębiorstwa.
Z czym wiąże się budowanie własnego sklepu internetowego?
- Budżet. Cena sklepu internetowego wahać się może od kilku do kilkuset tysięcy złotych. W dużej mierze zależy ona od tego, czy będziesz korzystać z gotowych szablonów, czy tworzyć sklep od podstaw. Budowanie własnego sklepu od podstaw wiąże się z ogromnymi kosztami, koniecznością zakupu odpowiedniego sprzętu informatycznego i zatrudnienia lub przynajmniej outsourcingu pracowników, którzy nie tylko stworzą sklep, ale będą także odpowiedzialni za jego utrzymanie i poprawne funkcjonowanie. Będziesz także potrzebować oprawy graficznej, która wiąże się z opłacaniem grafików. Konieczne będzie śledzenie zmian w prawie tak, by dostosować sklep do funkcjonujących przepisów itd. Łatwo się zorientować, że zbudowanie sklepu od podstaw to wielkie i kosztowne przedsięwzięcie, na które decydują się duże lub średnie firmy, dysponujące odpowiednim budżetem. Na szczęście jest alternatywa. W internecie znaleźć możesz gotowe szablony, które umożliwiają zbudowanie sklepu online (szczegóły w dalszej części artykułu).
- Zasoby ludzkie. Jak wspomniano wyżej, własny sklep internetowy wiąże się z koniecznością zatrudnienia osób, które go zbudują, ale także będą utrzymywały jego sprawne funkcjonowanie oraz atrakcyjną formę wizualną. Po uruchomieniu sklepu będziesz także potrzebować ludzi do jego obsługi – realizacji zamówień, wprowadzania produktów do sklepu, przygotowywania ich opisów itd.
- Regulamin. Posiadanie własnego sklepu wiąże się z koniecznością utworzenia regulaminu oraz korygowania go zgodnie z wszelkimi zmianami jakie narzuca prawo. Trzeba zatem uwzględnić koszty obsługi prawnej.
- Wpis do PKD (Polska Klasyfikacja Działalności). Podczas rejestracji firmy (lub w późniejszym czasie) musisz wskazać odpowiedni numer w klasyfikacji przedsiębiorstw - aktualnie dla prowadzenia sklepu internetowego jest to numer 47.91.Z.
- Rachunek bankowy. Ponieważ płatności w sklepach internetowych odbywają się drogą elektroniczną, konieczne jest posiadanie rachunku bankowego. Polskie prawo nie nakazuje konieczności posiadania konta firmowego, lecz jego posiadanie niesie ze sobą szereg korzyści. Płatności mogą odbywać się także za pośrednictwem osobistego konta przedsiębiorcy, przy czym wymagane jest, aby był on jego jedynym właścicielem.
- Pozycjonowanie sklepu. Założenie sklepu nie gwarantuje, że potencjalni klienci go znajdą. Obecnie najpopularniejszym sposobem docierania do konkretnych produktów jest korzystanie z wyszukiwarki Google. Google posiada specjalne programy, które zbierają informacje o strukturach stron internetowych i treściach, jakie w nich się znajdują. Te tzw. crawlery indeksują strony i w zależności od wielu zmiennych (jakość kodu, atrakcyjność treści, zawartość strony itd.), w oparciu o algorytm, pozycjonują strony w odpowiedzi na zapytanie użytkownika w wyszukiwarce. SEM i SEO to dwie dziedziny, które zajmują się odpowiednio: marketingiem w wyszukiwarkach internetowych oraz procesem poprawiającym ilość i jakość ruchu przychodzącego do pozycjonowanej witryny. Tego typu działania można wykonywać indywidualnie, są jednak one bardzo czasochłonne. Dlatego, jeśli już zdecydowałeś o stworzeniu własnego sklepu internetowego, warto ten etap przekazać do firm specjalizujących się w pozycjonowaniu stron. Nawet najbardziej atrakcyjny wizualnie i z najlepszą ofertą produktową sklep, nie będzie przynosił zysków, jeśli klienci nie będą w stanie go znaleźć.
- Marketing. Ze względu na ogromną ilość podmiotów sprzedających w internecie, bez odpowiednich działań marketingowych klienci nie poznają oferty Twojego sklepu.
Alternatywne rozwiązania
Czy istnieją inne – tańsze i prostsze rozwiązania dla przedsiębiorców nie dysponujących dużym budżetem oraz czasem oraz, którzy szukają szybkich rozwiązań? Zdecydowanie, tak. O wyborze rozwiązania decydować będzie specyfika danego przedsiębiorstwa oraz rodzaj produktów, jakie oferuje.
- Gotowe sklepy internetowe. W odróżnieniu od tych budowanych od podstaw, będą miały one szereg ograniczeń, na czoło których wysuwa się brak możliwości modyfikacji pewnych obszarów. Część sklepu będziesz mógł zmienić i dostosować pod kątem Twojego przedsiębiorstwa. W dużej mierze indywidualizacja polega tutaj na możliwości zmian w szacie graficznej. Dzięki tym zabiegom, w prosty sposób uzyskasz niepowtarzalny wygląd sklepu. Mimo ograniczeń, gotowe szablony posiadają bardzo dużo zalet. W ramach opłaty miesięcznej za korzystanie z szablonu sklepu otrzymujesz wsparcie IT (specjaliści nie tylko napiszą sklep, ale będą go także utrzymywać). Nie potrzebujesz, jeśli nie chcesz, grafików, ponieważ otrzymasz propozycję gotowych szablonów graficznych (trzeba jednak pamiętać, że istnieje duża szansa, że inny sklep na rynku będzie wyglądał dokładnie tak, jak Twój). Otrzymasz wsparcie w zakresie SEM i SEO, a także podpięcie do najpopularniejszych systemów płatności online takich, jak PayU oraz platform sprzedażowych takich, jak Allegro. Oferta gotowych sklepów jest bardzo szeroka i posiada zróżnicowany wachlarz możliwości zarówno dla przedsiębiorstw o małym, średnim, jak i dużym budżecie.
- Platformy pośredniczące w sprzedaży.
W zależności od asortymentu, jaki posiadasz będą interesować Cię:
- platformy kierunkowe,
- platformy ogólne.
Do platform kierunkowych zaliczają się takie, na których można sprzedawać wybrane kategorie produktów, np.:
- Otomoto – serwis dla osób sprzedających produkty z dziedziny motoryzacji.
- Pakamera, DecoBaazar lub DaWanda – serwisy, w których swoje produkty mogą sprzedawać osoby tworzące unikalne, ręcznie wykonane przedmioty takie, jak biżuteria, ubrania, torby, zabawki, artykuły wyposażenia wnętrz itd.
- Showroom – platforma przeznaczona dla projektantów mody.
Do platform ogólnych zaliczyć można najpopularniejszy na polskim rynku serwis, czyli Allegro. W ramach korzystania z jego oferty otrzymasz wsparcie z zakresu działań SEO i SEM, dostęp do systemów płatności online, ale przede wszystkim możliwość dotarcia do ogromnej rzeszy potencjalnych klientów. Obecnie na polskim rynku nie ma platformy, która mogłaby konkurować zasięgiem ze wspomnianym serwisem. O sprzedaży na Allegro napisano mnóstwo artykułów i poradników – zanim rozpoczniesz korzystanie z serwisu, warto je poczytać.
Allegro umożliwia budowanie sklepów internetowych (w oparciu o własną infrastrukturę i pełną synchronizację z serwisem). Jeśli chcesz budować przedsiębiorstwo, a co za tym idzie pewną markę, zdecydowanie doradzamy założenie sklepu internetowego w serwisie Allegro i sprzedawanie pod jego szyldem. Największe sklepy funkcjonujące w ramach tej platformy mogły bowiem z czasem pozwolić sobie na otworzenie sklepów stacjonarnych, na które początkowo nie było ich stać. Jeśli natomiast chcesz najpierw wypróbować zainteresowanie produktami i zbadać potencjalny popyt, możesz rozpocząć od krótkiej serii sprzedażowej jako indywidualny użytkownik.
Reasumując: decyzja o tym, czy stworzyć własny sklep internetowy, korzystać z gotowych szablonów, czy skupić się na platformach pośredniczących w handlu online, w dużej mierze zależy od budżetu, jakim dysponujesz oraz rodzaju oferowanych towarów. Im większy budżet, tym więcej opcji do wyboru.
Poniższa grafika w prosty sposób obrazuje schemat, jakim można się posługiwać podczas podejmowania tej decyzji.