Jak menedżer może sobie pomóc w procesie rekrutacji
31.03.2017 Kadry i HRDobrze przeprowadzona rozmowa rekrutacyjna zwiększa szanse na zatrudnienie właściwego kandydata, który zwiąże się z firmą na długo. Jest jednak kilka sposobów, które pozwalają jednocześnie „ocieplić” proces rekrutacji oraz pozyskać nowego pracownika. Stosując się do poniższych zasad masz szanse zwiększyć efektywność swoich działań rekrutacyjnych.

Bądź wytrwały w poszukiwaniu
W rekrutacji pracowników nie warto zgadzać się na kompromisy z samym sobą. Pamiętaj, czasami lepiej poczekać miesiąc dłużej, niż zatrudnić kogoś, do kogo nie jesteś przekonany, bo potem może się to odbić na wyniku Twojego zespołu.
Nie bazuj na pierwszym wrażeniu
Ważniejsze od pierwszego wrażenia są rzeczywiste kompetencje – badaj je w rozmowie! Częste błędy popełniane podczas rozmowy rekrutacyjnej to:
- efekt aureoli: jedna pozytywna cecha zawyża ocenę kandydata,
- efekt diabelski: jedna negatywna cecha kandydata obniża jego ocenę,
- błąd podobieństwa: lepiej oceniamy kandydatów podobnych do nas samych,
- błąd kontrastu: wybór słabego kandydata, ponieważ zaprezentował się dobrze na tle innych – jeszcze gorszych,
- błąd atrakcyjności: lepiej oceniamy osoby atrakcyjne fizycznie,
- efekt pierwszeństwa i efekt świeżości: najlepiej pamiętamy pierwszą i ostatnią osobę.
Spójrz na chłodno na to, czego się dowiedziałeś, oddziel wrażenia od kwestii merytorycznych.Aby unikać błędów, w trakcie spotkania rób notatki na CV, zaznaczaj mocne i słabe strony kandydata, a także wyjaśniaj swoje wątpliwości.
Zadawaj pytania behawioralne
Największą wartością podczas rozmowy przynoszą pytania o zachowanie, odwołujące się do rzeczywistych wypadków, badające reakcje i rezultaty działań.
Przykład:
Pytanie naprowadzające: ”Realizował Pan plany, prawda?”, lub pytanie teoretyczne „Dlaczego Pan uważa, że sobie poradzi z realizacją planów?” nie pozwalają na pozyskanie realnej wiedzy o kandydacie: pierwsze sugeruje kandydatowi odpowiedź, drugie jest uciekaniem do opinii, nie faktów. Lepiej je zastąpić: „Proszę opisać konkretną sytuację, kiedy został przed Panem postawiony plan do zrealizowania i jakie działania Pan zaplanował działania”. Osobie bez doświadczenia możesz zadać pytanie sytuacyjne: „Proszę sobie wyobrazić sytuację…”.
Szanuj zdanie i opinie kandydata
Orientacja seksualna, wyznanie religijne, poglądy polityczne, plany macierzyńskie, sytuacja rodzinna to tematy, których nie powinieneś poruszać na spotkaniu z kandydatem. Jeżeli kandydat sam przedstawi swoje poglądy, w żadnym wypadku nie komentuj jego wypowiedzi, nie informuj, że się z czymś zgadzasz, bądź nie. Kandydat ma prawo wypowiedzieć swoją opinię.
Uważaj na sygnały ostrzegawcze
W trakcie procesu rekrutacji mogą się pojawić pewne sygnały ostrzegawcze, które powstrzymają nas przed zatrudnieniem nieodpowiedniej osoby. Zastanów się przed podjęciem decyzji, czy takie nie miały miejsca:
- przed spotkaniem: kandydat nie może poświęcić dłuższego czasu na rozmowę, jest zbyt powściągliwy, niesympatyczny w stosunku do innych osób, spóźnia się i nie zawiadamia o tym wcześniej, kilkakrotnie przekłada spotkanie,
- w trakcie spotkania: kandydat źle mówi o dotychczasowych pracodawcach, jest gotowy porzucić natychmiast obecnego pracodawcę, ujawnia poufne informacje firm, unika odpowiedzi na pytania, odpowiada niewiarygodnie, jest roszczeniowy (zadaje wyłącznie pytania o pieniądze, swoje prawa, urlopy itp.), nic nie wie o firmie, do której przesłał CV, mało zależy mu na podjęciu pracy, szybko się denerwuje,
- po spotkaniu: kandydat zwiększa swoje oczekiwania finansowe nie podając dodatkowego uzasadnienia wynikającego z rozmowy o zakresie obowiązków lub wzrostu jego kompetencji, nie można się z nim skontaktować.
Prezentuj odpowiednią postawę
Używaj języka zrozumiałego dla kandydata! Nie wszyscy rozumieją wyszukane, trudne słowa i słownictwo branżowe. Kontroluj przebieg rozmowy i czas jej trwania. Pamiętaj, iż jest to wydarzenie stresujące dla kandydatów, więc powinno odbywać się w miłej atmosferze, żeby pozwolić im w pełni zaprezentować swoją kandydaturę. Nie dominuj kandydata, nie prowadź rozmowy w pośpiechu. Siedź pewnie, nie na brzegu krzesła. Pamiętaj o otwartej postawie – nie zakładaj rąk na piersiach, odpręż się - Twój spokój udzieli się kandydatowi. Lekko pochyl się do przodu - to oznaka zainteresowania - i nawiązuj kontakt wzrokowy.
Buduj pozytywny wizerunek
Pamiętaj!
Budujesz wizerunek nie tylko swojej osoby, ale przede wszystkim Firmy jako pracodawcy. Źle potraktowany kandydat w procesie rekrutacji zmienia swoje nastawienie do marki, produktów i usług, a to niestety przekłada się na jego decyzje zakupowe. Dowiedz się więcej na ten temat.