Candidate Experience - przyjazna rekrutacja się opłaca!
09.05.2019 Kadry i HRNapisz do eksperta
Alina Kubowicz
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Dzisiejszy rynek pracy charakteryzuje się tym, że miejsc pracy jest więcej, niż wykwalifikowanych osób aktywnie poszukujących zatrudnienia. To właśnie do potencjalnego pracownika należy dziś ostatnie słowo i rozważając kilka ofert pracy wybierze tę, która niesie ze sobą najwięcej korzyści. Zjawisko to zaowocowało całkiem nowym podejściem do promowania się przez pracodawców, a w wyniku tego firmy konkurują już nie tylko warunkami płacowymi czy benefitami. Obecnie kluczowe znaczenie ma doświadczenie kandydata (Candidate Experience - CX), jego emocje, przemyślenia i wrażenia względem firmy, które powstają w związku z udziałem w procesie rekrutacyjnym - zarówno przed, w trakcie oraz po jego zakończeniu.
Jak kształtujemy CX?
Doświadczenie kandydata kształtuje się na każdym etapie jego kontaktu z pracodawcą. Poprzez odpowiednio przygotowane oferty pracy, wygląd strony kariery, działania wspierające rekrutację (np. kontakt z pracownikami podczas targów pracy lub na konferencjach). Kluczowy dla zrobienia „dobrego wrażenia” na kandydacie jest jednak sam proces rekrutacji i to, jak jest traktowany przez osoby rekrutujące – pracowników firmy. Można więc powiedzieć, że wszystko jest „w naszych rękach”.
Pierwszy kontakt jest zazwyczaj najważniejszy, dlatego umawiając się z kandydatem na spotkanie, pamiętaj, aby dokładnie przekazać mu informacje dotyczące miejsca, terminu i godziny spotkania. Jeśli kandydat nie może pojawić się w wyznaczonym przez Ciebie terminie, spróbuj się do niego dostosować, oczywiście w miarę rozsądku. Warto też potwierdzić zaproszenie również wysyłając e-maila do kandydata (pomoże to zmniejszyć prawdopodobieństwo, że zapomni on pojawić się na spotkaniu). Zadbanie o komfort rozmowy, jej dyskretny charakter, odpowiednie miejsce, to podstawowe czynniki, o które powinniśmy zadbać planując rozmowę rekrutacyjną.
Gdy już dojdzie do spotkania, kandydat ocenia rozmowę z nami biorąc pod uwagę różne czynniki. Przygląda się atmosferze, jaka panuje podczas spotkania, ocenia poziom zadawanych przez nas pytań i przygotowanie do rozmowy (tak jest! Ty także powinieneś być przygotowany!).
Miłym, a jednocześnie prostym gestem jest zaproponowanie szklanki wody i rozpoczęcie spotkania od przyjaznych, niezobowiązujących tematów. Musisz sobie zdawać sprawę z poziomu stresu, jaki może towarzyszyć Twoim rozmówcom podczas spotkania rekrutacyjnego.
W trakcie spotkania kandydat zwraca uwagę m.in. na: naszą postawę, zainteresowanie rozmową z nim, szacunek i partnerskie podejście. Nie zasłaniajmy się laptopem, a naszą uwagę skierujmy bezpośrednio na naszego gościa. Wiadomości e-mail nie uciekną, a kandydat na pewno poczuje się ważną, cenioną osobą.
Po zakończeniu rozmowy nie zapominajmy o informacji zwrotnej - przekazujmy do swojego opiekuna rekrutacyjnego informację zarówno o pozytywnych jak i negatywnych aspektach oceny. Przekazanie opinii kandydatowi jest podstawową oznaką szacunku, a opiekunowi rekrutacyjnemu pozwoli wyszukiwać lepiej dopasowane osoby, a to skróci czas poszukiwania właściwego pracownika.
Pamiętaj, że niezależnie od postawy, jaką reprezentuje kandydat, sam staje się w momencie rekrutacji naszym najważniejszym klientem i tak właśnie powinniśmy go traktować.
Dlaczego przyjazna rekrutacja się opłaca?
Każdy kandydat może być aktualnym lub potencjalnym klientem firmy. Odczucia, jakie wyniesie z naszego spotkania przełożą się bezpośrednio na jego nastawienie do naszych produktów, a nie tylko do firmy jako pracodawcy. Nie zapominajmy również o tym, że wieści szybko się rozchodzą – możemy przez to nie tylko stracić wizerunek, ale także zaufanie całej rzeszy potencjalnych klientów.
Według badań zrealizowanych wśród osób biorących udział w procesach rekrutacyjnych (w różnych branżach), 83% kandydatów dzieliło się wrażeniami z rozmowy ze swoją rodziną i przyjaciółmi. Natomiast, aż 64% osób podzieliło się swoimi uwagami w internecie (m.in. na Facebooku, Twitterze i LinkedInie). Ponad 38% osób wyraziło negatywny stosunek do marki, z którą była związana źle przeprowadzona rekrutacja i nie bierze pod uwagę korzystania z jej produktów w przyszłości. Tylko 20% oceniło firmę pozytywnie i zainteresowanie marką wzrosło, co było związane z pozytywnymi doświadczeniami wyniesionymi z rekrutacji. [źródło: http://www.mysteryapplicant.com]
Wyniki badania uświadamiają, jak wiele możemy zyskać dzięki odpowiedniemu traktowaniu kandydatów. Postaraj się, aby rekrutacja była dla każdego pozytywnym doświadczeniem, niezależnie od wyboru, jakiego finalnie dokonamy.