Candidate Experience - przyjazna rekrutacja się opłaca!

09.05.2019 Kadry i HR
Oceń 5.00/5 (1)
Ekspert
Alina Kubowicz starszy specjalista ds. rekrutacji
firma: Alior Bank S.A.
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Alina Kubowicz

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Dzisiejszy rynek pracy charakteryzuje się tym, że miejsc pracy jest więcej, niż wykwalifikowanych osób aktywnie poszukujących zatrudnienia. To właśnie do potencjalnego pracownika należy dziś ostatnie słowo i rozważając kilka ofert pracy wybierze tę, która niesie ze sobą najwięcej korzyści. Zjawisko to zaowocowało całkiem nowym podejściem do promowania się przez pracodawców, a w wyniku tego firmy konkurują już nie tylko warunkami płacowymi czy benefitami. Obecnie kluczowe znaczenie ma doświadczenie kandydata (Candidate Experience - CX), jego emocje, przemyślenia i wrażenia względem firmy, które powstają w związku z udziałem w procesie rekrutacyjnym - zarówno przed, w trakcie oraz po jego zakończeniu.

 

Jak kształtujemy CX?

 

Doświadczenie kandydata kształtuje się na każdym etapie jego kontaktu z pracodawcą.  Poprzez odpowiednio przygotowane oferty pracy, wygląd strony kariery, działania wspierające rekrutację (np. kontakt z pracownikami podczas targów pracy lub na konferencjach). Kluczowy dla zrobienia „dobrego wrażenia” na kandydacie jest jednak sam proces rekrutacji i to, jak jest traktowany przez osoby rekrutujące – pracowników firmy. Można więc powiedzieć, że wszystko jest „w naszych rękach”.

 

Pierwszy kontakt jest zazwyczaj najważniejszy, dlatego umawiając się z kandydatem na spotkanie, pamiętaj, aby dokładnie przekazać mu informacje dotyczące miejsca, terminu i godziny spotkania. Jeśli kandydat nie może pojawić się w wyznaczonym przez Ciebie terminie, spróbuj się do niego dostosować, oczywiście w miarę rozsądku.  Warto też potwierdzić  zaproszenie również wysyłając e-maila do kandydata (pomoże to zmniejszyć prawdopodobieństwo, że zapomni on pojawić się na spotkaniu). Zadbanie o komfort rozmowy, jej dyskretny charakter, odpowiednie miejsce, to podstawowe czynniki, o które powinniśmy zadbać planując rozmowę rekrutacyjną.

 

Gdy już dojdzie do spotkania, kandydat ocenia rozmowę z nami biorąc pod uwagę różne czynniki. Przygląda się atmosferze, jaka panuje podczas spotkania, ocenia poziom zadawanych przez nas pytań i przygotowanie do rozmowy (tak jest! Ty także powinieneś  być przygotowany!).

 

Miłym, a jednocześnie prostym gestem jest  zaproponowanie szklanki wody i rozpoczęcie spotkania od przyjaznych, niezobowiązujących tematów. Musisz sobie zdawać sprawę z poziomu stresu, jaki może towarzyszyć Twoim rozmówcom podczas spotkania rekrutacyjnego.  

 

W trakcie spotkania kandydat zwraca uwagę m.in. na: naszą postawę, zainteresowanie rozmową z nim, szacunek i partnerskie podejście. Nie zasłaniajmy się laptopem, a naszą uwagę skierujmy bezpośrednio na naszego gościa. Wiadomości e-mail nie uciekną, a kandydat na pewno poczuje się ważną, cenioną osobą.

 

Po zakończeniu rozmowy nie zapominajmy o informacji zwrotnej - przekazujmy do swojego opiekuna rekrutacyjnego informację zarówno o pozytywnych jak i negatywnych aspektach oceny. Przekazanie opinii kandydatowi jest podstawową oznaką szacunku, a opiekunowi rekrutacyjnemu pozwoli wyszukiwać lepiej dopasowane osoby, a to skróci czas poszukiwania właściwego pracownika.

 

Pamiętaj, że niezależnie od postawy, jaką reprezentuje kandydat, sam staje się w momencie rekrutacji naszym najważniejszym klientem i tak właśnie powinniśmy go traktować.

 

Dlaczego przyjazna rekrutacja się opłaca?

 

Każdy kandydat może być aktualnym lub potencjalnym klientem firmy. Odczucia, jakie wyniesie z naszego spotkania przełożą się bezpośrednio na jego nastawienie do naszych produktów, a nie tylko do firmy jako pracodawcy. Nie zapominajmy również o tym, że wieści szybko się rozchodzą – możemy przez to nie tylko stracić wizerunek, ale także zaufanie całej rzeszy potencjalnych klientów.


Według badań zrealizowanych wśród osób biorących udział w procesach rekrutacyjnych (w różnych branżach), 83% kandydatów dzieliło się wrażeniami z rozmowy ze swoją rodziną i przyjaciółmi. Natomiast, aż 64% osób podzieliło się swoimi uwagami w internecie (m.in. na Facebooku, Twitterze i LinkedInie). Ponad 38% osób wyraziło negatywny stosunek do marki, z którą była związana źle przeprowadzona rekrutacja i nie bierze pod uwagę korzystania z jej produktów w przyszłości. Tylko 20% oceniło firmę pozytywnie i zainteresowanie marką wzrosło, co było związane z pozytywnymi doświadczeniami wyniesionymi z rekrutacji. [źródło: http://www.mysteryapplicant.com]


Wyniki badania uświadamiają, jak wiele możemy zyskać dzięki odpowiedniemu traktowaniu kandydatów.  Postaraj się, aby rekrutacja była dla każdego pozytywnym doświadczeniem, niezależnie od wyboru, jakiego finalnie dokonamy.

#Ikonto Biznes

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies