Firmowa wizytówka - czy i komu jest potrzeba?

02.02.2018 Prowadzenie działalności
Ekspert
Łukasz Puchalski manager Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości w Poznaniu
firma: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Łukasz Puchalski

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

W dobie smartfonów, maili i profili na portalach społecznościowych, coraz rzadziej korzystamy z klasycznych form komunikacji jak listy czy wizytówki. Z jednej strony koszt wydruku i projektu nigdy nie był tańszy, z drugiej – jaki jest sens wydawać pieniądze na coś, co w najlepszym wypadku wyląduje w wizytowniku – o ile nasi klienci jeszcze z nich korzystają. Czy jest sens posiadania konwencjonalnych wizytówek? W jakich branżach się przydają? Czy jest jeszcze miejsce na innowację i efekt „WOW!”?

Niegdyś posiadanie papierowej wizytówki było nieodzownym elementem wyposażenia każdego biznesmena – od prezesa wielkiej spółki, po właściciela jednoosobowej firmy. Dzisiaj spora część nowego pokolenia przedsiębiorców przestaje korzystać z tej formy komunikacji, wybierają bardziej aktywne sposoby, jak np. wysłanie maila, a w konsekwencji dodanie osoby do CRM-u (systemu informatycznego, wspomagającego zarządzanie kontaktami z klientami), wstępne sprofilowanie, przydzielenie lejka sprzedażowego i wysłanie wiadomości „follow-up”. Takie działanie skuteczne będzie tylko dla „internetowych” klientów; co w przypadku branży offline’owych lub terenowych? Tutaj wizytówka nadal może skutecznie promować naszą firmę i sprzedawać. Aby jednak wyróżnić się z zasypu typowych wizytówek, drukowanych cyfrowo na taniej tekturze i wręczyć klientowi przedmiot, który podziała nie tylko na zmysł wzroku, ale też dotyku lub nawet zapachu.

Na portalu  masz możliwość stworzenia swojej e-wizytówki, która pozwoli Ci nawiązać współpracę wśród użytkoników zafirmowani.pl . Za utworzenie wirtualnej wizytówki nic nie płacisz, a kilkając tutaj dowiesz się jak to zrobić.

Kreatywny projekt

 

Jeżeli wręczenie wizytówki ma nie być kurtuazyjnym zabiegiem, a przemyślanym i skutecznym działaniem marketingowym, musimy przyłożyć się do niej już od samego projektu. Szczęśliwi przedsiębiorcy, posiadających w swoich szeregach pomysłowych grafików lub z takimi regularnie współpracujący, powinni podać jedynie budżet celowy i oczekiwać propozycji. Co ważne, projekt powinien nawiązywać do branży naszej firmy – im większą kreatywnością się wykażemy, tym lepszą mamy szansę na zapadnięcie w pamięci naszych interesariuszy. Jeżeli nie mamy stałego grafika, a ze studiami projektowania współpracujemy rzadko, możemy skorzystać z dostępnych rozwiązań. Do takich z pewnością należy Corton.pl - serwis internetowy łączący freelancerów ze zleceniodawcami. Idea działania polega na przygotowaniu oferty – konkursu, do którego będą mogli się zgłosić zainteresowani projektanci, a oceny i wyboru zwycięskiego projektu dokona zlecający. Dzięki takiemu sposobowi, otrzymamy więcej ciekawych projektów, a co ważne, zapłacimy tylko za ten zwycięski. W serwisie zarejestrowanych jest ponad 22.000 projektantów, a średni koszt wykonania wzoru wizytówki to około 600 – 1000 zł.

 

Zawsze możemy zdać się na siebie. Jednym z najpopularniejszych, a zarazem bezpłatnych narzędzi do tworzenia projektów graficznych online jest Canva . Dzięki temu serwisowi, samodzielnie zaprojektujemy każdy element identyfikacji wizualnej, od zaprojektowania logotypu do stworzenia codziennej grafiki na fanpage’a. Canva oferuje dostęp do wielu darmowych, gotowych wzorów, wyróżniających się świetnych designem, nieustępującym aktualnym trendom. Wystarczy, że templatkę wypełnimy naszymi danymi, a dwoma kliknięciami przygotujemy plik do druku. Witryna oferuje też łatwą edycję, dodanie swojego loga, zmianę kolorów czy czcionki.

 

Piorunująca forma

 

Rozwój poligrafii umożliwił realizację najśmielszych koncepcji marketingowych. Wizytówka, która jest powszechną formą reklamy przedsiębiorstwa, powinna działać na więcej zmysłów, niż tylko wzrok. Zróbmy wrażenie na naszym kliencie! Poszukajmy wspólnego elementu naszej oferty z formą druku. Jeżeli chcemy postawić na jakość, to bez wątpienia możliwość taką oferuje technika zwana letterpress. Polega ona na wtłaczaniu w papier farby drukarskiej co nadaje wizytówce niepowtarzalnej głębi, koloru i wyrafinowania. Tutaj sprawdzą się minimalistyczne projekty, których wydrukowanie będzie kosztować od kilku zł za sztukę w zależności od ilości znaków, barw i skomplikowania. Trzeba jednak pamiętać, że ponieść tez trzeba dosyć wysokie koszty przygotowania specjalnych matryc potrzebnych do produkcji serii wizytówek, co powoduje, że pakiet kosztować nas będzie minimum 200 zł za 100 szt. - przy najprostszych technicznie projektach - nierzadko jednak ceny za 500 wizytówek mogą oscylować w granicach 1000 zł, jest to zatem produkt drogi, lecz elitarny. Wizytówki tego typu wykonywane są w sposób tradycyjny za pomocą ręcznych XIX-wiecznych urządzeń i należą do produktów luksusowych. Istnieje ogromna gama specjalnych papierów barwionych w masie oraz kartonów, na których można wytłaczać dowolne wzory oraz drukować specjalnymi farbami pantonowymi takimi jak złoto, srebro, miedź czy inne kolory (np. odblaskowe) niestosowane w tradycyjnym druku offsetowym. Niektóre z takich realizacji stanowią prawdziwe małe dzieła sztuki i świadczą o wysokim kunszcie osób je wykonujących.

 

Chcąc tchnąć trochę nowoczesności, możemy skorzystać z technologii NFC (komunikacja bliskiego zasięgu). Dzięki specjalnie zaprogramowanemu chipowi, możemy przyłożyć smartfon (również wyposażony w NFC) i automatycznie zapisać się w książce kontaktów, przekierować na naszą stronę domową czy dać dostęp do ukrytej promocji. Koszt jednej sztuki wynosi od 3 do 4 zł netto.

 

Najpopularniejszym wymiarem wizytówek w Polsce są 90x50 mm oraz 85x55 mm. Drugi z formatów jest „bezpieczniejszy” ponieważ gwarantuje, że wizytówka zmieści się w standardowo projektowanych w portfelach kieszonkach/przegródkach. Formaty te nie muszą być jednak żelazną regułą. Zamówienie specjalnego wykrojnika, pozwoli nam na wycięcie dowolnego kształtu, perforacji czy tzw. uszlachetniania druku, np. lakierem wybiórczym lub folią satynową. Połączenie nieregularnej formy z dobrym wydrukiem będzie nas kosztować nawet powyżej 5 zł za wizytówkę, zależnie od ilości zamówionych sztuk i stopnia skomplikowania pracy.

 

Specjalne technologie wydruku, jak np. UV, pozwalają utrwalać obraz na praktycznie każdym materiale, od drewna do blachy, przez wszystkie możliwe tworzywa sztuczne. Jeżeli chcemy wyróżnić się przezroczystą kartą lub metalową blaszką z naszym logo, przygotujmy się na wydatek rzędu od 3 zł za plastikową, od 6 zł za drewnianą i od 7 zł w górę za metalową. Oczywiście w tym przypadku możemy również zastosować niesymetryczne kształty, jednak cena poszybuję w górę.

Serwis boredpanda.com przygotował zestawienie najbardziej kreatwnych wizytówek wszech czasów. 
Zobacz najkreatywniejsze wizytówki.

Ta niepozorna karteczka wciąż ma bardzo duże zastosowanie. Przeróżne branże, szczególnie takie, gdzie ważny jest bezpośredni kontakt z klientem, potrafią umiejętnie wykorzystać niewielki format komunikacji. Prócz zapadnięcia w pamięć, możemy zachęcić klienta do zbierania punktów na zniżkę lub darmową usługę. Mamy też sposób, aby ułatwić zainteresowanym bezpośredni kontakt z nami w późniejszym czasie. Szczególnie przydatna u fachowców, do których ustawia się długa kolejka.

 

#Ikonto

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z nich. Zapoznaj się z polityką prywatności