Jak uniknąć ryzyka inwestując w gastronomię?
03.10.2018 Zakładanie działalnościNapisz do eksperta
Grzegorz Forysiński
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Jeśli od dawna marzysz o otwarciu własnej gastronomii, to właśnie teraz jest odpowiedni czas aby przejść do fazy egzekucji tego pomysłu. Pamiętaj jednak, że mimo korzystnych wskaźników ekonomicznych, to głównie od Ciebie zależy, czy ten biznes się powiedzie.
Prognozy dla rozwoju rynku gastronomicznego w Polsce są bardzo obiecujące, dlatego rychła i przemyślana inwestycja w tym sektorze może okazać się najlepszą z możliwych. Według raportu “Rynek Gastronomiczny w Polsce 2017”, branża ta w 2017 roku wzrosła o ponad 10,5 proc., a jej obecna wartość to 36,12mld zł!
Wraz z rozwojem rynku, wzrosła również świadomość przedstawicieli branży gastronomicznej, co znacznie podniosło oczekiwania klientów. Oprócz coraz większej odpowiedzialności za jakość serwowanych potraw, restauratorzy muszą także nadążyć za dynamicznym postępem technologicznym, który szczególnie umiłował sobie właśnie tą branżę. Co ciekawe, ponad ¼ osób korzystających z usług gastronomicznych zamawia jedzenie przez internet lub telefon, czyli z dostawą. Dlatego myśląc o otworzeniu własnego punktu już teraz powinniśmy zaplanować dla niego odpowiednią infrastrukturę informatyczną, która pomoże nam nie tylko zarządzać takimi procesami, ale również je kontrolować.
Jak więc mądrze przygotować się do otwarcia biznesu w gastronomii? Podpowiadamy!
Wiedza kluczem do sukcesu
Aby stworzyć w pełni rentowne przedsiębiorstwo, często nie wystarczą tylko same chęci i inicjatywa. Musimy być w pełni świadomi szans oraz zagrożeń, które możemy spotkać na naszej drodze. Jedne z najważniejszych aspektów, o których powinniśmy pomyśleć zanim wystartujemy to m.in.:
- kwestie prawne, związane z wynajmem lokalu, umowami dla pracowników czy kontrahentami,
- wyposażenie restauracji, czyli na czym możemy oszczędzić, a w co powinniśmy mocno zainwestować,
- oprogramowanie: stacjonarne, czy nowoczesny, mobilny system POS na tablet,
- personel; wynagrodzenie i rekrutacja,
- zarządzanie kosztami,
- towarowanie i wycena produktów w magazynie,
- technologie, które pozwalają więcej zarobić.
Powyższe zagadnienia zostały szczegółowo opisane w bezpłatnym poradniku “Zarabiaj na gastronomii”.
Biznesplan to nie tylko formalność
Kolejną istotną sprawą jest przemyślany biznesplan oraz jego przestrzeganie. Na podstawie dokumentu „Ocena szansy na biznes. Biznes Plan, jak go zrobić?” przygotowanego przez Górnośląską Agencję Rozwoju Regionalnego SA w Katowicach, wnioskujemy, że pisząc własny biznesplan należy pamiętać o:
- spójności celów z kierunkiem, w jakim ma rozwijać się firma,
- określeniu możliwości związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa,
- analizie zagrożeń,
- ustaleniu profilu klientów,
- identyfikacji konkurencji.
Dowiedz się więcej o tym jak przygotować biznesplan z naszego artykułu.
Kontrola i zarządzanie
Aby poznać swój biznes, trzeba go najpierw odpowiednio zmierzyć. Pamiętaj, że to Ty jesteś szefem i na Tobie będzie spoczywał ciężar odpowiedzialności za funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Nie pozwól sobie więc na błędy i uniknij fatalnych scenariuszy, które dotknęły już wielu niedoświadczonych restauratorów. Ustal najważniejsze wskaźniki KPI (z ang. Key Performance Indicators), które będziesz stale monitorował. W gastronomii takie najważniejsze mierniki, to przede wszystkim:
- obrót (w skali dnia, miesiąca i kwartału),
- liczba transakcji oraz średnia wartość rachunku,
- food cost,
- marża,
- efektywność pracy personelu oraz koszty pracy tzw. Labour cost.
Większość tych danych można na bieżąco śledzić w dedykowanej dla właściciela aplikacji na Andorid oraz iOS - POSowner.
Odpowiednie oprogramowanie kluczem do sukcesu
Mówią, że potrzeba jest matką wynalazków, dlatego im bardziej wsłuchany w potrzeby swoich klientów system, tym lepiej. Przy ocenie doboru oprogramowania, warto zwrócić uwagę na cechy, które są najbardziej pożądane w tym biznesie, czyli m.in.:
- rozbudowany moduł dostaw (zarządzanie dostawami i kontrola pracy kierowców, dedykowane aplikacje dla kierowców),
- moduł magazynowy,
- funkcje kontrolne (aplikacja do podglądu wyników sprzedażowych na żywo),
- przesył wszystkich danych w czasie rzeczywistym (system działający w chmurze),
- zaawansowane raporty sprzedażowe,
- integracja z terminalami płatniczymi,
- możliwość generowania plików JPK,
- aplikacja do odbioru zamówień telefonicznych (automatyczne tworzenie bazy danych klientów),
- mobilność, lekkość, wygoda.
Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania, zapytaj naszego eksperta, który z chęcią na nie odpowie.