Jak poprawnie napisać biznesplan do dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej z Urzędu Pracy?

13.04.2017 Zakładanie działalności
Ekspert
Lidia Garczyńska-Szymkowiak doradca-konsultant
firma: Kancelaria Gospodarcza, Poznański Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości

Napisz do eksperta
Lidia Garczyńska-Szymkowiak

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Od ponad 10 lat udzielaniem dofinansowania (tzw. bezzwrotnych „dotacji”) na założenie własnej firmy zajmują się powiatowe urzędy pracy. W ramach środków unijnych, dofinansowanie jest również udzielane przez prywatne podmioty wybierane w większości przez wojewódzkie urzędy pracy lub urzędy marszałkowskie. Warto wiedzieć, że we wszystkich tych projektach podstawowym dokumentem składanym przy ubieganiu się o wsparcie finansowe jest biznesplan.

 

Czym jest biznesplan?

 

Biznesplan to dokument, w którym prezentujemy nasz pomysł na biznes. Sporządzany jest zarówno przez firmy rozpoczynające działalność, jak i już istniejące, które planują nowe przedsięwzięcia i na ten cel poszukują środków finansowych. W obu przypadkach chodzi o to by lepiej przygotować się do działalności i uzyskać pieniądze potrzebne na inwestycje.

 

Każdy urząd czy podmiot udzielający dofinansowania ma swój wzór wymaganego biznesplanu. Niektóre instytucje finansujące przedsiębiorstwa nie wymagają odrębnego dokumentu, a najistotniejsze informacje o przedsięwzięciu zawarte są we wniosku – tzw. wnioskobiznesplan, jego wzór znajdziesz w naszej bazie dokumentów. Część podmiotów finansujących dokument ten nazywa planem przedsięwzięcia, planem działania przedsiębiorstwa lub studium wykonalności. Mimo, iż metodologicznie dokumenty te winny różnić się od siebie zakresem i sposobem analizy biznesu, to w praktyce wymagane w nich treści są bardzo podobne. W załączeniu do niniejszego opracowania prezentujemy przykładowe najczęściej wymagane wzory tych dokumentów.

 

Bez względu na wymagany wzór, w biznesplanie muszą znaleźć się :

 

Zawsze jest przygotowywany na określony czas – perspektywę czasową minimum 1 rok lub okres wymagany przez finansującego W praktyce wymaganym okresem są dwa lata - rok wydatkowania środków finansowych i kolejny rok po zakończeniu finansowania.

 

Cel biznesplanu

 

Biznesplan nie tylko służy pozyskaniu dofinansowania, ale przede wszystkim celem jest:

ważne
Jeżeli firma ma odnieść sukces na rynku, musi dobrze znać swój produkt, przedstawić jego cechy, podkreślić potrzebę pojawienia się lub zwiększenia jego obecności na rynku wynikającą z oczekiwań odbiorców.

 

Jakie są cechy dobrego biznesplanu?

 

W oparciu o biznesplan podejmowana jest decyzja czy przyznać nam dotację. Dlatego warto zwrócić uwagę na cechy, które decydują czy napisany przez nas dokument jest dobry. Dobry biznesplan jest przede wszystkim:

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Aby przeczytać cały artykuł należy się zalogować

Rejestrując się zyskasz także:

Zapraszamy Cię do dołączenia do społeczności firm na zafirmowani.pl! Zakładając konto w portalu dostajesz:

dostęp do artykułów, wideo oraz plików do pobrania w wersji premium

możliwość zadania pytania i wymiany wiedzy z ekspertem

zamieszczanie swojej wizytówki on-line (mini strona www)

#Ikonto

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies