Jak poprawnie napisać biznesplan do dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej z Urzędu Pracy?
13.04.2017 Zakładanie działalnościfirma: Kancelaria Gospodarcza, Poznański Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości
Napisz do eksperta
Lidia Garczyńska-Szymkowiak
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Od ponad 10 lat udzielaniem dofinansowania (tzw. bezzwrotnych „dotacji”) na założenie własnej firmy zajmują się powiatowe urzędy pracy. W ramach środków unijnych, dofinansowanie jest również udzielane przez prywatne podmioty wybierane w większości przez wojewódzkie urzędy pracy lub urzędy marszałkowskie. Warto wiedzieć, że we wszystkich tych projektach podstawowym dokumentem składanym przy ubieganiu się o wsparcie finansowe jest biznesplan.
Czym jest biznesplan?
Biznesplan to dokument, w którym prezentujemy nasz pomysł na biznes. Sporządzany jest zarówno przez firmy rozpoczynające działalność, jak i już istniejące, które planują nowe przedsięwzięcia i na ten cel poszukują środków finansowych. W obu przypadkach chodzi o to by lepiej przygotować się do działalności i uzyskać pieniądze potrzebne na inwestycje.
Każdy urząd czy podmiot udzielający dofinansowania ma swój wzór wymaganego biznesplanu. Niektóre instytucje finansujące przedsiębiorstwa nie wymagają odrębnego dokumentu, a najistotniejsze informacje o przedsięwzięciu zawarte są we wniosku – tzw. wnioskobiznesplan, jego wzór znajdziesz w naszej bazie dokumentów. Część podmiotów finansujących dokument ten nazywa planem przedsięwzięcia, planem działania przedsiębiorstwa lub studium wykonalności. Mimo, iż metodologicznie dokumenty te winny różnić się od siebie zakresem i sposobem analizy biznesu, to w praktyce wymagane w nich treści są bardzo podobne. W załączeniu do niniejszego opracowania prezentujemy przykładowe najczęściej wymagane wzory tych dokumentów.
Bez względu na wymagany wzór, w biznesplanie muszą znaleźć się :
- jasno przedstawiony pomysł na biznes,
- kompleksowe spojrzenie na przedsięwzięcie – jego cele, działania, sposoby finansowania, metody zarządzania, schemat uruchomienia i funkcjonowania,
- dokładna mapa, która pokazuje, w jaki sposób przyszły przedsiębiorca ma dotrzeć do wyznaczonego celu biznesowego.
Zawsze jest przygotowywany na określony czas – perspektywę czasową minimum 1 rok lub okres wymagany przez finansującego W praktyce wymaganym okresem są dwa lata - rok wydatkowania środków finansowych i kolejny rok po zakończeniu finansowania.
Cel biznesplanu
Biznesplan nie tylko służy pozyskaniu dofinansowania, ale przede wszystkim celem jest:
- diagnoza szans wejścia na rynek i utrzymania się przez określony czas,
- opis koncepcji działania firmy,
- oszacowanie możliwości osiągnięcia określonego poziomu zysku i efektywności finansowej z wybranego rodzaju oferty,
- oszacowanie zapotrzebowania na kapitał niezbędny jest do realizacji przedsięwzięcia,,
- określenie strategii budowania przewagi rynkowej,
- zaprojektowanie narzędzi kontroli przebiegu działalności i sprawności realizacji przedsięwzięcia.
Jakie są cechy dobrego biznesplanu?
W oparciu o biznesplan podejmowana jest decyzja czy przyznać nam dotację. Dlatego warto zwrócić uwagę na cechy, które decydują czy napisany przez nas dokument jest dobry. Dobry biznesplan jest przede wszystkim:
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Aby przeczytać cały artykuł należy się zalogować
Jeśli już jesteś z nami:
ZalogujJeśli nie masz jeszcze konta - dołącz do nas!
ZarejestrujRejestrując się zyskasz także:
Zapraszamy Cię do dołączenia do społeczności firm na zafirmowani.pl! Zakładając konto w portalu dostajesz:
dostęp do artykułów, wideo oraz plików do pobrania w wersji premium
możliwość zadania pytania i wymiany wiedzy z ekspertem
zamieszczanie swojej wizytówki on-line (mini strona www)