Jak otworzyć zakład fotograficzny ?

17.08.2018 Zakładanie działalności
Oceń 3.25/5 (4)
Ekspert
Łukasz Puchalski manager Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości w Poznaniu
firma: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Łukasz Puchalski

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Umiejętność uchwycenia wyjątkowejych chwili to domena dobrego fotografa. Jednak aby z powodzeniem przekształcić naszą pasję w dobrze prosperujący biznes, musimy powinniśmy to odpowiednio zaplanować i zrealizować. Bardzo ważna jest praktyka i doświadczenie, które przy działaniach komercyjnych, wygląda zgoła inaczej, niż robiąc zdjęcia naszym bliskim. Duża konkurencja w branży świadczy o sporym zainteresowaniu takimi usługami.

Myśląc poważnie o działalności fotograficznej, z pewnością mamy za sobą tysiące wykonanych zdjęć i setki godzin spędzonych przy ich obróbce. Spora część osób, która zaczęła traktować swoją pasję w kategoriach zarobkowego hobby, ma sobą już pierwsze poważne realizacje. Dokumentacja uroczystości ślubu swoich znajomych czy uchwycenia innych ważnych momentów w życiu człowieka stanowić będzie solidny fundament naszego portfolio. Jak jednak wyjść „na zewnątrz” ze swoimi usługami i odnieść sukces?

 

Zanim zarejestrujemy działalność

 

Wbrew panującym jeszcze mitom, rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej nie jest skomplikowana ani długa. Pamiętajmy, że wraz z dniem złożenia dokumentów w urzędzie, zobowiązujemy się do uiszczania comiesięcznych składek ZUS. Spora część fotografów, planująca przejść na swoje, będzie to robić pierwszy raz. Warto sprawdzić, czy nie kwalifikujemy na dotację dla osób bezrobotnych, które udzielają Powiatowe Urzędy Pracy. W tym celu najlepiej skontaktować się bezpośrednio z doradcą w Urzędzie i zapytać o dostępność oraz wysokość środków, najczęściej jest to kwota w przedziale 15.000 – 24.000 zł brutto. Większość tej kwoty należy przeznaczyć na zakup narzędzi pracy – z tym raczej fotografowie problemu mieć nie będą. Kilkanaście tys. złotych starczy na dobry obiektyw, body aparatu czy oświetlenie. Warunkiem bezzwrotności pieniędzy jest konieczność utrzymania firmy przez okres 12 miesięcy (czyli płacenia składek, nieistotny jest fakt osiągania przychodów).

 

Innym ciekawym instrumentem, który pomoże sfinansować zakup profesjonalnego sprzętu jest program „Wsparcie w Starcie”. Jest to preferencyjna pożyczka dla osób młodych, którzy będą stawiać swoje pierwsze kroki w biznesie. Oprocentowanie jest bardzo niskie, maksymalna wnioskowana kwota to aż 84.000 zł, którą można rozłożyć na 84 miesiące, dodatkowo skorzystać z karencji przez pierwszy rok. Program dopuszcza o wiele większą swobodę wydatkowania środków, aniżeli dotacja z Urzędu Pracy. Więcej informacji uzyskamy bezpośrednio w instytucji, która zajmuje się naborem i oceną.

ważne
Jeżeli przedsiębiorca skorzysta z dodatkowej pożyczki na utworzenie miejsca pracy dla osoby bezrobotnej, skierowanej do pracy przez PUP – może wnioskować o umorzenie części kredytu głównego!

Wybór sprzętu

 

Każdy profesjonalny fotograf ma sprecyzowane wymagania do sprzętu, na którym będzie pracować. Liczy się przede wszystkim niezawodność, dostępność kompatybilnych akcesoriów czy jakość serwisu. Podstawowe wyposażenie składa się z jednego lub więcej body, kompletu obiektywów, które dobieramy w zależności od specyfiki naszego zlecenia i tak przykładowo do zdjęć wykonywanych we wnętrzach ciemnych kościołów wybierzemy inny obiektyw niż do zdjęć przyrody, produktów spożywczych, elementów biżuterii, dynamicznych ujęć podczas zawodów sportowych czy pracy reporterskiej. Obiektywy różnią się wieloma aspektami taki jak jakość wykonania (metalowe, plastikowe), precyzją ostrzenia, ogniskową, czyli polem widzenia (np. szerokokątne i teleobiektywy), jasnością obiektywu (te najjaśniejsze o świetle f 0,9-1.0 należą do najlepszych lecz będą znacznie droższe od standardowych tzw. „kitowych” czyli kupowanych w zestawie szkieł ciemniejszych ze światłem np. f 5.6), ciężarem (niektóre teleobiektywy wymagają specjalnie podpórki, nadają się do określonych zastosowań profesjonalnych lecz są nieprzydatne w większości standardowych zastosowań) oraz plastyką i głębią ostrości, a także wieloma innymi aspektami. Na rynku mamy obecnie kilku dużych producentów sprzętu takich jak Nikon, Canon, Olympus, Pentax czy Mamiya. Trzeba jednak pamiętać, że producenci mają różne mocowania do obiektywów zatem kupując korpus aparatu jednego z nich trzeba myśleć o konsekwencjach jakie wybór ten pociąga w zakresie późniejszego doboru obiektywów i osprzętu. Co prawda możliwy jest zakup specjalnych przejściówek na obiektywy, ale może to ograniczać mechanikę niektórych z nich. Wybór naszego zestawu obiektywów powinien sprowadzać się w dużej mierze do oceny prac, które będziemy nim robili, i tak możemy wybrać m.in. obiektywy:

Oczywiście na rynku znajdziemy ogromną różnorodność modeli, których ceny wahają się od kilku do kilkudziesięciu tys. złotych, a ich możliwości oraz użyteczność oceni profesjonalista.

Słowo fotografia wywodzi się z języka greckiego i znaczy „rysowanie światłem”. Dobre oświetlenie to podstawa porządnego zdjęcia, szczególnie w miejscach, gdzie nie ma go zbyt dużo, np. we wnętrzach zabytkowych kościołów. Na zakup lamp, blend, akumulatorów i akcesoriów możemy przeznaczyć spokojnie kilka tys. złotych. Jeżeli planujemy poszerzyć swoją działalność o zdjęcia studyjne, koszt podstawowy może zostać zwielokrotniony. Konieczne okazać się może wyremontowanie lokalu, przystosowanie go do montażu specjalistycznych systemów mocowań czy tła, nie wspominając o dodatkowych statywach i lampach.

 

Niegdyś czas spędzany w ciemni na wywoływanie kliszy, a dalej samych zdjęć, ich retusz – dziś przeznaczamy na obróbkę cyfrową. Licencja na pudełkowe profesjonalne oprogramowanie (pojedynczą aplikację lub ich pakiet) kiedyś kosztowała majątek, za który kupilibyśmy niezłe auto. Dzisiaj firma Adobe sprzedaje swoje produkty w modelu płatnej subskrypcji.

 

Jak zdobywać klientów?

 

To pytanie jest powszechne dla każdej branży, tak samo padająca najczęstsza odpowiedź; z polecenia zadowolonych klientów. Jednak zanim nasze portfolio będzie bogato wypełnione, tych pierwszych – dosłownie – musimy zdobyć. Niegdyś, fotografów szukało się w zakładach fotograficznych. Jednak te, wraz z upływem czasu i popularnością tzw. cyfrówek powoli zniknęły z rynku lub przekształciły się w sklepy z możliwością wywołania odbitek. Dzisiaj fotografów znajdziemy przede wszystkim w Internecie. Facebook, Instagram, Pinterest to główne kanały komunikacji, cały czas popularne są firmowe strony z dopracowaną galerią, cennikiem czy blogiem. Koszt wykonania takiej witryny to od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Często w tym celu wykorzystywany jest Wordpress, który jest prosty zarówno w instalacji, konfiguracji jak i użyciu. Osoby obyte z obsługą komputera samodzielnie stworzą swoją pierwsza stronę, w sieci dostępnych jest wiele darmowych tutoriali, ale także szablonów i pluginów. W ten sposób poniesiemy jedynie koszt hostingu (rocznie to kilkadziesiąt zł) i rejestracji domeny (kilkanaście zł.)

ważne
Rejestrując domenę nie zapomnijmy o konieczności jej przedłużenia. W innym wypadku może to zrobić za nas ktoś inny lub zaprogramowany bot. Skutki takiego przeoczenia mogą mieć konkretny wymiar finansowy w naszej firmie, nie wspominając o stracie wizerunkowej czy konieczności wydruku nowych materiałów reklamowych, wizytówek, itp.

Najlepszym sposobem na zaczarowanie naszych klientów będzie pochwalenie się swoimi umiejętnościami. Świetnie oddadzą to wyselekcjonowane zdjęcia i pochlebne opinie o naszej pracy. Szczególnie ważne jest zbudowanie dobrej relacji z klientem. W przypadku nowożeńców, wysoce pewne jest, że w krótkim czasie ich bliscy również mogą zacząć rozglądać się za fotografem na ich okazję. Jeżeli będą pod wrażeniem naszych zdjęć i solidności realizacji, mogą zdecydować się na współpracę właśnie z nami.

Najpopularniejszym sposobem sprzedaży usług fotografii okolicznościowej są pakiety. Ich cena zależeć będzie od ilości gotowych zdjęć, czasu pracy fotografa czy obecności podczas poszczególnych elementów ceremonii. Jednak zarobku można szukać także w pięknie zdobionych, ręcznie wykonywanych albumach, foto-księgach i pendrive’ach czy pamiątkach z uroczystości dla naszych gości czy osób specjalnych – świadków i rodziców. Inspiracji w sieci nie brakuje.

ważne
Klienci lubią być zaskakiwani! Strzałem w dziesiątkę mogą okazać się różnego rodzaju dekoracje, elementy scenografii czy zabawne akcesoria. Kosz zakupu lub ich wykonania będzie niewspółmiernie mały przy efekcie końcowym na zdjęciach.

Jeżeli czujemy się na siłach, możemy spróbować zorganizować i przeprowadzić warsztaty bądź kursy fotograficzne. Zarażanie własną pasją to sprawdzony pomysł na biznes! Naszą ofertę możemy skonstruować w zależności od zaawansowania czy wieku naszej grupy docelowej. Szkolenie może dotyczyć zarówno samej techniki jak i post-produkcji.

Mając do dyspozycji większe środki, a także zdolności operatorskie możemy zastanowić się nad wykonywaniem niepowtarzalnych ujęć z drona.

Ostatnio ogromną popularnością cieszą się sesje ciążowe oraz noworodkowe; po liczbie fotografów specjalizujących się w tej formie widać, że nie jest to sezonowa moda. Pakiet kilkudziesięciu zdjęć, zrobionych najczęściej w trzecim trymestrze ciąży, kiedy brzuszek jest już wyraźnie zarysowany, to koszt od 300 zł do 1000 zł. W tej cenie wliczone są też stylizacje, odbitki wręczane w stylowym pudełku lub albumie a także płyta z kopiami cyfrowymi. Po narodzinach maluszka, już po 14 dniach możemy pokusić się o sesję noworodkową. Tutaj już cała uwaga fotografa zostanie skupiona na młodym człowieku. Koszt i pakiet zdjęć będą podobny, jednak tutaj najczęściej taką usługę wraz ze scenografią i rekwizytami wykonuje się bezpośrednio u klienta lub we własnym studio.

 

Bezpieczeństwo i profesjonalizm

 

Te dwa słowa pojawiają się w odniesieniu do praktycznie każdego biznesu. Nie inaczej jest w branży artystycznej. Domknięciem sprzedaży będzie umowa zawarta pomiędzy fotografem a klientem. Stworzenie takiego wzorca warto zlecić prawnikowi. Koszt przygotowania dokumentu zależeć będzie od renomy kancelarii czy jej umiejscowienia, najczęściej jest to kilkaset złotych. Warto zwrócić uwagę, aby umowa była modułowa – pozwoli to nam samodzielnie dodawać lub odejmować jej elementy, w zależności od potrzeb klienta i ostatecznego zakresu usługi. Warto zwrócić uwagę na zapis, dający możliwość wykorzystywania zdjęć w celach promocyjnych (np. na wspominanym wcześniej fanpage’u lub portfolio).

 

Znajomość obyczajów zachowania się w obiekcie sakralnym lub urzędzie wydaje się czymś normalnym. W przypadku obrzędów religijnych bardzo ważne jest, aby wiedzieć co wolno lub wypada, a co nie jest dobrze widziane. Potwierdzenie tej wiedzy może być jednak wymagane w postaci odpowiedniego zaświadczenia ukończenia kursu. Informacje o kursach znajdziemy na stronie danego kościoła lub archidiecezji, a koszt jego przeprowadzenia waha się najczęściej w granicach od kilkudziesięciu do 150 zł. Legitymacja ważna jest niekiedy rok lub bezterminowo, a sam kurs trwa najczęściej 3-6 godzin. Przed uroczystością należy koniecznie skontaktować się z parafią i poinformować o swoich zamiarach.

Na renomę i uznanie pracuje się latami. To samy dotyczy się wypełnionych terminami kolejnych zleceń kalendarzy. Mając osobistą okazję obserwować początki wielu fotografów, z całą stanowczością stwierdzam, że sukces osiągają osoby pracowite i konsekwentne w dążeniu do sukcesu.

Opcja przeznaczona specjalnie dla fotografów zawiera się w pakiecie dla odbiorców indywidualnych i jest znacznie atrakcyjniejsza cenowo niż pakiet dla firm, ponieważ jej cena zaczyna się już od 12,29 euro miesięcznie (lub 146,71 euro w ramach subskrypcji rocznej). W ramach tych planów subskrypcyjnych otrzymamy m.in. dwa najpotrzebniejsze w pracy fotografa programy Photoshop, Lightroom oraz 20Gb przestrzeni dyskowej w chmurze na przechowywanie i udostępnianie zdjęć. Podane kwoty są cenami brutto z VAT i otrzymujemy na nie irlandzką fakturę, która oczywiście możemy zaksięgować w koszty. Rozwiązania dla firm są znacznie bardziej rozbudowane co niestety idzie w parze z odpowiednio wyższymi kwotami za ich użytkowanie, natomiast wspomniany pakiet dla fotografów powinien okazać się wystarczający na początku naszej działalności, kiedy koszty są szczególnie istotne. Za oprogramowanie Adobe płacimy kartą. Warto wspomnieć, że wszystkie programy Adobe zakupione w tzw. cloudzie są na bieżąco aktualizowane, a my możemy cieszyć się wsparciem pokaźnej społeczności.

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies