Jak otworzyć sklep specjalistyczny z piwem?

23.01.2018 Zakładanie działalności
Oceń 5.00/5 (1)
Ekspert
Łukasz Puchalski manager Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości w Poznaniu
firma: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Łukasz Puchalski

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Na fali piwnej rewolucji, w ostatnich latach powstało kilkadziesiąt nowych browarów, a kolejne są w budowie. Popyt na piwa rzemieślnicze jest rekordowo wysoki, a uznani piwowarzy nie nadążają z produkcją. Klienci są wymagający; ciągle poszukują nowych smaków, których nie znajdziemy w zwykłych sklepach. Prócz kwestii formalnych związanych ze sprzedażą alkoholu, ten specyficzny rodzaj sklepu wymaga dużej wiedzy, a przede wszystkim pasji do piwa. To biznes dla prawdziwych birofilii!

Aby otworzyć jakikolwiek sklep z alkoholem, przedsiębiorca nie musi posiadać specjalnych uprawnień czy wykształcenia. Oczywiście, sprzedaż jest regulowana prawnie i aby móc jej dokonywać, należy otrzymać specjalną zgodę, zwaną potocznie „koncesją”. Jednak początek przygody z handlem powinniśmy zacząć od wyboru najlepszej lokalizacji. Od tego będą bezpośrednio zależeć nasze obroty. Główna grupą klientów sklepu specjalistycznego z piwem są osoby młode (studenci) oraz w wieku średnim i starszym, z czego większość stanowią mężczyźni.  Dobrymi miejscami do otworzenia takiej działalności będą ciągi handlowo-usługowe na dużych osiedlach, centra miast czy galerie handlowe. Wybrany lokal musi zostać odebrany przez sanepid, straż pożarną oraz państwową inspekcję pracy.

ważne
Decydując się na wybór lokalizacji należy się zapoznać z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz uchwały samorządu terytorialnego, które definiują w jakich miejscach, a także bliskiej ich odległości nie można prowadzić sprzedaży alkoholu. Są to: szkoły, domy studenckie, przedszkola, kościoły, obiekty resocjalizacyjne, targowiska czy zakłady opieki zdrowotnej. Ponadto musimy uzyskać też zgodę zarządcy obiektu lub wspólnoty mieszkaniowej.

 

Wybór formy prowadzenia działalności, PKD i sposobu opodatkowania

 

Sprzedaż alkoholu może odbywać się w dowolnej formie, z wyłączeniem spółki partnerskiej. Najczęściej sklepy specjalistyczne z alkoholem działają w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Ten rodzaj działalności będzie najlepszy dla początkującego przedsiębiorcy, ze względu na niskie koszty oraz tanią obsługę księgową.

 

Sklepy wyspecjalizowane w sprzedaży alkoholu funkcjonują pod klasą 52.25, warto też się zastanowić nad dopisaniem klasy 52.27, która obejmuje sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, pozostałych, w wyspecjalizowanych sklepach. Dzięki temu, będziemy mogli rozszerzyć swój asortyment o popularne przekąski, słodycze czy napoje bezalkoholowe. Jeżeli mamy więcej miejsca i widzimy w tym potencjał, można również rozważyć sprzedaż papierosów.

 

Prowadząc taki biznes możemy wybrać spośród kilku form opodatkowania. Podstawowym sposobem opodatkowania są tzw. zasady ogólne, gdzie przedsiębiorca będzie płacił 18% podatku dochodowego po obniżeniu o kwotę wolną 556,02 zł oraz 32% nadwyżki od kwoty 85.528 zł. Wartość należnego podatku można obniżyć o przysługujące ulgi i odliczenia (np. od składek na ubezpieczenie), a także rozliczyć się wspólnie z małżonkiem. Dla osób samotnych, planujących osiągać większe dochody, korzystniejsza może okazać się metoda opodatkowania podatkiem liniowym, wynoszącym 19%. Wadą jest tutaj brak możliwości stosowania jakichkolwiek odliczeń, ulg czy rozliczenia się ze współmałżonkiem. Następną dozwoloną formą jest tzw. ryczałt, który w działalności handlowej wynosi 3% od osiąganego przychodu. Nie skorzystamy jednak ze wspólnego rozliczenia czy ulg na dzieci, zachowamy natomiast możliwość odliczenia składek na ubezpieczenie zdrowotne, społeczne czy ulgi rehabilitacyjnej.

ważne
Przedsiębiorca decydujący się na handel alkoholem musi złożyć deklarację VAT-R oraz ewidencjonować sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej

Zezwolenie na sprzedaż alkoholu

 

Zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz przepisami jednostek samorządu terytorialnego (JST), sprzedaż alkoholu jest uregulowana prawnie. Opłata za wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% obj. alkoholu i piwa (również o większej zawartości alkoholu) wynosi 525 zł. Powyższą zgodę wydaje wójt, burmistrz lub prezydent, właściwy dla lokalizacji naszego sklepu. Pamiętajmy, że chcąc otworzyć kolejne punkty, opłatę będziemy musieli wnosić za każdym razem.

 

Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu powinien zawierać wszystkie dane rejestrowe naszej firmy, adres siedziby, placówki handlowej i magazynu, numery NIP, REGON i KRS (o ile został nadany). Ponadto musimy do niego załączyć zaświadczenie o wpisie do CEIDG, dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, w którym będzie odbywać się sprzedaż, pisemną zgodę właściciela lub zarządcy budynku oraz pozytywną decyzję Sanepidu dot. spełnienia warunków sanitarnych dla sklepu.

 

Pamiętajmy też, że to nie jedyne koszty z tym związane. Przedsiębiorca prowadzący sklep specjalistyczny z piwem zobowiązany jest również do opłaty corocznej, jeżeli sprzedaż piwa i napojów do 4,5% alkoholu przekroczyła 37.500 zł w roku poprzednim; wyniesie 1,4% wartości sprzedanego piwa. Samo wydanie zezwolenia kosztuje 17 zł.

 

Wyposażenie sklepu

 

Mając za sobą wszelkie formalności, odbiory i zgody, możemy przystąpić do wyposażania naszego sklepu. Dobra ekspozycja naszego asortymentu jest bardzo ważna, gdyż również od niej, będzie zależeć wysokość sprzedaży. Należy mieć na uwadze fakt, że każdego tygodnia ma w Polsce premierę kilka nowych piw – musimy mieć miejsce na półkach aby je wyłożyć. Koszt wyposażenia sklepu o powierzchni 20 – 40 m² wyniesie od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Na portalach z ogłoszeniami możemy bez problemu kupić używane meble, a także inne elementy wyposażenia jak oświetlenie czy szyld – w dodatku w okazyjnej cenie. Dodatkowym atutem będzie posiadanie przeszklonych lodówek, gdzie będziemy oferować klientom najpopularniejsze pozycje w temperaturze gotowej do spożycia. Szczególnie ważne jest to latem, kiedy popyt na piwo wzrasta. Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 nakłada na przedsiębiorcę obowiązek posiadania kasy fiskalnej, koszt zakupu takiego urządzenia jest zależny od modelu i zaczyna się od ok. 1000 zł.

ważne
zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, przedsiębiorca może liczyć na zwrot do 90% wartości ceny zakupu pierwszej kasy fiskalnej, jednak w kwocie nie większej niż 700 zł.

Koniecznie należy wyposażyć nasz sklep w terminal kart płatniczych, w handlu detalicznym, płatności bezgotówkowe przekraczają 30%. Warto zwrócić uwagę, aby był wyposażony w funkcjonalność obsługi kart zbliżeniowych – Polacy zakochali się w tym sposobie płacenia.

 

Zatowarowanie sklepu

 

Jednym z większych wydatków w kosztorysie takiego przedsięwzięcia będzie zakup piwa do odsprzedaży. Na rynku funkcjonuje kilkanaście dużych hurtowni i dystrybutorów z piwem kraftowym, ponadto niektóre browary prowadzą sprzedaż bezpośrednią swojego piwa, dzięki czemu unikniemy marży pośrednika, a wraz z rozwojem relacji i wzrostem sprzedaży, możemy uzyskać atrakcyjne rabaty lub pierwszeństwo w zatowarowaniu. Jest to szczególnie ważne w sprzedaży tzw. „sztosów”, czyli piw, których produkcja jest mocno ograniczona, a popyt jest w stanie wywindować cenę do astronomicznych kwot za butelkę. Warto śledzić na bieżąco blogi birofilistyczne czy portale społecznościowe miłośników piwa, tam łatwo odnajdziemy aktualne trendy, a także możemy dowiedzieć się o nieudanych warkach, przez co ograniczymy potencjalne straty wynikające z niesprzedanych butelek lub rozczarowanych klientów.

 

Marketing sklepu specjalistycznego z piwem

 

Rewolucja piwna dokonała się w Polsce głównie za sprawą Internetu. Większość nowo otwieranych browarów jest przez osoby, którzy swoją przygodę najczęściej rozpoczęły od warzenia w domu. To właśnie rozwój sprzedaży internetowej, a także forum dyskusyjnych pchnął w tę branżę „ducha kraftu”. Mając na uwadze profil naszych klientów, a także prawne ograniczenia promocji napojów alkoholowych, powinniśmy przede wszystkim ułatwić naszym klientom znalezienie nas. Możemy to zrobić łatwo i bezpłatnie umieszczając na popularnych mapach lokalizację naszego sklepu. Spora część klienteli będzie do nas z pewnością wracać, dlatego warto być z nimi w stałym kontakcie. Najprościej zrobić to można prowadząc profil na portalu społecznościowym i informować o nowościach czy aktualnych promocjach.

 

O czym należy pamiętać?

 

Prowadząc sklep z piwem rzemieślniczym musimy bezwzględnie pamiętać o zakazie sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim oraz nietrzeźwym – zezwolenie na sprzedaż alkoholu można bardzo łatwo utracić, a wraz z nim – naszą firmę. Ponadto sprzedawca odpowiedzialny jest za najbliższe otoczenie sklepu, dlatego absolutnie nie wolno zezwalać klientom na spożywanie zakupionego piwa bezpośrednio w okolicy sklepu (mimo że sama ustawa im tego zabrania, odpowiedzialność ponosi również przedsiębiorca). Warto też uważać na różnego rodzaju konkursy dla naszych klientów – alkohol nie może być nagrodą; tak samo nie wolno prowadzić żadnych programów lojalnościowych związanych ze sprzedażą wyrobów alkoholowych i tytoniowych.

Jak w każdym biznesie, tak i w tym nie powinno zabraknąć pasji. Wiedza o piwie jest bardzo rozległa – uznaje się, że jest go przeszło 60 gatunków, a w ciągłej sprzedaży ponad kilkaset stałych pozycji oraz kilkanaście nowych każdego miesiąca, które musimy znać zarówno pod kątem historii, smaku, jak i konkretnej warki. Jeżeli jednak wszystkie te informacje przyswajamy z przyjemnością i równie łatwo potrafimy je przekazać innym, mamy szansę zbudować sporą społeczność stałych klientów, którzy udowodnią, że nie ma ludzi nie lubiących piwa, tylko takich, którzy jeszcze nie odkryli swojego ulubionego stylu.

#Ikonto

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies