Jak otworzyć gabinet weterynaryjny?

28.09.2017 Zakładanie działalności
Oceń 0.00/5 (0)
Ekspert
Łukasz Puchalski manager Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości w Poznaniu
firma: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Łukasz Puchalski

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Z roku na rok Polacy wydają coraz więcej pieniędzy na utrzymanie zwierząt. Nasze cztery ściany najchętniej dzielimy z psami i kotami, ale to nie jedyne popularne gatunki. Hodujemy i dbamy o ptaki, ryby, płazy oraz gady. Relacja jaka łączy człowieka ze zwierzęciem jest często równie zażyła jak z drugą osobą, a czasami nawet bardziej. Lekarze weterynarii, poza domowymi pupilami, dbają o zdrowie i prawidłowy rozród zwierząt gospodarskich. Zapotrzebowanie na takie usługi jest duże, a otworzenie gabinetu weterynaryjnego wcale nie jest trudnym zadaniem! Jednakże w przypadku każdej działalności regulowanej, musimy sprostać kilku wymaganiom.

Otwieramy gabinet weterynaryjny

 

Gabinet weterynaryjny jest jednym z kilku rodzajów zakładów leczniczych dla zwierząt. Do pozostałych typów należy: przychodnia; lecznica; klinika i weterynaryjne laboratorium diagnostyczne. W każdym przypadku usługi muszą być świadczone przez lekarza weterynarii. Aby otrzymać wszelkie niezbędne uprawnienia należy:

ważne
Wszyscy pracownicy placówek medycznych zajmujących się pacjentami, muszą posiadać odpowiednie wykształcenie kierunkowe. Ponadto, kierownikiem gabinetu weterynarii może zostać jedynie lekarz, który nie piastuje obecnie tego samego stanowiska w innym miejscu.

W przypadku chęci zatrudnienia obcokrajowca, mającego wykształcenie kierunkowe – jego kwalifikacje muszą zostać uznane w Polsce. Wszystkie informacje są zawarte w ustawie z dnia 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych oraz ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabywanych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, a także możemy zasięgnąć pomocy w Okręgowych Izbach Lekarsko-Weterynaryjnych.

 

Forma działalności i sposób opodatkowania

 

Co istotne, właścicielem gabinetu nie musi być lekarz. Działalność tego typu rejestrujemy w dowolnej formie: jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilnej, spółki prawa handlowego czy nawet spółdzielni.  Ze względów proceduralnych najprostsze będą pierwsze dwie formy. Rejestracja nie wymaga żadnych dodatkowych działań (w przypadku spółki cywilnej pamiętajmy o jej umowie). Formalności związane z rejestracją i prowadzeniem spółek kapitałowych poszerzone są o konieczność rejestracji w KRS, a także rozszerzonej (a przez to bardziej kosztownej) księgowości. Wyboru formy należy dokonać w korelacji z planowym zakresem działalności i spodziewanych dochodów. Warto zaznaczyć, że w przypadku działalności wykonywanych przez osoby fizyczne, odpowiadamy całym swoim (i wspólnika) majątkiem.

 

Dozwolonymi sposobami opodatkowania działalności gospodarczej związanej z leczeniem i pielęgnacją zwierząt są:

ważne
W przypadku ryczałtu jak i karty podatkowej istotnych jest status naszych klientów – muszą być osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Dlatego jeżeli planujemy obsługę np. dużych firm rolniczych, formy te mogą okazać się niedozwolone.

 

Ostatnim krokiem przy rejestracji firmy będzie wybór klasy działalności. Dla usług weterynaryjnych stosuje się następujące oznaczenia:

 

Wybór lokalu

 

Przeglądając oferty wynajmu lub sprzedaży nieruchomości, a także w przypadku, kiedy jesteśmy już właścicielami obiektu, w którym zamierzamy prowadzić gabinet weterynaryjny, należy przede wszystkim mieć na uwadze wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wymagań dla gabinetów weterynaryjnych (Dz. U.  Z 2004 r., Nr 194, poz. 1990) oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowaniu. Główne zasady, którymi musimy się kierować:

 

 

Ponadto należy również odpowiednio wyposażyć gabinet w odpowiednie urządzenia, które są określone w ustawie, np. lampę bakteriobójczą, autoklaw, pojemniki do produktów leczniczych czy odpadów weterynaryjnych. Jeżeli chcemy na miejscu korzystać z aparatu RTG, należy uzyskać wcześniej zezwolenie na działalność ze źródłami promieniowania jonizującego od Polskiej Agencji Atomistyki.

 

Jak pozyskać klientów?

 

Jednym z kluczowych zadań dla zaczynającego funkcjonowanie przedsiębiorcy będzie zdobycie pierwszych klientów. Działalność gabinetów weterynaryjnych jest regulowana i np. Ustawa z 18 grudnia 2003 r. o zakładach leczniczych dla zwierząt nakłada obostrzenia na przedsiębiorców w kwestii reklamy: „Zakład leczniczy dla zwierząt może podawać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach świadczonych usług weterynaryjnych, godzinach otwarcia zakładu leczniczego dla zwierząt oraz adresie zakładu leczniczego dla zwierząt. Forma i treść tych informacji nie mogą nosić cech reklamy.” Dlatego priorytetowymi działaniami marketingowymi będzie ułatwienie w każdym możliwym sposobie, odnalezienia nas przez nowych klientów. W tym celu powinniśmy wykorzystać np. dobrą lokalizację gabinetu i zainwestować w dobrze widoczny szyld. Kolejną, bardzo skuteczną a zaraz bezpłatną metodą będzie umieszczenie informacji o naszym zakładzie w popularnych mapach internetowych – to często w ten sposób klienci wyszukują najbliższego weterynarza, szczególnie w nagłych przypadkach. Firma świadcząca usług leczenia zwierząt może posiadać stronę internetową, a usługi pozycjonowania lub optymalizacji strony nie wchodzą w zakres działań reklamowych.

 

W zależności od zakresu planowanej działalności: leczenia zwierząt gospodarskich lub domowych, należy dobrać odpowiednie metody sprzedażowe. W przypadku współpracy z rolnikami lub firmami przetwórstwa mięsa, skuteczna może okazać się sprzedaż bezpośrednia. Jeżeli naszymi usługami chcemy dotrzeć do klientów indywidualnych, posiadaczy zwierząt domowych, sukces zależeć będzie od łatwości dotarcia do nas, ale i dobrej opinii w Internecie. Różnego rodzaju fundacje i stowarzyszenia obrony praw zwierząt mają ciągłe zapotrzebowanie na usługi leczenia czy sterylizacji. Jednostki samorządu terytorialnego również mają zabudżetowane kwoty na zapobieganie rozprzestrzeniania chorób zakaźnych wśród zwierząt czy nadmiernemu rozrodowi. Niemniej jednak ciężko wyobrazić sobie sukces lekarza weterynarii bez ogromnego serca dla zwierząt.


 Przeczytaj również: 

 

 
#Ikonto

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies