Jak otworzyć gabinet weterynaryjny?
28.09.2017 Zakładanie działalnościfirma: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Napisz do eksperta
Łukasz Puchalski
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Z roku na rok Polacy wydają coraz więcej pieniędzy na utrzymanie zwierząt. Nasze cztery ściany najchętniej dzielimy z psami i kotami, ale to nie jedyne popularne gatunki. Hodujemy i dbamy o ptaki, ryby, płazy oraz gady. Relacja jaka łączy człowieka ze zwierzęciem jest często równie zażyła jak z drugą osobą, a czasami nawet bardziej. Lekarze weterynarii, poza domowymi pupilami, dbają o zdrowie i prawidłowy rozród zwierząt gospodarskich. Zapotrzebowanie na takie usługi jest duże, a otworzenie gabinetu weterynaryjnego wcale nie jest trudnym zadaniem! Jednakże w przypadku każdej działalności regulowanej, musimy sprostać kilku wymaganiom.
Otwieramy gabinet weterynaryjny
Gabinet weterynaryjny jest jednym z kilku rodzajów zakładów leczniczych dla zwierząt. Do pozostałych typów należy: przychodnia; lecznica; klinika i weterynaryjne laboratorium diagnostyczne. W każdym przypadku usługi muszą być świadczone przez lekarza weterynarii. Aby otrzymać wszelkie niezbędne uprawnienia należy:
- ukończyć studia medyczne na kierunku weterynarii;
- złożyć wniosek do Okręgowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej o przyznanie prawa wykonywania zawodu lekarza weterynarii;
- uzyskać wpis do rejestru członków ww. Izby, właściwej do miejsca wykonywania zawodu
W przypadku chęci zatrudnienia obcokrajowca, mającego wykształcenie kierunkowe – jego kwalifikacje muszą zostać uznane w Polsce. Wszystkie informacje są zawarte w ustawie z dnia 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych oraz ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabywanych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, a także możemy zasięgnąć pomocy w Okręgowych Izbach Lekarsko-Weterynaryjnych.
Forma działalności i sposób opodatkowania
Co istotne, właścicielem gabinetu nie musi być lekarz. Działalność tego typu rejestrujemy w dowolnej formie: jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilnej, spółki prawa handlowego czy nawet spółdzielni. Ze względów proceduralnych najprostsze będą pierwsze dwie formy. Rejestracja nie wymaga żadnych dodatkowych działań (w przypadku spółki cywilnej pamiętajmy o jej umowie). Formalności związane z rejestracją i prowadzeniem spółek kapitałowych poszerzone są o konieczność rejestracji w KRS, a także rozszerzonej (a przez to bardziej kosztownej) księgowości. Wyboru formy należy dokonać w korelacji z planowym zakresem działalności i spodziewanych dochodów. Warto zaznaczyć, że w przypadku działalności wykonywanych przez osoby fizyczne, odpowiadamy całym swoim (i wspólnika) majątkiem.
Dozwolonymi sposobami opodatkowania działalności gospodarczej związanej z leczeniem i pielęgnacją zwierząt są:
- zasady ogólne – 18% podatek dochodowy z odjęciem kwoty wolnej od podatku wynoszącej 556,02 zł. 32 % podatek zapłacimy od kwoty 85.528 zł. Ta metoda pozwala nam na skorzystanie z ulg, odliczeń i wspólnego rozliczenia się z małżonkiem;
- podatek liniowy – 19%. Ten sposób odpowiedni jest dla przedsiębiorców osiągających duże dochody, a także dla singli i osób bezdzietnych, gdyż nie daje możliwości skorzystania z ulg, odliczeń czy rozliczenia się ze współmałżonkiem;
- ryczałt – 20%. Stawkę podatku dla lekarza weterynarii wykonującego swoje czynności osobiście określa Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tę metodę można wykorzysta również przy spółkach cywilnych i jawnych;
- karta podatkowa – jest to zryczałtowany podatek, który mogą opłacać lekarze weterynarii świadczący usługi leczenie zwierząt oraz sprzedaży niektórych preparatów medycznych. Jest to najprostsza forma opodatkowania. Jej wysokość zależna jest od miejsca wykonywania usług, określa ją Tabela Miesięcznych Stawek Podatku Dochodowego publikowana co roku przez Ministra Finansów.
Ostatnim krokiem przy rejestracji firmy będzie wybór klasy działalności. Dla usług weterynaryjnych stosuje się następujące oznaczenia:
- 75.00.Z – działalność weterynaryjna;
- 71.20.A - wykonywanie badań i analiz związanych z jakością żywności, włączając badanie zwierząt rzeźnych przed ubojem i mięsa po uboju;
- 96.09.Z - działalność usługową związaną z opieką nad zwierzętami domowymi w zakresie wyżywienia, pielęgnowania, strzyżenia, pilnowania i tresury;
- 01.62.Z - działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich;
- 47.73.Z - sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
- 47.75.Z - sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
- 47.76.Z - sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
Wybór lokalu
Przeglądając oferty wynajmu lub sprzedaży nieruchomości, a także w przypadku, kiedy jesteśmy już właścicielami obiektu, w którym zamierzamy prowadzić gabinet weterynaryjny, należy przede wszystkim mieć na uwadze wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wymagań dla gabinetów weterynaryjnych (Dz. U. Z 2004 r., Nr 194, poz. 1990) oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowaniu. Główne zasady, którymi musimy się kierować:
- lokal musi być wyodrębniony z całości budynku i posiadać osobne wejście;
- gabinet weterynaryjny musi być wyposażony w poczekalnię z miejscami siedzącymi (powierzchnia min. 8 m², sufit na wysokości min. 2,2 m);
- posiadać bezpieczne miejsce do przechowywania dokumentacji medycznej;
- obiekt musi być wyposażony w funkcjonującą instalację: elektryczną, wodno-kanalizacyjną, grzewczą oraz wentylacyjną;
- zaplecze techniczno-socjalne o powierzchni pow. 3 m².
Ponadto należy również odpowiednio wyposażyć gabinet w odpowiednie urządzenia, które są określone w ustawie, np. lampę bakteriobójczą, autoklaw, pojemniki do produktów leczniczych czy odpadów weterynaryjnych. Jeżeli chcemy na miejscu korzystać z aparatu RTG, należy uzyskać wcześniej zezwolenie na działalność ze źródłami promieniowania jonizującego od Polskiej Agencji Atomistyki.
Jak pozyskać klientów?
Jednym z kluczowych zadań dla zaczynającego funkcjonowanie przedsiębiorcy będzie zdobycie pierwszych klientów. Działalność gabinetów weterynaryjnych jest regulowana i np. Ustawa z 18 grudnia 2003 r. o zakładach leczniczych dla zwierząt nakłada obostrzenia na przedsiębiorców w kwestii reklamy: „Zakład leczniczy dla zwierząt może podawać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach świadczonych usług weterynaryjnych, godzinach otwarcia zakładu leczniczego dla zwierząt oraz adresie zakładu leczniczego dla zwierząt. Forma i treść tych informacji nie mogą nosić cech reklamy.” Dlatego priorytetowymi działaniami marketingowymi będzie ułatwienie w każdym możliwym sposobie, odnalezienia nas przez nowych klientów. W tym celu powinniśmy wykorzystać np. dobrą lokalizację gabinetu i zainwestować w dobrze widoczny szyld. Kolejną, bardzo skuteczną a zaraz bezpłatną metodą będzie umieszczenie informacji o naszym zakładzie w popularnych mapach internetowych – to często w ten sposób klienci wyszukują najbliższego weterynarza, szczególnie w nagłych przypadkach. Firma świadcząca usług leczenia zwierząt może posiadać stronę internetową, a usługi pozycjonowania lub optymalizacji strony nie wchodzą w zakres działań reklamowych.
W zależności od zakresu planowanej działalności: leczenia zwierząt gospodarskich lub domowych, należy dobrać odpowiednie metody sprzedażowe. W przypadku współpracy z rolnikami lub firmami przetwórstwa mięsa, skuteczna może okazać się sprzedaż bezpośrednia. Jeżeli naszymi usługami chcemy dotrzeć do klientów indywidualnych, posiadaczy zwierząt domowych, sukces zależeć będzie od łatwości dotarcia do nas, ale i dobrej opinii w Internecie. Różnego rodzaju fundacje i stowarzyszenia obrony praw zwierząt mają ciągłe zapotrzebowanie na usługi leczenia czy sterylizacji. Jednostki samorządu terytorialnego również mają zabudżetowane kwoty na zapobieganie rozprzestrzeniania chorób zakaźnych wśród zwierząt czy nadmiernemu rozrodowi. Niemniej jednak ciężko wyobrazić sobie sukces lekarza weterynarii bez ogromnego serca dla zwierząt.