Wirtualny dyrektor finansowy dla mikro firmy - czym jest i jak działa? W rozmowie o budowaniu firmy z Metis Finance

24.04.2018 Prowadzenie działalności
Ekspert
Michał Świerczyński prezes zarządu
firma: Metis Finance
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Michał Świerczyński

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Metis Finance to startup, którego celem jest doradzanie przedsiębiorcom w zakresie zarządzania finansami, oferując mikro i małym przedsiębiorcom "osobistego dyrektora finansowego".

Misją platformy Metis jest przedstawienie danych finansowych w taki sposób, który rzeczywiście ma dla Ciebie znaczenie. Osobisty dyrektor finansowy umożliwi Ci pełne zrozumienie i kontrolowanie finansów Twojej firmy, a także przygotuję analizę poziomu gotówki. Co więcej, będzie wspierał Cię w biężącym zarządzaniu płatnościami na każdym etapie budowania  Twojej działalności.  



- Zacznijmy od początku.. jak narodził się pomysł?

- Działalność rozpoczęliśmy pod koniec 2016 r. jako broker pożyczek dla małych i średnich firm, które szukają zewnętrznego finansowania. Naszą wizją był całkowicie cyfrowy proces poszukiwania i pozyskiwania finansowania dla firm.
 

Po rozmowach z naszymi klientami i przeprowadzeniu badań rynkowych (m.in. ponad 150 kolejnych rozmów z przedsiębiorcami) zdecydowaliśmy się na zmianę naszych pierwotnych założeń. Odkryliśmy, że problem przed którym stoją przedsiębiorcy to nie tylko brak dostępnego finansowania dla małych i średnich firm, szczególnie tych we wczesnej fazie rozwoju. Właściwie problem ten jest wtórny wobec dużo bardziej podstawowego wyzwania, przed którym stoją właściciele firm, czyli rozumienia i łatwego kontrolowania finansów firmy. Większość naszych klientów nie miała odpowiedniej wiedzy, jak prawidłowo zarządzać finansami firmy, nie miała procesów i narzędzi pomagających zrozumienie tego aspektu, bieżącą kontrolę, planowanie. Dużym zaskoczeniem była dla nas również skala przeterminowanych należności, z którym borykają się firmy. Postanowiliśmy im pomóc, budując narzędzie, które zapewni im "osobistego dyrektora finansowego" i przedstawi dane finansowe w sposób, który rzeczywiście ma dla nich znaczenie. Można powiedzieć, że nasz produkt został zbudowany „przez przedsiębiorców, dla przedsiębiorców”.

 

- Skąd czerpaliście informacje o budowaniu i kształtowaniu firmy? Jaki jest przepis na sukces?
 

- Mieliśmy doświadczenie z poprzednich firm, w których pracowaliśmy czy którym doradzaliśmy jako freelancerzy. Mieliśmy dokoła siebie grono doświadczonych ludzi, którzy bardzo nam pomogli na samym początku, dzięki czemu udało nam się uniknąć niektórych błędów, ale oczywiście jak każda młoda firm popełniliśmy wiele innych.
 

Przepisu na sukces jeszcze nie mogę podać – nasza firma jednak prężnie się rozwija i chętnie odpowiem na to pytanie za parę lat. Kluczowe jest na pewno zrozumienie problemów i potrzeb klientów. Należy zacząć od rozmów z potencjalnymi klientami, zanim przystąpi się do projektowania i budowania produktów.

 

- Jak udało Ci się pozyskać dofinansowanie na rozkręcenie własnej firmy?


-Budowanie firmy w obecnym kształcie i naszego produktu zaczęliśmy z własnych środków mniej więcej w marcu 2017 roku. Pierwszy mały sukces osiągnęliśmy już maju – wygraliśmy konkurs dla startupów pracujących nad rozwiązaniami z pogranicza finansów i technologii, organizowany przez Metlife. Następnie, kilka dni później otrzymaliśmy informację, że dostaliśmy się do akceleratora Huge Thing, współorganizowanego przez Alior Bank.

 

- Skorzystaliście z akceleratora AB Huge Thing, jak zatem oceniacie to doświadczenie?
 

- W ramach programu Huge Thing dostaliśmy kolejne wsparcie finansowe, które pozwoliło nam stworzyć pierwszą w pełni funkcjonalną wersję produktu i zaoferować ją przedsiębiorcom.

Oprócz samego wsparcia finansowego, którego inicjatorem był PARP, Huge Thing dał nam możliwość bliskiej współpracy z Alior Bankiem, skorzystania z doświadczeń mentorów – przedsiębiorców z różnych branż oraz pomógł nam w rozwoju naszego produktu i zarysowaniu strategii sprzedażowej.  W programie spędziliśmy ponad trzy miesiące, od czerwca do września 2017 roku, co wspominam jako bardzo udany, ale i bardzo pracowity okres dla naszej firmy. Poza tym udało nam się również w tym czasie poznać wiele osób, z którymi do dzisiaj utrzymujemy kontakt.

 

- Jaka była największa trudność/przeszkoda w prowadzeniu własnego przedsiębiorstwa, którą udało się pokonać?
 

- Naszym największym wyzwaniem było opracowanie i wdrożenie skutecznej strategii marketingowej i sprzedażowej. Nie mieliśmy w tym wystarczającego doświadczenia, ale dzięki pomocy doświadczonych osób udało nam się postawić pierwsze kroki. Nadal nie mogę jednak powiedzieć, że jest to problem, który mamy za sobą – cały czas eksperymentujemy z rożnymi kanałami i narzędziami, staramy się co raz lepiej rozumieć naszych klientów.

 

- Czy podczas prowadzenia działalności zdarzyło się, że choć przez chwilę zwątpiłeś w swoją firmę?  Jeśli tak, to jak sobie z tym poradziłeś?
 

- Oczywiście zdarzały się takie momenty, myślę, że nie są one obce żadnemu przedsiębiorcy. Z perspektywy czasu te problemy wydają się mało istotne, ale na początku wydawały się nie do pokonania. Skala wyzwań wzrasta na pewno wraz z rozwojem firmy, ale rośnie też doświadczenie i opanowania. Budujesz relacje z ludźmi, którzy mogą Ci pomóc. Na pewno ważne jest, aby mieć wsparcie od osób z Twojego najbliższego otoczenia. Jeśli prowadzisz firmę ze wspólnikiem, ważne jest, aby była to właściwa i zaufana osoba, gdyż przynajmniej na początku będziesz z nim spędzał więcej czasu niż ze swoją rodziną, i jest to związek na wiele lat.

 

- Co mógłbyś poradzić młodym przedsiębiorcom, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z biznesem?
 

- Przede wszystkim należy zacząć od dobrego rozpoznania rynku, potrzeb i problemów jakie mają Twoi potencjalni klienci, i ich weryfikacji z Twoimi założeniami. Często okazuje się, że powstają produkty, których nikt nie chce kupić właśnie ze względu na to niedopasowanie potrzeb i rozwiązań. Ważne jest również zbudowanie odpowiedniego zespołu, który „rozumie” produkt i identyfikuje się z wizją rozwoju firmy i produktu.

 

W większości wypadków niezbędne jest także budowanie sieci kontaktów i otwartość na nawiązywanie relacji z nowymi ludźmi. Warto również przeczytać kilka dobrych książek o tematyce biznesowej, które zainteresowanym mogę chętnie polecić.

 

 

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies