Misje gospodarcze i targi – cz. 1 Kierunki eksportowe i główne produkty

03.07.2018 Prowadzenie działalności
Oceń 5.00/5 (1)
Ekspert
Lidia Garczyńska-Szymkowiak doradca-konsultant
firma: Kancelaria Gospodarcza, Poznański Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości

Napisz do eksperta
Lidia Garczyńska-Szymkowiak

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Wejście na rynki eksportowe wiąże się z pozyskiwaniem nowych klientów. Problemem może okazać się silna konkurencja ze strony podmiotów zagranicznych i polityka niektórych rynków eksportowych. Na rynkach zagranicznych często obowiązują inne zwyczaje niż na rynku krajowym. Przed podjęciem decyzji o działalności eksportowej, niezwykle istotne będzie odpowiednie przygotowanie firmy ze względu na odmienne regulacje prawne i odmienną kulturę biznesową na rynku docelowym. Przydatny może okazać się udział w misji gospodarczej lub targach branżowych.

Polskie kierunki eksportowe

 

Polskim hitem eksportowym jest żywność, szczególnie jabłka, wyroby mięsne i mleczarskie. Wg danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) za 2016 r. eksport żywności wzrósł ze wszystkimi grupami krajów. Naszym głównym obszarem eksportowym są Niemcy, Czechy, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Holandia, Rosja, Szwecja, Hiszpania i USA. Wymiana handlowa z tymi państwami stanowi 66,3% polskiego eksportu. Niemcy są największym partnerem polskich przedsiębiorstw w obrotach towarowych i w eksporcie usług. W okresie styczeń – sierpień 2017 r. największy wzrost wymiany towarowej odnotowano z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, głównie z Rosją i Ukrainą. Wciąż mało rozwinięty jest jednak eksport do krajów rozwijających się. Na rynkach tych sprzedajemy przede wszystkim produkty rolno-spożywcze, ale coraz częściej maszyny i urządzenia techniczne. Rynki azjatyckie, afrykańskie czy Ameryki Łacińskiej kryją w sobie duży potencjał wzrostu. Tymi rynkami przede wszystkim powinny zainteresować się polskie małe firmy. Za kraje szczególnie dobrze rokujące uznaje się Algierię, Indie, Iran, Meksyk i Wietnam. Wg danych GUS polski eksport do Meksyku wzrósł w I kwartale 2017 r. o ponad 46%., do Iranu o 170%, do Indii o 15,5%, do Wietnamu o 41%.

Instrumenty wsparcia eksportu

 

Przedsiębiorcy zainteresowani eksportem mogą uzyskać kompleksową pomoc (często dofinansowaną ze środków unijnych) przede wszystkim w izbach gospodarczych i placówki dyplomatycznych, które udzielają wsparcia:

 

W podjęciu i rozwoju działalności eksportowej bardzo pomocne są organizowane przez izby i placówki dyplomatyczne misje gospodarcze, targi branżowe, spotkania biznesowe B2B i wizyty studyjne:

Misje gospodarcze - służbowy wyjazd zagraniczny, przedstawicieli jednej lub kilku firm z pokrewnych branż, przeprowadzany w celu poznania obyczajów handlowych innych krajów, ich preferencji i wymagań, połączony ze spotkaniami handlowymi, a czasem udziałem w targach branżowych lub wystawach promocyjnych. Zasadniczym celem misji jest stworzenie przedsiębiorstwom warunków do współpracy oraz nawiązanie lub rozszerzenie kontaktów handlowo - gospodarczych. Są najtańszą bezpośrednią formą docierania do potencjalnych partnerów biznesowych w miejscu ich działalności, pozwalają na zapoznanie się z ich możliwościami, otoczeniem biznesowym i prawnym.

Targi branżowe - organizowane w celu wstępnego poznania oferty i nawiązania przyszłej współpracy przez wiele podmiotów, obejmują:

  • organizację promocyjnych stoisk informacyjno-wystawienniczych,
  • organizację miejsca do odbywania bezpośrednich spotkań biznesowych,
  • bezpośredni dostęp do usług informacyjnych o produktach i firmie,
  • bezpośrednią prezentację oferty firmy przez organizację pokazów filmów i spotów reklamowych.

Spotkania biznesowe B2B (BUSINESS TO BUSINESS) i wizyty studyjne - bezpośrednie spotkania przedsiębiorców w kraju docelowym z potencjalnymi partnerami biznesowymi. Polegają na prezentacji ofert eksportowych w obecności wszystkich zaproszonych gości, po której następuje przejście do rozmów bezpośrednich (rozmowy stolikowe). W przypadku wizyt studyjnych połączone są z prezentacją dobrych praktyk, modelowych rozwiązań współpracy i bezpośredniej wizyty w firmie przyszłego kontrahenta.

Jakie korzyści odnosi przedsiębiorca korzystając z udziału w wymienionych formach wsparcia? Są nimi przede wszystkim:

 

 

#Rachunek Firmowy

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies