Misje gospodarcze i targi – cz. 1 Kierunki eksportowe i główne produkty
03.07.2018 Prowadzenie działalności
firma: Kancelaria Gospodarcza, Poznański Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości
Napisz do eksperta
Lidia Garczyńska-Szymkowiak
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Wejście na rynki eksportowe wiąże się z pozyskiwaniem nowych klientów. Problemem może okazać się silna konkurencja ze strony podmiotów zagranicznych i polityka niektórych rynków eksportowych. Na rynkach zagranicznych często obowiązują inne zwyczaje niż na rynku krajowym. Przed podjęciem decyzji o działalności eksportowej, niezwykle istotne będzie odpowiednie przygotowanie firmy ze względu na odmienne regulacje prawne i odmienną kulturę biznesową na rynku docelowym. Przydatny może okazać się udział w misji gospodarczej lub targach branżowych.

Polskie kierunki eksportowe
Polskim hitem eksportowym jest żywność, szczególnie jabłka, wyroby mięsne i mleczarskie. Wg danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) za 2016 r. eksport żywności wzrósł ze wszystkimi grupami krajów. Naszym głównym obszarem eksportowym są Niemcy, Czechy, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Holandia, Rosja, Szwecja, Hiszpania i USA. Wymiana handlowa z tymi państwami stanowi 66,3% polskiego eksportu. Niemcy są największym partnerem polskich przedsiębiorstw w obrotach towarowych i w eksporcie usług. W okresie styczeń – sierpień 2017 r. największy wzrost wymiany towarowej odnotowano z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, głównie z Rosją i Ukrainą. Wciąż mało rozwinięty jest jednak eksport do krajów rozwijających się. Na rynkach tych sprzedajemy przede wszystkim produkty rolno-spożywcze, ale coraz częściej maszyny i urządzenia techniczne. Rynki azjatyckie, afrykańskie czy Ameryki Łacińskiej kryją w sobie duży potencjał wzrostu. Tymi rynkami przede wszystkim powinny zainteresować się polskie małe firmy. Za kraje szczególnie dobrze rokujące uznaje się Algierię, Indie, Iran, Meksyk i Wietnam. Wg danych GUS polski eksport do Meksyku wzrósł w I kwartale 2017 r. o ponad 46%., do Iranu o 170%, do Indii o 15,5%, do Wietnamu o 41%.
Instrumenty wsparcia eksportu
Przedsiębiorcy zainteresowani eksportem mogą uzyskać kompleksową pomoc (często dofinansowaną ze środków unijnych) przede wszystkim w izbach gospodarczych i placówki dyplomatycznych, które udzielają wsparcia:
- prawnego,
- informacyjnego,
- szkoleniowego,
- marketingowego,
- w zakresie badań rynku,
- w zakresie organizacji wyjazdu na spotkania eksportowe, w tym zapewnienie zakwaterowania, obsługi logistycznej, przygotowanie materiałów reklamowo-promocyjnych, opracowanie strategii spotkań z potencjalnymi partnerami, aranżacje spotkań bilateralnych z wcześniej dobranymi partnerami, opracowanie strategii wejścia z eksportem towarów na dany rynek, usługi tłumaczeniowe,
- pomoc w uzyskaniu dofinansowania (w tym z funduszy unijnych) do podjęcia działalności eksportowej.
W podjęciu i rozwoju działalności eksportowej bardzo pomocne są organizowane przez izby i placówki dyplomatyczne misje gospodarcze, targi branżowe, spotkania biznesowe B2B i wizyty studyjne:
Misje gospodarcze - służbowy wyjazd zagraniczny, przedstawicieli jednej lub kilku firm z pokrewnych branż, przeprowadzany w celu poznania obyczajów handlowych innych krajów, ich preferencji i wymagań, połączony ze spotkaniami handlowymi, a czasem udziałem w targach branżowych lub wystawach promocyjnych. Zasadniczym celem misji jest stworzenie przedsiębiorstwom warunków do współpracy oraz nawiązanie lub rozszerzenie kontaktów handlowo - gospodarczych. Są najtańszą bezpośrednią formą docierania do potencjalnych partnerów biznesowych w miejscu ich działalności, pozwalają na zapoznanie się z ich możliwościami, otoczeniem biznesowym i prawnym.
Targi branżowe - organizowane w celu wstępnego poznania oferty i nawiązania przyszłej współpracy przez wiele podmiotów, obejmują:
- organizację promocyjnych stoisk informacyjno-wystawienniczych,
- organizację miejsca do odbywania bezpośrednich spotkań biznesowych,
- bezpośredni dostęp do usług informacyjnych o produktach i firmie,
- bezpośrednią prezentację oferty firmy przez organizację pokazów filmów i spotów reklamowych.
Spotkania biznesowe B2B (BUSINESS TO BUSINESS) i wizyty studyjne - bezpośrednie spotkania przedsiębiorców w kraju docelowym z potencjalnymi partnerami biznesowymi. Polegają na prezentacji ofert eksportowych w obecności wszystkich zaproszonych gości, po której następuje przejście do rozmów bezpośrednich (rozmowy stolikowe). W przypadku wizyt studyjnych połączone są z prezentacją dobrych praktyk, modelowych rozwiązań współpracy i bezpośredniej wizyty w firmie przyszłego kontrahenta.
Jakie korzyści odnosi przedsiębiorca korzystając z udziału w wymienionych formach wsparcia? Są nimi przede wszystkim:
- bezpośredni dostęp do handlowców, agentów, importerów, przedstawicieli zagranicznych sieci dystrybucyjnych,
- możliwość pozyskania kontaktów pomocnych przy wejściu na rynek eksportowy,
- możliwość zapoznania się z realiami rynku, na którym przedsiębiorstwo zamierza sprzedawać swoje produkty,
- ułatwiony dostęp do bezpłatnych usług doradczo-konsultingowych obejmujących wystawianie świadectw pochodzenia towarów, legalizację dokumentów handlowych, wystawianie innych świadectw i zaświadczeń, usługi w zakresie poszukiwania nowych rynków zagranicznych, partnerów do wspólnych przedsięwzięć, pomoc w indywidualnych kontaktach i wdrażaniu planów rozwoju eksportu, wsparcia podczas misji wyjazdowych (w tym tłumaczeń, pilotażu, transportu, zakwaterowania), usług marketingowych. Imprezom targowym towarzyszą seminaria, konferencje, szkolenia i inne wydarzenia poświęcone poszczególnym rynkom zagranicznym,
- atrakcje turystyczne - dla uczestników wszystkich wydarzeń biznesowych organizowane są na preferencyjnych warunkach wycieczki do ciekawych miejsc.