Jak zarejestrować spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością przy pomocy internetu?
22.12.2016 Prowadzenie działalnościPodczas rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wspólnicy muszą podpisać, określając nazwę, siedzibę, rodzaj i zasady działalności spółki, obowiązki i udziały wspólników oraz zasady powoływania zarządu firmy. Dokument może być przygotowany przez notariusza lub przez Internet korzystając z gotowych wzorców.To wprawdzie mocno skraca terminy rejestracji spółki, jednak uniemożliwia wprowadzania do umowy zapisów innych od standardowych.
Przepisy Kodeksu spółek handlowych przewidują możliwość zarejestrowania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w sposób uproszczony (tzw. S24), czyli zawarcie umowy spółki bez formy aktu notarialnego.
Procedurę rejestracji spółki z o.o. z wykorzystaniem wzorca umowy ( S24) umożliwia portal dostępny na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości.
Wnioski o założenie spółki z o.o. w trybie S24 są rozpatrywane przez wydziały Krajowego Rejestru Sądowego w dni robocze, w godzinach pracy sądów.
W przypadku spółki z o.o., której umowę zawarto przy wykorzystaniu wzorca umowy, na pokrycie kapitału zakładowego wnosi się wyłącznie wkłady pieniężne. Jeżeli wkładem do spółki w celu pokrycia udziału ma być wkład niepieniężny (aport), rejestracji dokonujemy wykorzystując tradycyjną ścieżkę tj. podpisanie aktu notarialnego.
Pokrycie kapitału zakładowego powinno nastąpić nie później niż w terminie siedmiu dni od dnia jej wpisu do rejestru.
Zgodnie z Kodeksem spółek handlowych, kapitał zakładowy spółki powinien wynosić co najmniej 5000 złotych, a wartość nominalna udziału nie może być niższa niż 50 złotych.
Proces rejestracji, krok po kroku:
1. Rejestracja użytkowników w systemie eKRS
Korzystanie z systemu eKRS jest możliwe zarówno dla obywateli Polski jak i cudzoziemców. Jedynie zarejestrowana osoba może logować się do systemu eKRS przy pomocy loginu i hasła. W procesie rejestracji w trybie S24 każda z osób podpisujących wniosek (każdy ze wspólników) musi posiadać aktywne konto w systemie eMS.
2. Przygotowanie niezbędnych danych do zarejestrowania spółki
- nazwa rejestrowanej spółki (pole w formularzu „Nazwa tworzonej spółki - należy podać bez przyrostka z formą prawną),
- dane adresowe spółki (istnieje możliwość podania w systemie adresu strony internetowej oraz e-mail rejestrowanej spółki – po dokonaniu wpisu dane są widoczne w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS),
- właściwy sąd rejestrowy według siedziby spółki (wybór z listy rozwijanej w systemie),
- lista wspólników, lista stawających, członków organów zarządczych spółki oraz oddziałów (o ile dotyczy danej spółki),
3. Wprowadzenie danych do formularza wniosku w systemie
- wypełnienie formularzy i dokumentów niezbędnymi danymi związanymi z rejestracją spółki, wypełnienie wniosku o wpis do KRS,
- należy zdefiniować przedmiot działalności rejestrowanej spółki, wybierając odpowiednie kody PKD.
4. Wygenerowanie dokumentów i wniosku
Przed podpisaniem, każdy z wygenerowanych dokumentów widniejących na liście, można wyświetlić i zweryfikować jego treść. Na tym etapie, w przypadku wykrycia jakichkolwiek błędów, istnieje możliwość dokonania poprawek.
5. Podpisanie dokumentów podpisem elektronicznym
Podpisane dokumenty należy pobrać z systemu i zapisać na komputerze. W sytuacji, kiedy wniosek jest składany przez pełnomocnika procesowego, proces podpisywania dokumentów automatycznie zostanie rozszerzony o dodatkowe oświadczenia i dokumenty, które podpisuje sam pełnomocnik.
6. Opłacenie wniosku za pomocą systemu eCard
Koszty:
- wpis do Krajowego Rejestru Sądowego – opłata sądowa wniosku (250 zł),
- opłata za ogłoszenie pierwszego wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (100 zł),
- opłata manipulacyjna eCard (1% - 3,50 zł).
7. Złożenie dokumentów rejestracyjnych spółki w sądzie rejestrowym
Na tym etapie następuje przesłanie wniosku do sądu właściwego terytorialnie celem jego rozpoznania. Wnioski o rejestrację spółki z o.o. składane za pośrednictwem systemu eMS są rozpatrywane przez wydziały Krajowego Rejestru Sądowego w dni robocze w godzinach pracy sądów.
Pamiętaj, aby odpowiednio wcześnie przygotować wszystkie niezbędne dokumenty, sprawdź poprawność danych nawet kilka razy, a jeśli chcesz dowiedzieć się jakie są najczęściej popełniane błędy przy rejestracji spółki z o.o. przejdź tutaj.
Kroki po uzyskaniu wpisu w KRS
Zarząd spółki, w terminie siedmiu dni od dnia jej wpisu do rejestru, składa do sądu rejestrowego oświadczenie wszystkich członków zarządu, że wkłady pieniężne na pokrycie kapitału zakładowego zostały przez wszystkich wspólników w całości wniesione, jeżeli oświadczenie takie nie zostało dołączone do zgłoszenia spółki. Złożenie oświadczenia podlega opłacie sądowej 40 zł.
Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) – należy złożyć prawidłowo wypełnioną deklarację PCC-3, samodzielnie obliczyć podatek oraz dokonać jego wpłaty w terminie 14 dni od dnia zawarcia spółki. Podstawą opodatkowania jest wartość kapitału zakładowego pomniejszony o koszt wpisu do KRS i ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (opłata manipulacyjna eCard nie podlega odliczeniu). Stawka podatku PCC od umowy spółki wynosi 0,5%.
Przy e-rejestracji (S24) od 1 grudnia 2014 r. obowiązuje zasada tzw. jednego okienka. Ustał dotychczasowy wymóg składania odrębnych wniosków do Urzędu Statystycznego o wpis lub zmianę wpisu do rejestru REGON, zgłoszenia do ZUS płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych, zgłoszenia identyfikacyjnego lub aktualizacyjnego do urzędu skarbowego. Zniesiony został także obowiązek przekazywania dodatkowego odpisu umowy spółki i dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości. Stało się to możliwe po wprowadzeniu pełnej integracji systemu teleinformatycznego KRS z Centralnym Rejestrem Podmiotów – Krajową Ewidencją Podatników (CRP-KEP). Na skutek wspomnianych operacji stosowne dane są przesyłane między tymi systemami automatycznie. Dzięki temu dane, które są składane do sądu wraz z wnioskiem o wpis do KRS, trafiają również do właściwych rejestrów urzędowych. Co istotne, do CRP-KEP automatycznie zostają przekazywane dane z rejestracji (pierwszego wpisu do rejestru), jak również wszelkie zmiany dokonywane w KRS.
Zgłoszenie NIP-8 należy złożyć w terminie 21 dni od dnia dokonania wpisu do KRS lub w ciągu 7 dni, jeżeli przedsiębiorca zamierza odprowadzać składki na ubezpieczenia społeczne.
Pamietaj też, że podatnicy VAT, na co najmniej 7 dni przed pierwszą transakcją VAT, powinni złożyć wniosek o rejestrację jako podatnika VAT zanim zaczną dostarczać towary lub świadczyć usługi. Dowiedz się więcej na temat rejestracji VAT.
źródło: https://www.biznes.gov.pl