Jak prowadzić firmowy fanpage?

13.08.2019 Marketing

„Nie ma cię na Facebooku – nie istniejesz” to często spotykane w prywatnej strefie życia powiedzenie, coraz częściej odnosi się także do sfery biznesowej. Firma, która nie posiada fanpage’a nie budzi zaufania, a także utrudnia dostęp do podstawowych informacji jak godziny otwarcia, adres, oferta, itp. Jeżeli zastanawiasz się czy Twoja firma potrzebuje fanpage na Facebooku, to nasz odpowiedź brzmi TAK.

Planuj

 

Pamiętaj, że nie będziesz miał drugiej szansy - tak podobnie jak przy w przypadku budowania strony www. Bez odpowiedniego planu Twój fanpage szybko stanie się dla odbiorców nijaki - przestaną na niego reagować, co w prostym przełożeniu – zgodnie z zasadami filtrowania postów przez Facebooka – oznacza, że ludzie przestaną widzieć co piszesz.

 

Zastanów się jakiego typu fanpage chcesz prowadzić – czy taki, który ma pełnić rolę przekierowania do strony www, podawać podstawowe informacje o przedsiębiorstwie oraz odsyłać na wskazaną stronę, czy też taki, który jest narzędziem do zdobywania nowych klientów i utrzymywania relacji z obecnymi. Oczywiście, druga opcja jest bardziej korzystna. Pamiętaj jednak, że aby utrzymać atrakcyjny fanpage musisz poświęcać czas na jego prowadzenie nie tylko podczas publikowania postów – te akurat można zaplanować, tak by pojawiały się automatycznie - ale także podczas planowania i analizowania działań, które chcesz podjąć, aby od samego początku budować udaną relacje z obserwatorami.

 

Zakładam fanpage – od czego zacząć?

 

Od czego zacząć? Oczywiście od uzupełnienia informacji o firmie – dane adresowe, godziny otwarcia, adres e-mail oraz przekierowanie na Twoją stronę www. Zamieszczenie zdjęcia profilowego oraz zdjęcia w tle to także podstawy. Pamiętaj jednak, że graficzne treści muszą być estetyczne i atrakcyjne wizualnie. Zdjęcie warsztatu samochodowego zrobionego komórką w mglisty dzień nie zachęci do odwiedzin. Gdy fanpage będzie uzupełniony w powyższe dane, naturalnym - kolejnym, krokiem będzie zaproszenie do polubienia strony Twoich znajomych z Facebooka. Możesz to zrobić automatycznie klikając w button „zaproś” i zaznaczyć wszystkich swoich znajomych jednak większy skutek odniesiesz, jeśli do każdego napiszesz indywidualną wiadomość. To kluczowy moment podczas zakładania fanpage. Na początku jego istnienia nie ma możliwości, aby w naturalny sposób odnajdowali go użytkownicy Facebooka – zatem nakłonienie jak największej liczby znajomych do polubienia strony jest kluczowe. Zastanów się także, czy chcesz by fani mogli publikować posty na Twoim wallu, czyli tablicy ze wszystkimi wpisami na Twoim fanpage’u.   Z jednej strony jest to naturalny sposób komunikacji  z klientami i przyjęło się, że mogą oni umieszczać posty. Jeśli jednak nie będziesz w stanie sprawnie na nie reagować warto rozważyć wyłącznie opcji publikowania dla fanów. Posty pozostawione kilka dni bez odpowiedzi będą zdecydowanie źle odebrane. Posty fanów to także pole do wyrażania negatywnych opinii o firmie oraz składania zażaleń lub prób składania reklamacji – zastanów się jakie są szanse, że Twoi klienci będą umieszczać takie wpisy. Jeśli szanse są duże warto rozważyć wyłączenie publikowania, a pozostawić włączoną możliwość wysyłania wiadomości prywatnych do Ciebie. Wówczas nie odbierasz możliwości kontaktu, a eliminujesz ryzyko negatywnych komentarzy, które będą widzieć inni odbiorcy.

 

Co publikować?

 

To jedno z najważniejszych pytań, na które warto sobie odpowiedzieć. W zależności od publikowanych treści możesz gromadzić tzw. fanów jakościowych lub fanów ilościowych. Oczywiście możliwa jest także kombinacja. i właśnie złoty środek powinien stanowić dla Ciebie cel. Z jednej strony – pod względem biznesowym – sensowni są wyłącznie fani jakościowi. Z drugiej – fani ilościowi odpowiednio pozycjonują fanpage w oczach odbiorców i pozwalają unikać wykluczenia w wyniku filtrowania przez Facebook informacji pojawiających się w tzw. streamingu, czyli aktualnościach. Jedną z metod zdobywania fanów ilościowych jest publikowanie zabawnych treści. Możesz śmiało publikować materiały znalezione w internecie lub na innych stronach. Pamiętaj jednak – jeśli zamieszczasz post z innego fanpage’a, zawsze podawaj źródło.Po pierwsze takie są dobre zwyczaje oraz wymagania prawne, a po drugie fani nie lubią być oszukiwani i bardzo szybko zorientują się, gdy korzystasz z czyjejś pracy. Kolejną metodą na zdobycie fanów ilościowych są konkursy, zaprojektowane w taki sposób by przyciągać największą liczbę osób na fanpage.

Przykład dla zakładu kosmetycznego.

Oznacz przyjaciółkę, którą chciałabyś zaprosić na manicure i napisz, dlaczego wybierasz tą właśnie osobę – najciekawsze trzy odpowiedzi nagrodzimy podwójnymi zaproszeniami na manicure.

Przykład dla warsztatu samochodowego.

Umieść grafikę – nawet zaczerpniętą z biblioteki Google i podpisz: Oznacz kogoś kto zawsze za późno wymienia opony letnie na zimowe i napisz nam, dlaczego Twoim zdaniem, powinniśmy ufundować tej osobie darmową wymianę. W przypadku takiego konkursu zbierzesz także bazę klientów, do których warto odezwać się w okresie zmieniania opon z zimowych na letnie oraz z letnich na zimowe – skoro ich znajomi uważają, że zwykle o tym zapominają to przypomnienie może okazać się prostą metodą na zdobycie klientów.

ważne
W przypadku konkursów ważne jest, aby odpowiedzi na pytania miały charakter otwarty – zadaj pytanie, poproś o uzasadnienie odpowiedzi itp. Brak pytania otwartego, dającego możliwość zamieszczenia indywidualnego wpisu spowoduje, że organizowany konkurs przybiera formę loterii i podlega ustawie o grach losowych i zakładach wzajemnych, w wyniku czego na jej legalne przeprowadzenie potrzebujesz zgody Ministra Finansów lub Izby Skarbowej, właściwej dla miejsca przeprowadzenia loterii. Zdecydowanie prościej i szybciej jest urządzić konkurs z pytaniami otwartymi. Pamiętaj też, aby zamieścić na fanpage regulamin konkursu, który w zwięzłej formie opisze jego zasady, czas trwania, osoby które mogą brać w nim udział, rodzaj oraz sposób przyznania nagrody.

Sposobami na zdobywanie klientów jakościowych jest prezentowanie treści branżowych lub pochodzących bezpośrednio z Twojej działalności. Możesz informować o promocjach, wydarzeniach, które organizujesz, przypominać o konieczności wymiany opon (w przypadku warsztatu samochodowego), o ważnych świętach, na które warto kupić prezent spośród produktów które tworzysz itp. Możesz zamieszać nowości ze świata motoryzacji, zdjęcia najnowszych modeli aut, ciekawostek motoryzacyjnych (przykłady dla warsztatu samochodowego).

 

Przykładem fanpage’u który doskonale łączy posty generujące ruch ilościowy oraz jakościowy jest fanpage prowadzony przez markę odzieżową ZOIO.

Przykłady postów ilościowych:

Przykłady postów jakościowych: 

 

 

Niezależnie od tego jaki rodzaj treści zamierzasz opublikować pamiętaj, aby ZAWSZE w warto umieścić w poście tzw. umieścić ccall tto aaction , – tłumacząc wprost –czyli wezwanie do wykonania akcji takiej jak: lajkowaniea, komentowaniea itp. Facebook posiada własny algorytm filtrujący treści, które pokazuje w tzw. sStreamie (aktualnościach). Fakt, że lubisz jakiś fanpage nie oznacza, że zobaczysz wszystkie treści jakie są na nim publikowane. To zależy od dwóch czynników. Po pierwsze jako fan musisz mieć ustawione opcje otrzymywania powiadomień z danego fanpage’a (nakłaniaj swoich fanów do ustawienia takich powiadomień, lub organizuj aktywności, które będą wymagały częstego śledzenia fanpage’a):

 

Grafika: Ustawienia powiadomień na fanpage Facebooka listopad 2017r.

Po drugie – Twój fanpage musi „żyć” – oznacza to konieczność publikowania postów, które zdobywają reakcje fanów – zarówno lajków jak udostępnień czy komentarzy. Istota działania wspomnianego algorytmu jest tajemnicą natomiast można zaobserwować, że ze streamu wyłączane są fanpage generujące małą ilość aktywności. Jeśli zatem nie chcesz by informacje od Ciebie zniknęły  z tablicTwoich fanów nieustannie dbaj o ruch na twoim fanpage’u.

 

Jak promować fanpage?

 

Od pewnego momentu Facebook, coraz częściej będzie proponować użycie postów sponsorowanych. Polegają one na pobieraniu przez FB opłat za wyświetlanie Twoich wpisów w streamie fanów – niezależnie od tego czy Twój fanpage spełnia warunki algorytmu dopuszczającego publikację w aktualnościach użytkowników Facebooka. Aby skorzystać z tej opcji musisz posiadać kartę kredytową. Budżety na promocje są dość niskie i precyzyjnie określasz grupę odbiorów. W świetle takiej informacji możesz pomyśleć – po co zatem angażować czas i energię na zdobywanie tzw. organicznego ruchu na fanpage (czyli wejść na fanpage, których źródłem są bezpłatne wyniki wyszukiwania). Otóż kłopot z wpisami sponsorowanymi polega na tym, że gdy raz się na nie zdecydujesz uruchomisz niekończącą się lawinę z czasem spowoduje to konieczność ponoszenia coraz większych wydatków na promocję płatną, co nie jest przez nas pożądane. O ile więc nie możesz przeznaczać regularnych kwot na comiesięczne promowanie postów (sensownym jest budżet na poziomie około 1 000 zł miesięcznie) staraj się jak najdłużej pozyskiwać ruch organiczny. Stwórz w tym celu np. siatkę znajomych, pracowników, którzy zawsze będą lajkować i komentować Twoje wpisy tak, by pozycjonować je wyżej.

 

Kampanie reklamowe na Facebooku

 

Poza płatnymi postami najpopularniejszą formą reklamy na Facebooku FB są kampanie reklamowe. Facebook dostarcza bardzo intuicyjne narzędzia, dzięki którym nawet osoby bez doświadczenia marketingowego są w stanie uruchomić własną kampanię. Serwis pozwala targetować komunikaty (wybierać grupę docelową określając jej wiek, płeć, miejsce zamieszkania itp.) jest to o tyle ważne, że inne komunikaty reklamowe konstruuje się dla kobiet, a inne dla mężczyzn. Dzięki możliwości targetowania możesz tworzyć różne reklamy dla różnych grup odbiorców. Czy hasło reklamowe „wpadnij do nas i odśwież swój manicure” będzie tak samo działać na mężczyzn i na kobiety? Oczywiście nie. Dlatego dla Panów warto sformułować odrębną reklamę np. z przekazem: „a może zamiast kwiatów zaproszenie na manicure?”. Obie reklamy powinny się także różnić graficznie, o ile Panie zainteresuje zdjęcie pięknie wykonanych paznokci, Panów już niekoniecznie. Natomiast dla Panów zdjęcie pięknie opakowanego prezentu i zachęcenie do zakupu vouchera może podziałać już znacznie lepiej niż wspomniane zdjęcie paznokci. Kolejnym przykładem może być biuro rachunkowe. Dzięki możliwości targetowania wiekowego oraz lokalizacyjnego można wystosować komunikat do np. mieszkańców Poznania powyżej 35 roku życiażycia, czyli realnych i potencjalnych klientów. Bez opcji targetowania, reklama wyświetlałaby się bez ograniczeń wiekowych oraz osobom mieszkających nawet 500 km od biura co wykluczałoby możliwość skorzystania z jego usług.

 

Obecnie Facebook umożliwia formułowanie reklam w czterech formatach: zdjęcie, karuzela, pokaz slajdów, kolekcja. Różnią się one ilością materiałów graficznych jakie zamieścisz, sposobem ich prezentowania oraz umiejscowieniem w samym serwisie.  W strefie reklam na Facebooku znajdziesz szereg samouczków i e-kursów które pozwolą Ci w bardzo szybkim czasie opanować sztukę tworzenia reklam, wystarczy, że klikniesz TU

 

Pamiętaj, że niezależnie od wybranego formatu reklamy najważniejsze są w niej trzy aspekty: atrakcyjność materiału graficznego, atrakcyjność przekazu i CTA (call to action). Tylko spełnienie tych trzech postulatów spowoduje, że Twoja reklama będzie ciekawa i będzie zwiększała szanse na wywołanie pożądanej reakcji. Warto także śledzić nowości serwisu w kontekście promowania fanpage’ów. Zmiany pojawiają się dość często i nie są w żaden sposób zapowiadane.

 

Poza odpłatnymi formami reklamy możesz także samodzielnie zamieszczać wpisy polecające Twoje usługi lub produkty. Nie możesz tego jednak robić gdziekolwiek. Ważne jest znalezienie miejsc, w których omawiana jest tematyka związana z Twoim przedsiębiorstwem. Przykładowo, prowadząc warsztaty i kursy np.  z noszenia niemowląt w chustach powinny zainteresować się Cię wszelakie fanpage’e, na których mamy dyskutują o kwestiach macierzyństwa i wychowania.

 

Pozostawaj w kontakcie
 

Jeśli nie chcesz sobie zaszkodzić, od momentu założenia fanpage’a powinieneś pozostawać w kontakcie z klientami; odpowiadać na wiadomości, posty (jeśli fani mogą je publikować na Twoim wallu), reagować komentarzami na wypowiedzi fanów pod Twoimi postami itd. Jest to o tyle ważne, że nie tylko pozwala wyżej wypozycjonować fanpage w algorytmie Facebooka, ale i buduje zaufanie na linii klient – firma.

 

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies