Upał w pracy. Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy?

07.08.2018 Kadry i HR

Wysoka temperatura w okresie wakacji z pewnością sprzyja urlopom i podróżom, jednak upał dla osób pracujących może być bardzo uciążliwy. Nieodpowiednie warunki pracy mogą potęgować problemy ze skupieniem się czy koncentracją w letnie dni. Z tego powodu, w czasie upałów, na każdym pracodawcy ciążą dodatkowe obowiązki mające na celu zapewnienie pracownikom jak najlepszego komfortu pracy. Zostały one określone w art. 232 Kodeksu pracy oraz Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów. Pomimo prawnych regulacji, przepisy pozostawiają duże pole do ich interpretacji. Warto, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie obowiązki muszą spełnić, a jakie działania są ich dobrą wolą.

Dostęp do wody pitnej i zimnych napojów

 

W okresie letnim, w którym temperatura powietrza sięga określonych poziomów:

 

pracodawcy muszą zapewnić swoim pracownikom nieodpłatny i nieograniczony dostęp do zimnych napojów przez cały planowany czas pracy. Jest to szczególnie ważny obowiązek wobec osób pracujących w uciążliwych warunkach na zewnątrz. To, czy pracodawca wybierze soki owocowe, mrożoną herbatę, kompot czy tylko wodę mineralną, zależy od jego decyzji – przepisy tego nie regulują. Tak samo pracownicy nie mogą domagać się zapewnienia konkretnego rodzaju napoju. Bardzo powszechnym rozwiązaniem stosowanym przez pracodawców – bez względu na porę roku – jest zakup i umieszczenie w firmie dystrybutora z wodą, który zapewnia źródło zarówno ciepłej jak i zimnej wody przez cały czas. Nieograniczony dostęp do napojów oznacza, że ich ilość ma zaspokajać potrzeby pracowników oraz nie mogą być one dostarczane np. co godzinę.  

 

Za napoje w pracy nie przysługuje ekwiwalent pieniężny – pracodawca nie może wywiązać się z tego obowiązku w inny sposób (np. wypłacając pracownikom pieniądze czy bony na zakupy) niż faktycznie dostarczając pracownikom wodę czy napoje.

ważne
Niewywiązanie się z tego obowiązku może skutkować karą grzywny w wysokości od 1.000 do 30.000 zł.

Zapewnienie odpowiedniej temperatury

 

W trakcie upałów, poza dostarczeniem napojów, pracodawca musi również zadbać o optymalną temperaturę, która nie będzie dla pracowników uciążliwa oraz chronić ich przed nadmiernym nasłonecznieniem. Możliwości jest wiele: montaż klimatyzacji, zakup wentylatorów czy zabezpieczenie okien. Żaluzje lub rolety są bardzo dobrym rozwiązaniem, dzięki któremu pomieszczenie nie będzie zbyt mocno nasłonecznione, a promienie słońca nie będą raziły pracowników w oczy lub odbijały się od ekranów komputerów. Przepisy nie określają jaka może być maksymalna temperatura w miejscu pracy – w Kodeksie Pracy znajdujemy tylko zapis o pracownikach młodocianych, którzy nie mogą pracować w temperaturze wyższej niż 30°C. Przepisy BHP określają jedynie dolną granicę temperatury, która nie może być niższa niż 14°C w przypadku pracy fizycznej oraz 18°C w przypadku pracy w biurze. Nie warto jednak eksperymentować z poczuciem komfortu i zdrowiem pracowników – optymalna temperatura sprzyjająca dobremu funkcjonowaniu organizmu to 17-20°C. Bardzo ważną informacją jest to, że decyzja o montażu klimatyzacji należy wyłącznie do pracodawcy (lub właściciela budynku, w którym wynajmowane jest biuro) – nie jest on zobowiązany, aby zapewnić pracownikom takie udogodnienie. Ten obowiązek dotyczy tylko firm i zakładów, w których wykonuje się prace w temperaturze powyżej 30°C (np. huty).

 

Skrócenie czasu pracy lub praca z domu

 

Oczywistym sposobem na sprostanie upałom w pracy jest wcześniejszy powrót pracowników do domu. Niestety, mimo uciążliwych warunków pracy w trakcie bardzo wysokich letnich temperatur, przepisy nie obligują pracodawców do skrócenia czasu pracy. Wiele firm, szczególnie skandynawskich, „przeciera szlaki” w tej kwestii, jednak w Polsce takie rozwiązanie nie cieszy się dużą popularnością, tym bardziej, że pracownikom odesłanym wcześniej do domu należy się pełne wynagrodzenie – także za nieprzepracowany czas.

 

Innym, zbliżonym rozwiązaniem jest wprowadzenie dodatkowych przerw w pracy, ale nadal pozostaje to w decyzji pracodawcy. Pamiętajmy, że przepisy ustalają minimum, które trzeba przestrzegać, dlatego w sytuacji, kiedy wykonywanie pracy jest utrudnione z powodu wysokiej temperatury lub zagraża to zdrowiu pracowników (szczególnie dotyczy to osób pracujących na zewnątrz) – kierujmy się zdrowym rozsądkiem i nie bójmy się wstrzymać pracy. Z pewnością poprawimy komfort pracy naszego zespołu umożliwiając im odpoczywać dłużej lub częściej w trakcie przerw. W wielu firmach zakres obowiązków pracowników umożliwia im wykonywanie pracy zdalnie – wydaje się to być alternatywnym rozwiązaniem dla spędzania czasu w upalnych warunkach. Pracodawcy, którzy są pewni zdyscyplinowania swoich pracowników, a profil i kultura ich firmy dopuszcza pracę w domu – mogą rozważyć taką opcję, gdy temperatura w biurze zacznie być uciążliwa.

 

Warto pamiętać, że obowiązki, które ciążą na pracodawcy z powodu upałów w pracy dotyczą nie tylko pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, ale i osób fizycznych, które świadczą dla pracodawcy usługi np. w oparciu o umowę zlecenie czy umowę o dzieło lub prowadzą własną działalność gospodarczą.

 

Dominika Głowacka

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z nich. Zapoznaj się z polityką prywatności