O co pytać kandydatów na rozmowie kwalifikacyjnej?

03.10.2017 Kadry i HR

Rozmowa kwalifikacyjna jest kluczowym etapem procesu rekrutacji - dobrze przeprowadzona w dużym stopniu ułatwia wybór najlepszego kandydata. Jeśli nie mamy w firmie wsparcia rekruterów, powinniśmy pamiętać o właściwym przygotowaniu i doborze odpowiednich dla danego stanowiska pytań. Bardzo trudno jest zaplanować przebieg rozmowy kwalifikacyjnej, gdyż wszystko zależy od stanowiska i profilu firmy, a także charakteru rozmówców. Wielu przedsiębiorców z pewnością znalazło się w swoim życiu zawodowym po stronie kandydata - jednak o co pytać, kiedy to my jesteśmy przyszłym pracodawcą i chcemy jak najlepiej wybrać i poznać potencjalnego pracownika?

Pytania standardowe

 

Pamiętajmy, że rozmowa kwalifikacyjna to stresujący moment dla przyszłego pracownika - poza odpowiednią atmosferą warto zadać mu kilka standardowych pytań, które mogą wpłynąć na jego uspokojenie. Są to pytania powszechne, „ogólnodostępne” - możemy przypuszczać, że kandydaci będą na nie przygotowani - co jednak nie oznacza, że odpowiedzi będą dla nas bezwartościowe. Fachowi rekruterzy zazwyczaj mają swoją pulę ulubionych i sprawdzonych pytań, w końcu zajmują się tym zawodowo. Jeśli przedsiębiorca samodzielnie prowadzi proces rekrutacji i osobiście przeprowadza rozmowę - bez obaw - w oparciu o standardowe pytania jest on w stanie wyciągnąć od kandydata podstawowe informacje. Pytania ogólne sprawdzą się przy wielu stanowiskach. Mają one na celu sprawdzić m.in.: czy dana osoba będzie w stanie poradzić sobie z powierzoną pracą, jaki wpływ ma na nią stres, czy dogada się z resztą zespołu.

 

Przykładowe pytania:

Uzyskana odpowiedź pozwoli nam ocenić, czy kandydat przygotował się do rozmowy - ile wie o firmie, obowiązkach związanych ze stanowiskiem czy na temat branży.

Jeśli kandydat jest pewny siebie, to bez problemu wymieni swoje atuty (dla nas to dodatkowa wskazówka). Warto podpytać jak próbuje pokonywać swoje słabości.

Warto wiedzieć, czy kandydat chce się tylko uczyć czy może jest pasjonatem branży i chce się w niej wyspecjalizować. Odpowiedź na to pytanie pozwoli nam również ocenić, czy będziemy w stanie zatrzymać taką osobę w firmie na dłużej.

 

Inne standardowe kwestie poruszane w czasie rozmów to: powody zmiany pracy (jeśli taka sytuacja miała miejsce), wyobrażenie o pracy na danym stanowisku, oczekiwania wobec nowego pracodawcy, cele zawodowe.

 

Pytania sprawdzające i behawioralne

 

Zadawanie pytań sprawdzających, czyli bardziej szczegółowych, wgłębiających się w historię zawodową kandydata i jego dotychczasowe doświadczenie, pozwolą ocenić na ile wybór jego osoby do pracy w firmie będzie trafny.

 

Przykładowe pytania:

 

Pytania behawioralne stanowią najlepsze źródło wiedzy o kandydacie, gdyż nakłaniają do go opisania własnego zachowania (w przyszłości lub przeszłości). Powinny one dotyczyć sytuacji zawodowych lub takich, które miałyby wpłynąć na osiągnięcie lepszych wyników na danym stanowisku. Szczególnie ważne są tutaj doświadczenia kandydata - w końcu to, jak zachowywał się w przeszłości, pozwoli nam przewidzieć jak będzie zachowywał się w naszej firmie. Przykładowe pytania odnoszą się do sprawdzenia określonych umiejętności.

 

Gotowość do działania:

 

Komunikacja:

 

Kreatywność:

 

Osiąganie celów:

 

Praca zespołowa:

 

Zarządzanie czasem:

 

Radzenie sobie ze stresem:

 

Na podstawie tych przykładów można stworzyć własne zestawy pytań, dopasowane do specyfiki firmy. Warto pamiętać o otwartej formule pytań - tylko pełne odpowiedzi będą dla nas wartościowe.

 

Zarobki

 

Pytanie o oczekiwania finansowe musi zostać zadane - tylko kiedy? Teorii na ten temat jest wiele. Z jednej strony jest to dyskretna kwestia (głównie w obawie przed konkurencją), która powinna być omawiana po rozmowie kwalifikacyjnej (np. z wybranym do pracy kandydatem podczas drugiego spotkania omawiającego warunki współpracy). Jednak warto mieć na uwadze, że kwestia zarobków jest dla pracowników kluczowa - wysokość wynagrodzenia często wpływa na decyzję o podjęciu pracy w danym miejscu. Dlatego mówienie otwarcie o tym jakie wynagrodzenie oferujemy, może przynieść wiele korzyści. Jeśli pracownik chce zarabiać więcej - powie to od razu, a my będziemy mogli skupić się na innych kandydatach i nie przedłużać procesu rekrutacji. A jeśli stawka będzie mu odpowiadała, to drugie spotkanie może być już tylko dopełnieniem formalności.

 

Tych pytań unikaj!

 

To pytanie nie wnosi nic wartościowego do rozmowy, bardziej stresuje kandydata niż powoduje, że dowiemy się o nim więcej. Zazwyczaj jego odpowiedź będzie powieleniem informacji zawartych w CV.

 

Dawno temu to pytanie szokowało kandydatów, jednak wyszło ono już z „rekrutacyjnej mody”. W Internecie dostępne są gotowe odpowiedzi na tego typu pytania, opracowane na podstawie analiz psychologicznych. Podobnie sytuacja wygląda, jeśli zapragniemy wcielić się w Wilka z Wall Street i poprosimy kandydata, aby sprzedał nam długopis. Oczywiście, że jednym ze sposobów na sprawdzenie reakcji na niespodziewaną sytuację czy odporności na stres jest właśnie zadanie nieszablonowego pytania. Istnieje jednak cienka granica pomiędzy wzbudzeniem w kandydacie zaskoczenia a zażenowania.

 

Odpowiedzi zgodnych z prawdą jest mnóstwo - w domu, na Bahamach, na fotelu prezesa we własnej firmie - ponownie jest to pytanie zbyt ogólne, którego odpowiedź nie pozwala nam wyłonić rzeczywistego poglądu na to, jak dana osoba sprawdzi się w firmie. Warto doprecyzować pytanie wybiegające w odległą przyszłość np. Jakie umiejętności chciałbyś rozwijać w ciągu najbliższych lat? Jaki cel zawodowy chciałbyś zrealizować?

 

Ponadto, pamiętajmy, że nie możemy zadawać pytań dotyczących sfery prywatnej - planowane macierzyństwo (o to czy kobieta jest w ciąży można zapytać jedynie gdy dane stanowisko związane jest z trudnymi warunkami pracy i tym samym jest niewskazane dla ciężarnych), stan cywilny, przeszłe i obecne życie rodzinne - to kwestie, których poruszanie na rozmowie jest zabronione, każde nieadekwatne pytanie może wzbudzić w kandydacie niesmak czy poczucie dyskryminacji - za co pracodawca może odpowiedzieć karnie. Pytanie o poglądy polityczne czy religijne, nałogi bądź przynależność etniczną również są nieetyczne, a kandydat nie musi na nie odpowiadać. Dodatkowo, wszystkie te informacje podlegają ochronie danych osobowych.

 

Rozmowa kwalifikacyjna to nie tylko lawina pytań w stronę kandydata - dajmy rozmówcy możliwość na zadanie ważnych dla niego pytań. Prowadzenie dialogu, a nie „odpytywania” pozwoli nam już od pierwszego spotkania budować relację z kandydatem oraz wpłynie to pozytywnie na nasz wizerunek. Poza tym, że chcemy uzyskać jak najwięcej informacji, powinniśmy jasno przedstawić kandydatowi nasze oczekiwania oraz to co możemy mu zaproponować - właśnie dlatego warto zachęcać do zadawania pytań. Każdy kandydat, z którym przeprowadzamy rozmowę, jest dla firmy szansą - powinniśmy dbać, aby czuł się komfortowo i dobrze nas zapamiętał, nawet jeśli nie podejmiemy z nim współpracy.

 

Dominika Głowacka


 Przeczytaj również:

 

#Ikonto

Ten materiał jest dostępny dla użytkowników portalu. Chcesz uzyskać do niego dostęp?

Zapraszamy Cię do dołączenia do społeczności firm na zafirmowani.pl! Zakładając konto w portalu dostajesz:

dostęp do artykułów, wideo oraz plików do pobrania w wersji premium.

możliwość zadania pytania i wymiany wiedzy z ekspertem

zamieszczenie swojej wizytówki on-line (mini strona www)

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z nich. Zapoznaj się z polityką prywatności