Jak motywować pracowników?

16.06.2017 Kadry i HR
Oceń 0.00/5 (0)

Motywacja wydaje się być tajemniczym tematem, gdyż każdego z nas do podjęcia wyzwania czy wysiłku, mobilizują inne czynniki, które potrafią zmienić się w przeciągu tygodnia czy kilku lat. Powszechnie mówi się, że młodzi pracownicy szukają u praco-dawcy wysokiego wynagrodzenia, elastycznych godzin pracy i możliwości rozwoju. Natomiast osoby, które planują założenie rodziny, będą zwracały uwagę na stabilne zatrudnienie i dogodny dojazd do pracy.

Wynika z tego, że motywowanie pracowników musi uwzględniać indywidualne potrzeby członków naszego zespołu. Na polskim rynku pracy znajdziemy już wiele ciekawych ofert benefitów: karnety na siłownię, prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie, świąteczne bony podarunkowe czy szkolne wyprawki to tylko niektóre z nich.


 

Warto sobie zadać pytanie - jakie benefity są najbardziej pożądane przez pracowników?

 

Przedsiębiorcy wprowadzają benefity pozapłacowe, pamiętając, że sukces każdej firmy budują zaangażowani, usatysfakcjonowani i wydajni pracownicy. Pieniądze są ważne, ale często już nie wystarczają, aby zatrzymać w swojej firmie najbardziej wartościowych pracowników. Benefity mają na celu poprawić samopoczucie pracownika po godzinach pracy, ale stanowią również dodatkowe wynagrodzenie za wykonywaną pracę. Aby przyciągnąć do siebie pożądanych kandydatów, zatrzymać ich w swojej firmie i sprawić, że będą osiągali korzystne dla pracodawcy wyniki - musimy zaoferować im coś więcej, niż pieniądze.

 

Benefity powinny być szyte na miarę. Nasi pracownicy to ludzie o różnych potrzebach, a każdego z nich motywują inne czynniki. Nie możemy zakładać, że wiemy lepiej jaki dodatek pozapłacowy wpłynie na efektywność ich pracy. Prawdopodobnie wielu z nich ucieszy się ze stołu do ping-ponga w biurze, ale co z tymi, którym gra nie sprawia frajdy? Musimy dobrze poznać naszych ludzi, ich potrzeby i na tej podstawie dobrać odpowiedni system motywacji. W wyniku rozmów czy ankiet może się okazać, że mamy w zespole osoby, dla których wystarczającym „zapalnikiem” jest duży wybór herbat w kuchni czy przyjemne otoczenie biura. Jak wynika z raportu płacowego Hays 2017, prywatna opieka medyczna jest jednym z najistotniejszych benefitów. Pracownicy szczególnie docenią to rozwiązanie, jeśli będą mogli objąć pakietem medycznym swoich najbliższych. Abonament medyczny wprowadzany jest w trosce o zdrowie pracowników, dzięki czemu nie muszą martwić się o terminy wizyt u specjalistów czy długie kolejki w przychodni. Jest to już jednak standard oferowany przez firmy w Polsce i nie wyróżnia znacząco przedsiębiorstwa.

 

Bardzo dobrym rozwiązaniem i próbą zaspokojenia potrzeb wszystkich pracowników, jest wprowadzenie możliwości samodzielnego wybierania benefitów na określoną (np. comiesięczną) kwotę w ramach tzw. systemu kafeteryjnego. Pracownicy dostają wtedy dostęp do wachlarza dodatków pozapłacowych: karnetów na siłownię, biletów do kina czy na wydarzenia kulturalne, warsztaty kulinarne, zniżki na zakupy czy karty podarunkowe do wybranych sklepów.

 

Jakie trendy obowiązują w systemie benefitów na świecie?

 

Światowe koncerny prześcigają się w wymyślaniu i oferowaniu swoim załogom oryginalnych benefitów. Nie zadziwia z pewnością fakt, że firmy, które proponują najbardziej oryginalne formy umilania życia swojemu zespołowi, to przede wszystkim technologiczni giganci. Apple oferuje swoim pracownikom między innymi: specjalne konta oszczędnościowe na wydatki związane ze zdrowiem i dziećmi, dodatkowe dni płatnego urlopu, wydłużony urlop rodzicielski czy dodatkową przerwę w pracy na medytację. Na liście benefitów Google znajdziemy darmowe posiłki, boisko do gry w kosza, a nawet biurową kręgielnię. Ponadto, w nowoczesnym kompleksie pracowniczym w Kalifornii można skorzystać z usług fryzjera i manicurzystki. Spółka Epic Systems - twórca oprogramowań medycznych - nagradza pracowników miesięcznym płatnym urlopem po przepracowaniu 5 lat. Co ciekawsze, jeżeli pracownik z takim stażem postanowi wyjechać na urlop do miejsca, w którym nigdy nie był, to może on liczyć na zwrot kosztów podróży dla siebie i osoby towarzyszącej. Cisco Systems może poszczycić się własnym centrum odnowy, gdzie oferuje swoim pracownikom zabiegi fizjoterapeutyczne czy nawet akupunkturę. S.C. Johnson - potentat w produkcji środków czystości i chemii domowej - pomaga swoim pracownikom w codziennych obowiązkach oferując im wsparcie pracowniczego konsjerża, który bez problemu zadba o odbiór prania z pralni czy zrobienie zakupów.

 

Idealny przykład firmy przyjaznej rodzicom odzwierciedla dodatek pozapłacowy w firmie Mattel - każdy rodzic ma do dyspozycji 16 godzin płatnego urlopu na szkolne sprawy swoich dzieci np. wycieczki czy wywiadówki. Nietypowe benefity odnajdziemy również w Wielkiej Brytanii. Wśród brytyjskich firm popularność zyskują płatne urlopy związane z odnową biologiczną: od wizyty u fryzjera po zabieg w gabinecie chirurgii plastycznej. Taki urlop znany jest już pod nazwą „Botox Leave” i ma on z założenia poprawiać poczucie własnej wartości pracowników jak i sprawić, że będą się oni pewniej się prezentowali w imieniu firmy. Natomiast w Japonii spotkamy się z urlopem „złamanego serca”. Powstał z troski o pracowników przeżywających zawód miłosny, którzy potrzebują czasu, aby w spokoju otrząsnąć się po rozstaniu.

 

Motywacja na 100%

 

Benefity wiążą się z kosztami po stronie pracodawcy, a jednak nie każdą, szczególnie niewielką firmę, stać na bogaty system motywacyjny pracowników. Mimo to, małe i średnie przedsiębiorstwa muszą dbać o dobrych pracowników. Jakie są sposoby na motywowanie pracowników bez poniesienia dużych kosztów? Należy skupić się, na zbudowaniu pozycji pracownika w firmie. Możemy być pewni, że w zamian za przyjazną atmosferę, dbanie o rozwój członka zespołu i szansę na samorealizację - pracownik odpłaci nam się lojalnością. Na wzrost motywacji w szczególności wpłynie obdarzenie pracownika zaufaniem. Angażując go w coraz bardziej odpowiedzialne projekty czy zadania, w których musi przejąć inicjatywę, poczuje, że ma on realny wpływ na firmę i jest jej częścią. Nie można zapominać o chwaleniu pracownika za dobrze wykonaną pracę. Pochwała, zwrócenie uwagi na drobne sukcesy, może okazać się „zapalnikiem” do dalszego działania.

 

O czym jeszcze należy pamiętać, wybierając motywatory dla naszych pracowników? Nie potrzebują oni „złotych klatek”. Nawet jeśli zapewnimy im w biurze darmowe posiłki, przerwę na drzemkę i masażystów, to czy w efekcie rzeczywiście będą oni zmotywowani do pracy? Z pewnością będą skłonni zostać w niej dłużej i zaoszczędzą na jedzeniu, jednak „złota klatka” zagwarantuje nam - przedsiębiorcom - jedynie wymagane minimum zaangażowania ze strony pracowników. „Materialne” benefity uznawane są za bardziej skuteczne. Mogą one okazać się kluczowe dla pozyskania pracowników, a następnie zatrzymania ich w naszej firmie na dłużej. Warto mieć jednak na uwadze, że w perspektywie długoterminowej musimy zapewnić pracownikowi rozwój wewnętrzny, co pozwoli nam zyskać jego lojalność i długotrwałe zaangażowanie.

 

Z badania „The Quantum Workplace 2015” przeprowadzonego przez Instytut Gallupa, wynika, że ponad 30% pracowników jest raczej niezaangażowanych w swoją pracę, ok. 24% „tylko ją wykonuje” a ok. 7% jest w nią w ogóle niezaangażowanych. Firmy podejmują walkę o odpowiednią motywację swoich pracowników, wykorzystując coraz bardziej dynamiczny rynek świadczeń pozapłacowych. Co prawda, polscy przedsiębiorcy nie oferują jeszcze tak szalonych czy kosztownych benefitów jak zagraniczne korporacje, to jednak nie można powiedzieć, że nie nadążają za zmieniającymi się preferencjami pracowników. Polskie firmy powoli utwierdzają się w tym, że wysoka wypłata nie wystarczy, aby zatrzymać przy sobie zmotywowanych pracowników. Benefity, pozwalają również wpływać korzystnie na te elementy życia pracowników, które zaowocują lepszymi wynikami w pracy np. zdrowie, dobra kondycja fizyczna i psychiczna. Jeszcze niedawno firmy traktowały wszelkie środki przeznaczone na motywacje jako niepotrzebny koszt, aktualnie postrzegane są coraz częściej jako inwestycja w pracownika, która zwróci się w jego efektywności.

 

Dominika Głowacka


 

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies