Teraz jesteś szefem – zmiana perspektywy

30.01.2020 Zakładanie działalności
Ekspert
Joanna Smolak coach, trener rozwoju osobistego
firma: KWART 
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Joanna Smolak

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Jeszcze niedawno byłeś cenionym specjalistą w korporacji albo prowadziłeś jednoosobową działalność gospodarczą. Tak czy inaczej byłeś zdany przede wszystkim na siebie, na swoje kompetencje: to Twoje działania decydowały o sukcesie lub jego braku. Tymczasem od jakiegoś czasu zatrudniasz ludzi, jesteś szefem. Czy możesz działać w taki sam sposób jak dotychczas?

Kontrola

 

Zatrudniłeś ludzi, ponieważ po prostu nie byłeś w stanie wszystkiego zrobić samodzielnie. Właściwie to dobrze, że ich masz, ale jednocześnie czujesz niepokój. Uważnie obserwujesz pracowników, sprawdzasz ich pracę i właściwie nigdy nie jesteś w pełni zadowolony. Męczy Cię to, bo wiesz że sam zrobiłbyś wszystko lepiej.

 

Troszczysz się o najwyższą jakość, więc za każdym razem od nowa uświadamiasz swoim pracownikom ich błędy. Wierzysz, że dzięki Twojej informacji zwrotnej w końcu się pozbierają, ale czy to właściwy kierunek zarządzania ludźmi ? Otóż niestety nie.

 

Po pierwsze nie jesteś w stanie zrobić wszystkiego sam i to jest normalne. Zamiast tego skup się na roli kapitana okrętu, czyli na czynnościach, których nikt za Ciebie nie zrobi. Twoim zadaniem jest patrzenie w dal, wypatrywanie szans, zagrożeń i wytyczanie kursu. Twoja ręka wcale nie musi fizycznie spoczywać na sterze – są fachowcy, którzy ustawią okręt zgodnie z wytyczonym kursem, być może – nie obraź się – nawet lepiej niż Ty sam byś to zrobił.

 

Jest jeszcze drugi aspekt, dużo ważniejszy od niemożności samodzielnego załatwienia wszystkiego w firmie. Każdy człowiek ma trzy zasadnicze potrzeby: autonomię, relacje z innymi, dążenie do kompetencji. Są to ogólnoludzkie dążenia, obecne zarówno w środowisku pracy – Twoi pracownicy też je mają - jak i ogólnie w życiu człowieka.

 

Być może myślisz, że to nieprawda, bo przecież X. i Y. z Twojej firmy na pewno nie mają dążenia do kompetencji, a Z. wiele potrzebuje, ale na pewno nie autonomii! Wiedz jednak, że wszyscy oni mają te trzy potrzeby. To że są one niewidoczne to być może Twoja „zasługa” jako szefa. Widzę, że kręcisz z niedowierzaniem głową. Przecież prowadzisz biznes, a nie organizację charytatywną, więc dlaczego masz myśleć o takich potrzebach swoich ludzi? Przecież oni pracują wyłącznie dla pieniędzy!

 

Jest bardzo wiele firm, które rzeczywiście myślą całościowo o potrzebach swoich ludzi. Jednocześnie, firmy te osiągają świetne rezultaty finansowe, a dzieje się tak dlatego, bo pracownicy doświadczają autentycznej troski o ich potrzeby. Tacy ludzie chcą dawać z siebie więcej, chcą przekraczać granice, a nie tylko czekają na koniec dnia i weekend. A jak to działa w praktyce?

 

Autonomia

 

Potrzeba autonomii to potrzeba świadomości, że mamy wybór. Człowiek potrzebuje mieć poczucie, że jest źródłem swoich działań. Oznacza to, że ludzie chcą mieć wpływ na to co się dzieje w firmie. Dotyczy to zarówno dużych tematów związanych z wizją firmy, jak i tych małych związanych z realizacją zadań danej osoby.  W codziennej praktyce autonomia to z jednej strony dopuszczenie do dyskusji, a z drugiej wzięcie pod uwagę głosów, które się pojawią.

Wskazówka: Dawanie ludziom autonomii bywa dla szefów szczególnie trudne. Być może Twoja silna potrzeba kontroli nie pozwala Ci (póki co) na dopuszczenie do dyskusji o celach i innych sprawach kluczowych dla firmy. Zacznij od mniejszych rzeczy, na przykład bądź otwarty na samodzielne określanie przez pracowników różnych sposobów dochodzenia do celów. Najprościej mówiąc: daj fachowcom pracować.

 

Relacje

 

Relacje to tworzenie związków z innymi. Ludzie po prostu chcą być z innymi ludźmi. W rzeczywistości firmowej oznacza to zarówno relacje między pracownikami jak i pracowników z Tobą.

 

W biurach XIX-wiecznych pracownicy mieli zakaz rozmawiania ze sobą. Jeśli masz już taki zakaz albo zastanawiasz się nad jego wprowadzeniem, to nie idź tą drogą. Również zatrzymaj się jeśli wytykasz pracownikom każdą minutę przerwy czy wyjścia „na fajkę”.

 

Badania najbardziej efektywnych firm dowodzą, że zaangażowanie pracowników jest tym wyższe im lepsze relacje łączą ich ze współpracownikami. To ma praktyczne uzasadnienie: jeśli jakość relacji jest dobra, to mogę pozwolić sobie na pełną szczerość. Dzięki temu, pracownicy dużo szybciej wracają do równowagi psychicznej po bieżącym „przegadywaniu” między sobą i z Tobą trudnych wydarzeń w pracy.

Wskazówka: Jeśli obecnie jesteś dla pracowników niedostępny niczym szklana góra, to nie zaczynaj nagle od klepania wszystkich po ramieniu i propozycji wspólnego wypadu na pizzę i browar. Tutaj sprawdza się cierpliwość i małe kroki. Musisz  być w tym 100% autentyczny, bo w obszarze relacji każdy człowiek jest szczególnie wyczulony na fałsz.

 

Kompetencja

 

Kompetencja to potrzeba poczucia, że skutecznie stawiamy czoła codziennym wyzwaniom i sytuacjom, jest to demonstrowanie swoich umiejętności i ich rozwój. Daj fachowcom pracować – mówiliśmy już o tym w kontekście autonomii. Po to zatrudniłeś doświadczonych ludzi, aby mogli wykazać się kompetencjami. Co do tych niedoświadczonych, to oni naprawdę chcą stać się kompetentni i to Twoja rola, aby otoczyć ich opieką i zapewnić warunki rozwoju.

Wskazówka: Praca nad rozwojem kompetencji to indywidualna praca z każdym pracownikiem. Zła wiadomość: praca ta nigdy się nie kończy, bo nawet najwięksi eksperci potrzebują Twojej uwagi i wsparcia. Dobra wiadomość: poczucie otrzymywania wsparcia w rozwoju to czynnik ogromnie zwiększający zaangażowanie.

 

Jeśli dotychczas nie dawałeś swoim ludziom autonomii, nie wspierałeś relacji i nie rozwijałeś kompetencji, to jakakolwiek zmiana w tym zakresie początkowo może być odebrana nieufnie. Ludzie już się przyzwyczaili, że swoje potrzeby mają realizować poza pracą, dlatego tak niecierpliwie czekają na fajrant, kiedy w końcu mogą być sobą. Dlatego zacznij od małych kroków, niewielkich działań. I co najważniejsze: bądź uparty, nie zrażaj się. I nie obrażaj się, jeśli początkowo Twoje próby zmian nie spowodują ekstatycznych wybuchów radości i zaangażowania.  Daj sobie i ludziom czas, to na pewno się opłaci!

 

 

Źródła i inspiracje:

L. Babauta, Zen to done. Proste sposoby na zwiększenie efektywności
Ch. Conley, Sekret szczęśliwej firmy
S. Fowler, Dlaczego motywowanie ludzi nie działa
T. Hsieh, Dawaj innym szczęście
F. Laloux, Pracować inaczej
R. Maurer, Filozofia Kaizen

#Ikonto

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies