Słodki biznes – czy na własnych wypiekach da się zarobić?

22.01.2019 Zakładanie działalności
Ekspert
Łukasz Puchalski manager Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości w Poznaniu
firma: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Łukasz Puchalski

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Podobno świat dzieli się na tych, którzy jedzą sernik z rodzynkami i takich, którzy uważają, że absolutnie nie powinno ich tam być. Zarówno jedni, jak i drudzy stoją po tej samej stronie barykady – uwielbiają słodkości. Czy w dobie wszechobecnych cukierni, kawiarni czy stoisk z gotowymi ciastami w supermarketach, istnieje szansa przekucia pasji do pieczenia w słodki biznes?

Duże przedsiębiorstwa cukiernicze zalały rynek podłej jakości wypiekami. Ciężko znaleźć w nich smak dawnego sernika, pieczonego przez babcie, czy drożdżowego placka pachnącego letnimi owocami. Bez problemu znajdziemy za to: utwardzony tłuszcz roślinny, syrop glukozowo-fruktozowy, stabilizatory, konserwanty i sztuczne aromaty. Czy naprawdę chcemy to jeść i jeszcze za to płacić? Pytanie było retoryczne, z drugiej strony ciężko produkować tanio, na wielką skalę i z długim terminem przydatności do spożycia. Jednak tym serca naszego klienta nie skradniemy! Na co warto postawić? Na prawdę i szczerość; w składnikach, w smaku, w pomysłowości i niebanalnym wyglądzie. Sztuka pieczenia ciast to długa droga, pełna zakalców, nieudanych biszkoptów i zwarzonych kremów, jednak jeśli tylko idziemy w parze z pasją, jest piękna i pełna… słodyczy.

 

Formalności

 

Działalność związana z produkcją wyrobów cukierniczych jest sklasyfikowana jako produkcja i obrót żywnością. W związku z tym, podlegać będziemy ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Ten akt prawny nakłada na nas konkretne wymagania, którym każdy zakład produkujący szeroko rozumianą żywność musi sprostać. Miejsce, w którym będziemy piec ciasta, musi być dostosowane do zachowania standardów higieny produkcji. Istotny jest rozkład pomieszczeń z wydzieleniem na:

Wybierając lokal, zwróćmy uwagę na przebieg ciągów komunikacyjnych, wysokość od podłogi do sufitu czy wentylację powietrza. Oczywiście musi być doprowadzona bieżąca woda, której próbkę mamy obowiązek zlecić do przebadania Sanepidowi, oraz – rzecz jasna – odprowadzenie ścieków. Kolejnym wymogiem, zanim zgłosimy lokal do odbioru, jest zawarcie umowy na wywóz śmieci.

ważne
Wielu początkujących przedsiębiorców-cukierników zastanawia się czy możliwe jest przygotowywanie wypieków w domu. Ustawa w dosłownej interpretacji nie zabrania usytuowania miejsca w produkcji w domowej kuchni, jednak konkretne wymogi o których jasno mówi, są praktycznie nie do spełnienia w takich warunkach. Praktyka organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej wskazuje, że wytwarzanie żywności w prywatnym mieszkaniu, nie zapewnia odpowiednich warunków higienicznych – stąd stanowcza większość decyzji jest odmowna.

Kolejnym ważnym aspektem jest wykonanie badań; zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 roku o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr 234, poz. 1570 ze zm.) obowiązkowym badaniom sanitarno-epidemiologicznym podlegają osoby podejmujące lub wykonujące prace, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby. Pamiętajmy też o zmianie okrycia wierzchniego, w wielu miastach funkcjonują specjalne sklepy z nową i używaną odzieżą roboczą. Na 14 dni przed planowanym rozpoczęciem – i po spełnieniu wszelkich wymagań – możemy złożyć do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej wniosek o dokonanie odbioru lokalu. 

Każdy zakład produkujący i dokonujący obrotu żywnością ma obowiązek sporządzenia i wdrożenia:

  • Systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (HACCP),
  • Dobrej Praktyki Produkcyjnej (GMP),
  • Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP).
ważne
Na rynku funkcjonują wyspecjalizowane firmy, które chętnie pomogą w przygotowaniu i wprowadzeniu powyższych zasad. Koszt takiej usługi wynosi około 500 zł.

 

Jak zacząć?

 

Chcąc zacząć przygodę z prawdziwym pieczeniem, musimy porzucić domowe piekarniki czy miksery. Nie dlatego, że są złe; domowe ciasta wychodzą rewelacyjnie – chodzi o ich trwałość i komfort użytkowania. Przy pracach z kosztorysem należy przeanalizować wszystkie czynności, które wykonujemy przygotowując ciasta i znaleźć możliwie wszystkie sposoby, aby zwiększyć wydajność naszej pracy (oraz ograniczyć niepowodzenia). Do podstawowego wyposażenia małej cukierni należeć będzie:

 

Do tego należy doliczyć różnego rodzaju formy, blaszki, misy, meble i akcesoria. Sprzęt należy wybierać wg własnych potrzeb i kupować sukcesywnie, a nie na wyrost. Jeżeli będziemy korzystać z firmowego samochodu, aby dostarczać klientom nasze ciasta, musimy pamiętać o jego zatwierdzeniu w Sanepidzie.

 

Skąd wziąć klientów?

 

Kolejnym krokiem w przygotowaniu się do prowadzenia własnej firmy jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: kim jest mój klient? To z pozoru proste zadanie, może skutkować niezbyt prostą i jednoznaczną odpowiedzią. Nic w tym dziwnego, grup docelowych możemy mieć wiele:

Sukces to dotarciu do klienta indywidualnego w dużej mierze zależy od samej lokalizacji punktu sprzedaży. Jeżeli nasze wyroby są dostępne w pobliżu ruchliwych ulic, chodników czy centrów handlowych możemy liczyć na stały przypływ nowych zainteresowanych. Jak pokazuje rzeczywistość, dobra cukiernia z powodzeniem może funkcjonować z dala od centrum, gdyż duża część klientów jest zmotoryzowana i bez problemu przyjdzie po ulubione ciasto. Istotne będzie tutaj wyrobienie sobie renomy, świetnie pomoże w tym dobrze prowadzony fanpage.

Przychody naszej firmy będą też pochodzić od osób, które rzadziej kupują słodkości, jednak chętnie decydują się na zakup przy okazji urodzin lub innego, ważnego jubileuszu. Na portalach ogłoszeniowych działa wielu zdolnych cukierników, specjalizujących się tortach na zamówienie. Popularne są torty angielskie, z kreatywnymi rzeźbami z masy cukrowej.

Zainteresowani zamówieniem nietypowych rozmiarów i gramatur tortów (często też z konkretnym nadrukiem np. logiem firmy). W tym przypadku przyda nam się specjalna drukarka spożywcza, która umożliwi transfer zdjęć na papierze opłatkowym, cukrowym oraz chocotransferze. Cena najprostszego modelu nie przekracza 3 000 zł wraz kompletem jadalnych tuszów. Dla tej grupy powinniśmy przygotować specjalną ofertę; przede wszystkim kompleksową. Klienci cenić będą terminową dostawę wraz z wniesieniem wypieku do lokalu.

Naszą ofertą możemy zaciekawić restauracje, bistra i kawiarnie, które z różnych powodów nie zajmują się pieczeniem własnych ciast i deserów. Klientowi można przedstawić ofertę na wyłączność konkretnego wypieku.

Możemy pokusić się o sprzedaż naszych wyrobów przez lokalne sklepy, najczęściej nie-sieciowe. W takim wypadku musimy odpowiednio zapakować towar i zadbać o jego prawidłową ekspozycję. Dokonując kalkulacji cenowej, należy przewidzieć około 30% marżę sklepu.

Rynek produktów dla osób na specjalnych dietach; wegańskich, bezglutenowych czy bez laktozowych stale rośnie. Co ciekawe, niewiele firm cukierniczych posiada w swojej ofercie odpowiednie pozycje – co warto wykorzystać! Takich klientów spotkamy w lokalnych sklepach ze zdrową żywnością; być może znajdziemy też z innym właścicielem wspólną płaszczyznę do współpracy.

 

W walce o klienta powinniśmy skupić się na utrzymaniu jak najwyższej jakości. Nie otrzymamy jej z dyskontowych produktów; musimy na własną rękę znaleźć najlepszych dostawców, co wcale nie musi okazać się takie proste. Na lokalnej giełdzie rolno-spożywczej z pewnością pozyskamy wartościowe kontakty.

 

Jednocześnie najprostszym i najtańszym sposobem dotarcia do zainteresowanych będzie prowadzenie firmowego fanpage’a na Facebooku. Ten kanał komunikacji świetnie sprawdza się w branży cukierniczej. Mając zmysł artystyczny i chociaż lekkie wyczucie PR-u, możemy dotrzeć do bardzo szerokiego grona nowych odbiorców – dzieląc się interesującymi zdjęciami naszych wypieków, które przy odrobinie szczęścia mogą stać się prawdziwym viralem!


 Przeczytaj również:

#Ikonto

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z nich. Zapoznaj się z polityką prywatności