Nastaw GPS dla Twojego biznesu
22.06.2016 Zakładanie działalnościNapisz do eksperta
Wojciech Grabiec
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Nie otwierasz biznesu tylko po to, by mieć zajęcie. Zawsze przyświeca temu jakiś cel, marzenia, wizja siebie w przyszłości. Im ambitniejszy cel, tym dłuższa droga przed Tobą.
Twój biznes- Twoja podróż
Z prowadzeniem biznesu jest jak z podróżą. Wyobraź sobie, że wsiadasz do swojego nowego samochodu by wybrać się w pierwszą wycieczkę. Wiesz, dokąd chcesz dotrzeć, jednak nie znasz drogi, która Cię tam doprowadzi. Kiedyś, na ratunek w takiej sytuacji przychodził atlas samochodowy, teraz w Twoim samochodzie zamontowany jest najnowszy model nawigacja GPS. Uruchamiasz więc aplikację i…
Potrzebny Ci cel!
Bez określenia celu, nawet najlepsza nawigacja staje się bezużytecznym narzędziem. Podobnie jest w Twoim biznesie. Musisz jasno sprecyzować dokąd zamierzasz dotrzeć, co chcesz osiągnąć, czym dla ciebie będzie sukces Twojego biznesu.
Jeżeli punkt docelowy odległy to i podróż długa. Warto się do niej odpowiednio przygotować, zaplanować ją z uwzględnieniem ewentualnych przerw. Po co? By odpocząć, by uzupełnić paliwo a przede wszystkim, by upewnić się, że jesteś na dobrej drodze do celu.
Z biznesem jest podobnie. Otwierając firmę, warto byś wyznaczyć nie tylko punkt docelowy, ale również wskazał cele pośrednie - krótkoterminowe. Dzięki nim upewnisz się, że jesteś na dobrej drodze do osiągnięcia tego ambitnego celu, który postawiłeś przed swoim biznesem.
Co jeszcze zyskujesz? Jednym z najlepszych motywatorów jest sukces. Choćby był niewielki, to zawsze pozytywnie wpływa na działanie, przynosi satysfakcję i dopinguje do kolejnych wyzwań. Potrzebujesz tego by wytrwać na wyznaczonej drodze. Określ więc cele pośrednie – krótkoterminowe, a ich realizacja doleje „paliwa do twojego samochodu”.
Wyznacz cele
Wyznaczając cele dla Twojego biznesu, dla siebie, dla Twoich pracowników pamiętaj o tym by formułować je zarówno w perspektywie długo- oraz krótkoterminowej. Zadbaj by każdy członek Twojego zespołu wiedział czego od niego oczekujesz, jaka jest jego rola w zespole, jaki jest jago wkład w realizację celów postawionych przed Twoim biznesem.
Wyznaczając cele pamiętaj o następujących zasadach:
- cel powinien być sformułowany w sposób prosty i konkretny. Nie powinien budzić wątpliwości interpretacyjnych.
- określ cel w kategoriach mierzalnych, aby móc ocenić postęp w trakcie realizacji i rozliczyć efekt na końcu,
- aby cel wzbudzał motywację, musi być ambitny,
- wyznaczaj cele śmiałe ale realne do zrealizowania. W przeciwnym wypadku zamiast motywacji wywołają demotywację,
- określ termin, w którym nastąpi rozliczenie realizacji wyznaczonego celu.
Jeżeli więc chcesz osiągnąć „sukces”, w pierwszej kolejności określ, co ten „sukces” będzie dla Ciebie oznaczał.
Tylko ten, kto ma cel, może do niego dotrzeć.