Kurier miejski - jak otworzyć działalność?
15.01.2018 Zakładanie działalności
firma: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Napisz do eksperta
Łukasz Puchalski
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Czy jesteśmy w stanie wyobrazić sobie prowadzenie biznesu bez dostępu do usług kurierskich? Z pewnością byłoby to bardzo trudnym, a dla wielu branż, wręcz niemożliwym do wykonania zadaniem. Kurier miejski, to szczególny rodzaj działalności pocztowo-przewozowej, gdyż najczęściej ogranicza się do konkretnego miasta lub aglomeracji. Sukces w tym biznesie odniosą jedynie te firmy, które cechować się będą punktualnością, solidnością, elastycznością i prostotą cennika. Klienci skorzystają w sytuacjach, w których zależeć im będzie na jak najszybszym dostarczeniu przesyłki z punktu A do punktu B. Szczególnie w centrach dużych miast, gdzie wśród korków najlepiej radzą sobie kurierzy rowerowi. Dodatkowym sposobem zarobku będzie podejmowanie się zleceń wykonania zakupów np. w aptece lub w kwiaciarni.

Wymogi formalne
Funkcjonowanie firmy kurierskiej jest w pewnych kwestiach regulowane prawnie, głównie dwoma ustawami: o prawie pocztowym[1] i prawie przewozowym[2]. Dotyczyć one będą charakteru świadczonych usług. W pierwszej z nich czytamy, że za przesyłkę kurierską uważamy „przesyłkę listową będącą przesyłką rejestrowaną lub paczkę pocztową, przyjmowaną, sortowaną, przemieszczaną i doręczaną (…).” To właśnie takich zleceń możemy spodziewać się najwięcej. Należy jednak pamiętać, że w tym przypadku ponosimy pełną odpowiedzialność za wykonanie usługi oraz musimy uzyskać odpowiedni wpis do rejestru a także spełnić określone w prawie wymagania.
Prawo przewozowe reguluje kwestię przewozów rzeczy, jednak z tą różnicą, że są one nadawane na podstawie dokumentu przewozowego, a nie bezpośredniego naniesienia danych adresata, nadawcy, co jest zastrzeżone dla przesyłek pocztowych. W art. 65. drugiej ustawy czytamy, że „Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki” A dalej: „przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności określonej w ust. 1, jeżeli utrata, ubytek lub uszkodzenie albo opóźnienie w przewozie przesyłki powstały z przyczyn występujących po stronie nadawcy lub odbiorcy, niewywołanych winą przewoźnika, z właściwości towaru albo wskutek siły wyższej (…).
Wybór formy prowadzenia działalności i sposobu opodatkowania
Przyszły przedsiębiorca może wybrać każdy rodzaj prowadzenia działalności gospodarczej, za wyjątkiem spółki partnerskiej. Zaczynając swoją przygodę z biznesem, najprostszą i najtańszą formą będzie jednoosobowa działalność gospodarcza. Jeżeli nigdy wcześniej nie mieliśmy założonej firmy lub minęło od jej zamknięcia co najmniej 5 lat, możemy skorzystać z preferencyjnego ZUS ’u, który w 2017 wynosi 487,90 zł. Po dwóch latach przejdziemy na tzw. wysoki ZUS - 1172,56 zł (dla 2017 r.). Planując swoją działalność w kilka osób możemy zdecydować się na założenie spółki osobowej lub prawa handlowego. W tym przypadku należy liczyć się z dodatkowymi kosztami np. składek zdrowotnych, rejestracji w sądzie czy także prowadzenia księgowości. Wybór formy powinniśmy skorelować z zakładanymi obrotami w najbliższych miesiącach.
Kolejnym krokiem będzie wybranie sposobu opodatkowania. Tutaj ustawodawca dał pełne spektrum wyboru. Do jednej z najpopularniejszych form będzie należeć opodatkowanie na zasadach ogólnych. Wartość oddawanego do Urzędu Skarbowego podatku wynosi 18% do kwoty 85.528 zł (pomniejszony o kwotę wolną od podatku 556,02 zł) i 32% powyżej tej kwoty. Wybór zasad ogólnych daje nam prawo do skorzystania z przewidzianych w ustawie ulg np. na dziecko a także możliwość rozliczenia się ze współmałżonkiem. Jeżeli początkowo zakładamy wyższe dochody, a w dodatku nie będziemy korzystać z ulg na dziecko czy wspólnego rozliczenia – możemy skorzystać z podatku liniowego, który wynosi 19%. Pozostałe możliwości to karta podatkowa – jej wysokość jest ustalana na podstawie wielkości miejsca działalności. Pamiętajmy, że ta forma jest odpowiednia dla firm nieplanujących zatrudniania pracowników, co dla branży kurierskiej może okazać się niemożliwe. Ostatnią opcją jest ryczałt ewidencjonowany wynoszący 8,5 %. [5]
Jedną z formalności będzie wskazanie klasy PKD. Dział 53 odnosi się do działalności pocztowej i kurierskiej. Klasa 53.20.Z obejmuje: zbieranie, sortowanie, przewóz i doręczanie listów, paczek i innych przesyłek pocztowych nie objętych obowiązkiem ich świadczenia, niezależnie od miejsca przeznaczenia, świadczone przez operatorów pocztowych i kurierów, z wykorzystaniem jednego lub więcej środków transportu prywatnego lub publicznego, a także usługi doręczania przesyłek do domu. Drugą podklasą jest 49.41.Z odnoszącą się do transportu drogowego towarów.
Działalność kuriera miejskiego
Kwestią fundamentalną dla działalności kuriera miejskiego będzie oczywiście miejsce świadczenia usług. Od wielkości, liczby mieszkańców, a także umiejscowienia siedzib innych firm będzie zależeć ilość zleceń czy kontraktów stałych. Przeglądając rynek, bez problemu znajdziemy firmy w miastach pow. 500 tys. mieszkańców. W przypadku tych mniejszych powinniśmy dogłębnie zbadać jego uwarunkowania i ocenić czy potencjalny popyt utrzyma a kolejno rozwinie nasz biznes. Warto zastanowić się jak dotychczas firmy radzą sobie bez dostępu do dedykowanych usług kurierskich na terenie miasta. Być może odległości są na tyle małe, że stosunkowo łatwo można do tego zaangażować pracownika. Im mniejsza miejscowość, tym mniejsze ryzyko występowania korków, stąd niektóre firmy radzą sobie z przesyłaniem listów i paczek za pomocą taksówek, które najczęściej do przejechanych kilometrów doliczają ok. 10 zł za dostawę.
Funkcjonując w dużej aglomeracji, bezkonkurencyjnym rozwiązaniem może być kurier rowerowy. Nie stoi w korkach, sieć dedykowanych ścieżek ciągle się rozwija, a koszt zakupu podstawowego sprzętu jest najniższy z możliwych. Jeżeli lubimy aktywność fizyczną i nie straszna nam praca w różnych warunkach pogodowych, możemy w ten sposób dobrze wstrzelić się w rynek. Bezwzględnie należy pamiętać o bezpieczeństwie. Prócz dobrego roweru, kasku i odzieży zwiększającej widoczność rowerzysty należy pomyśleć o zakupie dodatkowej polisy OC – nie tylko dla siebie, ale i dla całej działalności. Przy zatrudnianiu pracownika należy zwrócić uwagę na jego stan zdrowia (obowiązkowe badania lekarskie) i przeszłość – prawo zobowiązuje nas do przestrzegania tajemnicy pocztowej, ponadto praca kuriera jest wymagająca fizycznie i z czasem może okazać się opłacalne zwiększenie dostępności czasowej naszych usług. W największych miastach z powodzeniem funkcjonują firmy kurierskie działające o każdej porze dnia i nocy.
Wybór środka transportu będzie decydować o kosztach świadczenia usługi, czasu, maksymalnej ilości przewożonych przesyłek czy ich rozmiarów, a całościowo wpływać na atrakcyjność oferty. Jednak swojej uwagi absolutnie nie wolno skupiać tylko na tej kwestii. Uznanie wśród klientów buduje się powoli i konsekwentnie. Zanim jednak do tego dojdzie, należy ich najpierw zdobyć. Cena jest istotnym wskaźnikiem, czy jednak jest kluczowa? Klienci będą zwracać uwagę na łatwości kontaktu z nami, przejrzystości oferty i prostotę cennika. Wiele firm zapomina o analizie procesu zakupowego czy doświadczeniach użytkownika (UX), przez co mogą tracić klientów. W dzisiejszych czasach inwestycja w serwis internetowy, za pośrednictwem którego nadamy paczkę lub kilkoma kliknięciami zamówimy kuriera wydaje się być czymś naturalnym. Cenioną przez klientów funkcjonalnością będzie możliwość monitorowania przesyłki czy otrzymywania automatycznych potwierdzeń odbioru na skrzynkę mailową lub za pośrednictwem wiadomości sms. Koszt wykonania takiej strony będzie zależeć od końcowych funkcji; musimy liczyć się z inwestycją od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Klienci
Swoją ofertę za pewne będziemy kierować do różnego rodzaju firm, w których występuje stała lub sporadyczna potrzeba szybkiego dostarczenia przesyłki na terenie tego samego miasta lub miejscowości ościennych. Najczęściej z takich usług korzystają kancelarie prawne, biura rachunkowe, ale także firmy usługowe i handlowe. Należy przeanalizować możliwość zawarcia stałych umów o współpracy z regularnymi kontrahentami, oferując im niższe ceny oraz możliwość rozliczenia miesięcznego, być może dzięki temu z czasem przestaną szukać innych firm tego typu, a pracownicy dowolnie, według potrzeb będą korzystać z naszych usług. Szczególne warto stworzyć ofertę dla korporacji i banków, które nierzadko mają rozlokowane w różnych dzielnicach siedziby, centra biznesowe czy zakłady produkcyjne. Stała współpraca z takim klientem może wznieść nasze firmy na kolejny etap rozwoju i rozszerzyć działalność o inne miasta czy usługi dodatkowe.
Kolejną grupą będą bez wątpienia odbiorcy indywidualni. Konieczność nagłego dostarczenia kluczy, przekazania ważnych dokumentów czy bukietu kwiatów może zdarzyć się - lub nawet zdarzyła - każdemu z nas. Kierowanie oferty do tych osób należy skupić na dobrym wypozycjonowaniu w wyszukiwarce internetowej. Jeżeli świetnie czujemy się w mediach społecznościowych, również tam możemy z powodzeniem prowadzić swój profil – w ten sposób budujemy renomę i historię firmy, a także mamy możliwość kontaktu z nowymi klientami.
W dobie Internetu, zapotrzebowanie na usługi kurierskie wcale nie zmalało, wręcz przeciwnie, dzięki rozwojowi technologii, branża e-commerce z roku na rok zwiększa sprzedaż, a przez to podnosi popyt na usługi dostarczania paczek. Być może na dalekim horyzoncie widać drony, które będą wyręczać kierowców, listonoszy i kurierów, ale póki co, każdego dnia w Polsce dostarczanych jest sporo ponad 600 000 przesyłek kurierskich![6]
[1] Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe
[2] Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe.
[3] Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. Załącznik część I.
[4] Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym
[5] Ustawa z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
[6] http://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5501/14/10/1/polska_w_liczbach_2017.pdf