Jaka jest wizja Twojej firmy?

12.12.2016 Zakładanie działalności
Ekspert
Joanna Smolak coach, trener rozwoju osobistego
firma: KWART 
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Joanna Smolak

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Rozpoczynasz działalność, a może Twoja firma działa już jakiś czas. Tak czy inaczej: czy znasz odpowiedź na pytanie o sens swojej działalności? Po co działa Twoja firma? Być może pierwsza odpowiedź, jaka Ci się nasuwa, to zarobić duże pieniądze. Cel dobry, pytanie tylko czy Twoi pracownicy będą pracować z prawdziwym zaangażowaniem na cel, jakim jest Twoja fortuna?

Wizja - co to jest?

 

Wizja firmy to duży cel, marzenie, kierunek dla którego firma chce pracować. To sens jej działania, racja bytu.

 

Wizja Twojej firmy musi spełniać kilka warunków, a pierwszym i najważniejszym jest to, aby to była Twoja wizja. To znaczy, aby to było coś, w co wierzysz i co jest dla Ciebie naprawdę ważne.

 

Popatrz na przykładowe wizje kilku firm:

 

Te zdania to przykłady marzeń i dążeń zawarte w kilku słowach. Wizje są unikalne, czuć że przekaz jest autentyczny. Poza tym rzuca się w oczy, że te firmy to czołówka swoich branż. W przeciwieństwie to takich wizji większość firm-średniaków ma nijakie deklaracje, które brzmią jakby zostały napisane metodą kopiuj-wklej. Zwykle mówią one o zyskach dla akcjonariuszy i satysfakcji klientów. I zwykle również takich wizji nikt nie zna, łącznie z pracownikami danej firmy...

 

Być może wzdrygnąłeś się: jak można nie pisać o akcjonariuszach i klientach w deklaracji wizji?!? A w trzeciej kolejności warto też dodać coś o pracownikach. Jeśli myślisz o tym w ten sposób, to jesteś na dobrej drodze do stworzenia kolejnej wizji typu kopiuj-wklej.

 

Oczywiście, zyski akcjonariuszy, satysfakcja klientów są niezwykle ważne. Jednak zwróć uwagę, że firmy z listy są bardzo dochodowe, a satysfakcja ich klientów jest zwykle bardzo wysoka. To jest poniekąd konsekwencja wyjścia od wizji.

 

Ktoś może powiedzieć, że łatwo napisać „fajną” i chwytliwą wizję, jeśli jesteś firmą taką jak Google czy Apple. Ich produkty same w sobie są ważne dla ludzi i tak dalej… No tak, ale Joie de Vivre z powyższej listy to sieć hoteli, a Zappos to internetowy sprzedawca butów. A więc nie koniecznie trzeba pracować nad wynalezieniem lekarstwa na raka, aby móc działać dla jakiegoś sensu.

 

Wizja - po co?

 

Wizja to kierunek do którego zmierza Twoja firma. Dobra wizja jest jednocześnie miernikiem działań: „Czy to jest zgodne z naszą wizją? Tak, róbmy to. Nie, a więc nie róbmy tego”. Poza tym wizja ma jeszcze jeden ważny aspekt – w ogromnym stopniu wpływa na zaangażowanie pracowników. A jeśli zaangażowanie rozumiemy jako chęć dawania z siebie jak najwięcej, to jest o co walczyć.Mówiąc najprościej ludzie potrzebują sensu.

 

Prawdopodobnie słyszałeś o piramidzie Maslowa. Jego koncepcja motywacji ludzkiej jest już klasyczna, a jednocześnie wciąż aktualna. Piramida opisuje pięć poziomów potrzeb, najwyższy poziom to samorealizacja. To właśnie tutaj jest potrzeba posiadania sensu.

                        

Piramida znakomicie opisuje oczekiwania człowieka, również w sytuacji pracy. Wielu praktyków biznesu odwołuje się do tej koncepcji potrzeb. Przykładem jest Chip Conley, właściciel hoteli Joie de Vivre. Stworzył on uproszczoną wersję piramidy, przy czym jej wierzchołek pozostaje bez zmian:

Często stykam się z przekonaniem szefów czy właścicieli firm, że ludziom zależy tylko na pieniądzach, że tylko po to pracują. Piramida Chipa Conleya pokazuje jak dalece redukcjonistyczne jest to podejście. Tacy szefowie postrzegają swoich ludzi częściowo.

 

Na szczęście są też tacy, którzy wspinają się wyżej po piramidzie – wiedzą że ludzie potrzebują uznania. Natomiast prawdziwi „mistrzowie świata” postrzegają swoich ludzi jako całość, ze wszystkimi ich potrzebami. Wiedzą oni, że sensowość działań jest dla pracowników niezwykle istotna i zapewniają im ekscytującą wizję, do której wspólnie mogą zmierzać.

 

Wizja, ale jak?

 

Nie masz wizji i nie wiesz jak się do tego zabrać? Zastanów się  jakie są Twoje osobiste wartości, co jest dla Ciebie ważne. To dobry punkt wyjścia. Porozmawiaj o tym ze swoimi ludźmi.

 

Posiadanie wizji to jeden z warunków zaistnienia dla firmy-gwiazdy. Oczywiście, nie jest to jedyny warunek sukcesu, ale może być świetnym punktem wyjścia.

 

Niech zatem Twoja wizja będzie ogólnym kierunkiem, a wszelkie działania – zarówno Twoje jak i Twoich ludzi -  powinny jakoś się do niej odnosić. Oznacza to również, że nie wystarczy o wizji powiedzieć jeden raz. Trzeba do niej wracać, również w perspektywie codziennych, często powtarzalnych zadań. Jeśli sformułujesz swoją wizję i potem będziesz do niej wracał, to przygotuj się na początkowe lekceważenie, opór i ironię. Z jednej strony ludzie nie bardzo lubią zmiany, a z drugiej strony dotychczasowy chroniczny brak zaspokojenia ich potrzeb może powodować, że sami nie wierzą, że może być inaczej -  wszystko w Twoich rękach.

 

Źródła i inspiracje:

  1. Dawaj innym szczęście, T. Hsieh
  2. Droga na szczyt, Chip Conley
  3. Organizacje wykładnicze,
#Ikonto

Ten materiał jest dostępny dla użytkowników portalu. Chcesz uzyskać do niego dostęp?

Zapraszamy Cię do dołączenia do społeczności firm na zafirmowani.pl! Zakładając konto w portalu dostajesz:

dostęp do artykułów, wideo oraz plików do pobrania w wersji premium.

możliwość zadania pytania i wymiany wiedzy z ekspertem

zamieszczenie swojej wizytówki on-line (mini strona www)

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z nich. Zapoznaj się z polityką prywatności