Jak zarejestrować działalność gospodarczą?
07.10.2017 Zakładanie działalnościW obecnych czasach założenie własnej firmy nie przysparza wielkiego kłopotu. Wpis firmy do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub do Krajowego Rejestru Sądowego może zostać wykonany przez Internet.

Najpopularniejsze formy prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce to :
- jednoosobowa działalność gospodarcza,
- spółka cywilna,
- spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Proces rejestracji uzależniony jest od wybranej formy prowadzenia działalności gospodarczej. Został on na tyle uproszczony, że bez specjalnego wysiłku poradzi sobie z nim każdy, korzystając z podpowiedzi w dostępnych w sieci formularzach lub pomocy urzędników.
Krótka charakterystyka najpopularniejszych form działalności gospodarczej w Polsce:
Indywidualna działalność gospodarcza
Indywidualna działalność gospodarcza jest jedną z najprostszych i najtańszych form prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek, a przez to najpopularniejszą formą prawną wśród przedsiębiorców rozpoczynających swoją przygodę z biznesem.
Spółka cywilna
Podmiot gospodarczy, zawiązywany przez wspólników, z których każdy zobowiązany jest do prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Nie trzeba wnosić do niej żadnych wkładów, natomiast za zadłużenia mogą zostać obciążone zarówno majątek firmy, jak i poszczególnych jej członków. Bez odrębnych ustaleń w umowie, zyski i straty dzielone są równo między zawiązujących spółkę. Dowiedz się więcej na ten temat.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Podlegająca Kodeksowi Spółek Handlowych firma, w której minimalny kapitał początkowy musi wynieść 5 tysięcy złotych. Za zadłużenia firmy obciążany jest majątek firmy. Jej organy to zarząd oraz zgromadzenie wspólników. Dowiedz się więcej na ten temat.
Rejestracja indywidualnej działalności gospodarczej
Chcąc zgłosić jednoosobową działalność gospodarczą poprzez stronę www.firma.gov.pl na formularzu CEIDG-1 warto przygotować sobie wcześniej główne dane dotyczące działalności firmy:
- dane osobowe właściciela (PESEL, nr dowodu, REGON),
- dane urzędu skarbowego,
- konto bankowe firmy,
- dane kontaktowe i adresowe firmy,
- data rozpoczęcia działalności,
- przedmiot działalności firmy wybrany według Polskiej Klasyfikacji Działalności określony pięcioelementowym kodem literowo-cyfrowym,
- deklaracja, w jaki sposób firma będzie opłacała podatki,
- miejsce archiwizacji dokumentów.
Formularz CEIDG-1 jest zaopatrzony w instrukcję obsługi oraz podpowiedzi w samym druku, które ułatwiają jego wypełnianie. W wypadku pytań, można także skorzystać z pomocy infolinii. Wniosek można także wypełnić na miejscu w urzędzie, gdzie przygotowane są druki, korzystając przy okazji z podpowiedzi urzędników.
Co szczególnie istotne, cała rejestracja firmy w CEIDG, jest wolna od jakichkolwiek opłat. Powinni pamiętać o tym początkujący przedsiębiorcy, którym zdarza się otrzymywać wezwania do opłat za wpisanie do rejestru przedsiębiorców – są to bezprawne próby wyłudzenia pieniędzy.
Przedsiębiorca w ciągu 7 dni od podpisania dokumentów w CEIDG musi zarejestrować się w ZUS. Jeżeli nie planuje zatrudnić pracowników nie musi udać się do placówki ZUS. Deklarację przystąpienia do ubezpieczenia społecznego można złożyć wraz z wnioskiem CEIDG-1. Niekonieczna jest także wizyta w urzędzie skarbowym, dane z CEIDG są tam automatycznie przesyłane. Po kilku dniach przedsiębiorca otrzymuje także numer REGON nadawany przez Główny Urząd Statystyczny.
Proces wypełnienia i złożenia wniosku w CEIDG – jak chcesz złożyć wniosek?
Rejestracja spółki cywilnej
Chcąc zarejestrować spółkę cywilną, wspólnicy indywidualnie zgłaszają do CEIDG jednoosobową działalność gospodarczą podając dane jak powyżej. Kolejnym krokiem jest podpisanie umowy cywilno-prawnej zawierającej dane wspólników oraz informacje o majątku wnoszonym do spółki, udziałach, podziałach zysków i strat oraz zasadach likwidacji obciążonej podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Krok po kroku:
- uzyskanie wpisu w CEIDG przez wspólników będących osobami fizycznymi,
- zawarcie umowy spółki cywilnej (na piśmie),
- zgłoszenie do GUS i uzyskanie nr REGON spółki,
- zgłoszenie identyfikacyjne do urzędu skarbowego i uzyskanie NIP spółki.
Rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (społka z.o.o)
Nieco inaczej wygląda procedura rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której na początek wspólnicy muszą podpisać, określając nazwę, siedzibę, rodzaj i zasady działalności spółki, obowiązki i udziały wspólników oraz zasady powoływania zarządu firmy. Dokument może być przygotowany przez notariusza lub przez Internet korzystając z gotowych wzorców na stronie www.ems.ms.gov.pl. To wprawdzie mocno skraca terminy rejestracji spółki, jednak uniemożliwia wprowadzania do umowy zapisów innych od standardowych. Dodatkowo, udziały w spółce z o.o. założonej z użyciem wzorca muszą być opłacone wkładem pieniężnym, a nie np. aportem rzeczowym (co nie uniemożliwia wnoszenia wkładu rzeczowego, kiedy już spółka zacznie funkcjonować jako zarejestrowany podmiot).
Nowe przepisy znacznie upraszczają sam proces zakładania spółek z o.o. Nowy tryb umożliwia rejestrację w ciągu 24 godzin od dnia wpływu wniosku i sprowadza się do kilku niezbędnych czynności:
- rejestracji i zalogowania na specjalnym portalu Ministerstwa Sprawiedliwości https://ems.ms.gov.pl/, który umożliwia od razu przygotowanie zasadniczych dokumentów (umowy spółki z o.o.) w formie elektronicznej, ekwiwalentem podpisu jest login i hasło użytkownika portalu,
- proces rejestracyjny spółki rozpoczynany jest w momencie przesłania wniosku rejestrowego, umowy spółki z o.o. oraz listy wspólników do sądu,
- sąd rejestrowy bada czy umowa została złożona na urzędowym formularzu i czy został on prawidłowo wypełniony,
- wkłady na pokrycie kapitału zakładowego spółki rejestrowanej nie muszą być pokryte w momencie składania wniosku o rejestrację spółki, natomiast konieczne jest złożenie przez zarząd spółki oświadczenia, że każdy z członków wniósł wkłady na pokrycie kapitału zakładowego, w ciągu 7 dni od dnia wpisu do rejestru,
- w momencie składania wniosku do sądu rejestrowego nie jest wymagane także załączanie oświadczenia o pokryciu kapitału zakładowego,
- kolejnym krokiem jest złożenie do sądu wzorów podpisu wszystkich członków zarządu,
- po wpisie spółki do rejestru konieczne jest natomiast złożenie w odpowiednich urzędach dokumentów pozwalających na uzyskanie NIP-u, REGON-u oraz zgłoszenie firmy do ZUS-u.
Dzięki szerokiemu obecnie dostępowi do Internetu, możliwe jest dopełnienie najważniejszych formalności drogą mniej tradycyjną, niż do tej pory. Pozwala to zaoszczędzić czas związanego z dojazdami do odpowiednich urzędów oraz czekaniem w kolejkach. To oczywiście pierwsze kroki na drodze do prowadzenia własnej firmy, jednak każdy przedsiębiorca wie dobrze, że prowadzenie własnego biznesu poza uczuciem satysfakcji, dostarcza także momentów ogromnego stresu. Warto go uniknąć, korzystając z opisanych ułatwień.