Jak założyć gabinet dentystyczny?

16.08.2017 Zakładanie działalności
Oceń 5.00/5 (1)
Ekspert
Łukasz Puchalski manager Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości w Poznaniu
firma: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Łukasz Puchalski

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Piękny uśmiech to wizytówka każdego człowieka. Źle funkcjonująca służba zdrowia, przyzwyczaiła nas do korzystania z usług stomatologicznych prywatnie. Dzięki szerokiej ofercie i dostępności wielu lekarzy, usługi te dostępne są na każdą kieszeń, a terminy wizyt to kwestia dni, niż tygodni. Jak wszystkie usługi zdrowotne, tak i tutaj mamy określone wymagania formalno-prawne związane z otwarciem własnego gabinetu dentystycznego.

Ciężko wycenić wartość naszego zdrowia, stąd branża medyczna i farmakologiczna należą do jednych z najbardziej dochodowych na świecie. Środki przeciwbólowe są tylko rozwiązaniem doraźnym, dlatego w sytuacji ostrego bólu zęba nie mamy co liczyć na szybką wizytę w państwowej placówce. Tutaj konieczne będzie udanie się do prywatnego gabinetu stomatologicznego. Praktyka dentystyczna to nie tylko leczenie próchnicy czy innych powszechnych chorób zębów oraz jamy ustnej. Coraz większą popularnością cieszą się usługi ortodontyczne i medycyny estetycznej. Każdemu z nas marzy się zniewalający uśmiech, a część z nas jest stanie za to słono zapłacić.

 

Prywatny gabinet stomatologiczny może otworzyć zarówno osoba, która ukończyła studia medyczne na wydziale stomatologii, ale także osoba bez odpowiednich kwalifikacji zawodowych. W pierwszym przypadku, lekarz może działać w ramach indywidualnej praktyki lekarskiej, prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą. W drugim przypadku, musimy zarejestrować NZOZ, czyli Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, gdzie możemy otworzyć specjalistyczne gabinety, np. stomatologiczne. Robimy to wnioskując do wojewody o wpis do rejestru. Wszystkie regulacje dotyczące działalności leczniczej znajdziemy w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Warto zaznaczyć, że w przypadku tej branży, możliwe jest zawiązanie różnego rodzaju spółek – cywilnych i handlowych – z wyjątkiem partnerskiej. Usługi stomatologiczne są sklasyfikowane w PKD jako 86.23.Z czyli praktyka lekarska dentystyczna. W tej podklasie możemy świadczyć też usługi o charakterze specjalistycznym jak ortodoncja, periodontologia czy wykonywać operacje dentystyczne. Dokonując wyboru formy opodatkowania możemy zdecydować się na: opodatkowanie na zasadach ogólnych, podatkiem liniowym (korzystny dla osób samotnych, ze względu brak możliwości uzyskania ulgi na dzieci, czy wspólnego rozliczenia z małżonkiem), ryczałtem – jednak w tym przypadku, nie mamy możliwości zatrudnienia pracownika, a z tego sposobu są wyłączone spółki i inne podmioty świadczące usługi lecznicze. Następna dozwoloną formą opodatkowania jest karta podatkowa. Ten sposób jest bardzo wygodny w prowadzaniu, gdyż jesteśmy zwolnieni z prowadzenia ksiąg, zeznań podatkowych oraz wpłaty zaliczek na podatek dochodowy. W 2017 nie zdecydowano się podnosić wysokości podatku i tak w przypadku liczby godzin przeznaczonych na wykonywanie zawodu miesięcznie nie przekraczających 48 zapłacimy 14,8 zł za godzinę. Od 48 do 96 godzin uiścimy 710,40 zł + 19,80 zł za każdą godzinę ponad 48. Powyżej 96 godzin miesięcznie podatek wyniesie 1660,80 zł. Warto zaznaczyć, że ta forma wyjątkowo zezwala na zatrudnienie pomocy fachowej lub przyuczonej.

 

Cennik usług stomatologicznych ma szerokie spektrum. Za przegląd jamy ustnej zapłacimy od kilkunastu lub kilkudziesięciu złotych. Za tzw. plombę kwota będzie oscylować w granicy kilkuset złotych. Często zdarzają się takie sytuacje, że z pozoru niewielki ubytek, kończy się leczeniem kanałowym. Aby nie wprawić w zakłopotanie naszych klientów, nieprzygotowanych do większych kwot, warto umożliwić im płatność kartą. W przypadku leczenie ortodontycznego często stosuje się kredyty ratalne, które są atrakcyjną, a czasami wręcz jedyną możliwą formą finansowania leczenia naszych pacjentów. Konto bankowe oferujące dostęp przez internet i aplikacje w telefonie pomaga przedsiębiorcom w prowadzeniu swojego biznesu, a także skraca czas potrzebny na realizacje bieżących zamówień związanych z zakupem narzędzi, lekarstw czy innych wyrobów medycznych.

 

Szukając lokalu, w którym będziemy świadczyć nasze usługi powinniśmy brać pod uwagę jego lokalizację, dostępność parkingu czy odległość od przystanku komunikacji miejskiej. Jednak najważniejszym aspektem będzie spełnienie wymogów określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą. W przypadku tej branży, jasno zostały określone też reguły gospodarki odpadami. Należy skorzystać z usług specjalistycznej firmy (konieczne jest zawarcie pisemnej umowy), zaś same odpady muszą być przechowywane zgodnie z zasadami; worek ze śmieciami powinien być opisany z klasyfikacją odpadów, wskazany musi być adres siedziby firmy oraz data zamknięcia opakowania. Wspomniana wcześniej formalna umowa, jest niezbędna, aby uzyskać zgodę Sanepidu na prowadzenie działalności leczniczej dla gabinetów dentystycznych.

ważne
Jeżeli w ciągu roku, waga odpadów nie przekroczy 100 kg, mamy możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji – wystarczy umowa i korzystanie z usług specjalnej firmy. W sytuacji, gdy wytworzymy więcej odpadów medycznych, ustawodawca nakłada na nas obowiązek prowadzenia poszerzonej ewidencji gospodarki odpadami. Wszystkie te kwestie reguluje Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12 grudnia 2014 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów

Działalność lecznicza, w tym funkcjonowanie gabinetów dentystycznych, zobowiązane jest także do zawarcia umowy ubezpieczenia OC. Wymagania prawne, określają wartość minimalnego zabezpieczenia na kwotę równowartości w walucie krajowej 75 000 euro dla jednego zdarzenia oraz 350 000 euro dla sumy wszystkich zdarzeń. Musimy też być przygotowani na potencjalną kontrolę z organu prowadzącego rejestr placówek medycznych (Okręgowa Izba Lekarska lub wojewoda). W przypadku wykrycia nieprawidłowości, kontrolerzy mogą wydać listę zaleceń ich usuwających. W skrajnej sytuacji, kiedy błędy są rażące lub nie zastosowaliśmy się do wydanych wcześniej zaleceń, nasz gabinet może zostać wykreślony z rejestru.

ważne
Gabinety stomatologiczne funkcjonujące w ramach prywatnej praktyki lekarskiej czy NZOZ nie mogą co do zasady prowadzić działań reklamowych. Możemy jedynie informować o zakresie naszej działalności, cenach i innych istotnych dla pacjenta informacjach. Posiadanie strony internetowej jest jak najbardziej dozwolone. Warto też zastanowić się nad możliwością rezerwacji wizyt online. Jest to świetna alternatywa dla pacjentów, z którym rejestracja kojarzy się z koniecznością wczesno porannej wizyty lub wiecznie zajętym telefonem w publicznych placówkach. Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby zamieścić swój gabinet w popularnych stronach z bazami placówek medycznych czy z konkretnymi lekarzami, wymienionymi z imienia i nazwiska, gdzie pacjenci mogą dzielić się swoimi opiniami.

Jedną z ostatnich rzeczy o których musimy pamiętać, zakładając własny gabinet dentystyczny będzie zakup kasy fiskalnej. Taki obowiązek nakłada na nas ustawodawca, a paragony musimy drukować do każdej przeprowadzonej transakcji, zarówno w przypadku osób fizycznych jak i klientów instytucjonalnych (w takiej sytuacji przyszywamy go do kopii rachunku lub faktury). Urząd skarbowy zwraca do 90% kosztu zakupu pierwszej kasy fiskalnej, jednak w kwocie nie większej niż 700 zł.

 

Kluczem do sukcesu dla każdej branży usługowej jest rzecz jasna jakość świadczonych usług i zaangażowanie naszego zespołu. W branży medycznej, kwestia dokładności oraz staranności jest kluczowa, nie tylko z biznesowego, ale i prawnego punktu widzenia. Jeżeli sami nie mamy niezbędnych kwalifikacji i wykształcenia do leczenia stomatologicznego, to mimo wszystko nic nie stoi na przeszkodzie, aby zrekrutować do swojej firmy świetnych fachowców, szczególnie takich, którzy cechują się dużą wiedzą medyczną oraz bogatym doświadczenie. Mimo pojawiających się doniesień o cudownych szczepionkach przeciw próchnicy, trzymanych skrzętnie w pancernym sejfie, branża stomatologiczna ma się świetnie, a rozwój techniczny, dostępność oraz jakość znieczuleń, nowoczesnych narzędzi i innych aspektów poprawiających komfort naszych pacjentów, z dużą dozą pewności przekona do regularnych wizyt, także tych, których nic prócz bólu nie było w stanie zmusić do wizyty u dentysty.

 

#Ikonto

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies