Jak założyć firmę transportową?
04.07.2017 Zakładanie działalnościNapisz do eksperta
Rafał Wąsowicz
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Polscy przewoźnicy od wielu lat są niekwestionowanym liderem w transporcie towarów na terenie Europy (wyprzedziliśmy m. in. takie potęgi jak Niemcy czy Hiszpania). Co czwarty ładunek przemieszczający się po europejskich drogach choćby w tym momencie wieziony jest przez polską firmę przewozową. Gdyby doliczyć do tego również transporty realizowane przez Polaków zatrudnionych w zagranicznych firmach procent przewozów realizowanych przez naszych rodaków byłby jeszcze większy.
Praca niemal od ręki
Nasza pozycja na rynku i ciągły rozwój krajowej branży transportu i logistyki powoduje, że wciąż rośnie zapotrzebowanie na kierowców. Jak wynika z danych przewoźników w branży zatrudnionych jest ok. 700 tys. kierowców (prawie połowa z nich ma powyżej 65 lat). Między innymi w związku z zaawansowanym wiekiem części kierowców, branża co roku potrzebuje kolejnych osób. Chętnych wciąż jest zbyt mało, mimo że praca dostępna jest od ręki. Brakuje zwłaszcza pracowników z doświadczeniem. Według Głównego Urzędu Statystycznego przeciętne wynagrodzenie kierowcy samochodu ciężarowego wynosi obecnie 3392 zł brutto (dane z 2016 roku). Należy jednak pamiętać, że dochodzą do tego takie składniki jak ryczałt czy dieta (około 2 - 3 tysięcy złotych).
- W swojej praktyce zawodowej specjalizuję się między innymi w obsłudze podmiotów z branży TSL (Transport-Spedycja-Logistyka), rozwiązując bieżące problemy klientów, obserwuję i wciąż poznaję rynek transportu międzynarodowego, który z roku na rok się powiększa. Polscy przewoźnicy biją na głowę zagraniczną konkurencję nie tylko pod względem ilości obsługiwanych zleceń, ale również jakości ich realizacji, ocenianej według kryteriów ilości uszkodzeń, opóźnień, bezpieczeństwa transportu czy czasu oczekiwania na podstawienie pojazdu pod załadunek – tłumaczy adwokat Jagoda Strzyżewska z Majda Strzyżewska Kancelaria Adwokacka, ekspert z zakresu prawa ubezpieczeń gospodarczych i prawa transportowego.
Wykwalifikowani kierowcy i korzystne położenie geograficzne
Posiadamy wykwalifikowanych i odpowiedzialnych kierowców, najnowocześniejszą flotę pojazdów, doświadczenie oraz konkurencyjne ceny. Nie bez znaczenia dla bieżącej koniunktury jest również nasze wyjątkowo korzystne położenie geograficzne, dzięki któremu obsługujemy transporty na szlakach północ-południe oraz wschód-zachód.
– Być może właśnie dlatego nowe firmy transportowe wyrastają w Polsce jak przysłowiowe grzyby po deszczu, firmy ograniczające się dotychczas do świadczenia usług stricte spedycyjnych odważnie budują własne floty pojazdów, a przedsiębiorcy istniejący na rynku od lat mimo niekorzystnych trendów rynkowych (związanych choćby z wprowadzeniem w niektórych krajach ościennych płacy minimalnej, wzrostem składek z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych, czy choćby podwyżką cen paliwa) wciąż bardzo dobrze prosperują – tłumaczy mecenas Strzyżewska.
Każdy może założyć firmę transportową
Działalność transportowa choć reglamentowana prawnie, może obecnie być prowadzona niemalże przez każdego.
– Na przestrzeni ostatnich lat miałam przyjemność współpracować z firmami założonymi przez osoby z wykształceniem logistycznym, bądź też byłych kierowców ciężarówek, ale także i z osobami które wcześniej nie miały żadnej styczności z rynkiem TSL. Niecały miesiąc temu koordynowałam rejestrację firmy przewozowej założonej przez emeryta, któremu przyjaciel zaproponował przewóz piasku pomiędzy poszczególnymi punktami prowadzonej przez niego żwirowni. Co ciekawe, jeszcze przed uzyskaniem wymaganych zezwoleń oraz rozpoczęciem świadczenia usług, klient otrzymał kolejne propozycje z rynku co z kolei wpłynęło na jego decyzję o zakupie trzech ciągników i naczep oraz zatrudnienie dodatkowych kierowców w miejsce pierwotnie zakładanego jednego zestawu dla obsługi żwirowni. – opowiada Jagoda Strzyżewska Majda Strzyżewska Kancelaria Adwokacka.
Powyższy przykład jasno pokazuje, że zlecenia transportowe można pozyskać również poprzez tzw. marketing szeptany, a nie jedynie przez popularne giełdy transportowe.
Ważna decyzja: spółka, a może jednoosobowa działalność gospodarcza?
Wbrew wszystkiemu co można jednak przeczytać powyżej prowadzenie firmy transportowej związane jest jednak z koniecznością dopełnienia szeregu formalności i obarczone jest ogromnym ryzykiem zarówno finansowym jak i prawnym. Właściciele oraz prezesi największych firm przewozowych w Polsce niejednokrotnie pracują całą dobę, 7 dni w tygodniu, a ich praca wiąże się z nieustającym stresem.
Wielu przedsiębiorców przytłoczonych ilością czynności niezbędnych dla rozpoczęcia działalności odsuwa w czasie decyzję o rejestracji spółki decydując się na wydawałoby się prostsze rozwiązanie jaki jest prowadzenie firmy w formie jednoosobowej działalności gospodarczej.
– Jako adwokat zachęcam osoby chcące założyć firmę przewozową do właściwego doboru formy prawnej prowadzonej działalności. Musimy bowiem pamiętać, że skutki takiego wyboru w przypadku ewentualnego niepowodzenia będą nie bez znaczenia dla majątku osobistego przedsiębiorcy – wyjaśnia Jagoda Strzyżewska.
Przy odrobinie pecha - kradzież czy uszkodzenie całej naczepy np. świec lub zniczy (pomińmy drogie ładunki jak kosmetyki czy elektronika) może kosztować taką firmę nawet 200 000 zł. Dodatkowo wartość ładunków zwykle ma się nijak do frachtu, a więc wynagrodzenia oferowanego za jego przewóz z punktu A do B. Wynagrodzenie zależne jest bowiem od dystansu na jakim ma zostać przewieziony ładunek oraz jego tonażu/gabarytów, a nie od wartości przewożonych przedmiotów. Mało tego podejmując ładunek z giełdy często przewoźnicy nie są informowani jakiego rodzaju towar będzie przewożony, chyba że jego właściwości wymagają np. specjalistycznego środka transportu, jak choćby chłodnia.
- Świadoma decyzja co do formy prawnej prowadzenia działalności pozwoli nie tylko uniknąć strat, ale również może zapewnić firmie ciągłość funkcjonowania na wypadek zdarzeń losowych związanych z osobą założyciela – przypomina Jagoda Strzyżewska.
Formy prawne firm transportowych, a odpowiedzialność materialna:
- własna działalność gospodarcza: Jest to najprostsza w obsłudze forma działalności. Minusem tej działalności jest kwestia odpowiedzialności, gdyż w tym wypadku nie ma rozróżnienia między majątkiem własnym, a majątkiem firmy.
- spółka cywilna – ten rodzaj spółki mogą stworzyć co najmniej dwie osoby fizyczne lub prawne. Za zobowiązania spółki oraz wspólników wszyscy wspólnicy odpowiadają solidarnie całym majątkiem osobistym.
- spółka jawna – każdy ze wspólników odpowiada swoim majątkiem dopiero wówczas, gdy majątek spółki nie jest wystarczający dla zaspokojenia roszczeń wierzycieli.
- spółka komandytowa – tworzą ją co najmniej dwie osoby. Jedna z nich jest komandytariuszem i odpowiada za zobowiązania spółki do tzw. sumy komandytowej określonej w umowie, a druga komplementariuszem, który odpowiada całym swoim majątkiem.
- spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – plusem tej formy działalności jest zwolnienie wspólników z odpowiedzialności za zobowiązania spółki. Dzieje się tak dlatego, że w przypadku spółki z o.o. wymagane jest utworzenie kapitału zakładowego.
Poza wyżej wymienionymi w obrocie prawnym funkcjonują również spółki mieszane, jak choćby bardzo korzysta forma spółki z o.o. komandytowej. Dobór formy prawnej prowadzonej działalności najlepiej przeprowadzić wspólnie z prawnikiem, który przeanalizuje potrzeby, sytuację majątkową oraz priorytety przedsiębiorcy.