Jak założyć aptekę?

27.04.2018 Zakładanie działalności
Oceń 0.00/5 (0)

Przedsiębiorcy często zastanawiają się nad otwarciem apteki widząc w tym dochodowy biznes. Apteki kojarzą się z niewielkim przedsięwzięciem dającym ogromne zyski. Przyjrzyjmy się czy jest tak rzeczywiście i jakie są realne koszty założenia apteki.

Organy kontrolujące apteki

 

Apteka jako placówka ochrony zdrowia podlega trzem organom są nimi:

ważne
Organy te ściśle kontrolują działalność aptek, zarówno tych starających się o zezwolenia jak i tych prowadzących działalność.

Zacznijmy od wymogów posiadania apteki

 

Dotychczas aptekę mógł otworzyć każdy inwestor, oczywiście pod warunkiem zatrudnienia fachowego personelu. Od 25.06.2017 roku przepisy te uległy zmianie, w związku z tym:

ważne
Dotychczas apteki mogły przybierać różne formy prawne, tj. jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka jawna, spółka komandytowa etc.

W związku ze wspomnianą zmianą przepisów w 2017 roku możliwe są jedynie 2 formy:

 

W świetle nowych przepisów inwestor nie dostanie zezwolenia, jeśli:

Dokumenty w postaci oświadczeń (jak wyżej, np. o nieprowadzeniu 4 aptek) składa się do Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego.

Mamy zezwolenia i co dalej?

 

Kiedy przebrnęliśmy już przez procedury i pozwolenia (choć realnie musimy to zrobić najpierw) pomyślmy nad resztą kosztów.

 

Konieczny sprzęt to komputery i kasy fiskalne w ilości zależnej od liczby stanowisk, specjalne projektowane pod aptekę meble, które można kupić jako używane za około 5 000 PLN brutto, ich zaprojektowanie od podstaw oraz produkcja to koszt około 15 000 PLN brutto. Niezbędna będzie również tzw. receptura, czyli pomieszczenie, w którym wykonuje się leki recepturowe. Konieczny jest także specjalistyczny sprzęt w tym m.in. autoklaw (urządzenie do sterylizacji narzędzi). Używany sprzęt tego rodzaju to wydatek ok. 3 000 PLN brutto, za nowy sprzęt można zapłacić nawet 13 000 PLN. Dochodzą jeszcze koszty wag, w tym proszkowa i zwykła, w cenie około 2 000 PLN brutto, (wagi muszą być legalizowane – czyli okresowo poddawane badaniom przeglądowym w celu potwierdzenia ich prawidłowego działania) oraz naczynia laboratoryjne. Obecnie leków takich robi się ich coraz mniej, natomiast pomieszczenie z odpowiednim wyposażeniem jest niezbędnym wymogiem. Jeśli apteka ma wykonywać leki jałowe konieczna jest loża z nawiewem laminarnym umożliwiającym utrzymanie sterylnych warunków w pomieszczeniu (koszt około 5 000 PLN brutto).

 

Personel

 

Jeśli chodzi o personel, wymagane jest zatrudnienie co najmniej jednego magistra farmacji (wówczas ma on uprawnienia kierownicze) oraz technika bądź techników farmaceutycznych, w zależności od rentowności apteki i obrotów. Średnio w aptece ogólnodostępnej pracuje 1 lub 2 magistrów, których wynagrodzenia oscylują w granicach 3 000 - 6 000 PLN netto w zależności czy jest to 1 apteka czy też sieć i jakie stanowisko piastują, oraz 1 lub 2 techników. Koszt zatrudnienia technika to 1 800 – 2 800 PLN netto. Niegdyś chętnie zatrudniano pomoce apteczne, teraz odchodzi się od tego, a obowiązki wykonują osoby zatrudnione w aptece.

 

Magazyn apteczny

 

Największym z kosztów jest magazyn apteczny, którego wartość może wahać się w granicach 50 000 – 400 000 PLN netto. Towar pozyskuje się z hurtowni, z którą trzeba zawrzeć umowę na tzw. kredyt kupiecki. Umowy podpisuje się na wydłużony okres płatności, najczęściej jest to 30 dni, w przypadku braku kredytu (jeśli się skończy bądź od pomniejszych dostawców) można otrzymać towar za gotówkę. Warto podpisać umowę (darmowa, plus podpisanie weksla) więcej niż z 1 hurtownią, daje to wachlarz możliwości w przypadku braków towarowych, co jest wielką bolączką aptek oraz stwarza konkurencję pomiędzy hurtowniami walczących o klienta.

 

W tym miejscu nasuwa się pytanie, jak duży magazyn warto utrzymywać? Odpowiedź będzie zależała od tego czy apteka na rynku chce zostać liderem jakości, czy ceny. Posiadanie małego magazynu jest oczywistym plusem ze względu na koszty, natomiast będzie skutkowało niedostatecznym zaopatrzeniem klientów w produkty lecznicze oraz koniecznością ich odsyłania do innych aptek, co naturalnie wzmacnia konkurencję. Zbyt duży magazyn grozi terminowaniem towarów, co pociąga za sobą koszty. Terminowanie leków może wahać się w granicach 0,2 - 0,5% wartości magazynu. Można tego częściowo uniknąć odpowiednio zarządzając magazynem, w czym pomocny będzie personel bądź osoba zewnętrzna zajmująca się szeroko pojętym marketingiem i zarządzaniem w aptece. Przeterminowane leki zabierane są do utylizacji przez odpowiednie firmy, często są to firmy działające w porozumieniu z hurtownią.

 

Oprogramowanie

 

To kolejny koszt ponoszony przez właściciela. Najczęściej apteki bazują na programie KAMSOFT. Licencja na program wynosi w zależności od ilości stanowisk ok. 3 000 PLN brutto Za obsługę płaci się ryczałtowo, mając do dyspozycji sztab informatyków w razie problemów bądź serwisowo, to jest za konkretną usługę. Za tym idą dalej koszty posiadania internetu, telefonu, rachunki za prąd oraz ewentualnie czynsz.

 

Jak pozyskać klientów dla apteki?

 

Jeżeli chodzi o ilość klientów, to liczba klientów odwiedzająca aptekę w ciągu jednego dnia powinna oscylować w okolicy 100 osób. Wówczas można mówić o zyskach z apteki, biorąc oczywiście pod uwagę koszty które musimy odjąć tj. utrzymanie personelu, rachunki i czynsz w przypadku, gdy nie jest to lokal własnościowy.

 

To wszystko sprawia, że na rozwój apteki nieraz trzeba poczekać 1,5-2 lat, aby uzyskać pełen obraz i stwierdzić opłacalność biznesu. Pojedynczemu inwestorowi trudno ponieść takie koszty, dlatego też coraz bardziej rozwijają się sieci aptek. Przy zamawianiu większych ilości towarów i tzw. pakietów inwestor dostaje większe rabaty, przez co może obniżyć ceny dla swoich pacjentów. Marże oscylują w granicach 12-30% w przypadku aptek prywatnych, natomiast sieci mogą pozwolić sobie na większą rozpiętość. Przy zamówieniu pakietów marże zakupowe mogą wynosić nawet 40-50%, a cena dla pacjenta pozostaje niższa niż w aptece „prywatnej". Natomiast wiele produktów leczniczych jest sprzedawanych poniżej ceny zakupu, czyli z marżą ujemną. To sprawia, że coraz rzadziej farmaceuci otwierają prywatne apteki.

 

„Nie jest to prosta sprawa", potwierdza właściciel jednej apteki z mniejszej miejscowości. On sam stał się ofiarą konkurencji, spadku marży i problemów z personelem. Gdy wręczono mu wypowiedzenie lokalu, nie miał się nad czym zastanawiać. „Musiałem zamknąć aptekę, gdyż szukanie nowego miejsca, osób do pracy i załatwianie pozwoleń wygeneruje wiele kosztów, na które mnie po prostu nie stać". Mimo paro nastoletniego prowadzenia działalności na obecnym rynku, zwłaszcza nie będąc farmaceutą, nie miałby szans.

ważne
W 2012 wszedł w życie przepis stanowiący o zakazie reklamy aptek. Za naruszenie tego prawa grożą ze strony Inspektoratu Farmaceutycznego wysokie grzywny rzędu 50 000 PLN, toteż pozyskanie bazy klientów może okazać się dużą trudnością. Dlatego przed otwarciem apteki ogólnodostępnej warto zrobić badania rynku i zorientować się czy w danym miejscu istnieje przepływ ludzi, który zapewni jej byt. Opłacalne są apteki w centrach handlowych, przy przychodniach, rynkach, osiedlach i większych sklepach. Ważną rzeczą o którą trzeba zadbać jest możliwość zaparkowania, przy ruchliwej ulicy bez miejsc parkingowych apteka może się nie utrzymać. Chyba że istnieje tam większy ruch ludzi przemieszczających się piechotą. Niestety, przy obecnie tak dużej liczbie aptek coraz trudniej o takie miejsca. Istotne jest znalezienie miejsca, w którym apteka będzie miała szanse się rozwijać poprzez marketing szeptany. Warto zapewniać fachową obsługę oraz świadczyć dodatkowe usługi (np. pomiar ciśnienia).

 

Zmory apteczne

 

Należy pamiętać, że apteka nie jest sklepem, podlega wielowymiarowym kontrolom wewnętrznym oraz zewnętrznym. Fachowy personel jest obowiązany do prowadzenia ewidencji leków psychotropowych, recepturowych, co może sprawdzić Inspektorat Farmaceutyczny narzucając rutynową kontrolę, a w przypadku niezgodności nakładając kary oraz konieczność raportowania co 2 tygodnie zestawień zawierających wszystkie recepty z lekami refundowanymi do Narodowego Funduszu Zdrowia.

 

Do wewnętrznych kontroli zobowiązany jest personel apteczny, co dzień sprawdzający recepty pod względem zarówno zgodności wydania jak i wymogom formalnym, jakie musi spełniać recepta podlegająca refundacji. Odpowiedzialność za nieprawidłowości ponosi kierownik apteki, natomiast kary finansowe najczęściej właściciel.

 

Finalnie, założenie i prowadzenie apteki nie są tak prostą rzeczą jak mogło się wydawać. Jak wszystko w życiu, do zrobienia, ale wymaga nieco zachodu i poświęceń ze strony inwestora.

Olga Gruszczyńska

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies