Jak otworzyć klub fitness?
06.09.2017 Zakładanie działalności
firma: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Napisz do eksperta
Łukasz Puchalski
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Wszyscy z nas wiedzą, że stan kondycji fizycznej ma bezpośrednie przełożenie na nasze samopoczucie, energię do życia, a także utrzymana w dobry stanie, pomaga radzić ze stresem. Ci, którzy raz spróbowali i wytrwali – nie myślą o rezygnacji z chodzenia na siłownię. Świadomość społeczeństwa rośnie, zainteresowanych znajdziemy nie tylko wśród młodych osób, sporą klientelę klubów fitness stanowią seniorzy. Rodzaj naszej oferty należy dopasować do naszej lokalizacji oraz możliwości finansowych. Otwierając tego typu działalność musimy liczyć się z konkurencją, a także ze standardami które ukształtował rynek.

Charakterystyka rynku i usług
Wybór umiejscowienia naszego obiektu należy do jednych z najtrudniejszych zadań. Pośród ofert wynajmu lokali, ciężko szukać obiektu przystosowanego pod tego typu działalność. Te, które są odpowiednio wyposażone, z reguły dobrze funkcjonują. Zanim jednak podejmiemy jakiekolwiek działania, musimy dobrze poznać rynek. Określając swój budżet początkowy, należy mieć przede wszystkim na uwadze osoby, które będą do nas uczęszczać. Chcąc konkurować z globalnymi sieciami, musimy liczyć się z kosztem przekraczającym milion złotych. Całe szczęście rynek jest na tyle chłonny, że wielu zainteresowanych tylko czeka aż otworzy się coś w ich okolicy. Duża popularnością cieszą się średniej wielkości obiekty, gdzie nie zaznamy tłoku, a jednocześnie możemy liczyć na dostępność wielu urządzeń czy ofertę zajęć grupowych. Te drugie szczególnie popularne są wśród żeńskiej części klientów.
Kto może otworzyć siłownie?
Przepisy prawa pozwalają każdemu otworzyć klub fitness. Formalnie nie są wymagane żadne uprawnienia czy specjalne wykształcenie. Bez wątpienia znajomość branży jest kluczowa, a zatrudnienie doświadczonych trenerów i instruktorów może przeważyć o naszym sukcesie. Szczególnie musimy przyłożyć się do rekrutacji prowadzących ćwiczenia grupowe: odchudzające, crossfit, yoga, czy na konkretne partie ciała należą do najpopularniejszych. Jednak aby klienci chętnie na nie wracali i przyprowadzali ze sobą swoich znajomych, osoba prowadząca musi być nie tylko kontaktowa – kreatywność i brak nudy na zajęciach są bardzo istotne.
O czym musimy pamiętać?
Wracając do kwestii wyboru obiektu pod klub fitness musimy pamiętać o konkretnych wymaganiach określonych w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Najważniejszych aspektem będzie umiejscowienie lokalu – musi być wyodrębnioną częścią lub osobnym budynkiem, a wysokość sufitu sięgać min. 3,3 metra. Ponadto każda siłownia musi się składać z następujących pomieszczeń:
- sala główna, gdzie będą świadczone usługi musi być zaaranżowana w taki sposób, aby bezpiecznie i wygodnie klienci mogli korzystać z urządzeń czy miejsc do ćwiczeń;
- szatnia wyposażona w szafki oraz bezpośredni dostęp do sanitariatów: umywalki, toalety i prysznica (po jednej sztuce na każde 10 osób);
- pomieszczenie socjalne dla pracowników wraz z odrębną toaletą;
- pomieszczenie gospodarcze (w tym miejscu będziemy przechowywać środki czystości czy narzędzia do obsługi serwisowej maszyn)
Pamiętajmy, że sala główna jak i osobne, przeznaczone np. do ćwiczeń grupowych muszą być wyposażone w klimatyzację lub wentylację mechaniczną. Jeżeli planujemy rozszerzyć działalność o dodatkowe usługi np. fizjoterapii czy saunę – będziemy musieli spełnić dodatkowe wymagania. Chcąc zaplanować rozkład naszego obiektu możemy skorzystać z usług profesjonalistów, którzy często są w pakiecie wraz zakupem czy wzięciem w leasing nowych urządzeń do ćwiczeń. Możemy zrobić to samodzielnie – bazując na własnych pomysłach i doświadczeniu. Inspiracji łatwo poszukać wśród funkcjonujących klubów w naszym mieście. Warto tam się udać o różnych porach dnia, aby zobaczyć co cieszy się największą popularnością, a jakie urządzenia stoją nieużywane. Decydując się na zakup używanego sprzętu, bezwzględnie należy sprawdzić kwestie stanu technicznego oraz bezpieczeństwa użytkowania. Niewątpliwą zaletą będzie czytelna instrukcja – nie każdy z naszych klientów musi znać obsługę maszyn; nie wprawiajmy w zakłopotanie osób, które do czynienia z siłownią mają pierwszy raz.
Wybór formy prowadzenia firmy oraz sposób jej opodatkowania
Otwierając klub fitness musimy zdecydować się na jedną z form prowadzenia działalności gospodarczej a także sposobu opodatkowania. Jeżeli samodzielnie planujemy otworzyć nieduży obiekt, odpowiednia będzie jednoosobowa działalność gospodarcza. Mając wspólnika możemy wybrać dowolny rodzaj spółki, z wyłączeniem partnerskiej. Siłownie można prowadzić też w formie spółki prawa handlowego. Co do wyboru formy opodatkowania, ustawodawca daje możliwość rozliczania się jedynie na zasadach ogólny lub podatkiem liniowym. Pamiętajmy, że decydując się na konkretną formę prowadzenia firmy, będziemy ponosić pewne ryzyko. Niestety, w obiektach takich jak kluby fitness może dojść do nieprzyjemnych zdarzeń – ryzyko urazu czy wypadku jest większe, dlatego prócz profesjonalnej kadry warto wykupić polisę ubezpieczeniową. Najlepszą metodą przeciwdziałania problemom jest ich unikanie, jednak gdy wydarzy się coś nieoczekiwanego. OC, ubezpieczenie majątku może zdjąć z nas ciężar likwidacji szkód zarówno po stronie klienta jak i samej firmy.
Jak dotrzeć do naszych klientów?
Dogodna lokalizacja nie zawsze jest głównym czynnikiem decydujących o sukcesie naszego przedsięwzięcia. Często świetna komunikacja marketingowa potrafi przyciągnąć tłumy, które z czasem powiększą się o kolejnych zadowolonych z efektów klientów. Diabeł tkwi w szczegółach, dlatego tak ważne jest świadome podejście do naszych usług – od wejścia do wyjścia. Nieprzyjemny zapach, zniszczone i brudne urządzenia odstraszą klientelę. Zadbajmy o luźną atmosferę, uśmiechnięta i energiczna kadra będzie stanowić wizytówkę naszego lokalu, a także motywować do dalszych ćwiczeń. Biorąc pod uwagę fakt, że sporą część naszych odbiorców będą stanowić osoby pracujące, ułatwmy im dostęp do usług np. poprzez możliwość rezerwacji udziału w zajęciach on-line czy samoobsługowego zakupu karnetu. W tym celu niezbędne będzie dla nas konto internetowe, część osób za wstęp chętnie zapłaci kartą. Wiele firm oferuje swoim pracownikom zakup popularnych multikarnetów, które mogą wykorzystać m.in. w obiektach sportowych. Warto zainteresować się warunkami współpracy, szczególnie mając na uwadze fakt, że ciężko znaleźć na rynku dobry obiekt nie honorujących takich kart. Jednakże jak w większości branż usługowych, najlepszą formą marketingu jest ten szeptany. Zadowoleni z efektów ćwiczeń klienci są chodzącą reklamą!