Jak otworzyć firmę sprzątającą?

15.05.2018 Zakładanie działalności
Ekspert
Łukasz Puchalski manager
firma: Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości w Poznaniu
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Łukasz Puchalski

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Boom w branży budowlanej pociągnął za sobą szereg innych usług, na które popyt nigdy wcześniej nie był tak wysoki. Jedną z nich jest sprzątanie. Firmy zajmujące się czystością wygenerowały w 2016 roku ponad 5 mld złotych obrotu. Prognozy dotyczące sektora budowlanego, a także zainteresowanie klientów indywidualnych jasno wskazuje, że zapotrzebowanie będzie jeszcze większe.

Założenie działalności gospodarczej nie jest czynnością skomplikowaną. Wystarczy udać się do urzędu albo zarejestrować firmę online przy użyciu Profilu Zaufanego. Znacznie więcej pracy zajmie dobre poznanie rynku czy praktyk charakterystycznych dla danej branży. Jedną z pierwszych rzeczy, które przyjdzie zrobić nowemu przedsiębiorcy będzie analiza konkurencji. W większości przypadków oferowane przez konkurencje usługi będą odpowiadać potrzebom lokalnego rynku. Warto wcielić się w rolę potencjalnego zainteresowanego i skontaktować z kilkoma firmami, aby zapoznać się dokładniej z ich ofertą. W ten sposób można dowiedzieć się czy firma posiada napięty grafik, czy też jest w stanie podjąć się zlecenia „od ręki”. Usługi sprzątania wbrew pozorom nie należą do najłatwiejszych. Główną bolączką rodzimych firm jest zbyt mała innowacyjność, duża konkurencyjność na rynku oraz  problemy z pozyskaniem ludzi do pracy. Wzrost płacy minimalnej, a także relatywnie niskie bezrobocie wywarły konieczności podniesienia wynagrodzenia, by móc zatrzymać pracownika na dłużej.

 

Założenie firmy sprzątającej nie wymaga posiadania specjalnych uprawnień, zezwoleń czy licencji. Można ją prowadzić samodzielnie, a także w ramach spółek osobowych czy kapitałowych. Wyboru należy dokonać w oparciu o planowane działania i obroty. To samo tyczy się opodatkowania VAT’em - firmy są z niego zwolnione, jeżeli nie przekroczyły 200  000 złotych obrotu w skali roku. Większość przedsiębiorców decyduje się na jednoosobową działalność gospodarczą. Miesięczny, podstawowy koszt składek ZUS wynosi 1 232,16 zł. (w 2018 r.) Nowi przedsiębiorcy skorzystają z dwuletniej ulgi - zapłacą 520,10 zł, pod warunkiem, że nie prowadzili wcześniej firmy lub przerwa wyniosła co najmniej 5 lat.

ważne
Posiadanie kasy fiskalnej jest konieczne w tej branży pod warunkiem, że sprzedaż usług dla odbiorców prywatnych przekroczyła 20  000 zł. Urząd Skarbowy zwraca do 90% wartości zakupu pierwszego urządzenia, jednak w kwocie nie większej niż 1 000 zł (co jest korzystną zmianą, gdyż wcześniej było to 700 zł).

Personel

 

Rozwijająca się firma będzie potrzebowała dodatkowych pracowników do obsługi nowych zleceń. Niestety, rynek pracy nie jest w tym przypadku korzystny dla pracodawcy. Znalezienie osoby skrupulatnej, zaangażowanej w prace, a jednocześnie taniej jest praktycznie niemożliwe.

 

– Jednym z największych kosztów w prowadzeniu działalności związanej ze sprzątaniem, sięgającym nawet 90% wydatków całkowitych, są koszty personelu. – mówi Pan Witold Sierszeński - właściciel prezes istniejącej od 25 kilkunastu lat na rynku wielkopolskim firmy sprzątającej ROMWIT POLSKA. – Minimalna stawka za pracę to obecnie 12,50 zł/brutto za godzinę (13,70 zł/brutto dla umowy zlecenie)  wg stanu na 2018 r.). Łącznie na ten cel należy przeznaczyć minimum. 2 100 zł brutto miesięcznie na jednego pracownika na pełnym etacie. Korzystnym rozwiązaniem może być zatrudnienie studenta za którego przedsiębiorca w przypadku umowy zlecenie płaci tylko podatek oraz składkę zdrowotną lub osoby niepełnosprawnej, dzięki czemu przedsiębiorca może liczyć na dopłaty z PFRON (Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych).

Przykładowo, w przypadku lekkiego stopnia niepełnosprawności ulga taka na osobę – przy pełnym etacie – wynosi 450 zł, a pełen etat wyniesie go około 2 100 zł. Planując rekrutację, należy jasno określić wymagane predyspozycje kandydata. Sprzątanie jest pracą fizyczną, a jej szczególny charakter wymaga skupienia i odpowiedzialności.

Znaczną część osób zatrudnionych w tej branży stanowią obcokrajowcy. 

– Wysprzątanie małej firmy (około 100 m2) zajmie pracownikowi od około 40 minut do 2,5 godziny (zależnie od specyfiki zadania oraz stanu obiektu), godziny jednak wysłanie osoby na potrzeby takiego zlecenia oznacza również koszty jej dojazdu i powrotu. Godzina takiej pracy może wynieść wówczas minimum 20-30 zł. Istotne jest zatem ekonomiczne planowanie pracy takich osób. W zależności od formy umowy (umowa zlecenie lub umowa o pracę) koszty pracownika to również składki oraz czas urlopów i zachorowań, a także - co niezwykle istotne w tej branży – szkolenia. – nadmienia Pan Witold Sierszeński. Każdy pracownik powinien przejść obowiązkowe szkolenie BHP oraz z badania lekarskie. Obowiązkiem pracodawcy jest również zaopatrzenie pracownika w tzw. środki ochrony indywidualnej, takie jak odzież, okulary ochronne czy rękawice.

 

Sprzęt i środki czystości

 

Od 40 min do 2,5 godziny w zależności od specyfiki stanu obiektu oraz zakresu obowiązków do wykonania. 

 

Opierając się na doświadczeniach firmy ROMWIT – aby usługi były konkurencyjne, należy inwestować w nowoczesny nowoczesne technologie, sprzęt i profesjonalne produkty. Głównym wydatkiem początkowym będzie zakup maszyn sprzątających, najczęściej będą to:

ważne
Kupując sprzęt do sprzątania powinniśmy pamiętać o przeglądach oraz wymianach części czy podzespołów, a te będą się niestety zdarzały mogą zdarzać dosyć często i mogą być kosztowne.

Przykładowo, wizyta serwisanta to minimum 150 zł/netto, a rachunek za wymianę płyty sterującej do maszyny czyszczącej może opiewać na kwotę nawet 1 500 zł/netto! – wspomina nasz rozmówca z firmy ROMWIT POLSKA.

Okazji kupna sprzętu można szukać na portalach aukcyjnych i serwisach ogłoszeniowych, jednak trzeba być absolutnie przekonanym co do stanu technicznego i pochodzenia danego egzemplarza. Decydując się na konkretny sprzęt, należy sprawdzić dostępność serwisu i jego koszt. Chcąc wyróżnić się na tle innych, firma może zaoferować specjalistyczne usługi, które często wymagają droższego wyposażenia, jednak potrafią wygenerować spory dochód.

Przykładem są usługi mycia okien na wysokości czy innych czynności wymagających kwalifikacji alpinistycznych.

Aby świadczyć serwis najwyższej jakości musimy wyposażyć się w profesjonalne środki czystości. W sieci oferuje się wiele hurtowni i lokalnych dostawców, często wystarczy jeden mail, aby otrzymać aktualną ofertę z cennikiem. Oprócz środków czystości w kalkulacjach dla naszych klientów uwzględnić będziemy musieli wyposażenie toalet w skład, którego wchodzić będą m.in. papier toaletowy, ręczniki papierowe czy mydło, a niekiedy i odświeżacze powietrza.

ważne
Maszyny na start będą kosztować kilkanaście tysięcy złotych. Część lub nawet całość tej kwoty może pokryć dotacja dla na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Oferują ją urzędy pracy dla osób bezrobotnych. Kwoty różnią się w zależności od danego powiatu, jednak w praktyce oscylują w granicy 20 000. złotych. Warunkiem bezzwrotności środków jest konieczność utrzymania firmy przez 12 miesięcy. Pieniądze z reguły można przeznaczyć tylko na sprzęt i konkretne usługi. Nie sfinansujemy z dotacji zakupu środków eksploatacyjnych, samochodu czy opłacenia księgowej, a są to - nadmieńmy - koszty, których raczej nie ominiemy. Dobrym rozwiązaniem dla osób młodych może być program „Wsparcie w starcie”, polegający na preferencyjnych pożyczkach, które można wydać na każdy cel związany z firmą.

Jak pozyskać pierwszych klientów?

 

Wybór odpowiedniej formy reklamy należy rozpocząć od dokładnego określenia grup docelowych. Usługi dbania o czystość można świadczyć klientom biznesowym, instytucjom państwowym, samorządowym oraz klientom indywidualnym. Z racji odmiennych potrzeb i zwyczajów wskazanych odbiorców, sposób dotarcia do nich również będzie się różnić. Pierwsze działania marketingowe należy skierować na stworzenie strony internetowej, gdzie klienci znajdą ofertę, cennik i kontakt. Witrynę będzie można z czasem rozbudować o galerię czy portfolio nietypowych zleceń. Łączny koszt wykonania strony internetowej w zależności od jej skomplikowania i ewentualnych elementów dodatkowych takich jak np. pluginy szybkiego kontaktu będzie oscylował w granicach średnio 1 000 - 4 000 zł. Roczny koszt zakupu serwera w wersji podstawowej zaczyna się od kilkudziesięciu złotych netto rocznie, oczywiście dedykowane rozwiązania biznesowe będą droższe (kilkaset złotych rocznie). Natomiast zakup domeny to wydatek kilkudziesięciu złotych rocznie.

ważne
W Internecie dostępne są kreatory online, gdzie samodzielnie i bezpłatnie można stworzyć swoją pierwszą stronę. Podobne rozwiązania pomogą w przygotowaniu logotypu czy gotowych do druku projektów wizytówek. Serwisy te oferują wybór wielu darmowych szablonów i wzorów. Przykładami są www.wix.com i www.canva.com.

W Polsce popularne są serwisy ogłoszeniowe, w których przedsiębiorstwa regularnie zamieszczają swoje oferty. Na przykładzie serwisu OLX, pakiet 10 ogłoszeń w kategorii Usługi i Firmy wyceniany jest na 190 zł.

 

Klientów należy szukać aktywnie. W sieci z łatwością można dotrzeć do aktualnych przetargów czy zapytań ofertowych. Z ofertą warto udać się lub dzwoniąc do lokalnych biur, restauracji, szkół, sklepów, itd. Dobrym pomysłem jest również wysyłanie mailingów, chodź ich skuteczność jest ściśle powiązana z wielkością wysyłki i dobrym targetowaniem.

 

Najlepszym jednak sposobem – niestety dostępnym dla firm istniejących już na rynku – są polecenia. – mówi Pan Witold Sierszeński z firmy ROMWIT POLSKA. – Nie da się ukryć, że osoby zadowolone z naszych usług zmieniając pracę i przechodząc do innych firm często o nas pamiętają i z uwagi na udaną dotychczasową współpracę zwracają się do nas ponownie z prośbą o złożenie oferty – kontynuuje nasz rozmówca. Z jednej strony przeważającym elementem decyzyjnym jest cena – i tutaj małe firmy często okazują się tańsze, jednak w przypadku sprzątania biurowców o najwyższym standardzie, hoteli, marketów wielkopowierzchniowych liczy się park maszynowy, duży i doświadczony personel, gwarancja jakości oraz zabezpieczenie w postaci wysokiej kwotowo polisy OC, a takie oczekiwania spełniają firmy o ugruntowanej pozycji rynkowej, co potwierdzają nasi klienci. – mówi Pan Witold Sierszeński. 

 

Sprzedaż usług sprzątania

 

Firmy sprzątające najczęściej wyceniają swoje usługi na podstawie:

  • metrażu pomieszczeń,
  • częstotliwości serwisu,
  • zakresu pracy,
  • pory dnia.

 

Posprzątanie kawalerki to koszt 100 – 130 zł, mieszkania dwupokojowego będzie o ok. 40 zł większy, za 100 metrową nieruchomość zapłacimy ok. 300 zł. Serwis biur kosztuje ponad 1 zł/dziennie za metr kwadratowy.

Dla przykładu, ceny w Warszawie zaczynają się od 1,5 zł netto za metr posprzątanego biura miesięcznie (przy częstotliwości 5 razy w tygodniu). Jednak dopiero po indywidualnych ustaleniach można być pewnym końcowej kwoty. Przedsiębiorstwa rozszerzają źródła dochodu o uzupełnienie środków higieny (mydło, worki na śmieci, papier toaletowy).

ważne
Dobrym sposobem zabezpieczenia interesów obu stron będzie zawarcie umowy. Taki dokument jasno określi zakres prac, cenę, formę płatności czy nawet sposób kontroli czystości. Coraz popularniejsza jest sprzedaż w formie pakietów. Postawienie na prostotę i przejrzystość oferty może się opłacić.
 
Rynek usług sprzątania rośnie co roku o 20 %. Przedsiębiorcy umiejący dobrze realizować potrzeby klientów, powinni zintensyfikować działania w najbliższych latach, aby w przyszłości czerpać z tego wymierne korzyści.

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z nich. Zapoznaj się z polityką prywatności