Franczyza pomysłem na biznes

17.02.2017 Zakładanie działalności

Własny biznes pod wspólnym szyldem – tak najprościej można określić franczyzę. To dobra propozycja dla tych, którzy dysponują kapitałem i chcą zainwestować w sprawdzony biznes, ale prowadzony na własny rachunek. Dzięki franczyzie możesz szybko ruszyć z własnym sklepem, restauracją czy punktem usługowym. Jednak jak w każdym biznesie, skorzystanie z gotowej recepty nie w każdym przypadku jest gwarancją sukcesu.

ważne
Umowa franczyzy nie została jednoznacznie zdefiniowana w naszym systemie prawnym. Należy więc do grona tzw. umów nienazwanych, a więc mają do niej zastosowanie ogólne przepisy kodeksu cywilnego dotyczące umów.

 

Dla każdego coś miłego

 

Mijając witryny sklepów czy restauracji nawet nie zdajemy sobie sprawy, że są to bardzo często indywidualne formy działające pod wspólnym szyldem. Dobrym przykładem są tu sklepy „Żabka” czy pizzerie „TelePizza”. Ale nie tylko – na zasadzie franczyzy można sprzedawać ubezpieczenia, usługi bankowe, hotele, apteki i wiele innych rodzajów działalności. W Polsce funkcjonuje Polska Organizacja Franczyzodawców (www.franczyza.org.pl) skupiająca kilkadziesiąt podmiotów z różnych dziedzin. Jednak na rynku franczyzy funkcjonuje ich znacznie więcej. Według szacunków firmy Profit System, w 2016 roku funkcjonowało u nas blisko 1170 systemów franczyzowych, a liczba placówek prowadzonych w takim systemie sięgnęła 71 tys. jest więc w czym wybierać.

 

Czym jest franczyza?

 

Franczyza to rodzaj współpracy gospodarczej pomiędzy franczyzodawcą, a franczyzobiorcą – odrębnymi prawnie i finansowo podmiotami gospodarczymi – w której franczyzodawca w zamian za ustaloną opłatę dostarcza franczyzobiorcy „know-how” konieczne do prowadzenia określonej w umowie działalności gospodarczej. Mówiąc inaczej – franczyzodawca ma gotową, sprawdzoną receptę na prowadzenie określonego biznesu i taką receptę udostępnia franczyzobiorcy za odpowiednia opłatą. Franczyzobiorca pozostaje jednak podmiotem odrębnym i prowadzi określoną działalność na własną odpowiedzialność i na własny rachunek.

 

Co oferują franczyzodawcy?

 

Dokładna zawartość tzw. pakietu franczyzowego musi być w każdym przypadku szczegółowo określona w umowie. Najczęściej w skład pakietu franczyzowego wchodzą więc następujące elementy:

 

Ponieważ franczyzobiorcy działają pod wspólnym szyldem, musi być więc zachowany wspólny standard świadczonych usług czy oferowanych towarów – co oczywiście przekłada się na obowiązki nakładane przez franczyzodawców:

 

To przykładowe, najczęściej stosowane prawa i obowiązki stron umowy franczyzowej. W zależności od rodzaju działalności są one rozszerzane o inne elementy.

ważne
W zamian za „pakiet franczyzowy” franczyzodawca pobiera opłaty – najczęściej jest to opłata za przystąpienie do sieci franczyzowej oraz określony procent od obrotu generowanego przez franczyzobiorcę.

Kto może zostać franczyzobiorca?

 

W zasadzie każdy – pod warunkiem podjęcia działalności gospodarczej na własny rachunek (oczywiście pomijamy przypadki braku zdolności do czynności prawnych i inne tego typu wykluczenia). To, co jest jednak konieczne do uruchomienia działalności na zasadzie franszyzy to kapitał. Nie zawsze musi chodzić to tylko o gotówkę – może to być też np. odpowiedni lokal. Pamiętajmy, że franczyzobiorca podejmuje i prowadzi działalność na własny rachunek, więc na początek oprócz zapłaty dla franczyzodawcy musi liczyć się z wydatkami na wyposażenie lokalu, zakup towarów czy materiałów itp. Według ekspertów z Profit System, koszt uruchomienia takiej działalności to od kilkunastu tysięcy do kilkunastu milionów złotych. Nie zawsze trzeba jednak całą gotówkę wyłożyć samemu – niektórzy franczyzodawcy są skłonni wspomóc swoich partnerów czy to poręczeniem kredytu, czy np. poprzez kredytowanie zakupu pierwszych partii towaru.

 

Zalety i wady

 

Prowadzenie działalności na zasadzie franczyzy ma swoje wady i zalety. Plusem takiego rozwiązania jest niewątpliwie możliwość korzystania z gotowego pomysłu na biznes, który najczęściej funkcjonuje już na rynku i można „naocznie” go sprawdzić przed podjęciem decyzji o przystąpieniu do sieci. Poza tym, działając pod znaną marką łatwiej jest pozyskać klientów bez wydawania dużych pieniędzy na kampanie reklamowe. Korzystając ze sprawdzonych rozwiązań i opieki franczyzodawcy łatwiej jest rozkręcić biznes pozostając niezależnym podmiotem – pracując „na swoim”.

 

Franczyza jednak ma też swoje wady: ogranicza sposób prowadzenia działalności, wszelkie zmiany muszą być zaakceptowane przez franczyzodawcę, nie eliminuje ryzyka finansowego, bo jeśli biznes nie wypali, straty poniesie franczyzobiorca, który poniekąd dzieli tez ryzyko potknięć całej sieci franczyzowej danej marki. Popularność tej formy działalności wskazuje jednak na to, że jej zalety przeważają nad wadami.

 

#Ikonto

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z nich. Zapoznaj się z polityką prywatności