E-biznes – zdefiniuj swojego klienta i zacznij zarabiać

28.08.2018 Zakładanie działalności
Oceń 0.00/5 (0)
Ekspert
Rafał Wąsowicz dziennikarz
firma: Pro Mater Polonia / Eco-drive.pl

Napisz do eksperta
Rafał Wąsowicz

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Rola internetu we współczesnym biznesie stale rośnie. Wkrótce może stać się dominująca, trudno więc się dziwić, że pojęcie e-biznesu zaczyna interesować coraz większą liczbę przedsiębiorców.

Jak przedsiębiorca może założyć e-biznes?

 

Aktualne przepisy prawa sprawiają, że założenie działalności gospodarczej jest wyjątkowo łatwe. Najprostsze formy można stworzyć niemal bez wychodzenia z domu! Ułatwiona droga do zarządzania własną firmą zachęca młodych przedsiębiorców do tego kroku. Aby myśleć o swojej działalności, wystarczy mieć pełną zdolność do czynności prawnych, czyli najczęściej po prostu być pełnoletnim.

 

Przedsiębiorcy mają do wyboru kilka form prowadzenia swojej firmy. Najczęściej decydują się na jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną. Obie drogi zachęcają prostą rejestracją i brakiem przesadnej biurokracji. Założenie e-biznesu w najprostszej formie działalności gospodarczej może potrwać zaledwie kilka godzin. Wypełnienia wniosku do CEIDG można dokonać w urzędzie gminy, przez internet, a nawet telefon! Kolejnym czynnikiem, który sprawia, że coraz więcej ludzi decyduje się na założenie e-biznesu jest, w przypadku działania jako jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka cywilna jego darmowa rejestracja. Koszty pojawiają się natomiast w przypadku innych form prawnych. Opłaty związane z rejestracją w KRS, usługami notarialnymi, prowadzeniem firmowego konta bankowego czy uzyskaniem stosownych koncesji lub zezwoleń w większości nie dotyczą jednak początkujących przedsiębiorców.

 

Rejestracja to jednak tylko pierwszy krok

 

Koszty mogą pojawić się dopiero po pewnym czasie. Warto wiedzieć, że młody przedsiębiorca aby odnieść sukces nie zawsze musi posiadać duże nakłady finansowe. Niekiedy wystarczy tylko interesujący pomysł na e-biznes. Finansową pomoc można uzyskać wykorzystując fundusze unijne lub te z Powiatowych Urzędów Pracy. Wsparcie oferują również tzw. Inkubatory Przedsiębiorczości. W ramach niewielkiej opłaty można uzyskać tam dostęp do narzędzi niezbędnych do prowadzenia firmy czy know-how.

 

Pomysły na e-biznes, które mają szansę na sukces

 

Nikt nie zaoferuje przedsiębiorcy w stu procentach skutecznej recepty na sukces. Nawet najlepsze pomysły na e-biznes nie przyniosą zysków, jeśli ich wdrażanie nie zostanie poprzedzone szczegółową analizą rynku, na którym miałby zaistnieć. Istnieje jednak kilka dziedzin, które ze względu na rozwój nowych technologii i wzrost popularności mediów społecznościowych oraz blogosfery, mają szansę okazać się dochodowymi – przyznaje Michał Trziszka CEO cal.pl.

 

Społeczeństwo jest zdecydowanie głodne wiedzy

 

Większość z nas jest jednak zabiegana, co wymusza redukcję czasu, spędzanego na poszczególnych czynnościach. Wszyscy szanują każdą minutę swojego dnia. Rzut oka na tekst zamiast wnikliwego czytania czy zakupy internetowe zamiast tradycyjnej wizyty w sklepie to tylko dwa przykłady z wielu, które wskazują na chroniczny brak czasu. Ciekawą alternatywą dla nauki z książek może okazać się platforma e-learningowa. Dostęp do wiedzy z interesującej dziedziny o każdej porze dnia i nocy, dodatkowo przedstawionej w atrakcyjnej formie, może przyciągnąć do naszego e-biznesu dużą grupę ludzi.

 

Content marketing w cenie. Sprecyzuj grupę odbiorców, załóż bloga

 

Aktualnym trendem w sieci jest marketing treści, czyli tzw. content marketing. Polega on na tworzeniu artykułów, które przyciągają klientów poprzez atrakcyjne materiały, a dodatkowo interesują sprecyzowaną grupę odbiorców. W związku z tym rośnie popyt na twórców wspomnianych treści. Potencjalnie dochodowy e-biznes może polegać na oferowaniu usług copywriterskich, czyli tworzeniu tekstów na zlecenie. Specjaliści mogą podjąć się także korekty materiałów lub prowadzenia firmowego bloga. Słowo pisane działa synergicznie ze zdjęciami lub grafikami, co powoduje wzrost popytu również na ekspertów w tych dziedzinach. – zaznacza Michał Trziszka z Cal.pl.

 

Wszelkie usługi związane z produkcją i montażem wideo czy prowadzeniem kanałów na portalach takich jak YouTube również są w cenie. Do klienta zdecydowanie szybciej uda się trafić za pomocą filmiku, aniżeli tekstu reklamowego. Właściciele firm zdają sobie sprawę z tego faktu i coraz częściej decydują się na zatrudnienie osób, które stworzą dla nich spot reklamowy lub inne materiały wideo.

 

Od czego zacząć?

 

O popularności e-biznesów świadczy przede wszystkim ich liczba, rosnąca niczym grzyby po deszczu. Bez względu na powód, dla którego chcemy spróbować sił w tym biznesie, rozpoczęcie działalności powinno zostać poprzedzone kilkoma krokami, które zwiększą szansę na rynkowy sukces. Najistotniejszą sprawą jest określenie przedmiotu działalności firmy. Na samym początku przedsiębiorcy przyjdzie zmierzyć się z jego wyborem na podstawie obowiązującej klasyfikacji kodów PKD. Znajdują one swoje zastosowanie głównie w statystykach urzędów, ewidencji firm i dokumentacji.

 

Przyszły e-biznesmen na pewno nie może zapomnieć również o dokładnej analizie rynku, na którym chciałby zaistnieć. W wielu branżach można zaobserwować przesyt firm oferujących swoim klientom dokładnie to samo, co konkurencja. Niektóre przedsiębiorstwa starają się jedynie wykorzystać chwilową hossę w danej gałęzi rynku, nie poprzedzając swoich działań stworzeniem szczegółowego biznes planu. Takie zachowanie w większości przypadków skazuje ich na porażkę. – ostrzega Michał Trziszka CEO cal.pl

 

Jakich uniknąć błędów: uwaga na nazwę i layout naszej witryny

 

Zdarzają się przypadki, w których firmy mają nawet podobną nazwę, choć powinna być niepowtarzalna, niebanalna i przykuwająca uwagę klientów. W żadnym wypadku nie należy traktować jej po macoszemu, ponieważ wkrótce stanie się wizytówką przyszłego źródła zarobków.

 

Kiedy już działalność gospodarcza została zarejestrowana w CEIDG lub KRS, a stronę można znaleźć w sieci dzięki domenie i wykupionemu hostingowi, warto zadbać o jej layout, czyli konstrukcję witryny. E-biznes został stworzony, aby zaspokoić potrzeby klientów, więc to przede wszystkim dla nich musi być intuicyjny i przejrzysty. Firma budzi większe zaufanie, jeśli jej witryna wygląda estetycznie i profesjonalnie. Jeśli strona została stworzona przez fachowców, w zgodzie z obowiązującymi aktualnie trendami, to e-biznes jest na dobrej drodze, aby osiągnąć sukces.

 

Czy rejestrować domenę jeszcze przed założeniem działalności?

 

Domena, czyli adres strony, zakończony stałym sufiksem będzie drogowskazem, który wskaże drogę na stronę konkretnego e-biznesu. W przypadku mniejszych firm, działających na terenie Polski, a tym bardziej prywatnych witryn, najlepszych rozwiązaniem będzie domena z końcówką „pl”. Klienci, chcący kupić domenę mogą ją zakupić w atrakcyjnych cenach w serwisie cal.pl wypełniając formularze na stronie internetowej. Proces rejestracji domen jest w pełni automatyczny, a sam serwis dostarcza wiele końcówek internetowych, pośród których z całą pewnością każdy znajdzie odpowiedni adres strony internetowej.

 

Czy warto rejestrować domenę przed założeniem działalności?

 

Zdecydowanie tak! W cal.pl oferujemy atrakcyjne promocje na rejestrację domen. Warto również zastanowić się na rejestracją domeny z innego powodu. Poczynając wszelkie przygotowania do startu e-biznesu, takie jak szczegółowa analiza rynku czy analiza SWOT oraz angażując w swoje działania wiele godzin pracy narażamy się na ryzyko utraty atrakcyjnej domeny na rzecz konkurencji lub innych użytkowników. Zaklepanie idealnego adresu strony zawczasu uchroni od niepotrzebnego stresu – przekonuje Michał Trziszka CEO cal.pl.

 

Wybierając domenę należy wziąć pod uwagę kilka kryteriów, które sprawią, że będzie skutecznym drogowskazem do firmowej witryny. Zdecydowanie powinna być ona krótka. Zaleca się, aby nie przekraczała 15 znaków. Dłuższe mogą być trudniejsze do zapamiętania i zwiększają ryzyko popełnienia błędu w jej wpisywaniu do paska adresu. Część główna domeny powinna również odnosić się do przedmiotu działalności firmy. Ułatwi to wyszukiwanie przez użytkowników, a także poprawi pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce.

 

Co warto sprzedawać w internecie?

 

Za pośrednictwem e-biznesu można sprzedawać absolutnie wszystko. Internet umożliwia handel różnorakimi produktami czy usługami. Warto jednak zastanowić się co sprzedawać, aby zysk był maksymalnie wysoki, a sklep internetowy cieszył się dużym zainteresowaniem.Odpowiedź na pytanie co warto sprzedawać wydaje się prosta. To, co klienci będą najchętniej kupowali! Z pomocą w ocenie upodobań potencjalnych nabywców przychodzą wyspecjalizowane firmy, które badają, analizują i audytują tę gałąź gospodarki. Z dostępnych w sieci raportów można dowiedzieć się między innymi, jakie kategorie sklepów internetowych były najpopularniejsze, ile godzin rocznie internauci spędzali na internetowych zakupach, z jakimi problemami zmagali się podczas zakupów internetowych, jakie preferują metody płatności, a także co zachęca ich do zakupów online – wyjaśnia Michał Trziszka.

ważne
Studiowanie raportów pomoże dostosować działanie sklepu do preferencji klientów i zaoferować im produkty bądź usługi, których najbardziej pożądają.

Gdzie analizować nasz pomysł online?

 

Do analizy może posłużyć m.in. narzędzie oferowane przez giganta z Doliny Krzemowej – Google Trends. Właściciel najbardziej rozpoznawalnej wyszukiwarki na świecie umożliwia sprawdzenie najpopularniejszych fraz, które były w nią wpisywane. Zdobyte informacje pomogą wybrać branżę, której produkty zaoferuje się swoim klientom. Z łatwością również uda się wyszczególnić konkretne produkty spośród danej grupy. Analiza pod kątem popularności wyszukiwań na terenie całej Polski pozwoli ustalić, czy jest sens sprzedawania konkretnego produktu na danym obszarze. Być może zamiast południa kraju lepiej byłoby skierować działania sprzedażowe na północy, a zamiast w Krakowie założyć magazyn w Gdańsku. Google Trends wzbogaci e-biznes również o informacje dotyczące płci oraz wieku wyszukujących daną frazę. Nie bez znaczenia jest również możliwość badania popularności danej frazy w funkcji czasu. Informacje zdobyte w ten sposób wyposażą przedsiębiorców w wiedzę dotyczącą na przykład najkorzystniejszego terminu kampanii reklamowej.

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies