Biznesowe inspiracje
18.07.2016 Zakładanie działalnościOtworzyć firmę jest łatwo i można to zrobić za darmo, problemem jest zagwarantowanie rentowności przedsięwzięcia. Niestety pewności nie ma nigdy, ale można zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu, szukając inspiracji we właściwych miejscach.
Nie masz pomysłu na firmę? Kup go!
Okazuje się, że hasło reklamowe producenta przypraw i dań świetnie daje się dopasować do specyfiki przyszłych przedsiębiorców. Wystarczy przejrzeć katalogi franczyza, żeby znaleźć nie tylko inspirujący, ale i także często sprawdzony pomysł na biznes. Warto podkreślić, że w modelu współpracy franczyzowwej działają m.in. firmy takie jak : McDonald's, Żabka czy Carrefour Market, a także niektóre banki. Taki biznes to początkowo spory koszt, ale gwarantuje dostęp do sprawdzonego modelu biznesowego, co daje sporą przewagę już na starcie.
Spójrz na siebie
Problem z franczyzą jest taki, że nawet kiedy dobrze się na niej zarabia, firma nie jest kojarzona bezpośrednio z Tobą i wiele osób ma niedosyt, wiedząc, że sukces tak naprawdę nie do końca jest ich autorstwa. Można więc poszukać pomysłu na biznes wśród własnych zainteresowań. Nie tylko rękodzieło czy grafika komputerowa mogą stać się sposobem na życie. W zależności od uwarunkowań lokalnych można sprzedać praktycznie każdą pasję. W takim wariancie na pewno będziesz mieć więcej powodów do dumy, bo sukces będzie tylko i wyłącznie Twoją zasługą.
Analiza możliwości
Czasem franczyza nie wchodzi w grę ze względu na koszt albo warunki lokalne (brak odpowiedniego miejsca, zbyt mała lub zbyt duża miejscowość, inna mentalność potencjalnych odbiorców), a także pasja wydaje się nie mieć większego potencjału marketingowego. Jednak potrzeby ludzkie nie zanikają – trzeba tylko odkryć, co jest potrzebne ludziom w okolicy: sklep, fryzjer, wypożyczalnia rowerów czy wieża do skoków na bungee. Analiza takich uwarunkowań jest dość trudna i czasochłonna, a dokładne badania rynku kosztują niemało (może więc zajmiesz się ich przeprowadzaniem?), ale pozwalają odkryć nisze ekonomiczne o niemal zerowej konkurencji i wysokim prawdopodobieństwie sukcesu. Oczywiście razem z analizą potrzeb potencjalnych klientów trzeba jeszcze pamiętać o weryfikacji własnych możliwości, ale to chyba oczywiste.
Działalność gospodarcza na próbę – czy to możliwe?
Jeśli przyjrzeć się działaniom pomysłodawców największych znanych marek, to każdy ich biznes jest niejako „na próbę”. Otwierając działalność gospodarczą, nie deklarujesz nigdzie, jak długo będzie ona prowadzona – możesz się wycofać w każdej chwili z jednym tylko zastrzeżeniem, że w przypadku działalności jednoosobowej zobowiązania firmy nie znikają wraz z nią – musisz je przejąć. Odpowiednio przygotowując działalność, opracowując strategię i zabezpieczając się przed ryzykiem można jednak bezpiecznie wypróbować prawie każdy biznes.