Jak osiągnąć sukces w branży HR?

09.12.2016 Prowadzenie działalności
Ekspert
Maria Odorowicz współzałożyciel
firma: MKM Support
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Maria Odorowicz

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Jak osiągnąć sukces w branży HR rozmawialiśmy z Panią Marią Odorowicz, współzałożycielką firmy, która w listopadzie 2011 r. znalazła się w finale konkursu Biznesswoman Roku jako jedna z pięciu firm zarządzanych przez kobiety sukcesu.

-Dlaczego została pani przedsiębiorcą? Co zdecydowało o takiej drodze życiowej? Dlaczego własna firma, a nie praca na etat?

 

-Karierę zawodową rozpoczęłam już w trakcie studiów. Po 12 latach uczęszczania do szkoły muzycznej, moja przyszłość ukierunkowana była na zawód instrumentalisty, jednak nie do końca widziałam się w tej roli. Gdy zakończyłam edukację muzyczną na poziomie szkoły średniej, postanowiłam dalej rozwijać się w kierunku zarządzania i ekonomii, nie mając nadal konkretnego pomysłu na specjalizację.

 

Pomimo braku doświadczenia zawodowego, w wieku 19 lat dostałam możliwość dołączenia do zespołu jednej z najbardziej prestiżowych międzynarodowych kancelarii prawnych. Pracę jako asystent prawny dostałam przede wszystkim ze względu na biegłą znajomość języka angielskiego. Pracowałam tam 5 lat, po czym los zadecydował o zmianie. Na stanowisku asystentki pracowałam jeszcze w dwóch firmach o podobnym profilu. W ostatniej z nich miałam przyjemność włączyć się w działania HR, w tym prowadzenie rekrutacji. Współpracując z agencjami pośrednictwa pracy szybko zorientowałam się, że brakuje na rynku firmy wyspecjalizowanej we wsparciu procesów, które wówczas prowadziłam dla administracji w kancelariach prawnych. Jako osoba przedsiębiorcza i ambitna, stwierdziłam, że moje doświadczenie zawodowe umożliwi mi łatwe wejście na rynek z nowym pomysłem na niszowy biznes. Postawiłam wszystko na jedną kartę. Zrezygnowałam z dobrze płatnej, stabilnej pracy i zaczęłam działać na własny rachunek. Tak jak przypuszczałam, była to ogromna satysfakcja, ale jednocześnie odpowiedzialność, która jest nieporównywalna do pracy na etat.

 

-Jak wyglądały początki firmy?

 

-Nie zdecydowałabym się na własny biznes, gdyby nie moja koleżanka, z którą rozpoczęłam działalność. Katarzyna do dzisiaj (a minęło już 8,5 roku!) prowadzi ze mną prężnie rozwijającą się firmę. Katarzyna jest świetnym fachowcem od finansów – ja jestem z kolei strategiem, więc doskonale się uzupełniamy. Pierwszym podstawowym krokiem młodego przedsiębiorcy jest przygotowanie biznesplanu i kosztorysu. W przypadku MKM Support koszty wiązały się jedynie z wynajęciem biura i zakupem sprzętu biurowego oraz inwestycją w usługi pozwalające nam na prowadzenie agencji pośrednictwa pracy. Dzięki ostrożności Kasi, każdy nasz wydatek był ściśle kontrolowany. Wynajęłyśmy małe biuro, z każdym dostawcą usług negocjowałyśmy warunki finansowe, by nie wykraczać poza zaplanowany budżet. Na marketing nie musiałyśmy ponosić żadnych kosztów, ponieważ pracując w międzynarodowych korporacjach, miałyśmy możliwość poznania wielu osób zarządzających firmami, które miały stać się naszymi klientami. Tak też się stało – dostałyśmy kredyt zaufania od wielu prężnie działających firm z branży prawniczej oraz konsultingowej. Również dalsze działania związane z pozyskiwaniem klientów nie były konieczne. Okazało się, że nasze usługi cieszyły się dużym zainteresowaniem, co wiązało się z licznymi rekomendacjami i nawiązywaniem długofalowych relacji biznesowych z nowymi podmiotami.

 

- Jako młody przedsiębiorca, gdzie początkowo szukała pani informacji o tym jak rozpocząć działalność?

 

-Pracując w kancelariach prawnych bardzo dużo nauczyłam się na temat formalnych zasad prowadzenia biznesu. Zakładając agencję pośrednictwa pracy, o dokumentach niezbędnych do uruchomienia takiej działalności dowiadywałam się oczywiście z internetu oraz poprzez bezpośredni kontakt z urzędami. Zdecydowałam się na wsparcie prawników oraz biura rachunkowego, z racji ogromnej odpowiedzialności przy zatrudnianiu pracowników etatowych oraz tymczasowych, dlatego na wiele pytań otrzymywałam odpowiedzi od fachowców.

 

-Jak przygotować się do własnej działalności gospodarczej?

 

- Przede wszystkim trzeba znać rynek i określić swoją grupę docelową. Nowe produkty czy usługi wprowadzane przez przedsiębiorstwo startupowe muszą wyróżniać się wśród istniejących już na rynku.

Niezwykle cenne jest również zdobycie doświadczenia zawodowego w konkretnej branży, dzięki czemu można obserwować innych i w przyszłości wykorzystać dobre praktyki. Ponadto - umiejętność nawiązywania relacji z ludźmi i odpowiednie wykorzystanie tych zasobów – są to kluczowe czynniki, które umożliwiły mi poprowadzenie biznesu z dużym sukcesem.

 

-Startującej firmie jest bardzo ciężko pozyskać klientów. Jak rozpocząć sprzedaż?

 

-Pomysł założenia MKM Support pojawił się w momencie, gdy miałam na swoim koncie kilka lat doświadczenia pracy w międzynarodowym środowisku biznesowym. Zawsze dbałam o dobre relacje z każdą osobą, którą poznałam. Dzięki temu zdobyłam zaufanie wielu ludzi, którzy wkrótce stali się moimi klientami. Usługi, które świadczymy, bazują głównie na takich relacjach. Po kilku pierwszych sukcesach, rekomendacje zadziałały błyskawicznie. Nie wyobrażam sobie, że musiałabym przy takiej działalności dzwonić do nieznanych firm lub rozsyłać mailing marketingowy. Jest to oczywiście dobry sposób na promocję, jednak uważam, że nie dla firmy o profilu HR.

 

-Jak pozyskał pani fundusze na rozpoczęcie swojej działalności gospodarczej? Czy korzystała pani z pomocy publicznej (Urząd Pracy, Fundusze Unijne, ZUS, inwestor zewnętrzny, inne). Jeżeli tak, to jakie? Jeżeli nie, to dlaczego?

 

-Uważam, że ogromnym sukcesem naszej firmy było stworzenie jej przy minimalnym nakładzie finansowym. Oszczędności i czujność jednego z Aniołów Biznesu nad naszym projektem, były gwarancją bardzo łagodnego wejścia na rynek i utrzymania płynności finansowej przez lata.

 

-Co  pani zdaniem jest najważniejszym czynnikiem, który pozwolił pani odnieść sukces w biznesie?

 

-Szacunek do ludzi, umiejętność słuchania i zrozumienia potrzeb zarówno klientów jak i kandydatów. Uważam, że budowanie długofalowych relacji z ludźmi jest kluczem do sukcesu w każdym biznesie. Ponadto warto podchodzić do zleconych projektów nieszablonowo. Gdyby MKM Support działała jak każda inna agencja na rynku, obawiam się, że nie miałaby szans na przetrwanie w gąszczu potężnych korporacji rekrutacyjnych.

 

-Każdy czasem miewa chwile zwątpienia, a jak to było z panią? Czy zdarzyło się pani zwątpić w swoją działalność?

 

-Momenty zwątpienia pojawiały się nie raz. Szczególnie ze względu na okres kryzysu, który rozpoczął się zaledwie po paru miesiącach działalności MKM Support (wystartowałyśmy w styczniu 2008 r.). Rok 2009 był wyjątkowo trudny, szczególnie dla branży rekrutacyjnej. Ale nie można się poddawać. Skoro rekrutacje zostały wstrzymane, szukałyśmy z Kasią alternatywnego sposobu na utrzymanie się na rynku. Wprowadziłyśmy wówczas drugą usługę do naszej oferty – były to szkolenia z zaawansowanej obsługi MS Office, szczególnie pod kątem pracy w kancelariach prawnych. Nasze autorskie szkolenia również stały się usługą nietypową na rynku, ponieważ nastawione były (i nadal są) na optymalizację pracy na obszernych dokumentach, typu prospekty emisyjne, raporty due diligence, etc. Ten pomysł dał nam motywację do dalszego działania i przetrwania najtrudniejszego okresu.

 

-Jaka była największa trudność/przeszkoda w prowadzeniu własnego przedsiębiorstwa, którą udało się pani pokonać?

 

-Największą trudnością było przetrwanie kryzysu gospodarczego, który w porównaniu do sytuacji globalnej, w zasadzie nie zebrał w Polsce największych żniw. Jednak firmy rekrutacyjne w dobie kryzysu wyjątkowo odczuły spowolnienie. Rynek pracodawcy nie rozpieszczał nas w latach 2009-2010, jednak obecny rynek pracownika nie jest łatwiejszy. Przedsiębiorca musi być jednak elastyczny, by przetrwać i nastawić się na zmianę trendów na rynku. Jeśli nie idziemy do przodu z biznesem i nie dopasowujemy się do zmian – prędzej czy później może się to mocno odbić na ilości zleceń. Naszym rozwiązaniem było, tak jak wcześniej wspomniałam, wprowadzenie nowej usługi szkoleniowej, która umożliwiła nam utrzymanie płynności finansowej i przetrwanie trudnych chwil.

 

-Co mógłaby pani poradzić młodym przedsiębiorcom, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z biznesem?

 

-Młodzi przedsiębiorcy muszą nastawić się na ciężką pracę i pełne poświęcenie swojemu projektowi, by miał on szansę na sukces. Na pewno takie cechy jak pokora, wytrwałość, dyscyplina, elastyczność i odpowiedzialność za podejmowane decyzje będą pomocne każdemu biznesmenowi.

Dla mnie kluczowym czynnikiem było doświadczenie zawodowe, które wyniosłam z topowych międzynarodowych korporacji. Bez znajomości specyfiki pracy w tej branży, nie miałabym najmniejszych szans na wyróżnienie się na rynku.

W każdym biznesie mamy do czynienia z ludźmi, dlatego warto otworzyć się na budowanie długofalowych relacji i słuchanie potrzeb innych – i to, moim zdaniem, będzie już połową sukcesu.

 





MKM Support jest agencją pośrednictwa pracy oraz doradztwa personalnego, oferującą również szkolenia miękkie oraz techniczne. Jesteśmy firmą butikową, stawiającą przede wszystkim na jakość świadczonych usług w obszarze administracji, HR, finansów i sprzedaży.
 

Na rynku wyróżniamy się nietypowym podejściem do projektów. Spędzamy dużo czasu na zrozumienie potrzeb klientów, opracowanie strategii działania, a szczególnie pracy z kandydatami, którzy otrzymują od nas coaching zawodowy oraz szkolenia stanowiskowe, za które nie ponoszą opłat. Dzięki tej formie współpracy, mamy szansę lepiej poznać kandydata i trafniej ocenić jego predyspozycje do pracy na stanowisku, o które się ubiega.
 

Nasze autorskie metody weryfikacji i pracy z kandydatami umożliwiają nam zminimalizowanie ryzyka przedstawiania nietrafionych aplikacji klientom, a to z kolei wpływa na doskonałe relacje i wieloletnią współpracę z najbardziej prestiżowymi firmami na rynku.
 

MKM Support to przykład połączenia biznesu z odpowiedzialną socjalnie strategią wsparcia zarówno ludzi młodych, wchodzących na rynek pracy, tych będących już na rynku, jak i tych, którzy są z niego wykluczeni.

#Ikonto Biznes

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies