Kiedy warto zainwestować w magazyn?
17.05.2018 Prowadzenie działalnościCzy warto posiadać magazyn i do czego może się on przydać w firmie? Czy jest konieczny oraz jakie są jego rodzaje, a także jakie są wady i zalety jego posiadania.

Czy magazyn jest konieczny w firmie?
Wielu przedsiębiorców zapewne zastanawia się nad tym pytaniem. Magazyn w firmie nie jest konieczny, natomiast znacznie ułatwia pracę. Jednak zakładając jednoosobową działalność gospodarczą w ogóle nie musimy go mieć. W zależności od tego jaką bazę towarów posiada przedsiębiorca w każdym momencie może go założyć. W przypadku małych firm zakupy można od razu wrzucić w koszty, a towary składować w przydomowej hali lub garażu. Jednak w przypadku większych stanów założenie go jest znacznym ułatwieniem.
Funkcje magazynu i rodzaje dystrybucji
Podstawową funkcją magazynu jest ewidencja towarów. Magazyn ułatwia zarządzanie firmowymi towarami m.in poprzez.:
- sprawne kontrolowanie stanów magazynowych;
- weryfikację produktów np. z krótką datą przydatności;
- możliwość porównywania np. cen zakupu;
- możemy zaobserwować -zainteresowanie danym towarem, a co za tym idzie lepiej planować rozwój oraz współpracę z klientem.
Nowopowstałe firmy, które dopiero rozpoczynają działalność najczęściej funkcjonują w charakterze pośrednika. Przedsiębiorcy nie są pewni powodzenia w sprzedaży danego asortymentu, dlatego na tym etapie nie są skłonni do inwestowania środków w magazyn. A co za tym idzie, firmy sprzedające towary wolą korzystać z usług firm kurierskich, które zabezpieczają logistykę.W miarę wzrostu firmy może się jednak okazać, że terminy oczekiwania na zamówienie znacznie się wydłużają. W takich przypadkach konieczne jest wprowadzenie zmian, które usprawnią cały proces. Jedną z nich jest np.wykupienie magazynu. Jednak jest to działanie związane z ryzykiem i wymaga zamrożenia części kapitału - na co nie każda firma może sobie pozwolić. W zupełnie innej sytuacji są firmy, dla których sprzedaż w sklepie internetowym jest kolejnym kanałem dystrybucji. Sytuacja najkorzystniej przedstawia się w przypadku przedsiębiorstwa , które posiada już własną sieć tradycyjnych punktów sprzedaży.
W jakich sytuacjach istotny jest magazyn i gdzie powinien być stosowany?
Magazyny mogą być potrzebne w przypadku działalności:
- handlowych – np. hurtownie odzieży czy AGD-e;
- usługowych – np. punkt wymiany opon, czy wypożyczalnia sprzętu narciarskiego;
- produkcyjnych – np. firma produkująca komponenty budowlane czy chemię;
- budowlanych;
- gastronomicznych, hotelarskich, restauracyjnych;
- związanych z handlem -instytucje,urzędy;
- handel internetowym – np. firma handlująca odzieżą czy zabawkami.
Zbudować czy wynająć magazyn ?
Przedsiębiorca musi zastanowić się jaką dystrybucją będzie się zajmował, co w zasadzie chce sprzedawać i na jaką skalę. Przy większej sprzedaży niewątpliwie niezbędny będzie magazyn. Kolejne pytanie, które warto sobie zadać - zdecydować się na wynajem czy budowę magazynu? Przy małych i średnich firmach bardziej opłacalny będzie prawdopodobnie wynajem. Koszty wynajmu to 15 -25 złotty/msc netto za m2 powierzchni magazynowej, do tego dochodzą opłaty za media. Umowę podpisuje się zwyczajowo na 3 lata, choć bywa, że wynajmujący zgodzi się na zakres 10, 15, a nawet 30 lat. Niewątpliwymi plusami wynajmu jest możliwość dopasowania powierzchni w zależności od aktualnych potrzeb. Dodatkowo, w przypadku wynajmu, przedsiębiorca nie musi martwić się o czynności administracyjne. Wynajęty obiekt daje wspomnianą już wcześniej elastyczność. Następnym atutem wynajmu jest czas, można go często wynająć od zaraz, budowa natomiast zajmuje jednak trochę czasu i wymaga zarówno pozwoleń jak i zaangażowania znacznych środków finansowych.
Strategia logistyczna zależna będzie od tego jak firma się rozwija i na jaki rodzaj dystrybucji się zdecyduje. Jeśli firma ma w planie dłuższą perspektywę, warto rozważyćc budowę takiego obiektu . Budowa własnego magazynu to koszt wahający się między 120-300 złoty/ m2, w zależności od lokalizacji.,
Przykładowo, w okolicach Warszawy koszt ten może wynieść nawet 500 PLN za m2.
Na co warto zwrócić uwagę podczas budowy magazynu?
Projekt magazynu wymaga wymaga organizacji i rozkładu odpowiednich działów roboczych w różnych częściach obiektu. Trzeba zwrócić uwagę m.in. na:
- fizyczne uporządkowanie. Magazyn temu właśnie ma służyć, należy zastanowić się jak odpowiednio rozłożyć towary, aby ułatwić zadania osobom, które będą w nim pracować, terminowość oraz gabarytowością towarów czy przebiającymi ciągami komunikacyjnymi.
- elementy w miejscach wyznaczonych - czy będą to stałe miejsca składowania, czy towar będzie składowany tamtam, gdzie jest wolne miejsce.
Możliwe są również opcje mieszane, np. system BTS - Bulid To Suit - buduj na miarę. Jest to niezłe indywidualne rozwiązanie, w którym deweloper projektuje i buduje obiekt dla dedykowanego odbiorcy. Właścicielem jest deweloper, a klient wynajmuje go przez określony czas.
Takim przykładem może być magazyn Amazon pod Wrocławiem wybudowane przez firmę Goodman. Taką inwestycję jak budowa magazynu warto przeprowadzić z zaufanymi partnerami i ekspertami.
Technologie informatyczne w magazynach
Chcąc realizować czynności magazynowe najszybciej, najtaniej warto wybrać najbardziej efektywny system informatyczny, który umożliwi szybki przepływ informacji, prowadzenie stanów magazynowych i ich korelowanie z bieżącą produkcją lub dostawami, a także przypisywanie towarów dostawcom i odbiorcom, czyli obrót sprzedażowy. Dobrze funkcjonujący system informatyczny zmniejsza również ryzyko powstania pomyłek podatkowych związanych z niewłaściwą oceną ilości towaru sprzedanego, zniszczonego, przeterminowanego bądź np. zwróconego.
Systemy w magazynie wspomagające jego pracę
ERP - ( z ang. Enterprise Resource Planning - zaawanasowane zarządzanie zasobami) - jest to najbardziej znany system , który stanowi zbiór aplikacji, które ze sobą współpracują. Aplikacje wykonują funkcje związane z księgowością, finansami , kadrami i płacami, technicznym przygotowaniem produkcji i jej sterowaniem, zaopatrzeniem, gospodarką magazynową, planowaniem i realizacją sprzedaży, itd. Podstawowym elementem systemu ERP jest baza danych, z której korzystają wszystkie podpięte funkcjonalności programu. 1
Aplikacje te obejmują m.in. następujące obszary:
- magazynowanie,
- śledzenie realizowanych dostaw,
- zarządzanie zapasami,
- planowanie produkcji,
- zaopatrzenie,
- sprzedaż,
- kontakty z klientami,
- księgowość,
- finanse.
WMS - Są to specjalizowane narzędzia wykorzystywane do obsługi procesów magazynowych. Systemy te ułatwiają zarządzanie magazynem poprzez:
- automatyzację procesów – program automatycznie wybiera kolejność zadań realizowanych przez magazynierów,
- dynamiczne zmagazynowanie – program wyznacza optymalne składowanie towarów,
- elastyczne dopasowanie – programy te mogą dopasować się do różnych branż i produktów.
Systemy WMS obniżają koszty magazynowania, dzięki nim także szybciej są realizowane zamówienia, a wydajność magazynu znacznie się zwiększa. Usprawniają logistykę wewnętrzną i pracę magazynierów. Należą do nich np. LoMag czy PSIwms. Główne funkcjonalności tych programów na przykładzie PSIwms w zakresie automatyki magazynowej to m.in.:
- zarządzanie personelem;
- zaawansowana kontemplacją;
- adaptacyjne zarządzanie;
- zarządzanie zdarzeniami;
- optymalizacja pracy wózków;
- zarządzanie załadunkiem;
- cross-dockingdocking, czyli system zarządzania asortymentem;
- możliwość współpracy z nowoczesnymi urządzeniami jak drukarki kodów kreskowych, terminale głosowe;
- integracja z systemami ERP
Koszty systemów WMS kształtują się między 200 a 600 zł/brutto, firmy proponują różne opcje w zależności od czasu trwania licencji i obsługi.
Kody kreskowe
Kody kreskowe to jedna z najpopularniejszych metod automatycznej identyfikacji towarów za pomocą znakowania towarów określonej kombinacji liniowo ułożonych, jasnych oraz ciemnych kresek, które odzwierciedlają ciąg znaków w celu maszynowego odczytu. Czytniki kodów kreskowych mogą być przewodowe, bezprzewodowe, laserowe wykonujące odczyt nawet z kilku metrów, a rodzaj zastosowanego czytnika zależy od potrzeb magazynu. Najprostsze czytniki otrzymamy już za ok. 250 złoty/brutto, ich cena rośnie wprost proporcjonalnie z jakością i zakresem możliwości, może dojść nawet do 2 000 złoty/brutto.
Koszty wyposażenia i utrzymania magazynu
Koszty utrzymania magazynu można podzielić na 3 rodzaje:
- obsługa magazynu - wspomniana wcześniej struktura informatyczna oraz koszt pracowników;
- utrzymanie budynku i jego infrastruktury;
- kupno i utrzymanie wyposażenia - regałów, plandek oraz sprzętu - wózków widłowych, wag.
Praca magazyniera to umiarkowanie ciężka praca fizyczno-biurowa. Wymagania, jakie często są stawiane na tym stanowisku pracy to znajomość języków obcych, uprawnienia i zezwolenia np. kurs obsługi wózka widłowego oraz odporność na stres i dobra kondycja fizyczna. Nie jest wymagane wyższe wykształcenie. Kwalifikacje zależne są od rodzaju wykonywanej pracy. Od tego zależą też płace, a zatem koszt utrzymania pracownika waha się w granicach 2 400 - 3 400 złoty/brutto. Kierownik magazynu może natomiast zarobić nawet między 7 000 - 8 000 złoty/brutto.
Wybierając regały, należy kierować się ich wymiarami, możliwym maksymalnym obciążeniem, ilością półek, wraz z możliwością regulacji ich wysokości. Sprzedawca podać musi zarówno nośność półki, jak i całego regału. Należy także upewnić się, czy mebel może stać samodzielnie, czy musi zostać zamocowany do ściany.
Koszty wyposażenia (szafy, stojaki, półki) mogą wahać się w granicach kilku do kilkunastu tysięcy złotych, w zależności jak duży jest magazyn i do czego będzie używany. Najczęstszym rozwiązaniem są regały i półki z metalowych rurek pustych w środku. Koszt jednego regału np. typu Schefer, długość 4 m to 2 100 złoty/brutto. Konstrukcje drewniane powoli odchodzą w zapomnienie, jednak bywa, że w mniejszych przedsiębiorstwach stosuje się takie rozwiązania, a do budowy takich szaf czy regałów zaangażowani są pracownicy.
Koszt wag waha się w granicach 2 000 - 10 000 złoty/brutto, używanego wózka widłowego 16 000 - 20 000 złoty/ brutto, nowego od 30 000 złoty brutto, paleciaków między 4 000-10 000 złoty/brutto, w zależności czy są nowe czy też używane. Nie można zapomnieć też o paletach, koszt zwykłych to ok. 5 złoty/brutto za sztukę, lepiej wykonane i trwalsze, a zarazem najpopularniejsze są europalety, ok. 20 złoty/brutto za sztukę.
Specjalistyczne magazyny np. chłodnie będą związane z większymi kosztami. Przykładowo, koszt agregatu chłodniczego dla powierzchni ok. 30 m3 to około 2 700 złoty, dla 400 m3 to odpowiednio ok. 25 000 złoty/brutto. Za regał chłodniczy trzeba zapłacić minimum między 4 000 - 8000 złoty/brutto.
Olga Gruszczyńska
1- http://decyzje-it.pl/centrum-wiedzy/klasa/erp