Jakie sprawy urzędowe załatwię dzięki ePUAP?

15.09.2017 Prowadzenie działalności

Elektroniczna Platforma Usług Administracji(ePUAP) pozwala załatwić wiele spraw urzędowych za pośrednictwem Internetu. Przy pomocy systemu można nie tylko złożyć wniosek do urzędu, ale także wykorzystać konto jako skrytkę elektroniczną do odbierania korespondencji z urzędu.

Jak założyć konto?

 

Aby w pełni korzystać z systemu ePUAP, w pierwszej kolejności należy założyć swoje konto na stronie i wypełnić formularz rejestracyjny. W formularzu rejestracyjnym podajemy imię, nazwisko, login, hasło, e-mail, numer PESEL oraz numer telefonu. Należy również oświadczyć, że zapoznano się z zakresem i warunkami korzystania z ePUAP oraz wyrazić zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych. Na podany numer telefonu otrzymamy kod autoryzacyjny, który należy wpisać. Następnie wybieramy typ naszego konta (firma, instytucja, podmiot publiczna) oraz formę prawną.

 

Profil zaufany

 

Jednakże sama rejestracja nie wystarczy, aby zdobyć tzw. profil zaufany.

ważne
Profil Zaufany jest to narzędzie techniczno-prawne umożliwiające m.in. logowanie i składanie podpisu elektronicznego, przy pomocy którego można załatwić określone sprawy urzędowe online. Pozwala na identyfikację posiadacza konta ePUAP.

Przy zakładaniu konta na ePUAP tworzony jest profil użytkownika, który po uwierzytelnieniu staje się Profilem Zaufanym. Podczas rejestracji konta ePUAP na podany przez użytkownika numer telefonu przesyłany jest kod autoryzacyjny. Wówczas system automatycznie wysyła wniosek o założenie Profilu Zaufanego, który następie należy uwierzytelnić. W tym celu w terminie 14 dni należy udać się do dowolnego Punktu Potwierdzającego z dowodem tożsamości (dowód osobisty lub paszport).

 

Lista Punktów Potwierdzających dostępna jest na stronie.

ważne
Dopiero po uwierzytelnieniu Profilu Zaufanego można podpisywać pisma urzędowe składane w formie elektronicznej.

Istnieją również dwie możliwości potwierdzenia Profilu Zaufanego bez konieczności wychodzenia z domu (bez wizyty w Punkcie Potwierdzającym). Pierwsza możliwość wymaga bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego ważnym certyfikatem kwalifikowanym. Wówczas użytkownik powinien założyć konto na ePUAP, a następnie złożyć wniosek o założenie Profilu Zaufanego i podpisać go własnym podpisem elektronicznym. Drugi sposób założenia Profilu Zaufanego wymaga posiadania konta w bankowości elektronicznej.

 

Jak załatwić sprawy przez ePUAP?

 

Należy pamiętać, że tylko uprzednie założenie konta w ePUAP umożliwia skorzystanie ze wszystkich możliwości systemu np. potwierdzenia Profilu Zaufanego, a przede wszystkim załatwienie sprawy przez Internet poprzez wyszukanie usług danego urzędu i wysłanie do niego dokumentu. Wysłane dokumenty i wydane decyzje gromadzone są na skrzynce użytkownika. Aby załatwić sprawę należy zalogować się na swoje konto w systemie ePUAP. Następnie przy pomocy wyszukiwarki w zakładce „Katalog spraw” może wyszukać daną sprawę, którą chcemy załatwić. W celu wyszukania sprawy za pomocą wyszukiwarki, użytkownik wpisuje odpowiednią frazę. Po wpisaniu trzech liter system wskazuje pasujące do zapytania usługi lub nazwy urzędów. Następnie wybieramy interesującą nas usługę/urząd. Przykładowo, po wyborze danego urzędu, pojawi się nam katalog spraw, które można załatwić online w danym urzędzie. Po wyborze usługi można przejść do formularza złożenia wniosku do danego urzędu.

 

Ponadto na stronie prezentowane są również najważniejsze kategorie zdarzeń, do których przyporządkowane zostały nazwy spraw, jakie użytkownik może zrealizować w urzędach. W ramach danej kategorii mogą znajdować się dalsze podkategorie, a w nich listy spraw (usług) związanych z danym zdarzeniem. Następnie po wyborze sprawy, użytkownik powinien sprawdzić, czy dany urząd umożliwia załatwienie konkretnej sprawy przez Internet. Przykładowo w kategorii „Przedsiębiorczość” mamy następujące podkategorie: rejestry przedsiębiorców, działalność gospodarcza, zezwolenia i koncesje, przyrządy pomiarowe, prowadzenie i zakładanie działalności gospodarczej.

 

Co więcej użytkownik może znaleźć interesującą go sprawę (usługę) za pomocą alfabetycznej listy spraw czy też klasyfikacji terytorialnej (w zakładce „Katalog spraw” należy wybrać „Inne podziały spraw”). Po wyborze sprawy, którą chcemy załatwić wypełniamy odpowiedni wniosek udostępniony w systemie, podpisujemy go przy pomocy Profilu Zaufanego i wysyłamy online do odpowiedniego urzędu. Po zalogowaniu do systemu ePUAP użytkownik w zakładce „Moja skrzynka” może również przeglądać dokumenty (na skrzynkę użytkownika urząd może wysyłać pisma w toczących się sprawach). Jeżeli użytkownik posiada nieodebraną korespondencję od urzędu, na banerze „Moja skrzynka” pojawia mu się czerwona cyfra.

 

Jakie sprawy mogę załatwić online?

 

Coraz więcej urzędów umożliwia załatwienie spraw online za pomocą ePUAP. Bez wychodzenia z domu przykładowo można załatwić sprawy związane z zezwoleniami i koncesjami, dofinansowaniem z UE, złożyć wniosek o odroczenie lub rozłożenie na raty zaległości podatkowych, sprawdzić swoje dane w Rejestrze Dowodów Osobistych, uzyskać podatkową interpretację indywidualną, złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego (odbiór osobisty), wysłać deklaracje przez e-deklaracje, zarejestrować działalność gospodarczą czy też aktualizować treść wpisu do CEIDG. Na stronie bez konieczności logowania do systemu ePUAP można zapoznać się z katalogiem spraw, które można załatwić online i sprawdzić, który urząd to umożliwia.

 

ePUAP to bardzo przydatna i wygodna usługa. Dzięki niej możliwe jest załatwienie spraw bezpośrednio z domu, zamiast niepotrzebnie tracić czas w długich kolejkach w urzędach.
 

Katarzyna Matuszczak, radca prawny, Kancelaria Radcy Prawnego Rafał Walterowicz


 Przeczytaj również:

 

 

 

 

 

#Ikonto

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z nich. Zapoznaj się z polityką prywatności