Jakie sprawy urzędowe załatwię dzięki ePUAP?
12.02.2020 Prowadzenie działalnościElektroniczna Platforma Usług Administracji(ePUAP) pozwala załatwić wiele spraw urzędowych za pośrednictwem Internetu. Przy pomocy systemu można nie tylko złożyć wniosek do urzędu, ale także wykorzystać konto jako skrytkę elektroniczną do odbierania korespondencji z urzędu.

Jak założyć konto?
Aby w pełni korzystać z systemu ePUAP, w pierwszej kolejności należy założyć swoje konto na stronie i wypełnić formularz rejestracyjny. W formularzu rejestracyjnym podajemy imię, nazwisko, login, hasło, e-mail, numer PESEL oraz numer telefonu. Należy również oświadczyć, że zapoznano się z zakresem i warunkami korzystania z ePUAP oraz wyrazić zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych. Na podany numer telefonu otrzymamy kod autoryzacyjny, który należy wpisać. Następnie wybieramy typ naszego konta (firma, instytucja, podmiot publiczna) oraz formę prawną.
Profil zaufany
Jednakże sama rejestracja nie wystarczy, aby zdobyć tzw. profil zaufany.
Przy zakładaniu konta na ePUAP tworzony jest profil użytkownika, który po uwierzytelnieniu staje się Profilem Zaufanym. Podczas rejestracji konta ePUAP na podany przez użytkownika numer telefonu przesyłany jest kod autoryzacyjny. Wówczas system automatycznie wysyła wniosek o założenie Profilu Zaufanego, który następie należy uwierzytelnić. W tym celu w terminie 14 dni należy udać się do dowolnego Punktu Potwierdzającego z dowodem tożsamości (dowód osobisty lub paszport).
Lista Punktów Potwierdzających dostępna jest na stronie.
Istnieją również dwie możliwości potwierdzenia Profilu Zaufanego bez konieczności wychodzenia z domu (bez wizyty w Punkcie Potwierdzającym). Pierwsza możliwość wymaga bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego ważnym certyfikatem kwalifikowanym. Wówczas użytkownik powinien założyć konto na ePUAP, a następnie złożyć wniosek o założenie Profilu Zaufanego i podpisać go własnym podpisem elektronicznym. Drugi sposób założenia Profilu Zaufanego wymaga posiadania konta w bankowości elektronicznej.
Jak załatwić sprawy przez ePUAP?
Należy pamiętać, że tylko uprzednie założenie konta w ePUAP umożliwia skorzystanie ze wszystkich możliwości systemu np. potwierdzenia Profilu Zaufanego, a przede wszystkim załatwienie sprawy przez Internet poprzez wyszukanie usług danego urzędu i wysłanie do niego dokumentu. Wysłane dokumenty i wydane decyzje gromadzone są na skrzynce użytkownika. Aby załatwić sprawę należy zalogować się na swoje konto w systemie ePUAP. Następnie przy pomocy wyszukiwarki w zakładce „Katalog spraw” może wyszukać daną sprawę, którą chcemy załatwić. W celu wyszukania sprawy za pomocą wyszukiwarki, użytkownik wpisuje odpowiednią frazę. Po wpisaniu trzech liter system wskazuje pasujące do zapytania usługi lub nazwy urzędów. Następnie wybieramy interesującą nas usługę/urząd. Przykładowo, po wyborze danego urzędu, pojawi się nam katalog spraw, które można załatwić online w danym urzędzie. Po wyborze usługi można przejść do formularza złożenia wniosku do danego urzędu.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Aby przeczytać cały artykuł należy się zalogować
Jeśli już jesteś z nami:
ZalogujJeśli nie masz jeszcze konta - dołącz do nas!
ZarejestrujRejestrując się zyskasz także:
Zapraszamy Cię do dołączenia do społeczności firm na zafirmowani.pl! Zakładając konto w portalu dostajesz:
dostęp do artykułów, wideo oraz plików do pobrania w wersji premium
możliwość zadania pytania i wymiany wiedzy z ekspertem
zamieszczanie swojej wizytówki on-line (mini strona www)