Jak zwiększyć sprzedaż w gastronomii?
12.02.2018 Prowadzenie działalności
firma: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Napisz do eksperta
Łukasz Puchalski
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Polska gastronomia nigdy wcześniej nie znajdowała się w lepszej sytuacji niż dziś. Raporty dotyczącego tego sektora rynku mówią jasno – Polacy coraz chętniej jedzą poza domem, a często, nawet gdy w nim są – zamawiają jedzenie z dostawą. W roku 2016 liczba zamówień dań z dostawą wzrosła o jedną dziesiątą. Co możemy zrobić, aby w przyszłości wynik był jeszcze lepszy?

Rozwój technologii w branży restauracyjnej to nie tylko lepsze urządzenia i większe bezpieczeństwo przygotowywanych potraw, to także nowe sposoby rozwoju i zwiększenia sprzedaży. Najlepsi restauratorzy od dawna proponują swoje usługi również w sieci, ułatwiając tym samym swoim klientom sprawdzenie aktualnego menu, opinii innych gości czy zamówienia dania online. To dzięki temu zyskują zaufanie i lojalność – wychodząc naprzeciw ich potrzebom i uprzyjemniając cały proces zakupowy.
Świadome budowanie marki
Jednym z pierwszych kroków do zwiększenia rentowności naszej firmy będzie zaplanowanie działań marketingowych – nie tylko tych doraźnych i bieżących – lecz również w ramach całej strategii. Każdego roku rynek usług gastronomicznych w Polsce wzrasta o 5%. Sama zaś sprzedaż przez Internet w tym sektorze, aż o 10%. Zadbajmy zatem o porządek informacji o nas samych. Wystarczy poświęcić dosłownie jeden dzień, aby zarejestrować się lub zaktualizować dane na portalach społecznościowych (Facebook, Google+, Instagram, Pinterest, YouTube). Sprawdźmy czy wszędzie znajduje się aktualny adres, numer telefonu oraz spójna identyfikacja wizualna (m.in. logotypy, charakterystyczna kolorystyka marki, czy przekaz informacji). Mapy Google i Apple’a też są dobre, aby dać o sobie znać, szczególnie dla przybyszy z innych miast. Idąc jeszcze dalej, sprawdźmy opinie o nas na takich stronach jak TripAdvisor czy Zomato. Wynikiem tych działań będzie polepszenie naszego pozycjonowania w Internecie, a przez to zwiększony ruch w interesie.
Sprzedaż przez portale pośredniczące - Pyszne.pl i PizzaPortal
Klienci oprócz szukania informacji o naszym lokalu, coraz częściej decydują się od razu złożyć zamówienie, zapłacić bezgotówkowo i wyczekiwać na dostawcę. Do najpopularniejszych stron pośredniczących w sprzedaży należą Pyszne.pl i PizzaPortal.
Aby możliwe było nawiązanie współpracy z Pyszne.pl, wystarczy uzupełnić krótki formularz rejestracyjny i oczekiwać na kontakt z działem sprzedaży portalu. Dokładne warunki, w tym wysokość prowizji, ustalane są indywidualnie, ale w Internecie można spotkać opinie mówiące o tym, że od wartości zamówienia portal pobiera 10–12% prowizji. Do przyjmowania zamówień będzie potrzebować specjalny terminal GPRS lub zwykłego laptopa ze stałym dostępem do sieci. Warto również zapytać konsultanta Pyszne.pl o specjalne kody rabatowe dla klientów, których wartość pokrywa portal. Będziemy mogli podarować je stałym klientom lub zorganizować konkurs na Facebooku i dać je jako jedne z nagród. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku PizzaPortal, tam również musimy liczyć się z prowizją dla pośrednika. Kalkulując opłacalność współpracy, weźmy pod uwagę fakt, że dzięki zamówieniom przez Internet, nie fatygujemy pracownika do ich przyjmowania, nie doświadczymy też problemu zajętej linii czy innej sytuacji, która utrudni klientowi kontakt z naszą restauracją. Dodatkowym atutem będzie dostęp do informacji o zamawiających oraz statystyk dotyczących popularności konkretnych potraw, co stanowi podstawę do optymalizacji produkcji i oferty.
Dowóz z UberEats i Glodny.pl
Jeżeli nie dysponujemy własnym dowozem, a działamy w dużym mieście, możemy zainteresować się UberEats. Usługi tej firmy polegają na dowożeniu naszych dań do klientów. Wiele osób z branży skarży się na problemy z własną dostawą, zarówno ze powodu braku kierowców jak i opłacalności utrzymywania etatu. Tutaj się o to nie martwimy. Obecnie usługa dostępna jest Warszawie i Poznaniu. Średni czas dostawy w stolicy to 35 minut. I w tym przypadku prowizja od sprzedaży jest ustalana indywidualnie, jednak klient docelowy musi liczyć się z dopłatą w wys. 7,99 zł do swojego rachunku.Niewątpliwie jest to interesujące rozwiązanie dla lokali, które nie posiadają usługi dostawy, a dzięki temu otrzymują: obsługę sprzedaży, dowóz i wsparcie Ubera w biznesie (np. w zakresie analityki sprzedaży). W zależności od miasta dostępne są też inne firmy zajmujące się dowozem, np. w Poznaniu popularny jest Glodny.pl, którego charakterystyczne skutery często widać w centrum miasta. W każdym z tych przypadków będziemy musieli posiadać konto bankowe, najlepiej z wygodnym dostępem i łatwą obsługą. Niezbędny wydaje się też być terminal kart płatniczych.
Interaktywne menu - Restaumatic
Na rynku dostępne są rozwiązania, poszerzające funkcjonalność naszej strony firmowej o dodatkową funkcjonalność w postaci interaktywnego menu z możliwością zamówienia posiłku i realizacją płatności przelewem internetowym. Zakup dedykowanego pluginu to jednorazowy koszt od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Dostępne są też gotowe aplikacje. Jedną z nich jest Restaumatic, która oferuje swoje usługi w modelu stałej lub procentowej prowizji – zależnej od ilości składanych zamówień. Przekazywany procent jest o wiele niższy w porównaniu do wcześniej opisanych portali, jednak to naszym zadaniem będzie skuteczne skierowanie strumienia klientów bezpośrednio do naszej witryny, a także całkowita obsługa tego kanału.
Kupony zniżkowe
Klienci lubią korzystać z okazji i czuć satysfakcję z udanych zakupów. Bez wątpienia pomocnymi w osiągnięciu tego pozytywnego odczucia okażą się kupony rabatowe, które są narzędziem marketingowym nie tylko w branży gastronomicznej. Pionierem takich rozwiązań były poznańskie Qpony.pl, które swoją działalność zaczynały od drukowanych książeczek, rozdawanych przy węzłach komunikacyjnych oraz przed uczelniami. Obecnie Qpony są jedną z najpopularniejszych aplikacji typu e-commerce dla systemów mobilnych, a współpracują z nimi zarówno pojedyncze lokale jak i międzynarodowe sieci. W ten sposób pozyskujemy wielu nowych klientów, którzy dzięki temu być może zainteresują się naszą ofertą, a także rozbudujemy relację z obecnymi klientami, oferując im wybrane dania w specjalnej cenie. Generalnie kupony są bardzo dobrym marketingowym sposobem na zaproszenie klientów nieznających naszych usług do ich sprawdzenia. O ile usługa będzie wykonana dobrze i terminowo, to promocja tego typu daje przedsiębiorcy niewątpliwą startową przewagę na tle konkurencji. Strategię taką z powodzeniem stosują również tacy potentaci branżowi jak PizzaHut, KFC, Telepizza czy McDonald’s. Kupony rabatowe mogą być kwotowe (w zależności od zamówienia od 5 zł do nawet np. 25 zł w przypadku dużych zestawów) lub procentowe (np. 10% przy zamówieniu za minimum 120 zł). Niekiedy oferowane są również kupony na darmową dostawę, wszystko zależy od przyjętej strategii.
Zakupy grupowe
Ciekawym pomysłem na zwiększenie sprzedaży są zakupy grupowe. Niegdyś funkcjonowało wiele podobnych stron, nawet powstały agregatory zbierające wszystkie oferty w jednym miejscu. Do dziś najpopularniejszy został powstały w 2008 roku amerykański Groupon oferujący swoje usługi na całym świecie. Z polskich firm oferujących zakupy grupowe, których jest obecnie kilkadziesiąt wymienić można np. poznański GoDealla Cuppon czy Mydeal. Za ich pośrednictwem sprzedamy oferty specjalne, z reguły bardzo dużym rabatem – ale i nastawione na spory zbyt, w ustalonych przez nas warunkach. Często grupony dostępne są do wykorzystania poza weekendami czy godzinami szczytu; restauratorzy wykorzystują je jako narzędzie do stymulowania ruchu poza okresem największego ruchu. Stymulacja ruchu sprzedażowego za pomocą tej metody jest bardzo często wykorzystywana również w innych branżach np. hotelarskiej czy usług SPA.
Opisane powyżej sposoby zwiększania sprzedaży mogą stać się rewelacyjnym narzędziem, który pozwoli nam się nie tylko rozwinąć, ale dotrzeć do wielu nowych klientów, szczególnie młodszego pokolenia. Zanim jednak zdecydujemy się na jakąkolwiek inwestycje, upewnijmy się, że podstawowe procesy w naszej restauracji działają bez zarzutu. Szkoda zmarnować potencjał na niepochlebne opinie, które mogą zostać z nami do końca.