Finanse przedsiębiorstwa – jak skutecznie zapobiegać niewypłacalności?
27.04.2017 Prowadzenie działalności
Napisz do eksperta
Mateusz Jakóbiak
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Dbanie o zachowanie płynności finansowej przedsiębiorstwa to bardzo ważne zadanie, które ma istotny wpływ na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. Brak należnej zapłaty może spowodować, że nie będziemy posiadać pieniędzy do opłacenia naszych zobowiązań.

Przykład
Pan Henryk prowadzi firmę, która zajmuje się pozycjonowaniem stron w Internecie. Jego kontrahent nie zapłacił mu pieniędzy, które należały się Panu Henrykowi w związku z umową abonamentową. Później kolejny klient nie opłacił faktury i kolejny. Pan Henryk musiał w końcu zakończyć działalność, ponieważ stał się niewypłacalny.
O czym zatem należy pamiętać, by nie uniknąć sytuacji, która przydarzyła się Panu Henrykowi?
Prewencja jest najważniejsza
Każda osoba prowadząca działalności powinna pamiętać o tym, że najważniejsza jest prewencja. Sprawdzanie kontrahenta np. w bazie Big InfoMonitor, czy nie ma on zaległych płatności jest dobrym sposobem na uniknięcie problemu z nieuczciwym kontrahentem, który w ogóle nie płaci. Po prostu nie zawieramy z nim umowy albo ustalamy, że ma zapłacić z góry. Dodatkowo, należy przyzwyczaić kontrahentów do używania pieczęci prewencyjnej na fakturach. Ma to motywować do terminowego wykonywania zobowiązań. Jeżeli przyzwyczaimy klientów do używania pieczęci od samego początku to nie musimy się martwić, że relacje biznesowe ulegną pogorszeniu.
Odzyskiwanie należnych pieniędzy
Oprócz prewencji konieczne jest, aby stosować sprawdzone i efektywne modele odzyskiwanie należnych pieniędzy. W tym przypadku czas odgrywa zasadniczą rolę. Wiele razy można usłyszeć jak kontrahent nie zapłacił, a wierzyciel tak długa zwlekał z decyzją, by odzyskać pieniądze od dłużnika, że dłużnik zdążył zlikwidować swoją działalność. W takim wypadku odzyskanie pieniędzy jest znacznie utrudnione. Należy zatem działać już dzień po terminie płatności faktury. Wtedy nasze szanse na odzyskanie należnych nam pieniędzy są największe. Warto takiemu kontrahentowi wysłać ponaglenie, SMS lub e-mail z prośbą o jak najszybszą wpłatę. Jeśli nie zapłaci, należy wysłać wezwanie do zapłaty listem poleconym.
Warto skorzystać z systemu do samodzielnej windykacji online, który umożliwi nam monitorowanie wielu spraw i automatycznie naliczy nam odsetki. Pamiętajmy także, że jeżeli odzyskujemy pieniądze od kontrahenta, który prowadzi działalność gospodarczą to przysługuje nam zwrot kosztów odzyskiwania należności w wysokości 40 euro na podstawie ustawy o transakcjach handlowych.