Jak bezpłatnie pozyskać informacje o firmie?

19.01.2018 Prowadzenie działalności
Oceń 5.00/5 (1)
Ekspert
dr Jacek Murzydło prawnik
firma: Kancelaria Radcy Prawnego Magdalena Piotrowska
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
dr Jacek Murzydło

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Kto ma dostęp do wiedzy posiada przewagę rynkową. Tym samym wiedza to pieniądz. Wiele informacji potrzebnych przedsiębiorcom dostępnych jest online. Warto wiedzieć z których można skorzystać.

Jak zdobyć najważniejsze informacje o kontrahentach? Gdzie sprawdzić czy dane naszej firmy są aktualne? Jak ocenić stan formalno-prawny działki, którą chcemy zakupić dla firmy? Wiele tych i jeszcze innych informacji odnaleźć możemy online. Dostęp do nich jest całkowicie darmowy.

 

CEIDG, czyli Centralna Ewidencja Informacji o Działalności Gospodarczej

 

O kim znajdziemy informacje:

 

Informacje standardowo dostępne w CEIDG:

 

Do czego wykorzystamy uzyskane dane?

Dzięki CEIDG możemy sprawdzić w szczególności:

Na stronie CEIDG przedsiębiorca odnajdzie także wiele innych informacji dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej, wyszuka odpowiedni dla siebie kod PKD, założy firmę lub złoży inny wniosek, zamówi zaświadczenie CEIDG w obrocie zagranicznym.

 

KRS, czyli Krajowy Rejestr Sądowy, składa się w rzeczywistości z trzech rejestrów

 

 

W rejestrze przedsiębiorców zamieszcza się dane dotyczące:

 

​Informacje standardowo dostępne w KRS:

 

​Dzięki KRS możemy sprawdzić w szczególności:

 

KW, czyli Księgi Wieczyste

 

Na KW znajdziemy informacje m.in. o:

 

Do czego wykorzystamy uzyskane dane?

Dane z KW posiadają szczególnie cenne znaczenie przy umowach prawnych dotyczących nieruchomości. Przykładowo, dokonując kupna nieruchomości potwierdzimy m.in.:

 

REGON, czyli Rejestr Gospodarki Narodowej

 

Baza internetowa REGON pozwala na ustalenie m.in następujących danych:

 

Do czego wykorzystamy uzyskane dane?

Dane uzyskane w Bazie Internetowej REGON możemy wykorzystać dla potwierdzenia statusu formalnoprawnego oraz danych kontrahenta (nie tylko przedsiębiorcy, ale także np. organu administracji publicznej), w tym jego numerów NIP, REGON etc.

 

PORTAL PODATKOWY – STATUS PODMIOTU VAT, czyli „system teleinformatyczny administracji skarbowej, wspierający podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych”

 

 

Portal podatkowy - status podmiotu VAT: umożliwia uzyskanie informacji czy kontrahent:

 

Do czego wykorzystamy uzyskane dane? 

Uzyskane dane mają szczególnie istotne znaczenie m.in. przy stosowaniu tzw. „odwróconego obciążenia” (np. w przypadku usług budowlanych świadczonych przez podwykonawców).

 

GEOPORTAL, czyli portal udostępniający dane w zakresie informacji przestrzennej z urzędowych rejestrów

 

Geoportal zawiera w szczególności następujące dane:

 

Do czego wykorzystamy uzyskane dane?

 Dzięki dostępowi do danych zamieszczonych na portalu Geoportal uzyskamy m.in. wiedzę na temat:

Powyższe ma znaczenie m.in. w przypadku zawierania umów dotyczących nieruchomości np. umowy kupna lub dzierżawy.

 

Przytoczone publicznie dostępne bazy danych nie są jedynymi z których przedsiębiorca może uzyskać interesujące go dane. Baz takich jest bowiem o wiele więcej. Niestety nie wszystkie z nich dostępne są online, a co więcej niektóre z nich wymagają uiszczenia określonej opłaty za udostępnienie danych.

Przykład - baza danych PESEL, z której uzyskać można dane dotyczące danych osobowych. Ma to szczególnie ważne znaczenie chociażby w przypadku zaistnienia sporu z osobą fizyczną. Przedsiębiorca chcący skierować pozew przeciwko takiej osobie zmuszony jest do podania określonych danych osobowych, w szczególności imienia, nazwiska i adresu. W sytuacji, gdy przedsiębiorca dysponuje przykładowo jedynie imieniem, nazwiskiem i numerem PESEL osoby fizycznej, a nie dysponuje jej adresem zameldowania, pomocą służy właśnie baza danych PESEL. Wniosek o udostępnienie danych można wysłać drogą tradycyjną na adres: Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA, Wydział Udostępniania Danych, ul. Smyczkowa 10, 02-678 Warszawa. Dostępna jest także możliwość złożenia wniosku drogą on-line za pośrednictwem platformy ePUAP na adres elektronicznej skrzynki podawczej Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA.

 

#Ikonto

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies