Jak bezpłatnie pozyskać dane o firmie?
29.10.2018 Prowadzenie działalności
Napisz do eksperta
dr Jacek Murzydło
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Kto ma dostęp do wiedzy posiada przewagę rynkową. Tym samym - wiedza to pieniądz. Wiele informacji potrzebnych przedsiębiorcom dostępnych jest online. Warto wiedzieć z których możemy skorzystać.

Jak zdobyć najważniejsze informacje o kontrahentach? Gdzie sprawdzić czy dane naszej firmy są aktualne? Jak ocenić stan formalno-prawny działki, którą chcemy zakupić dla firmy? Wiele tych i jeszcze innych informacji odnaleźć możemy online. Dostęp do nich jest całkowicie darmowy.
I. CEIDG, czyli Centralna Ewidencja Informacji o Działalności Gospodarczej.
2. O kim znajdziemy informacje:
- podmioty wykonujące jednoosobową działalność gospodarczą,
- spółki cywilne.
3. Informacje standardowo dostępne w CEIDG:
- imię i nazwisko przedsiębiorcy,
- firma przedsiębiorcy,
- nr NIP,
- nr REGON,
- adres głównego miejsca wykonywania działalności,
- adres do doręczeń,
- kody PKD,
- data rozpoczęcia wykonywania, zawieszenia, wznowienia i zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej,
- data wykreślenia wpisu z rejestru,
- istnienie małżeńskiej wspólności majątkowej.
4. Do czego wykorzystamy uzyskane dane:
Dzięki CEIDG możemy sprawdzić w szczególności:
- czy podmiot formalnie istnieje i czy wykonuje działalność,
- czym się zajmuje,
- kto go reprezentuje,
- czy ustanowiono pełnomocników,
- w związku z powyższym kto może podpisywać umowy w imieniu przedsiębiorcy,
- kogo pozwać w razie wystąpienia sporu,
- czy do ważności umowy z przedsiębiorcą należy uzyskać zgodę małżonka (dot. niektórych umów),
- adres działalności (gdzie kierować korespondencję, jaki adres wskazać w pozwie etc.).
II. KRS, czyli Krajowy Rejestr Sądowy, składa się w rzeczywistości z trzech rejestrów:
- rejestru przedsiębiorców;
- rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej;
- rejestru dłużników niewypłacalnych.
2. W rejestrze przedsiębiorców zamieszcza się dane dotyczące:
- spółek jawnych;
- europejskich zgrupowań interesów gospodarczych;
- spółek partnerskich;
- spółek komandytowych;
- spółek komandytowo-akcyjnych;
- spółek z ograniczoną odpowiedzialnością;
- spółek akcyjnych;
- spółek europejskich;
- spółdzielni;
- spółdzielni europejskich;
- przedsiębiorstw państwowych;
- instytutów badawczych;
- przedsiębiorców określonych w przepisach o zasadach prowadzenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności gospodarczej w zakresie drobnej wytwórczości przez zagraniczne osoby prawne i fizyczne,
- towarzystw ubezpieczeń wzajemnych;
- towarzystw reasekuracji wzajemnej;
- innych osób prawnych, jeżeli wykonują działalność gospodarczą i podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych
i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej; - oddziałów przedsiębiorców zagranicznych działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- głównych oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń;
- głównych oddziałów zagranicznych zakładów reasekuracji;
- instytucji gospodarki budżetowej.
3. Informacje standardowo dostępne w KRS:
- dane dotyczące poszczególnych podmiotów takie, jak chociażby: nazwa, adres, numer rejestru sądowego, nr NIP;
- oznaczenie organu uprawnionego do reprezentowania podmiotu oraz osób wchodzących w jego skład;
- dane dotyczące prokurentów oraz rodzaju prokury;
- zaległości podatkowe i celne objęte egzekucją, jeżeli dochodzona należność nie została uiszczona w terminie 60 dni od daty wszczęcia egzekucji;
- informacje o otwarciu i zakończeniu likwidacji przedsiębiorstwa, ustanowieniu zarządu i zarządu komisarycznego;
- oznaczenie dłużnika wraz z podstawą wpisu i z sygnaturą akt sprawy upadłościowej lub postępowania o wyjawienie majątku.
4. Dzięki KRS możemy sprawdzić w szczególności:
- czy podmiot formalnie istnieje i czy wykonuje działalność,
- czym się zajmuje,
- kto go reprezentuje,
- czy ustanowiono prokurentów i pełnomocników,
- w zw. z powyższym kto może podpisywać umowy w imieniu przedsiębiorcy,
- kogo pozwać w razie wystąpienia sporu,
- adres działalności (gdzie kierować korespondencję, jaki adres wskazać
w pozwie etc.), - czy nie toczy się postępowanie upadłościowe,
- wiarygodność finansową firmy,
- czy klient/kontrahent nie figuruje w rejestrze dłużników niewypłacalnych.
III. KW, czyli Księgi Wieczyste
2. Na KW znajdziemy informacje m.in. o:
- Dział I – położeniu, powierzchni, oznaczeniu geodezyjnym nieruchomości, informacje o zabudowaniach i sposobie użytkowania nieruchomości,
- Dział II – właścicielu lub właścicielach, użytkowniku wieczystym oraz posiadaczu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,
- Dział III – ograniczonych prawach rzeczowych (np. służebność, użytkowanie),
- Dział IV – istniejących hipotekach obciążających nieruchomość.
3. Do czego wykorzystamy uzyskane dane:
Dane z KW posiadają szczególnie cenne znaczenie przy umowach prawnych dotyczących nieruchomości. Przykładowo, dokonując kupna nieruchomości potwierdzimy w KW m.in.:
- dane właściciela,
- przeznaczenie nieruchomości,
- obciążenia na nieruchomości – czy inne podmioty niż właściciel posiadają określone uprawnienia wobec nieruchomości (np. przedsiębiorstwa energetyczne posiadające służebność przesyłu, bądź sąsiad, któremu przysługuje służebność drogi koniecznej).
IV. REGON, czyli Rejestr Gospodarki Narodowej
2. Baza internetowa REGON pozwala na ustalenie m.in następujących danych:
- nr REGON,
- nr NIP,
- status NIP,
- nazwa podmiotu,
- organ rejestrowy,
- adres siedziby.
3. Do czego wykorzystamy uzyskane dane:
Dane uzyskane w Bazie Internetowej REGON możemy wykorzystać dla potwierdzenia statusu formalnoprawnego oraz danych kontrahenta (nie tylko przedsiębiorcy, ale także np. organu administracji publicznej), w tym jego numerów NIP, REGON etc.
V. PORTAL PODATKOWY – STATUS PODMIOTU VAT, czyli „system teleinformatyczny administracji skarbowej, wspierający podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych”
2. Portal podatkowy - status podmiotu VAT: umożliwia uzyskanie informacji czy kontrahent:
- nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT,
- jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony.
3. Do czego wykorzystamy uzyskane dane: uzyskane dane mają szczególnie istotne znaczenie m.in. przy stosowaniu tzw. „odwróconego obciążenia” (np. w przypadku usług budowlanych świadczonych przez podwykonawców).
VI. GEOPORTAL, czyli portal udostępniający dane w zakresie informacji przestrzennej z urzędowych rejestrów
2. Geoportal zawiera w szczególności następujące dane:
- dane o charakterze katastralnym,
- Baza Danych Ogólnogeograficznych,
- Baza Danych Obiektów Topograficznych,
- ortofotomapy,
- rastry map topograficznych,
- rastry map tematycznych,
- Państwowy Rejestr Granic,
- Państwowy Rejestr Nazw Geograficznych,
- Numeryczny Model Terenu,
- metadane zbiorów i usług danych przestrzennych.
3. Do czego wykorzystamy uzyskane dane: dzięki dostępowi do danych zamieszczonych na portalu Geoportal uzyskamy m.in. wiedzę na temat:
- dokładnej lokalizacji nieruchomości,
- granic i rozmiarów działek,
- numerów działek,
- organu właściwego do prowadzenia ewidencji gruntów i budynków.
Powyższe ma znaczenie m.in. w przypadku zawierania umów dotyczących nieruchomości np. umowy kupna lub dzierżawy.
VII. INNE REJESTRY
Powyższe publicznie dostępne bazy danych nie są jedynymi z których przedsiębiorca może uzyskać interesujące go dane. Baz takich jest bowiem o wiele więcej. Niestety nie wszystkie z nich dostępne są on-line, a co więcej niektóre z nich wymagają uiszczenia określonej opłaty za udostępnienie danych. Za przykład służyć może chociażby baza danych PESEL, z której uzyskać można dane dotyczące danych osobowych. Ma to szczególnie ważne znaczenie chociażby w przypadku zaistnienia sporu z osobą fizyczną. Przedsiębiorca chcący skierować pozew przeciwko takiej osobie zmuszony jest do podania określonych danych osobowych, w szczególności imienia, nazwiska i adresu. W sytuacji, gdy przedsiębiorca dysponuje przykładowo jedynie imieniem, nazwiskiem i numerem PESEL osoby fizycznej, a nie dysponuje jej adresem zameldowania, pomocą służy właśnie baza danych PESEL. Wniosek o udostępnienie danych można wysłać drogą tradycyjną na adres: Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA, Wydział Udostępniania Danych, ul. Smyczkowa 10, 02-678 Warszawa. Dostępna jest także możliwość złożenia wniosku drogą online za pośrednictwem platformy ePUAP na adres elektronicznej skrzynki podawczej Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA.