Biznes w chmurze – zastosowania cloud dla MŚP

22.08.2018 Prowadzenie działalności
Ekspert
Aleksandra Staszewska specjalista ds. planowania biznesu
firma: CEMS MIM
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Aleksandra Staszewska

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Przedsiębiorstwa każdej wielkości, a szczególnie te małe i średnie, często wpadają w pułapkę wysokiego skomplikowania i kosztów procesów wspierających ich główny biznes. Jeśli najpoważniejszym wyzwaniem oprócz produkcji i usług świadczonych przez firmę, jest złożone zarządzanie systemem IT, warto rozważyć przeniesienie jego centrum do infrastruktury wyspecjalizowanych przedsiębiorstw – dostawców rozwiązań chmurowych (cloud).

Chmura to pojęcie określające model, w którym sieć użytkowników ma powszechny dostęp na żądanie do współdzielonych zasobów informatycznych. Inaczej mówiąc, maszyny, platformy lub całe aplikacje są stworzone i utrzymywane przez zewnętrznego dostawcę, a użytkownicy tacy jak małe, średnie lub duże przedsiębiorstwa korzystają z gotowych rozwiązań zamiast tworzyć je sami od początku. Rozwiązania te mają możliwość mniejszej lub większej konfiguracji na potrzeby klienta, a ich uruchomienie po stronie klienta wymaga zazwyczaj niewielkiej ingerencji dostawcy ze względu na to, że są to pewnego rodzaju „pudełkowe” rozwiązania.

 

Na rynku spotkać możemy trzy modele funkcjonowania chmurowych rozwiązań:

 

Na rynku dostępne są różne typy rozwiązań chmur publicznych. Przedsiębiorstwa, w zależności od potrzeb, korzystają z zewnętrznych maszyn, platform lub całego oprogramowania. Poniżej przedstawiamy modele, przykłady i zastosowanie trzech głównych rodzajów – IaaS, PaaS oraz SaaS.

 

Infrastructure-as-a-Service jest to sposób na zredukowanie lub zupełne wyeliminowanie kosztów i prac związanych z zakupem, utrzymaniem, zabezpieczaniem fizycznej infrastruktury takiej jak serwery. Jeśli firma skorzysta z tego modelu, otrzyma od dostawcy moc obliczeniową i miejsce na serwerach i magazynach danych przechowywanych w jego siedzibie oraz odpowiednie zabezpieczenia sieci. W jej rękach pozostanie, tworzenie, instalowanie i konfigurowanie oprogramowania, z którego korzysta.

 

Przykładami takiego rozwiązania są:

PaaS

 

Platform-as-a-Service jest to wyżej wymieniony model IaaS uzupełniony o narzędzia deweloperskie, narzędzia do analizy danych, systemy operacyjne. Razem tworzą one środowisko gotowe do prac nad aplikacjami, zapewniając fizyczną infrastrukturę oraz oprogramowanie wspierające. W rękach firmy pozostaje projektowanie oprogramowania końcowego, z którego będzie korzystać.

Przykładami takiego rozwiązania są:

 

Microsoft Azure – jest to chmura typu PaaS, oferująca platformę dla deweloperów aplikacji programujących w różnych językach informatycznych, na różne systemy operacyjne oraz urządzenia. Rozwiązanie to może być rozszerzone na środowisko lokalne, tworząc tym samym chmurę hybrydową. Jej zestaw narzędzi obejmuje np. zaawansowane przetwarzanie danych i sztuczną inteligencję.

 

Microsoft oferuje możliwość bezpłatnego testowania wspomnianego rozwiązania, dając darmowy dostęp do wybranych narzędzi na okres 12 miesięcy oraz do 25 darmowych narzędzi bez limitu czasowego. Pozostałe narzędzia płatne są w trybie naliczania minutowego lub w oparciu o płatność za wykorzystaną przestrzeń, w zależności od użytkowania. Na przykład, dostęp do przestrzeni dyskowej o pojemności 1000 GB w celu przechowywania nieustrukturyzowanych danych w konfiguracji widocznej na zdjęciu poniżej kosztuje €8,43/1mc, do czego należy doliczyć opłaty za odczyt, pobieranie, zapis danych i inne operacje wyceniane za pojedyncze wykonanie. Przy średnim wykorzystaniu kwota wyniesie €20,39/1mc

 

Więcej informacji o zakresie narzędzi i wycenie tutaj.

 

SaaS

 

Software-as-a-Service to najbardziej zaawansowana forma rozwiązań chmurowych. Polega ona na pozyskaniu od dostawcy pełnej aplikacji, która oparta jest na infrastrukturze i wszelkim oprogramowaniu zaprojektowanym i zlokalizowanym w firmie zewnętrznej. Podobnie jak w poprzednich modelach, dane aplikacji oraz dane firmy, która skorzysta z tej usługi znajdują się w tej zewnętrznej lokalizacji. Jako że aplikacja została przygotowana przez dostawcę, ograniczona jest możliwość modyfikowania jej funkcjonalności – klient może konfigurować ją w określonym zakresie i korzysta z wbudowanych funkcji.

 

Przykładami takiego rozwiązania są:

  • narzędzia do komunikacji i pracy wspólnej, np. Google Drive, Microsoft Office 365,
  • narzędzia do obsługi wewnętrznej firmy, np. systemy do fakturowania, księgowości, obsługi magazynowej (tzw. Enterprise Resource Planning (ERP),
  • narzędzia do obsługi klienta i systemy zarządzania relacji z klientem (tzw.CRM ), np. aplikacje od Salesforce.

 

Microsoft Office 365 – jest to zestaw aplikacji dostępnych w chmurze (SaaS) zastępujący tradycyjne oprogramowanie Office. Obejmuje takie elementy jak aplikacje biurowe (Word, Excel etc.), pocztę, kalendarz, magazyn plików, czy Skype dla firm (w zależności od pakietu).

Korzyścią tego rozwiązania w chmurze jest brak konieczności utrzymywania wszystkich aplikacji oddzielnie na urządzeniach pracowników, możliwość wyboru z czego firma chce korzystać oraz po uruchomieniu, ułatwiony dostęp do informacji dla pracowników.

Microsoft oferuje dla małych firm 3 pakiety: Business Essentials, Business, Business Premium w cenach od €4,20 do €8,80 netto za 1 użytkownika na 1 miesiąc. Więcej informacji o rozwiązaniu tutaj.

 

Salesforce – rozwiązania dostarczane przez Salesforce to zbiór platform SaaS dla sprzedaży (CRM), marketingu, obsługi klienta, a także rozwiązanie PaaS do projektowania aplikacji.

Korzyścią pracy na narzędziach Salesforce jest możliwość zmiany liczby użytkowników i funkcji w zależności od potrzeb, częste aktualizacje bez konieczności własnego administrowania, dostęp do sztucznej inteligencji, bonusy wynikające np. z partnerstwa Salesforce z Google. Koszty różnią się od wybranego rozwiązania i pakietu.

  • najbardziej podstawowy wariant CRM otrzymujemy za cenę €25 za 1 użytkownika za 1 miesiąc (max. 5 użytkowników). Bardziej rozbudowane pakiety są w cenie €75, €150, €300.
  • pakiety chmury dla obsługi klienta to koszt €75, €150, €300 (1 użytkownik,
    1 miesiąc), ale kupując je razem z CRM otrzymujemy zniżki.

Więcej informacji o produktach i cenach znaleźć można tutaj.

 

On Cloud ERP – jest to rozwiązanie planowania zasobów firmy (ERP) dla małych przedsiębiorstw. Obejmuje narzędzia księgowe, śledzenia zakupów, sprzedaży, dostaw magazynowych i produkcji.

Rozwiązanie daje firmie z niego korzystającej korzyści typowe dla chmury, np. dostęp do informacji z wielu urządzeń, brak utrzymywania oprogramowania na swoich serwerach. Dla firmy z 1 użytkownikiem rozwiązanie jest darmowe na nieograniczony okres. Dla większej ilości użytkowników, po pierwszych bezpłatnych 30 dniach, koszt wynosi $15, $20 (1 użytkownik, 1 miesiąc) lub może być spersonalizowane do potrzeb firmy w innej cenie.

Więcej informacji dostępne tutaj.

Na co zwrócić uwagę?

 

Korzyści wynikające z powyższych rozwiązań są możliwe do osiągnięcia pod warunkiem poprawnego dobrania rozwiązań do potrzeb. Istotne jest tutaj m.in. optymalne zintegrowanie rozwiązań zewnętrznych ze strukturą w firmie. Aby to nastąpiło, należy zwrócić przede wszystkim uwagę na:

  • możliwość migracji obecnych aplikacji i danych na zewnątrz – jeżeli ze względów prawnych część danych nie może być przechowywana na zewnątrz, chmurowe rozwiązanie będzie niemożliwe. Jeśli dane są bardzo wrażliwe, można je przenieść, ale należy zabezpieczyć je odpowiednim szyfrowaniem nawet podczas przechowywania.
  • skomplikowanie migracji i możliwość zintegrowania się aplikacji zewnętrznych z aplikacjami utrzymywanymi w firmie,
  • kompatybilność funkcji dostępnych w chmurze do faktycznych potrzeb firmy,
  • czas reakcji dostawcy w przypadku awarii,
  • model płatności i to, jakie usługi są zawarte w cenie.

 

Decydując się na przeniesienie dowolnego z działań do chmury, należy zaplanować dokładne koszty, jakie wiążą się z wykorzystaniem usług, aby uniknąć nieprzewidzianych wydatków. Na przykład, korzystając z przechowywania danych w chmurze Microsoft (Storage), opłatami objęte jest nie tylko przechowywanie (€16,53 / 1000 GB), ale także zapisywanie danych, odczyt, pobieranie i inne operacje. Dodatkowo płatne jest ponadpodstawowe wsparcie klienta (Support), w różnych cenach w zależności od potrzeb. Więcej tutaj.

 

Ponadto, bardzo ważną kwestią jest poziom bezpieczeństwa, jaki dostawca zapewnia klientom przy świadczeniu usług. Aby to ocenić, należy zweryfikować:

 

  • dostęp użytkownika końcowego – mimo że korzyścią chmury jest dostęp z wielu urządzeń, firma powinna mieć zapewnione odpowiednie mechanizmy uwierzytelniania użytkowników, które odpowiadają standardom bezpieczeństwa, np. wieloskładnikowe uwierzytelnianie. Dodatkowo, należy samemu nadzorować urządzenia, na których pracownicy korzystają z chmurowych rozwiązań, np. zapewniając oprogramowanie antywirusowe.
  • zabezpieczenia sieci – dostęp do maszyn wirtualnych powinien odbywać się przez bezpieczne połączenia tunelowe przekazujące szyfrowane informacje (tzw. VPN), a dane podczas przepływu oraz w przypadku bardzo wrażliwych danych, także podczas przechowywania w zewnętrznych lokalizacjach powinny być zaszyfrowane. Ponadto, standardem są zabezpieczenia takie jak programy antywirusowe i przeciwdziałajace szkodliwemu oprogramownaiu (antymalware)  oraz regularne testy antywłamaniowe.
  • bezpieczeństwo fizyczne – z racji, że powierzamy swoje dane zewnętrznym podmiotom, należy upewnić się czy lokalizacja ich maszyn jest odpowiednio zabezpieczona w przypadku ewentualnych katastrof naturalnych, czy minimalne jest ryzyko ataków terrorystycznych lub innych zdarzeń losowych. Dodatkowo, warto zwrócić uwagę czy firma ma określone standardy bezpieczeństwa związane z dostępem pracowników do miejsca przechowywania danych.

 

Aby ocenić ryzyko korzystania z chmury warto skorzystać z narzędzia The European Union Agency for Network and Information Security (tutaj). Przewodnik po bezpieczeństwie w chmurze dostępny jest tutaj.

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z nich. Zapoznaj się z polityką prywatności