Rejestracja kasy fiskalnej w Urzędzie Skarbowym
06.07.2016 Podatki
Napisz do eksperta
Marcin Ciechowicz
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Każdy przedsiębiorca, który rozpoczyna prowadzenie ewidencji za pomocą urządzenia fiskalnego, musi pamiętać o przestrzeganiu związanych z tym procedur. Kluczową kwestią jest m.in. prawidłowe i terminowe zarejestrowanie kasy w Urzędzie Skarbowym. Na czym konkretnie polega ten obowiązek?

Zgłoszenie przedinstalacyjne
Podstawowym obowiązkiem podatnika, który rozpoczyna prowadzenie ewidencji przy użyciu urządzenia fiskalnego, jest dokonanie zgłoszenia przedinstalacyjnego do naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego. Zawiadomienie tego typu, zawierające informacje o planowej liczbie kas oraz miejscach ich zainstalowania, musi zostać złożone w formie pisemnej (osobiście bądź listownie) – najpóźniej 1 dzień przed terminem rozpoczęcia rejestracji obrotu. W zgłoszeniu powinny się również znaleźć następujące dane: imię i nazwisko lub nazwa podatnika, NIP przedsiębiorcy oraz termin instalacji.
Pismo przedinstalacyjne ma znaczenie nie tylko z punktu widzenia przestrzegania przepisów. W przyszłości, m.in. na podstawie wspomnianego zawiadomienia, można się starać o refundację części kosztów zakupu kasy fiskalnej. Ulga w wysokości nawet 700 zł przysługuje przedsiębiorcom, którzy pierwszy raz dokonują rejestracji urządzenia w US.
Zgłoszenie poinstalacyjne
Zawiadomienie US o planowanej liczbie kas i miejscach ich instalacji to tylko jeden z etapów całej procedury. Podatnik musi również dopilnować, aby urządzenie zostało w odpowiednim terminie wprowadzone w tryb fiskalny. Natomiast po fiskalizacji trzeba poinformować o tym fakcie naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego. Przepisy wymagają, aby zgłoszenia poinstalacyjnego dokonać w terminie 7 dni od daty uruchomienia urządzenia w trybie fiskalnym. Poprawnie wypełnione dokumenty można dostarczyć osobiście lub listownie. W drugim przypadku, za dzień złożenia informacji uznawana będzie data znajdująca się na stemplu pocztowym.
Fiskalizacja jest istotnym etapem całego procesu, gdyż po jej wykonaniu podatnik może już wystawiać paragony oraz prowadzić ewidencję. Nie można jednak zapomnieć o tym, że na koniec przedsiębiorca otrzyma od US numer ewidencyjny, który należy nanieść na kasę w trwały sposób, w widocznym miejscu.
Dlaczego warto kupić kasę wcześniej?
Aby rozpocząć prowadzenie ewidencji w odpowiednim terminie, warto niekiedy kupić kasę wcześniej, niż wymagają tego przepisy. Dopełnienie wszystkich formalności, m.in. dokonanie zgłoszenia przed- i poinstalacyjnego, może być bowiem czasochłonnym procesem. Natomiast wcześniejszy zakup urządzenia pozwoli na spokojne dostosowanie firmy do nowej rzeczywistości. Ponadto, przed fiskalizacją kasa działa w trybie szkoleniowym, więc dodatkowy czas można również przeznaczyć na opanowanie obsługi danego modelu.