Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów
07.12.2016 PodatkiSzczegółowe informacje o rozliczaniu działalności przy użyciu księgi przychodów i rozchodów określone są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie są zobowiązane prowadzić księgi z wyjątkiem osób, które:
1) opłacają podatek dochodowy w formach zryczałtowanych;
2) wykonują wyłącznie usługi przewozu osób i towarów taborem konnym;
3) wykonują zawód adwokata wyłącznie w zespole adwokackim;
4) dokonują odpłatnego zbycia składników majątku:
a) po likwidacji działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie,
b) otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpieniem z takiej spółki.
Książkę przychodów i rozchodów mogą prowadzić osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro. W książce przychodów i rozchodów uwzględniamy wysokość przychodu ustaloną na podstawie wystawionych faktur bądź raportów z kas rejestrujących (fiskalnych) oraz kosztów podatkowych związanych z prowadzoną działalnością.
Do koszów podatkowych możemy zaliczyć:
– koszty wynajmu biura,
– koszty wynajmu biurka – tzw. coworking, czyli praca we współdzielonym biurze,
– koszty związane z prowadzeniem działalności we własnym mieszkaniu,
– koszty usług telekomunikacyjnych w tym opłat za telefon czy Internet,
– koszty zakupu sprzęt niezbędnego do prowadzenia działalności m.in. zakup komputera, oprogramowania, drukarki, skanera, kserokopiarki, fax-u itp.
– koszty środków czystości do utrzymania biura,
– zakup mebli biurowych,
– koszty materiałów eksploatacyjnych takich jak toner, tusz oraz inne materiały biurowe,
– koszty usług bankowych związanych z prowadzeniem firmowego rachunku bankowego.
Księgę należy prowadzić w języku polskim i w walucie polskiej zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do wyżej wymienionego rozporządzenia.
Księga zawiera 17 kolumn:
Kolumna 1 – Liczba początkowa
Kolumna 2 – Data zdarzenia gospodarczego
Kolumna 3 – Nr dowodu księgowego
Kolumna 4 – Nazwa kontrahenta
Kolumna 5 – Adres kontrahenta
Kolumna 6 – opis zdarzenia gospodarczego
Kolumna 7 – Wartość sprzedanych towarów i usług
Kolumna 8 – pozostałe przychody
Kolumna 9 – Razem Przychody (kol. 7 + kol. 8)
Kolumna 10 – Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu
Kolumna 11 – Koszty uboczne zakupu
Kolumna 12 – Koszty wynagrodzeń
Kolumna 13 – pozostałe wydatki
Kolumna 14 – razem wydatki (kol. 12 + kol. 13)
Kolumna 15 – wolna. W kolumnie tej można wpisywać między innymi wydatki odnoszące się do przychodów miesiąca lub roku następnego
Kolumna 16 - koszty działalności badawczo-rozwojowej, o których mowa w art. 26e ustawy o podatku dochodowym
Kolumna 17- Uwagi
W celu ustalenia podstawy opodatkowania (dochodu) należy od przychodów (suma kolumny 9) odjąć poniesione koszty (suma kolumny 10, 11 i 14).
Biuro rachunkowe
Prowadzenie ksiąg może zostać powierzone biuru rachunkowemu. Podatnik powinien w tym wypadku w ciągu 7 dni od dnia podpisania umowy z biurem rachunkowym zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o powierzeniu prowadzenia ksiąg biuru wskazując nazwę i adres biura oraz miejsce przechowywania ksiąg.
W momencie powierzenia prowadzenia ksiąg biuru rachunkowemu podatnik obowiązany jest prowadzić ewidencję sprzedaży w miejscu wykonywania działalności.