Czym jest sponsoring i jak go rozliczyć?
22.09.2017 PodatkiNapisz do eksperta
Krzysztof Ulicki
DOMINUS GRUPA DORADCZA SP. Z O.O.
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Wraz z rozwojem gospodarczym Polski nastąpił rozkwit różnego rodzaju działalności gospodarczych. Wzrastająca ilość firm świadczących różnorodne usługi oraz sprzedające towary przyczyniła się do rozwoju wszelakich form reklamy i reprezentacji jako narzędzia ułatwiającego rozpoznawalność marki w otoczeniu, ale i rozpowszechnienie oferowanego produktu na aktualnych i nowo zdobywanych rynkach. Jednym z coraz bardziej popularnych narzędzi marketingu stosowanych przez polskie firmy jest sponsoring. Warto zatem wiedzieć na jakich zasadach można go zastosować we własnej firmie i jak rozliczyć podatkowo.
Czym jest sponsoring?
Na próżno szukać definicji tej formy reklamy w różnych ustawach, jednak stosowanie jej od wielu lat przez liczne firmy ukształtowało jej istotę i zasady funkcjonowania oraz zainicjowało powstanie wielu linii orzeczniczych w tym zakresie. Dla omówienia fundamentów sponsoringu w pierwszej kolejności należy rozróżnić podmioty w nim uczestniczące:
- sponsor – podmiot przekazujący określone świadczenie, jest nim na ogół firma, ale może nim być m.in. fundacja, klub, stowarzyszenie, osoba fizyczna, inne podmioty,
- sponsorowany – podmiot, na rzecz którego sponsor przekazuje określone świadczenie, może nim być firma, fundacja, kluby, stowarzyszenia, inne podmioty.
Znając podmioty uczestniczące w sponsoringu jego istotę można określić jako przekazanie przez sponsora albo określonej kwoty pieniędzy bądź towaru lub usługi na rzecz podmiotu sponsorowanego, z kolei ten ostatni (zgodnie z zawartą umową) w zamian jest zobligowany do reklamy marki, wizerunku i produktów sponsora a także samej akcji sponsorowanej w określony w umowie sposób.
Wzajemność świadczenia jako fundament sponsoringu
Bardzo istotną cechą sponsoringu jest wzajemność świadczenia pomiędzy sponsorem a sponsorowanym. Obie strony sponsoringu wykonują wobec siebie określone w umowie czynności, przy czym jedna strona wykonuje czynności reklamy a druga w zamian za to czynności przekazania określonego świadczenia.
Jest to podstawa kwalifikacji danej umowy jako umowy sponsoringu, ponieważ jednostronne otrzymanie świadczenia lub rzeczy kwalifikuje się jako darowiznę, co wyklucza zaistnienie w tym wypadku formuły sponsoringu.
Powyższe wnioski zawiera m.in. stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 9 stycznia 2017r. o sygn. 1462 IPPP1.4512.940.2016.1.JL oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 21 marca 2016r. o sygn. IPPB4/4511-280/16-2/JK.
Zasady sponsoringu
Jak już wyżej wspomniano, formuła sponsoringu została ukształtowana w toku rozwoju firm i stosowanych przez nich form reklamy. Sponsoring polega na wykonaniu wzajemnego świadczenia przez sponsora i sponsorowanego.
Dla sformalizowania i zabezpieczenia interesów obu stron warto dookreślić jego warunki w pisemnie sporządzonej umowie sponsoringu.
Sponsor zobowiązuje się na rzecz sponsorowanego wykonać określone w umowie świadczenie w postaci przekazania środków finansowych albo towarów, albo usług.
Sponsorowany w zamian za otrzymane świadczenie od sponsora wykonuje na rzecz sponsora z góry ustalone w umowie czynności reklamowe, marketingowe, informacyjne o akcji sponsorowanej.
Bardzo ważną kwestią w sponsoringu jest to, iż przedmiot sponsoringu przekazany przez sponsora jak i wykonane czynności reklamowe wykonane przez sponsorowanego muszą być o podobnej, ustalonej w umowie wartości.
Należy również podkreślić, iż umowa sponsoringu opiera się na ogólnych zasadach funkcjonowania umów cywilnoprawnych w których zgodnie z kodeksem cywilnym można określić m.in.:
- wzajemną odpowiedzialność z tytułu niewykonania, niewywiązywania się lub nieprawidłowego wykonania obowiązków względem drugiej strony, wynikających z zawartej umowy,
- okresu zawarcia umowy określonego lub nieokreślonego,
- możliwości wypowiedzenia umowy przez obie strony,
- przyczyn zrywających zawartą umowę,
- postanowienia o zastosowaniu kar umownych.
Rozliczenie kosztów sponsora
Podstawową kwestią umożliwiającą ujęcie wydatków związanych ze sponsoringiem w księgach sponsora to:
- faktyczne ich poniesienie,
- kwota tych wydatków musi stanowić tę samą wartość co wartość świadczenia reklamowego uzyskanego od podmiotu sponsorowanego,
- odpowiednie udokumentowanie (faktury, umowy, inne dowody),
- stanowiące (w świetle ustawy o podatku dochodowym) koszty uzyskania przychodów.
Do kosztów uzyskania przychodów będą mogły być zaliczone wydatki poniesione na nabycie towarów, rzeczy służących przekazaniu w ramach umowy sponsoringu, ale i koszty związane z wykonaniem usługi przekazanej dla sponsorowanego.
Rozliczenie VAT w sponsoringu
Rozliczenie podatku od towarów i usług w sponsoringu odbywa się dwojako:
- jeżeli sponsor przekazuje pieniądze dla sponsorowanego wówczas sponsorowany wystawia fakturę (jeżeli jest podatnikiem VAT) albo rachunek na kwotę przekazaną od sponsora. Kwota ta (zgodnie z zawartą umową) stanowi zapłatę za usługi reklamowe świadczone przez sponsorowanego. Gdy sponsor otrzyma daną fakturę (lub rachunek) od sponsorowanego z doliczonym podatkiem VAT będzie mógł go w całości odliczyć,
- jeżeli sponsor przekazuje rzeczy lub usługi na rzecz sponsorowanego, wówczas wystawia jemu fakturę sprzedaży o wartości przekazanych rzeczy, świadczonej usługi z doliczoną, właściwą stawką podatku VAT. Jednocześnie otrzymuje fakturę z podatkiem VAT do odliczenia o tej samej wartości co otrzymane powyższe rzeczy lub usługi (jeżeli sponsorowany jest podatnikiem VAT) od sponsorowanego za wyświadczone usługi reklamowe co skutkuje neutralnością w rozliczeniu VAT u sponsora. Należy tutaj dodać, iż sponsorowany ma prawo odliczyć podatek VAT od faktury otrzymanej od sponsora, jeżeli jest czynnym podatnikiem VAT.
Przykład
PHU XYZ nawiązało współpracę z klubem sportowym w zakresie umowy sponsoringu. XYZ przekaże wynagrodzenie dla klubu sportowego w zamian za działania reklamowe wykonywane przez klub sportowy na rzecz sponsora, a w szczególności:
- klub umieści banery z nazwą sponsora,
- klub umieści logo na koszulkach,
- klub przyzna prawo sponsorowi do wykorzystania w materiałach promocyjnych i reklamowych klubu informacji o sponsorowaniu tego klubu,
- klub wykona małe stoisko sponsora z materiałami z logo klubu,
- podczas meczów prowadzący będzie podawał informacje o sponsorze danego klubu.
PHU XYZ otrzyma fakturę od klubu sportowego na kwotę 2000 zł netto, 460 zł VAT za usługi reklamowe. Klub sportowy otrzyma pieniądze będące zapłatą / wynagrodzeniem za wykonaną na rzecz sponsora usługę reklamową.
PHU XYZ otrzymaną od sponsorowanego fakturę za świadczenie reklamowe wykonane na rzecz sponsora ma prawo ująć w kosztach firmy jak i odliczyć od niej podatek VAT.