Dlaczego powinieneś wdrożyć Automatyzację Marketingu w swoim Ecommerce?
16.02.2017 MarketingNapisz do eksperta
Maja Kowalska
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Każdy przedsiębiorca stawiający pierwsze kroki na rynku potrzebuje zaplecza zarówno w postaci wiedzy, czy umiejętności jak i zestawu narzędzi, które pozwolą mu zbudować solidne fundamenty pod przyszły sukces. Jednym z potężniejszych sprzymierzeńców właścicieli sklepów online są platformy do automatyzacji marketingu.
Zobacz jakie zmiany można zauważyć po wdrożeniu takiego narzędzia.
Przyszli i obecni klienci Twojego sklepu online są zmęczeni marketingowym szumem. Są nimi atakowani ze wszystkich stron, i w związku z tym wytworzyli coś na kształt odporności na spam i inne plagi współczesnego internetu.
Dla nabywcy podróż zakupowa zaczyna się od impulsu nazywanego zerowym momentem prawdy (ZMOT, Zero Moment of Truth). To z pozoru jednorazowe wydarzenie wpływa na cały proces zakupowy. Obejmuje poszukiwanie informacji, ofert, doczytywanie na ich temat i porównywanie warunków zakupu w różnych miejscach. Po nim następują kolejne momenty, czyli pierwszy - zakup, oraz drugi - weryfikacja i doświadczenie związane z używaniem produktu plus serwis pozakupowy. Wyzwaniem dla marketera jest uczynienie tych momentów niezapomnianymi i wypełnienie białych plam pomiędzy nimi.
Patrząc z drugiej strony, czyli okiem marketera można podzielić tę podróż na mniejsze kroki:
● lead generation,
● edukacja,
● zwiększanie świadomości,
● tworzenie relacji,
● osobisty kontakt,
● sprzedaż,
● polecenia,
● budowanie lojalności.
Nie wszystkie z nich dzieją się online. Dopiero zintegrowanie danych z różnych środowisk (wyszukiwarka, strona, kanał mobile, sklep stacjonarny) i połączenie ich w spójny, dynamiczny proces pozwala uzyskać pełny obraz zachowań klientów. Z kolei przeanalizowanie prawidłowości w zachowaniu poszczególnych osób pozwala przejść z prostego personalizowania ofert (które powoli staje się standardem sklepów online) do przewidywania przyszłych akcji konsumentów i pokazywania im dopasowanej do zainteresowań i potrzeb oferty w najlepszym czasie i najlepszym kanale komunikacyjnym (email, SMS, social media, telefon, itp.).
Jak to działa?
Platforma Marketing Automation to software działający z reguły w systemie SaaS (Software as a Service), który po zaimplementowaniu na stronie www identyfikuje użytkowników i monitoruje ich zachowania za pomocą plików cookies. Na podstawie tych danych pozwala spersonalizować komunikację, np. poprzez segmentację klientów według zainteresowań. Stąd już prosta droga do wysyłki wiadomości 1-do-1, dopasowanej do historii zachowań i zakupów konkretnego odbiorcy.
W czym pomaga platforma Marketing Automation?
Poza ulepszeniem zarządzania kontaktami, system usprawnia też działania w następujących obszarach:
- email marketing: wysyłka spersonalizowanych wiadomości dopasowanych do potrzeb użytkowników (lub ich grup)zamiast masowych wysyłek spamu,
- treści na stronie: każdy z odwiedzających może zobaczyć nieco inne treści, dopasowane do swojej historii zakupowej, np. banery zawierające produkty podobne do niedawno zakupionych zamiast losowych ofert, czy spersonalizowane landing pages i formularze kontaktowe,
- reklamy w sieciach RTB: personalizacja retargetingu pozwala dotrzeć do osób, które odwiedziły stronę, ale nie reagują na wysyłane komunikaty,
- media społecznościowe: monitorując interakcje z marką w mediach społecznościowych jesteś w stanie dokładniej dopasować oferty. Dodatkowo integrując platformę Marketing Automation (na przykład SALESmanago) z Facebook Custom Audiences możesz kształtować grupy odbiorców na podstawie własnej bazy danych i tym samym precyzyjnie targetować reklamy,
- komunikacja w aplikacji mobilnej: monitoring zachowań i zautomatyzowana komunikacja w aplikacji mobilnej to kolejny sposób na wykorzystanie danych do jeszcze lepszej personalizacji działań marketingowych i wielki krok w tworzeniu pełnego profilu behawioralnego każdego z klientów,
- analiza skuteczności działań: wbudowane panele analityczne dają pełen obraz skuteczności działań marketingowo-sprzedażowych i przebiegu kampanii w ujęciu procesowym, co z kolei prowadzi do optymalizacji kosztów.
Platforma Marketing Automation pozwala zarówno zwiększyć zaangażowanie anonimowych odwiedzających, zachęcić ich do pozostawienia danych na stronie, jak i skierować do nich odpowiednie komunikaty i z powrotem “zaprosić” na stronę.