Platforma Marketing Automation: Przykłady prostych automatyzacji do samodzielnego wdrożenia
16.05.2017 Marketing
Napisz do eksperta
Maja Kowalska
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Po opracowaniu strategii, posegmentowaniu bazy i zintegrowaniu formularzy przychodzi czas na ustawienie pierwszych prostych automatyzacji. Pierwsze miesiące z systemem marketing automation rzutują na cały okres użytkowania produktu. To właśnie wtedy uczysz się podstawowych działań, które później rozwiniesz w pełne, zautomatyzowane procesy marketingowo-sprzedażowe.

W poprzednim artykule znalazły się podpowiedzi odnośnie pierwszych kroków, które należy poczynić wdrażając automatyzację marketingu w firmie. Poniżej znajdziesz instrukcje ustawienia 5 dość podstawowych akcji dostępnych na platformach do automatyzacji marketingu cyfrowego. Ilustracje pochodzą z systemu SALESmanago Marketing Automation.
Aktywizacja uśpionych użytkowników
Cel: Internet oferuje setki tysięcy rozrywek i sklepów z podobnym asortymentem. Jeżeli jakiś użytkownik był początkowo dość aktywny ale z czasem przestał odwiedzać stronę to być może trzeba mu o sobie przypomnieć i w jakiś sposób zachęcić do ponownej wizyty w sklepie. Celem reaktywującego maila jest właśnie przekierowanie nieaktywnego klienta na stronę sklepu i zachęcenie go do zrobienia zakupów.
Ustawienia reguły:
Zdarzenia: Kontakt odwiedził URL (ustawienia: Sprawdzaj warunki za 2 miesiące)
Warunki: Kontakt odwiedził adres URL (ustawione jako: NIE odwiedził URL przez 60 dni)
Akcje: Wyślij wiadomość (przygotuj wcześniej wiadomość z ofertą, która będzie nawiązywać do wcześniejszych aktywności danej osoby. Możesz też wykorzystać mechanizmy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, które przewidzą, czego użytkownik będzie w danym momencie potrzebował)
Wersja alternatywna – klient nie dokonał zakupu od 2 miesięcy:
Zdarzenia: Wystąpiło nowe zdarzenie zewnętrzne “PURCHASE” (ustawienia: Sprawdzaj warunki za 2 miesiące)
Warunki: Wystąpiło nowe zdarzenie zewnętrzne “PURCHASE” (ustawione jako: NIE wystąpiło przez 60 dni)
Akcje: Wyślij wiadomość (email z zachętą, na przykład rabatem na kolejne zakupy)
Ratowanie porzuconego koszyka
Cel: Ktoś wszedł do Twojego sklepu zaczął przeglądać produkty i wrzucać je do koszyka, a potem zniknął nie kończąc transakcji. Opisane poniżej działania mają za zadanie przypomnieć mu o tym, że w koszyku czekają na niego wybrane przedmioty, oraz pokazać mu te przedmioty jeszcze raz.
Ustawienie reguły:
Zdarzenia: Kontakt odwiedził URL (URL koszyka).
Warunki: Kontakt odwiedził adres URL (ustawione jako: NIE odwiedził URL i adres Thank You Page po dokonaniu zakupu).
Akcje: Wyślij wiadomość (przypomnij klientowi, o tych wszystkich rzeczach, które czekają na sfinalizowanie transakcji wraz zachętą do kontynuowania zakupów).
Metoda alternatywna:
Zdarzenia: Wystąpiło nowe zdarzenie zewnętrzne “CART”
Warunki: Wystąpiło nowe zdarzenie zewnętrzne “PURCHASE” (ustawione jako: NIE wystąpiło)
Akcje: Wyślij wiadomość (email z przypomnieniem o przedmiotach w koszyku i rabatem na dokończenie zakupów)
Generacja i wysyłka kuponów
Cel: Wiadomo, że rzucanie rabatami na lewo i prawo rozpieszcza i psuje klientów (po pewnym czasie nie chcą już kupować w regularnych cenach), ale zniżka wysłana raz na czas w odpowiedzi na działania, które chcesz nagrodzić jest świetnym narzędziem do budowania relacji z użytkownikami (rocznica, urodziny) i wzmacniania pożądanych schematów zachowań.
Ustawienia reguły:
Zdarzenia: Przypisano TAG do kontaktu (np. ZAKUPY-W-SEKCJI-MESKIEJ)
Warunki: Status kontaktu (klient)
Akcje: 1. Generuj kupon dla kontaktu 2. Wyślij email z kuponem (i zdjęciem koszuli pasującej do zakupionej marynarki)
Przydzielanie kontaktów do handlowców
Cel: Być może nie jest to odkrycie na miarę koła, ale zautomatyzowanie rozdziału leadów dla handlowców pozwala oszczędzać sporą ilość cennego czasu.
Ustawienia reguły:
Zdarzenia: Kontakt odwiedził URL / Przypisano TAG do kontaktu (zależy jakie masz kryterium rozdzielania leadów)
Warunki: Kontakt posiada detal / Kontakt jest na etapie kampanii
Akcje: Losuj nowego właściciela z grupy
Edukacja kontaktów
Cel: Tylko niewielka część kontaktów jest gotowa do zakupu przy pierwszej wizycie w sklepie. Żeby nieco przyspieszyć naturalny proces oswajania się z nową marką warto jest ustawić cykl lead nurturingu, albo kampanię drip, w której krok po kroku zapoznasz ludzi ze swoją filozofią, celami i produktami.
Ustawienia reguły:
Zdarzenia: Kontakt został dodany na etap kampanii (na przykład edukacja)
Warunki: Kontakt posiada TAG, lub szczegół (język, w którym masz przygotowaną kampanię). Do dalszych wiadomości: Kontakt otworzył e-mail
Akcje: 1. Wyślij wiadomość do użytkownika 2. Wyślij e-mail do kontaktu (wysyłaj dalsze wiadomości i informuj na bieżąco opiekuna, na jakim etapie znajduje się kontakt)