Planujesz otworzyć e-sklep? Dobrze się zastanów

17.07.2017 Marketing
Oceń 0.00/5 (0)
Ekspert
Adam Rybczonek sales operations manager
firma: Jerónimo Martins

Napisz do eksperta
Adam Rybczonek

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Z raportu Barometr eCommerce 2016 wynika, że wartość polskiego rynku ecommerce w ciągu 5 lat może się podwoić. Brzmi to bardzo optymistycznie nie dziwi więc fakt, że w 2016 roku sklep internetowy był w Polsce drugim najpopularniejszym biznesem.

Jeśli Ty również postanowiłeś rozwijać swój biznes w internecie lub założyć własny sklep internetowy to dobrze trafiłeś. Opracowaliśmy 4 główne pytania, przed którymi na samym początku rozwijania biznesu staje większość przedsiębiorców w branży ecommerce.

 

1. Czy skorzystać z darmowej czy płatnej platformy e-commerce?

 

Jeżeli nie posiadasz zbyt dużej kwoty na rozkręcenie biznesu to skorzystanie z bezpłatnej platformy wydaje się kuszącą możliwością. Niestety, nawet darmowe platformy ecommerce tzw. „open source" nie są dobrym rozwiązaniem dla każdego. Dlaczego?

 

Czas i koszt wdrożenia platformy

 

Po pierwsze uruchomienie w pełni działającego e-sklepu w oparciu o open sourcowe - darmowe narzędzia wymaga poświęcenia bardzo dużej ilości czasu. Jeżeli masz podstawy programowania to będzie to poświęcenie jedynie twojego czasu, jeżeli jednak jesteś w temacie „zielony” to z pewnością będziesz musiał skorzystać z programisty, któremu będziesz wynająć do wdrożenia sklepu. Powinieneś założyć, że czas potrzebny na uruchomienie platformy to około miesiąca lub więcej, wszytko zależy od tego jaką firmę wybierzesz, ile funkcjonalności planujesz włączyć, czego oczekujesz oraz jak dużą ilość asortymentu chcesz sprzedawać. Tego typu wdrożenie może Cię kosztować w granicach 2000 zł - 4000 zł. W zakres skonfigurowania sklepu wlicza się m.in. wprowadzenie wszystkich produktów wraz z ich wariantami, zdjęciami, opisami itd. w związku z czym im większą bazę produktów posiadasz tym więcej czasu zajmie wprowadzanie jej do systemu. Darmowe rozwiązania e-commerce to np.: PrestaShop, Magento czy Woocommerce (bardzo popularna wtyczka Wordpressa).

 

Jeżeli chcesz się przekonać czy Twój asortyment będzie się sprzedawał w internecie to, dużo lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z płatnych, ale nadal dosyć tanich platform takich jak Shoplo czy Shoper. Na tego typu platformach samodzielnie postawisz prosty, w pełni funkcjonujący sklep nawet w kilka godzin. Tego typu rozwiązanie to stały koszt abonamentowy w granicach 30 - 100 zł miesięcznie.

 

Darmowe rozwiązanie… nie do końca

 

Zanim podejmiesz decyzję czy wybrać platformę darmową czy płatną, dokładnie przeanalizuj wszystkie koszty. Rozwiązanie takie jak Magento czy PrestaShop są co prawda bezpłatne, ale płacisz jedynie za szkielet sklepu. Zdecydowana większość wtyczek (rozszerzeń), które będą niezbędne w tego typu sklepie w sklepie np. płatności online czy obsługę magazynowania towaru jest płatna dodatkowo. Systemy płatności typu Tpay (dawniej Transferuj.pl), Dotpay, PayU i Przelewy24 działają w systemie prowizyjnym. Koszty za e-przelewy i płatności kartą wahają się w granicach 2-4% od transakcji, a koszt rejestracji w systemie to kwota rzędu 10 zł - 199 zł.

 

2. Jaki model sprzedaży wybrać, kiedy subskrypcja się sprawdza?

 

W zależności od tego jaki rodzaj asortymentu planujesz sprzedawać będziesz musiał dokonać wyboru modelu sprzedaży. Jeżeli swoje produkty sprzedajesz codziennie najlepiej będzie wybrać model sprzedaży ciągłej, czyli taki w którym klient może dokonać zakupu i zapłacić za towar w każdym momencie. Natomiast model subskrypcyjny jest wybierany coraz częściej, w przypadku, gdy dana firma ma już skupioną wokół siebie zaangażowaną grupę klientów.

 

Wydawać by się mogło, że model sprzedaży ciągłej pozwala zarobić więcej, ponieważ Twoi klienci kupują w nim codziennie. Jest to prawdą pod warunkiem, że Twój sklep będzie się wyróżniał na tle konkurencji, która z całą pewnością będzie monitorować Twoje działania.

 

Model subskrypcyjny natomiast sprawdzi się zwłaszcza w przypadkach asortymentu, który klienci często zmieniają na inny lub który kupują regularnie, np. kawa, herbata, katering, leki, suplementy diety. W takim przypadku bardzo dużą rolę odgrywają działania marketingowe sklepu, ponieważ kluczowe jest doświadczenie płynące z kontaktu z nowymi produktami i emocje związane z oczekiwaniem na nie. Pamiętaj, że dla długoterminowych, np. 12-miesięcznych subskrypcji gwarantujesz stały dopływ środków do swojej firmy.

 

3. Jakie metody dostawy, Poczta Polska, kurier czy również Paczkomat?

 

Wszystko zależy od obrotów i ilości paczek jakie będziesz wysyłać oraz ceny jaką zdołasz wynegocjować z daną firmą kurierską czy brokerem usług pocztowych. Nadal niewiele firm może i chce sobie pozwolić na darmową przesyłkę dla klientów właśnie ze względu na zbyt wysokie koszty dostaw.

 

Wyniki raportu E-commerce w Polsce 2016 Gemius dla e-Commerce Polska, pokazują, że możliwość bezpłatnego zwrotu produktu oraz opcja dostawy bezpośrednio do domu są dla klientów e-sklepów najważniejsze.

 

 

Źródło: Raport E-commerce w Polsce 2016 Gemius dla e-Commerce Polska

 

Podpisując długoterminową umowę z kurierem pamiętaj, aby zwrócić szczególną uwagę na koszty dodatkowe, które mogą pojawić się w przyszłości oraz politykę danej firmy kurierskiej jeśli chodzi o rozwiązywanie typowych problemów takich jak:

 

 

4. Płatności - tylko przy odbiorze czy również system płatności elektronicznych?

 

Jak wynika z raportu Gemius, klienci e-commerce zdecydowanie wolą szybki przelew przez serwisy płatności (np. Dotpay, PayU, Przelewy24 itp.) płacąc za zakupy dokonane w sieci. Rośnie także popularność płacenia kartami płatniczymi 21% osób wybiera taką opcję, jednak dla większości konsumentów wciąż najważniejsza jest opcja płacenia za zakupy bezpośrednio przy odbiorze.

Źródło: Raport E-commerce w Polsce 2016 Gemius dla e-Commerce Polska

 

W przypadku, gdy Twoje produkty są trudno dostępne na rynku oraz szybko się sprzedają, możesz spróbować ograniczyć formy płatności w Twoim sklepie tylko do tych z najniższą prowizją za pojedynczą transakcję. Jeżeli jednak działasz w konkurencyjnej branży, takiej jak np. branża odzieżowa zauważ, że dostępność wielu form płatności jest jednym z kluczowych czynników wyboru danego sklepu.

 

Mamy nadzieję, że przytoczone informacje pomogą Ci w podjęciu właściwych decyzji jeśli chodzi o założenie własnego e-sklepu.


 Przeczytaj również:

 

#Shoper

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies